Zippo BLU - Sikariystävällinen Zippo

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Zippo BLU - Sikariystävällinen Zippo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Loka 08, 2008 5:15 pm

Loppukesästä tuli pantua merkille, että markkinoille on ilmestynyt Zippo BLU -niminen butaanisytytin. Kaikille meille toki klassiset Zippo-sytkärit ovat tuttuja, ja onkin itse asiassa kumma, että vasta nyt tämä tunnettu brändi toi markkinoille butaaniversion. Jotkut sikariharrastajat saattavat ehkä muistaa, että normi-Zippoon on ollut jo kauemmankin aikaa saatavilla Z-Plus -nimellä kulkeva "sisus", joka tekee siitä torchin, mutta sehän ei käsittääkseni ole virallinen Zippo-tuote eikä muutenkaan mitään huippulaatua.

http://www.zippo.com/products/Zippo_Blu_Lighters.aspx?utm_source=zippoBlu.com&utm_medium=redirect&utm_campaign=BLU

Olen Zippo BLU -sytyttimiä nähnyt Youtube-arvosteluissa ja ohi mennen livenä Stockmannilla, ja ainakin livenä ne vaikuttavat jotenkin suurikokoisilta (etenkin paksuilta). Toisaalta noissa arvosteluissa niitä on enimmäkseen pidetty suhteellisen siroina. Vastaanotto on ollut osaksi hyvää (jopa CigarAficianado artikkelissaan oli jokseenkin myönteisellä kannalla), mutta haukkujakin on tullut vastaan. Osalla omistajista on mennyt sytytin rikki heti alkumetreillä, ja osa taas kritisoi ulkokuoren ohuen metallin aiheuttamaa hentoiselta tuntuvaa tuntumaa.

Koska Blazerini on oikutellut viime aikoina, päätin uskaltautua tuollaisen tilaamaan (US-Ebay), kun sitä kohtuuhintaan on saatavilla. Niin, hintapolitiikasta tähän väliin sellaista, että Suomessa noiden hinnat pyörivät 79-119 euron hujakoilla, eli ei kyllä missään nimessä täältä sitä kannata ostaa. Joka tapauksessa, Zippo BLU on postissa tulossa, ja innolla sitä odotan. Mallin suhteen kävin kovaakin pohtimista Entwinedin, Chrome Pathwaysin ja Sablen kanssa, mutta lopulta jotenkin Entwined voitti (se on noista kolmesta uusin malli), vaikka Chrome Pathwayskin on kyllä pirun tyylikäs.

Kirjoittelen tänne sitten kokemuksia siitä, kunhan sen vain saan. Olinhan minä jossain vaiheessa hommaamassa sitä ST. Dupont X-tendiäkin, mutta nykyään olen koittanut pitää rahakulut tarkemmin kurissa enkä enää ole sikaritarvikkeissa hifistellyt.
SmokingElvis

Re: Zippo BLU - Sikariystävällinen Zippo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Pe Loka 17, 2008 3:54 pm

Zippo Blu sitten saapui eilen. Pakkaus oli yksinkertaisen tyylikäs, ja itse sytytin korumainen. Onhan tämä Zippu Blu:n kuori ehkä sittenkin hieman massiivinen (paksuus etenkin on tuntuvasti lisääntynyt klassisesta Ziposta), mutta myös jämerä (kuoressa käytetty metalli tuntuu kyllä ehkä hiukan ohuelta, mutta ei tämä heiveröinen sytytin ole). Kieltämättä tulee "cool" fiilis, kun avatessa (nykäyksellä totta kai, tai muulla Zippo-tempulla) kuuluu tuttu "klik" ääni.

Sytyttimen täyttäminen käy nopeasti ja sivussa on "ikkuna", josta näkee butaanin määrään.

Sytytysmekanismi ei ole torch-käyttäjille helpoimmasta päästä. Ensin pitää painaa "rullaa" alas sekunnin ja sen jälkeen pyöräyttää sitä ja samalla sitten siirtää sormi "kaasunapille". Ainakin näin alkuun yhdellä kädellä Zipon avaaminen ja sytyttäminen tuntuu melkoiselta haasteelta.

Tänään aion testata miten tämä "torch" toimii ulkosalla ja yleensäkin käytössä. Tähän saakka kuitenkin olen tähän tyytyväinen, vaikka totta kai täytyy muistaa se, että Zipon cooliuden saadakseen pitää sitten menettää osa muiden torchien hyvästä ergonomiasta.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja zero.e » Pe Loka 17, 2008 6:24 pm

Näitä sinun kirjoituksiasi on sitten aina yhtaä viihdyttävää lukea. :sigge:

Itse en ole kokenut zippo BLU:ta mitenkään "raskaan" oloiseksi, kuten useat ovat sitä kuvailleet. Itse en pahemmin myöskään tähän ikkunaan luota. Kallistamalla sytytintä toiselle puolelle on minun mahdollista saada näkymä täysin tyhjästä sytyttimestä(saattaa tosin olla, että täyttövaiheessa säiliöön on jäänyt ilmaa ja se vaikuttaa asiaan).
Käyttäjän avatar
zero.e

ViestiKirjoittaja promille » Pe Loka 17, 2008 8:49 pm

oma zippo toimi kunnolla pari kuukautta, nyt se on jo toista kuukautta takuuhuollossa.
ärsyttävää että tuon hintaluokan tuotteessa on niinkin alkeellisia vikoja.
Käyttäjän avatar
promille

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » La Loka 18, 2008 10:45 am

promille kirjoitti:ärsyttävää että tuon hintaluokan tuotteessa on niinkin alkeellisia vikoja.

Toivottavasti et sitä kuitenkaan Suomen hinnoilla ostanut. Toki sikarifoorumilaisella tuppaa olemaan aina jonkin verran ylimääräistä rahaa, mutta BLU:n hinnan ero esim. Suomessa ja US-Ebayssä on sitä luokkaa, että kyse voi olla hieman liioitellen jopa sadan euron säästöstä.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja promille » La Loka 18, 2008 8:04 pm

SmokingElvis kirjoitti:
promille kirjoitti:ärsyttävää että tuon hintaluokan tuotteessa on niinkin alkeellisia vikoja.

Toivottavasti et sitä kuitenkaan Suomen hinnoilla ostanut. Toki sikarifoorumilaisella tuppaa olemaan aina jonkin verran ylimääräistä rahaa, mutta BLU:n hinnan ero esim. Suomessa ja US-Ebayssä on sitä luokkaa, että kyse voi olla hieman liioitellen jopa sadan euron säästöstä.

Suomen hinnoilla ostin, maksoi muistaakseni 90e.
Minulla ei ole juuri ylimääräistä rahaa, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa...
Käyttäjän avatar
promille

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Su Loka 19, 2008 9:51 pm

promille kirjoitti:Suomen hinnoilla ostin, maksoi muistaakseni 90e.

Okei, omastani maksoin Ebay-kauppiaalle lähetyskuluineen n. 35 euroa. Toki ensiksi mietin, ettei kyseessä vaan ole feikki, mutta kyllä pakkaus ja itse sytytin ovat erittäin aidonoloisia, ja kauppiaallakin oli hyväksymisprosentti käytännössä 100%.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Su Loka 19, 2008 9:52 pm

SmokingElvis kirjoitti:
promille kirjoitti:Suomen hinnoilla ostin, maksoi muistaakseni 90e.

Okei, omastani maksoin Ebay-kauppiaalle lähetyskuluineen n. 35 euroa -- ja tämä Entwined-malli, jonka tilasin edustaa vielä BLU-malliston kalleinta päätä (ellei sitten niitä satojen tai tuhansien eurojan luxusmalleja lasketa mukaan). Toki ensiksi mietin, ettei kyseessä vaan ole feikki, mutta kyllä pakkaus ja itse sytytin ovat erittäin aidonoloisia, ja kauppiaallakin oli hyväksymisprosentti käytännössä 100%.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja promille » Ma Loka 20, 2008 2:54 pm

nyt täytyy melkeimpä sanoa että vituttaa.
Käyttäjän avatar
promille

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ma Loka 20, 2008 6:24 pm

promille kirjoitti:nyt täytyy melkeimpä sanoa että vituttaa.

En ihmettele. Itsekin näin jälkeenpäin kauhistelin sitä, että meinasin ihan Suomen hinnoilla tuon käydä ostamassa. Tuo n. 35 euroa mukavasti vielä alle tullirajan, joten ei siitäkin tarvinnut huolta kantaa. Tosin eihän Yhdysvalloissakaan kaikkialla tuo noin edullinen ole. Esimerkiksi lightersdirectistä tilattuna halvin malli olisi juuri ja juuri ylittänyt tullirajan. En kauhean monesti Ebaytä ole käyttänyt, mutta tämäkin taas todisti, että kyllä sieltä ilmeisesti toisinaan voi aivan mielettömiä diilejä tehdä.

Viime viikonloppuna tuli perjantaina ja lauantaina tuota testailtua, ja kaikin puolin se toimi malliikkaasti. Sytytin toimi pienessä pakkasessa ulkosalla moitteitta, ja jopa selvisi metrin pudotuksesta asfaltille ilman näkyviä naarmuja (ei kannattaisi Zippo-temppuja opetella keskellä katua muutaman oluen jälkeen :mrgreen: ).

Oikeastaan tuo n. 35 euroa on sellainen hinta, että tekisi melkein mieli tilata samasta paikasta heti toinen. :piippu:
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Punainen Haukka » Ma Loka 20, 2008 7:10 pm

Vanha kunnon zippo on edelleen parempi. Tuo sopii niille jotka juo viiniä pikkurilli suorana yms neideille.
Punainen Haukka

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ma Loka 20, 2008 8:05 pm

Punainen Haukka kirjoitti:Vanha kunnon zippo on edelleen parempi. Tuo sopii niille jotka juo viiniä pikkurilli suorana yms neideille.

Olen samaa mieltä kyllä siitä, ettei BLU missään nimessä voita klassista Zippoa mutta... Tuo on siinä mielessä hullunkurinen kommentti, että olet kyllä täysin väärällä foorumilla kannattamassa sitä: sehän on yksi sikariharrastajan tärkeimpiä sääntöjä, ettei sikaria sytytä bensasytkärillä. Eli jos me jotka käytämme butaanimalleja olemme neitejä, niin sä olet sitten ainakin sikarimaailmassa toope. :lol:

Mielipiteitä siis saa toki olla, mutta tuo mielipide nyt tällä foorumilla on kyllä vähän väärä.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Punainen Haukka » Ma Loka 20, 2008 8:12 pm

SmokingElvis kirjoitti:
Punainen Haukka kirjoitti:Vanha kunnon zippo on edelleen parempi. Tuo sopii niille jotka juo viiniä pikkurilli suorana yms neideille.

Olen samaa mieltä kyllä siitä, ettei BLU missään nimessä voita klassista Zippoa mutta... Tuo on siinä mielessä hullunkurinen kommentti, että olet kyllä täysin väärällä foorumilla kannattamassa sitä: sehän on yksi sikariharrastajan tärkeimpiä sääntöjä, ettei sikaria sytytä bensasytkärillä. Eli jos me jotka käytämme butaanimalleja olemme neitejä, niin sä olet sitten ainakin sikarimaailmassa toope. :lol:

Mielipiteitä siis saa toki olla, mutta tuo mielipide nyt tällä foorumilla on kyllä vähän väärä.

Juu, makuja on monia. Viimeksi korpikämpässäni ollessani, God of Fire syttyi tervalastulla :wink: ja mielestäni maku oli parempi kuin tikuilla sytytettynä. Ainut mitä sytytykseen kavahdan on myrskytulitikut :x siinä oli varsin raaka makuelämys.
Punainen Haukka

ViestiKirjoittaja promille » Ti Loka 21, 2008 8:47 pm

tänään tuli puhelu että zippo on korjattu ja tulossa takaisin minulle. Menihän siihen pari kuukautta, taisivat lähettää sen meren taakse huollettavaksi kun niin pitkään kesti.
Käyttäjän avatar
promille

ViestiKirjoittaja Pikku-MiCi » Ke Loka 22, 2008 7:46 pm

Itsekin kävin tänään noutamassa Blu:n paikallisesta liikkeestä. Hieno on peli, ei turhaan taaskaan ole tullut haaveiltua siitä. Hyvin tohottaa :piippu:
Käyttäjän avatar
Pikku-MiCi

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto