Sikareille sytytin hintaluokassa 30-90 euroa -Mikä ja mistä?

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Sikareille sytytin hintaluokassa 30-90 euroa -Mikä ja mistä?

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Su Kesä 04, 2006 3:53 am

Olen aloittamassa sikariharrastusta, ja pikkuhiljaa ostelen tässä "harrastusvarusteita". Sytytin pitäisi saada, jotta Cohiba Siglo II:set syttyisivät kivasti. Sytytin saisi maksaa 30-90 euroa (eli kun kerran en tyytynyt mihin tahansa leikkuriin vaan ostin Xikar Xi2-leikkkurin, niin saa sytytinkin olla vähän hienompi joskaan ihan St. Dupont -linjalle en halua lähteä). Mielellään sytytin saisi olla musta tai musta/hopea.

Olen lukenut hieman aiheesta, ja vaihtoehtoja näyttää olevan kaksi: tavallinen butaanisytytin tai ns. torch-sytytin. Nämä torchit ovat kai niitä vähän innovatiisempia sytyttimiä liekkinsä suhteen. Itse asiassa olen baarissa pariin otteeseen kokeillut sytyttää sikarin Blazer torchilla, ja kyllä sillä oli ihan kiva sytyttää, vaikka se itse sytytin ei nyt ollutkaan maailman coolein (kyseessä oli se klassinen blazer: pieni musta sytytin, jossa on kiinni läpinäkyvä muovisäiliö, jossa butaani on).

Vaihtoehtoja minulla olisi näillä näkymin kolme (tai neljä):

1) Blazer Torch
http://www.butanetorches.com/
Tuolta löytyy esim. sellainen kuin GT200 Pocket Gun Torch, joka on tällainen miniasetta muistuttava mustanakin saatava torch. Harmi vain löysin tosi vähän online-kauppoja, jotka myyvät tätä. Tämä pitäisi tilata briteistä ja hintaa kertyisi postimaksujen kera varmaan sellaiset 50-60 euroa

2) Saromen tavallinen butaanisytytin
http://www.sarome-uk.com/Lighters/Lighters.htm
Saromella on ihan tyylikkäitä butaanisytyttimiä, joita saa helposti esim. Stockmannilta. Hinta liikkuu siinä 40-50 euron nurkilla. Musta/hopea-malleja löytyy kyllä, mutta ehkä sitten näistä puuttuu se loistokkuus (ja ehkä jotenkin torchit viehättävät enemmän).

3) Xikar Executive
http://www.xikar.com/product_lighter.asp#
Kun on Xikarin leikkuri niin miksei Xikarin sytytinkin? :D No joo, musta Executive on kai ihan jees-näköinen ja liekki on ilmeisesti juuri torch-tyyppinen, mutta mielestäni tästä sytyttimestä puuttaa tietty hohdokkuus. Toki tämä tulisi edulliseksi, sillä esim. sikaritalon puodistahan tätä mustana saa 30 euron hintaan.

4) Blazer Z-plus (Zippo-insertti)
http://www.humidor-import.de/oxid.php/sid/e7399784a2fedeff338de664372925eb/cl/details/cnid/1d94083e7e2d81475.00188809/anid/769425d317ff38608.59729691/Umruestsatz-fuer-Benzinfeuerzeuge-auf-Jetflame/
No tämä vaihtoehto olisi se edullisin, ja kun satun omistamaan jo Zipon, niin n. 10 eurolla saisin hyvän sikarisytyttimen. En tiedä sitten tietenkään tämän sytyttimen laadusta. Saksasta ilmeisesti tuon joutuisi tilaamaan.

Tuleeko mieleenne joku muu vaihtoehto? Minkä itse noista ottaisitte? Entäpä mikä on kantanne tähän 'tavallinen butaanisytytin vs. torch-sytytin" hommaan? Toki torchit ovat käteviä ja helppokäyttöisiä, mutta voiko tosi sikarimies sellaista käyttää? :)
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Blindman » Su Kesä 04, 2006 9:12 am

Näistä ostaisin ensimmäisenä Xikar Executiven, sitten seuraavaksi sytkäksi tuo Zipon butaanisisushässäkkä.
Miksi Xikar ja mistä? Sikaritalosta ihan jo siksi, että tukisin teolla kotimaista tupakkakauppiasta ja sytytin on todella kohtuu hintainen. Minusta Xikar Executivekin on torch mallinen, eikö liekkiä saa säädettyä nätisti tuosta rinkulasta ihan sytyttämisen aikanakin?
Saromet näytti minusta joltain halvoilta kopioilta. Minulla on tuollainen halpa perustorchi käytössä, ihan hyvä peli jos ei tuule.

Ostan sytyttimiä lisää sillointällöin, minä pidän niistä. Muistan hyvin kun joskus murrosikäisenä kävimme kaupungilla kavereitteni kanssa. Minun piti ainakin kerran vuodessa päästä Signoraan sytkäriostoksille. Ystäväni kauhistelivat kun ostin jonkun 100-200 markan "stenkun" ja pari toppaa punaista Moorea. Pussikaljakujanjuoksussa ne sitten putosi, hajosi tai vaihtoi muutenvain omistajaa :)
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja rekola » Ma Kesä 05, 2006 6:36 pm

Tämä on niitä asioita, joissa en kyllä välttämättä lähtisi neuvomaan.
Syyt; kaikki merkki sytyttimet ovat hyvin samanlaisia. Huom! hinta muodostuu materiaaleista ei niinkään koneistosta. Siis panosta ensisijaisesi koneiston laatuun. Mieti vasta sitten kuinka tärkeää sinulle on leveillä kullatulla ym stendarilla kavereillesi. Kyllähän siinä tulee aika "Boss" olo kun on 500e sytytin taskussa, mutta se olo katoaa aika nopeasti :roll: .

Siis tarkistaisin ensisijäisesti seuraavat asiat sytytintä hankkiessa, butaani "tankin" tulee olla riittävän kookas, ettei tarvitse koko ajan olla täyttelemässä. Kysy tankin kokoa valmistajalta, kertovat sen varmaan jos pyydät kauniisti. Toiseksi katso, että liekin kokoa voi muunnella, yleensä vanhetessaan sytyttimen teho heikkenee ja silloin on hyvä, että on mahdollisuus buustata liekkiä. Säätäminen onnistuu yleensä kääntämällä täyttöventtiiliä muistaakseni oikealle. Siis varmista, että venttiili on sellainen jota pystyy ns. tuunaamaan :) .
Kolmanneksi varmistä, että sytyttimessä on laadukas kipinänantaja. Siis jos ostat sellaisen missä kipinä tulee niinsanotusti nappia painamalla varmista, että merkillä on huoltopalvelu, mielummin euroopassa. Kipinänantajan elinikä ei ole ainainen.

Toivottavasti tämä auttoi edes vähän :D Kysy jos jotain jäi epäselväksi
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja jpop » Ma Kesä 05, 2006 6:59 pm

Tuohon oikeastaan lisäisin vain, että vastaavasti taas kannattaa välttää kaikkein halvimpia muovisia malleja. Joskus noita sattuu käteen, kun ei muuta satu olemaan lähietäisyydellä. Viimeksi kun näin kävi, sytyttimen yläosa kirjaimellisesti levisi käsiin. Tämä on tietysti itsestään selvyys, mutta myös rakenteellinen kestävyys on tietysti tärkeää.
jpop

ViestiKirjoittaja Jakke-Setä » Ti Kesä 06, 2006 7:29 am

Minulla on Saromen sytytin (ei torch). Hyvin toimii ja olen tykännyt. Tosin sitä käytän lähinnä tulen tarjoamiseen tyttöystävälle ja sikarit sytytän torchilla (Colibri tai pari halvempaa vekotinta).
-J-
Käyttäjän avatar
Jakke-Setä

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Kesä 06, 2006 2:53 pm

Kellään ei taida olla noista Blazereistä kokemusta?
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Kesä 06, 2006 10:07 pm

Rekola, näinhän se on. Siis mä olen todellakin sitä tyyppiä, joka on tarpeeksi hullu (hullu siis siitä syystä, että palkka ei ole vielä sen tasoinen, että voisi sytkäriin ihan satoja ellei tuhansia euroja laittaa) ostamaan esim. St. Dupontin mallin. Kyllähän mä aikoinaan ostin tosi kalliin kellon, ja aluksi tuntui tosi Bossilta olo, mutta jonkin ajan kuluttua oli siitä sellainen "so what?!" olo.

Moni tuntuu suosivan Colibrin sytyttymiä. Itse asiassa minulle tarjottiin jo sekundana niitä, mutta sattui olemaan malleissa väärä väri ja ne olivat vielä ns. all-in-one ratkaisuja, eli punchit/leikkurit sytyttimessä mukana, ja sellaista en halua. Eli haluan nimenomaan mustan (tai musta/hopean) sytyttimen ilman mitään lisukkeita. No katsoin joltakin saksalaiselta sivustolta hintoja, ja ainakin nämä kolme mallia ovat vielä kutakuinkin budjettini sisällä:

http://www.colibri.com/Catalogs/CCatalog3.cfm?StylePrefix=QTR75000
http://www.colibri.com/Catalogs/CCatalog3.cfm?StylePrefix=QTR79000
http://www.colibri.com/Catalogs/CCatalog3.cfm?StylePrefix=QTR28000

Onkos teillä noista mielipiteitä? Tuo Polaris on noista ainoa, joka ylittää 100 euron rajan (n. 110 euroa) ja muut kaksi ovat sitten kympillä tai parilla alle 100 euron.

EDIT: Kyllähän jostain Saksasta irtoaa Dupont Xtend mustana alle 120 euron kans.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Kesä 06, 2006 10:26 pm

SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 2:12 am

SmokingElvis kirjoitti:Katsokaapas Humidor-exportin hintaa Xtendille:
Mitäs sanotte?

Kuva on ainakin iso. :D

Mikset ostaisi ennemmin 30-90 €:lla elinikäisen varaston seetriviilua, ja veistelisi siitä sellaisia jalan - kyynärän mittaisia sentin levyisiä kaistaleita. Ovat nimittäin paras tapa sikarin sytytykseen. :wink:
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 2:27 am

Aapo kirjoitti:
SmokingElvis kirjoitti:Katsokaapas Humidor-exportin hintaa Xtendille:
Mitäs sanotte?

Kuva on ainakin iso. :D

Mikset ostaisi ennemmin 30-90 €:lla elinikäisen varaston seetriviilua, ja veistelisi siitä sellaisia jalan - kyynärän mittaisia sentin levyisiä kaistaleita. Ovat nimittäin paras tapa sikarin sytytykseen. :wink:

Taidat olla tosi aficianado :D Kuitenkin mä olen sen verta moderni ihminen, että kyllä se sytkäri on oltava. Ja se voi mennä vähän liian hienosteluksi (ja ehkä överiksi kun kummiskin oon parikymppinen vasta) jos baarissa alkaisin seetrillä sytyttään...

Mut nyt mä haluisin kuulla kommentteja lähinnä siitä, onko mielestänne tuo humidor-importin Xtend tarjous tarttumisen arvoinen, vai voiko tässä olla kyse ns. huijauksesta. Ainakin humidor-importin pitäisi olla jokseenkin suosittu liike. Olisihan se huisia, jos St. Dupontin saisi alle 100 eurolla.

BTW, taitaa sittenkin tulla tuohon päälle n. 10 euron postimaksu.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 6:22 am

SmokingElvis kirjoitti:Ja se voi mennä vähän liian hienosteluksi (ja ehkä överiksi kun kummiskin oon parikymppinen vasta) jos baarissa alkaisin seetrillä sytyttään...

Emmäkään oo cu 25. :D
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Blindman » Ke Kesä 07, 2006 7:07 am

SmokingElvis kirjoitti:HETKINEN!!! Mitenhän mä en tätä huomannut aiemmin. Katsokaapas Humidor-exportin hintaa Xtendille:
http://www.humidor-import.de/oxid.php/sid/b42882af51e9ca800dbab3c5d8fd3aa1/cl/details/cnid/b21409f98ec80a6e0.96104069/anid/0f7409b5bc3682a53.51819186/Original-Dupont---Feuerzeug-X-Tend-schwarz-glaenzend/

Mitäs sanotte?

Ostin humin tuolta, toimitus 5 viikkoa maksun jälkeen. Sähköpostit saksaksi, silloin kuin niitä tuli... unohda koko paikka! :evil:
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 7:46 am

Blindman kirjoitti:
SmokingElvis kirjoitti:HETKINEN!!! Mitenhän mä en tätä huomannut aiemmin. Katsokaapas Humidor-exportin hintaa Xtendille:
http://www.humidor-import.de/oxid.php/sid/b42882af51e9ca800dbab3c5d8fd3aa1/cl/details/cnid/b21409f98ec80a6e0.96104069/anid/0f7409b5bc3682a53.51819186/Original-Dupont---Feuerzeug-X-Tend-schwarz-glaenzend/

Mitäs sanotte?

Ostin humin tuolta, toimitus 5 viikkoa maksun jälkeen. Sähköpostit saksaksi, silloin kuin niitä tuli... unohda koko paikka! :evil:

Niin, siinä on vain se, että voin sitten melkein unohtaa Xtendin hankkimisen, sillä muualla sitä myydään pitkästi yli 100 euron hintaan. Tuo on niinkuin sellainen once-in-a-lifetime diili. Mut tietenkin jos putiikki on epäluotettava, niin ei kai sitten kannata tilata.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja rekola » Ke Kesä 07, 2006 12:16 pm

Mikset ostaisi ennemmin 30-90 €:lla elinikäisen varaston seetriviilua, ja veistelisi siitä sellaisia jalan - kyynärän mittaisia sentin levyisiä kaistaleita. Ovat nimittäin paras tapa sikarin sytytykseen.

Vähän hankalaa :roll: mitä olet käyttänyt viilun sytyttämiseen, vai oletko itse sekoitellut oman liemen johon olet kastanut viilun päät. :lol:

Itse käytän aina sikaritikkuja. Tuli hommattua juuri useampi paketti Davidoffin isoja tikkupaketteja. Eivätkä ole rikkiä nähneetkään kuten tiedät. 8) . Niinja rasiat ovat hyvin esteettisen näköisiä
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 1:09 pm

rekola kirjoitti:Vähän hankalaa :roll: mitä olet käyttänyt viilun sytyttämiseen,

Ihan mitä sattuu. :) Kannan mukanani tuollaista ihan tavallista colt-halpista.

"vai oletko itse sekoitellut oman liemen johon olet kastanut viilun päät. :lol: "

On tämäkin käynyt joskus mielessä, mutteivät taitaisi kovin hyvin kestää viilut raapaisua. :)
Käyttäjän avatar
Aapo

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto