Humidorin koon valinta?

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Humidorin koon valinta?

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ma Kesä 05, 2006 6:13 pm

Olen ostamassa humidoria ja mieltäni rupesi askarruttamaan se minkä kokoisen humidorin tarvitsen. Tähän väliin täytyy todeta, että olen aloittamassa sikariharrastusta ja poltan oikeastaan vain Corona-kokoluokkaa (Cohiba Siglo II). Olen opiskelija (jolla tosin on sivutienestejäkin) ja minulla ei ole laittaa oikein paljoa rahaa kerralla sikareihin, edes säästön vuoksi, ja niimpä aion ainakin tähän alkuun ostella kerralla vain sellaisia viiden sikarin bokseja. Niimpä humidorissa olisi kerrallaan korkeintaan 10 sikaria. Aikanaan sitten ehkä ostan sellaisen 25 sikarin boksinkin, mutta voin sanoa aikamoisella varmuudella, että humidorissani ei tulisi koskaan olemaan 30 sikaria enempää, ja siis useimmiten siellä olisi n. 5-10 sikaria.

Nyt tulee se koon valinta. Paikassa josta haluan ostaa humidorin on kahta kokoluokkaa (kokoskaalaan alapäässä): 30 sikarin humi ja 75 sikarin humi. Näiden välillä ei ole kovin suurta hintaeroa. Olen jostain lukenut, että suurempi humi voisi tarjota paremmat olosuhteet sikareille. Toisaalta, onko siinä mitään järkeä, että useimmiten säilyttäisi 5-10 sikaria 75 sikarin humissa?

Voisiko joku valaista asiaa minulle? Siis varmasti tämä on minulle (joka poltan kummiskin vain 3-4 sikaria kuussa) isompi ongelma kuin ihan tosi harrastajille, joille varmaan iso humi on itsestäänselvyys. Mä nyt olen kai tällainen satunnaispolttelija...

Ai niin, ja jos jotakuta ne mallit kiinnostaa, niin kyseessä olisi Adorini Torino (30 sikaria) ja Adorini Sorrente (75 sikaria) -- ja ehkä lukollinen Adorini Milan (75 sikaria).

Arvostaisin paljon jos voisitte vastata nopeasti!
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Ekans » Ma Kesä 05, 2006 8:04 pm

Osta niin iso kuin kehtaat. Itse alottelin vajaa vuosi sitten (ostin silloin 150 kpl humin) sen jälkeen olen ostanut yhden 150 kappaleen humin ja yhden 500 kappaleen. Sitä haluaisi niin uskoa että harrastus pysyy kasassa mutta kyllä se siitä paisuu, halusitpa tai et. Suosittelen Adorinin Santiago merkkistä 150 kappaleen humia, sen pitäisi riittä kolmeksi kuukaudeksi :twisted:
Käyttäjän avatar
Ekans

ViestiKirjoittaja MM » Ma Kesä 05, 2006 8:49 pm

Voi tietenkin olla että tahdonvoimasi on niin suuri että todellakin pystyt pitäytymään tässä mainitsemassasi mittakaavassa. Jos nyt kuitenkin sattuisi käymään niin, että hurahdat kunnolla tähän harrastukseen, 30 tai 75 kappaleen humeista ei ole muuta kuin päivittäisvarastoksi.

Usein annettu neuvo on se, että mieti mikä voisi olla suurin määrä sikareita, joita voisit kuvitella varastoivasi ja kerro se kahdella. Tällainen humidor riittää yleensä hyvin ensimmäisiksi kolmeksi kuukaudeksi.

Sillä kuinka paljon sikareita polttaa ei ole tähän suurtakaan vaikutusta. Sikarikuume näkyy ennen muuta sikareiden ostamisena, ei polttamisena.

Tässä on kyse siitä, että elämme maailmassa jossa on tuhansia sikarimerkkejä ja kymmeniä tuhansia sikareita. Ainakin. Kuubalaisiakin merkkejä ja sikareita on ihan runsaasti, kymmeniä ja satoja. Kun alkuun on päässyt, tekee mieli maistella useampia merkkejä ja malleja.

Sitten huomaa, että sikarit maistuvat paremmalta, kun niitä malttaa pitää humidorissa kauemmin - vuoden, 3 vuotta, 10 vuotta, ... Niinpä onkin ostettava vuoden 2005 sikareita (jotka ovat laadullisesti erinomaisia) varastoon jotta olisi jotakin erinomaista polteltavaa vuonna 2012. Sillä välin voi poltella esim. vuoden 1998 sikareita, joita edelleen on saatavana.

Minulla on nyt siinä 900 sikaria useassa humissa ja tupperdorissa. Seuraava humidor on todennäköisesti Aristocrat Plus, joka mahdollisesti riittää näkyvissä oleviin tarpeisiin. Ainakin vuodeksi.

Raha? On aivan merkillistä, miten sikariharrastajat pian tottuvat sen kulumiseen tahtia, joka ennalta vaikutti aivan pöyristyttävältä. Erilaisista arkisista menoista tinkimällä sikareihin löytyy kummasti rahoitusta, kunhan asenne on kohdallaan.

Niin. Sinua on varoitettu. Pakene niin kauan kun vielä voit.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ma Kesä 05, 2006 9:20 pm

Aivan... :lol:

No vaikka mua pistikin sikaripörriäinen, niin sen voin tässä vaiheessa ihan varmasti sanoa, että koskaan en tule omistamaan kerrallaan 50 sikaria enempää. Ja 50 sikariakin mä omistan kerralla vain jos jostakin irtoaa niin paljon rahaa mulle, että voin ostaa kaksi 25 Cohiban pakkausta kerrallan.

Niin, mä olen vähän erikoinen tyyppi. Ymmärrän kyllä teidän kantanne tuosta sikarikuumeesta, mutta mä olen vähän sellainen, että suunnittelen kaikki valmiiksi ja sitten en luista suunnitelmista. Kun olen päättänyt, että poltan 3-4 Cohiba Siglo II:sta kuukaudessa, niin sen tulen myös tekemään. Toki sikarimerkki voi ehkä muuttua jossakin välissä, mutta määrä ei.

Mähän olen nuori tyyppi ja tässä vaiheessa elämää mulla ei ole mitkään isot tulot. Kuukaudessa menee vaikka mihin rahaa, joten esim. ei mulla ole pistää sikareihin niin paljon, että täyttäisin pienemmän humidorin hetkessä.

No mutta, mä ostan varmuuden välttämiseksi sellaisen 75 sikarin humin, niin ei ainakaan tila lopu kesken.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja MM » Ma Kesä 05, 2006 10:16 pm

Kaikki tämä puhe Siglo kakkosista sai aikaan sen, että kaivoin yhden humidorista ja laitoin palamaan.

Varsin hyvä sikari, sopivan piukka veto, oikein hyvä balanssi, kermakahvia ja pähkinää, pikkuisen seetriäkin tallella. Mutta sikari olikin vuodelta 1999. Minulla on se kuva, että Cohibat tarvitsevat 3-5 vuotta säilytystä puhjetakseen todella kukkaan, isommat kenties kauemminkin.

Jos tarkoituksesi on poltella sikarit nuorena, voisit kokeilla myös Bolivar Petit Coronaa, joka sitäpaitsi on puolta halvempi.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ma Kesä 05, 2006 10:23 pm

MM kirjoitti:Jos tarkoituksesi on poltella sikarit nuorena, voisit kokeilla myös Bolivar Petit Coronaa, joka sitäpaitsi on puolta halvempi.

No tätä mä just pelkäsin. :lol: Aluksi mä koin kauheana shokkina mitä kaikkea joutuu tekemään sikareiden eteen, jos haluaa itselle niitä ostaa. Sitten mä vähän rauhoituin kun sain tietää noista akryyli polymeeri kostuttimista, jotka eivät vaadi kuin apteekin vettä. Mutta nyt...

Sun pitää odottaa 3-5 vuotta ennenkuin ostamasi Cohibat ovat optimaalisia... Humiin ei välttämättä yksi kostutin riitä... Saapuneet sikarit kannattaa ensin laittaa pakastimeen 3 päiväksi ja sitten jääkaappiin kolmeksi päiväksi... Humia pitää koko ajan vahtia... Humiin voi tulla hometta, ja pahimmassa tapauksessa koko homma voi joutaa roskiin...

Ymmärtänette jos tällainen ei innosta aloittelevaa sikariharrastajaa. Kun nuo kohdat huomioi niin se baariin 20 euron kappalehinta Siglo kakkosista ei tunnu enää niin kauhealta.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 1:39 am

SmokingElvis kirjoitti:Saapuneet sikarit kannattaa ensin laittaa pakastimeen 3 päiväksi

Menee säikeen aiheen vierestä, mutta 3 vrk ei muuten aina riitä.

Nimim. Mato Fundadoresissa :)
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 2:21 am

Aapo kirjoitti:
SmokingElvis kirjoitti:Saapuneet sikarit kannattaa ensin laittaa pakastimeen 3 päiväksi

Menee säikeen aiheen vierestä, mutta 3 vrk ei muuten aina riitä.

Nimim. Mato Fundadoresissa :)

Joo, itsekin taisin lukea, että vaikka tämä (sinun suosima :lol: ) Cigar Aficianado -sivusto suosittaa, että 48 tuntia pakasteessa ja 24 tuntia jääkapissa, niin kun kyse on tavallisen kodin tavallisesta pakasteesta, niin varmaan siinä tarvitaankin pidempiä aikoja pakastukseen, koska kylmyys ei ole varmaan samaa luokkaa kuin teollisuuspakastimissa.

Mut kuten totesin jo toiseen ketjuun, niin haluan uskoa siihen, ettei tarvisi pakastaa. Ja eikö sitäpaitsi se sano jotain, että olen aika monta sikareiden infosivua lukenut, eikä yhdessäkään sanottu, että sikarit kannattaa ennaltaehkäisevästi pakastaa.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 5:56 am

SmokingElvis kirjoitti:Mut kuten totesin jo toiseen ketjuun, niin haluan uskoa siihen, ettei tarvisi pakastaa. Ja eikö sitäpaitsi se sano jotain, että olen aika monta sikareiden infosivua lukenut, eikä yhdessäkään sanottu, että sikarit kannattaa ennaltaehkäisevästi pakastaa.

Kuoriaisia halutaan ehkäistä lähinnä siksi, että kuoriutumisen tapahtuessa isokin sikarivarasto tuhoutuu hätkähdyttävän äkisti. Suurin osa sikariniekoista ei kuitenkaan halua käyttää humidorien tarkasteluun tuntikausia viikossa havaitakseen kokoelman sisällössä mahdollisesti ilmeneviä merkkejä elämästä.

Jos sulla on 10 sikaria humissa on niiden tarkastaminen vaikka päivittäin sen verran yksinkertainen toimenpide, ettei pakastaminen ole ollenkaan välttämättä tarpeen.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 5:57 am

SmokingElvis kirjoitti:Ja eikö sitäpaitsi se sano jotain, että olen aika monta sikareiden infosivua lukenut, eikä yhdessäkään sanottu, että sikarit kannattaa ennaltaehkäisevästi pakastaa.

Sanoo se jotain, muttei ehkä ihan sitä mitä luulet. :)
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 11:44 pm

Pistetäänpä tälläkin topiikille piste mun osalta. Eli tämä tulee olemaan mun seuraava (tai no ensimmäinen) humi:
http://www.humidordiscount.com/Humidors_Adorini/Sorrente.html

Meinasin jo hetken vaihtaa mielipidettä 40 euroa kalliimpaan siniseen Anconaan, mutta kyllä tämä musta on värinä sellainen, että se sopii paremmin mun huusholliin, ja näyttääkin arvokkaammalta. Musta tämä on erittäin tyylikkään näköinen humi, joskin jos nyt saisin valita, niin ottaisin tuohon kanteen tupakanlehden sijaan vaikka lohikäärmeen tai kiinalaisen symbolin.

Niin joo, 75 sikarin humi tuo on. Varmasti olisi se Torino käynyt vähän liian pieneksi, kun kuulemma se maksimi 30 sikariakin tekee siinä liian tiukkaa jo.

EDIT: Mun kakkosvaihtoehto oli tämä: http://www.humidordiscount.com/Humidors_Adorini/Ancona.html Mutta tuo tyyli ei ole niin universaali ja jos sisustusta muuttelen, niin se sitten ei sovi enää. Tuo kyllä siinäkin mielessä olisi ollut ihan jees vaihtoehto kumminkin, että nykyisin ilmeisesti eivät valmista tuota enää lukollisena.
Viimeksi muokannut SmokingElvis päivämäärä To Kesä 08, 2006 5:34 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Sami » To Kesä 08, 2006 9:55 am

MM kirjoitti:Minulla on nyt siinä 900 sikaria useassa humissa ja tupperdorissa. Seuraava humidor on todennäköisesti Aristocrat Plus, joka mahdollisesti riittää näkyvissä oleviin tarpeisiin. Ainakin vuodeksi.

Raha? On aivan merkillistä, miten sikariharrastajat pian tottuvat sen kulumiseen tahtia, joka ennalta vaikutti aivan pöyristyttävältä. Erilaisista arkisista menoista tinkimällä sikareihin löytyy kummasti rahoitusta, kunhan asenne on kohdallaan.

:shock: Siis, tarkottaaks toi sitä et mä en oo ainoo tuhlari 8) :lol:

Hienon näköinen humidori. Toimittavat ilmeisesti tänne Suomeen saakka?
Olen etsinyt jonkun aikaa jo elektronista kostutuinta. Toi set&forget olis varmaan toimiva..

Sami
Sami

ViestiKirjoittaja rekola » To Kesä 08, 2006 12:20 pm

MM kirjoitti:
Minulla on nyt siinä 900 sikaria useassa humissa ja tupperdorissa. Seuraava humidor on todennäköisesti Aristocrat Plus, joka mahdollisesti riittää näkyvissä oleviin tarpeisiin. Ainakin vuodeksi.

No sitten kun lopetat nykyisessä työssäsi ja siirryt eläkkeelle, niin voisit avata pienen sikarikaupan. :lol:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Tony1911 » Pe Kesä 30, 2006 9:34 pm

Sami kirjoitti:Raha? On aivan merkillistä, miten sikariharrastajat pian tottuvat sen kulumiseen tahtia, joka ennalta vaikutti aivan pöyristyttävältä. Erilaisista arkisista menoista tinkimällä sikareihin löytyy kummasti rahoitusta, kunhan asenne on kohdallaan.

Njaa... No ei se kyllä ihan noinkaan ole. Fakta on että kun pankkitili näyttää pakkasen puolelle meneviä lukemia niin uusia sikareita ei vaan ostella, vaikka kuinka mieli tekisi. Näin nimimerkillä "humidorin pohja pilkottaa ja vitutus senkun kohoaa".

:evil:
I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -- Robert Heinlein
Käyttäjän avatar
Tony1911

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Pe Kesä 30, 2006 10:29 pm

Tony1911 kirjoitti:Njaa... No ei se kyllä ihan noinkaan ole. Fakta on että kun pankkitili näyttää pakkasen puolelle meneviä lukemia niin uusia sikareita ei vaan ostella, vaikka kuinka mieli tekisi. Näin nimimerkillä "humidorin pohja pilkottaa ja vitutus senkun kohoaa".

:evil:

You go... girl? :lol: Eli näinhän se on, ja vaikka kaikki tuota inttää, että varmaan mua alkaa harmittaan kohta, kun mulla on tsiljoona sikaria ja vain 75 sikarin humi, niin totta kai se pankkitili tulee vastaan. Ja kun mä tosissaan en halua polttaa kuin sen 3-4 sikaria kuussa, niin ei mulla oo tarvettakaan omistaa kerralla kauhean kasan sikareita. Toki sikarithan parantuvat vanhetessaan, mutta toisaalta sitten saa olla tarkkana, ettei kauheaa määrää sikareita pilaa, jos ei huomaa vaikka toukkia tai jos unohtaa huoltaa humia ja kosteusprossa menee liiaksi etelään tai pohjoiseen.

Vaikka ne mun seitsemän Cohibaa eivät nyt kauheasti täytä mun 75 sikarin humia, niin kyllä mä silti tuohon koko luokkaan olen täysin tyytyväinen. Mä voin sanoa, että olisi mua kaduttanut, jos Torinon olisin valinnut. Koska siis ei tuo Sorrento ole oikeasti edes isokaan, ja sitä vaan luulee, että okei jos 75 sikaria sinne menee niin se on sitten kauhea boksi. Mutta näin ei ole...
SmokingElvis

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto