Kostuttimista

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Kostuttimista

ViestiKirjoittaja Kyrwin » Pe Tammi 15, 2010 11:09 am

Nyt kun on humidorit taas laatusikareita pullollaan, pitäisi taas nuo humidorit toimimaan niinkuin niiden pitäisi toimia. En vain oikein tahdo saada kosteutta nousemaan tarpeeksi.
Kaikissa humeissani on vähintään yksi oasiksesta kyhätty kostutin ja lisäksi Xikarin geelikostuttimet. Käyttöönottoprosessikin on mielestäni hoidettu huolella.

Täytynee ostaa ainakin kunnon kostuttimia!
Taitaa olla nuo oasikset nykyisin vähän out. Ennenhän ei muita ollutkaan. On noita geelikostuttimia ja akryylipolymeerikostuttimia. Näistä jälkimmäisistä ei mulla ole vielä kokemuksia, pitäisikö niitä hankkia?
Vai olisiko nuo Heartfeltin Beadsit parempi ratkaisu ongelmiini?

Oasikset mäelle ja akryypolymeerit ja Beadsit tilalle vai?
Kyrwin

Re: Kostuttimista

ViestiKirjoittaja Omskakas » Su Tammi 31, 2010 7:45 pm

Kaks viikkoa vanha tredi eikä kukaan ole vastannut. :|

Ei kai niissä oasiksissa mitään vikaa ole kosteuden vapauttajina. Mutta käsittääkseni vaativat enemmän huoltoa kuin akryylipolymeeri, jota itse "kastelen" kerran parissa kuukaudessa. Beadsit taas on oikein hyviä kosteuden tasaajia. Monet tuntuukin kostuttavan vain oasista ja AP:tä ja beadsit toimii noiden kosteudella. Nyt kuivempina talvikuukausina jouduin tosin laittamaan vettä myös beadseille, kun kosteus laski.
Käyttäjän avatar
Omskakas

ViestiKirjoittaja Alkaline » Ti Huhti 12, 2011 5:04 pm

itselläni myös ollut ongelmia kosteuden kanssa. minulla on pieni humi jossa on oasis sieni ja lisäksi akryylipolumeerikostutuin. Luulen että ainakin polymeerikostutin meni pilalle kun siellä näkyy vain muutama hassu kide jotka on ihan kuivan näköisiä. Kastelinko liikaa?

Kostuttelemaan joudun humia noin erran viikossa tai hieman harvemmmin. Onko tämä normaalia? Mikäli jollakin on niitä heartfeld beadseja ylimääräisenä niin voisin niitä ostaa, myös jos polymeerikostutuin on mennyt pilalle niin sellaisen tarvitsen luultavasti uuden?!
Alkaline

ViestiKirjoittaja Sieppo » Ti Huhti 12, 2011 10:52 pm

Kaikkein pienimmät ja halvimmat humit on monesti aika toivottomia tapauksia, fuskaavat ihan liikaa, joten kosteutta on vaikea ylläpitää sopivalla tasolla. Alkuperäiset kosteusmittaritkin niissä on ihan leluja.
Sieppo

ViestiKirjoittaja Omskakas » Ti Huhti 12, 2011 11:28 pm

Alkaline kirjoitti:itselläni myös ollut ongelmia kosteuden kanssa. minulla on pieni humi jossa on oasis sieni ja lisäksi akryylipolumeerikostutuin. Luulen että ainakin polymeerikostutin meni pilalle kun siellä näkyy vain muutama hassu kide jotka on ihan kuivan näköisiä. Kastelinko liikaa?

Kastelit sitä liian vähän. Kun akryylipolymeeri kuivahtaa, se muuttuu juuri muutamaksi kuivaksi kiteeksi. Kun laitat kostuttimen täyteen taas tislattua vettä, se palautuu sellaiseksi läpinäkyväksi mönjäksi.
Käyttäjän avatar
Omskakas

ViestiKirjoittaja Jaga » Ke Huhti 13, 2011 12:26 am

Alkaline kirjoitti:itselläni myös ollut ongelmia kosteuden kanssa. minulla on pieni humi jossa on oasis sieni ja lisäksi akryylipolumeerikostutuin. Luulen että ainakin polymeerikostutin meni pilalle kun siellä näkyy vain muutama hassu kide jotka on ihan kuivan näköisiä. Kastelinko liikaa?

Kostuttelemaan joudun humia noin erran viikossa tai hieman harvemmmin. Onko tämä normaalia? Mikäli jollakin on niitä heartfeld beadseja ylimääräisenä niin voisin niitä ostaa, myös jos polymeerikostutuin on mennyt pilalle niin sellaisen tarvitsen luultavasti uuden?!

Huonosti kosteutta pitävää humidoria ei mielestäni kannata yrittää parantaa kostutusta lisäämällä. Jos humidori ei pidä kosteutta, ei paremmista kostuttimista ole juurikaan hyötyä. Kannattaisi ensimmäisenä yrittää tiivistää humidorin kansi kunnolla, eli esim. ohut kerros tiivistenauhaa. Sitten kun humi on saatu edes melko tiiviiksi, voi miettiä uusia kostuttimia.

Beadseista täytyy sanoa sen verran, että monilla tuntuu olevan hieman väärä käsitys beadsien tehokkuudesta. Beadsit eivät kokoonsa nähden pysty sitomaan kovinkaan suurta määrää vettä, joten ne eivät ole hyvä ratkaisu vuotavaan humiin. Oasis ja AP-kostuttimet sitovat huomattavasti enemmän kosteutta ja luovuttavat sitä nopeammin. Ilman PG-liuosta nämä kostuttimet ovat ns. jatkuvasti kosteutta luovuttavia eli humin kosteus voi nousta liian korkeaksi jos humidori on liian tiivis. Mielestäni beadsit ovat parhaimmillaan kosteuden tasaajina, sillä ne luovuttavat ja vastaanottavat kosteutta aina tilanteen mukaan. Eli beadsit toimivat hyvin yhdessä oasiksen ja AP-kostuttimen kanssa tai yksistään tiiviissä humidorissa tai tupperissa.
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja Markus » Ke Huhti 13, 2011 7:17 am

Jaga kirjoitti:Beadseista täytyy sanoa sen verran, että monilla tuntuu olevan hieman väärä käsitys beadsien tehokkuudesta. Beadsit eivät kokoonsa nähden pysty sitomaan kovinkaan suurta määrää vettä, joten ne eivät ole hyvä ratkaisu vuotavaan humiin. Oasis ja AP-kostuttimet sitovat huomattavasti enemmän kosteutta ja luovuttavat sitä nopeammin. Ilman PG-liuosta nämä kostuttimet ovat ns. jatkuvasti kosteutta luovuttavia eli humin kosteus voi nousta liian korkeaksi jos humidori on liian tiivis. Mielestäni beadsit ovat parhaimmillaan kosteuden tasaajina, sillä ne luovuttavat ja vastaanottavat kosteutta aina tilanteen mukaan. Eli beadsit toimivat hyvin yhdessä oasiksen ja AP-kostuttimen kanssa tai yksistään tiiviissä humidorissa tai tupperissa.

Alan olla pikkuhiljaa samaa mieltä. Tuntuu että beadsit ei millään kykene pitämään oikeaa kosteutta humissa, mutta kun mukaan laittaa kolme passatoren tikkua niin kaikki on taas hienosti.
Käyttäjän avatar
Markus

ViestiKirjoittaja avomeri » Ke Huhti 13, 2011 8:34 am

Itse taistelin aikani kostutusongelmien kanssa.
Vihdoinkin olen löytänyt toimivan systeemin joka on halpa ja luotettava.

- Hammarplast 31l (50x39x26cm / 32l) (tänne mahtuu ~10 sikariboksia
http://www.hammarplast.se/products-5.as ... prod=12800

- 5 g akryylipolymeeria, pussillinen per 31l tupperi.
http://cigarworld.de/shop/detail.php4?artnr=02001079 1.49 Eur

- 1 pound (~450g) 65RH beadsejä, riittää 5 kuutiojalkaan ~21 Eur.
Tämä riittää teoriassa neljään 31l tupperdoriin, itse olen pistänyt 0.5 pound beadsejä yhteen 31l laatikkoon.
http://www.heartfeltindustries.com/prod ... od=HB_1_65

- Pari kippoa, yksi akryylipolymeerille ja toinen beadseille. Beadseille olen toisinaan myös käyttänyt meshbagejä.
http://www.heartfeltindustries.com/prod ... B_1&cat=14

Kerran kuukaudessa olen tankkaillut ja hyvin on toiminut. Beadsien takia
kosteus on heitellyt hyvin vähän. Akryylipolymeri vapauttaa kosteutta ja beadsit vastaanottaa ylimääräisen
kosteuden. Jos akryylipolymeerit menee kuivaksi niin beadsit toimivat ikään kuin varatankkina ja antavat
lisäaikaa ennen kuivumista. Samaa systeemiä olen käyttänyt myös ihan oikeissa humidoreissa.
Kuva
Käyttäjän avatar
avomeri

ViestiKirjoittaja Markus » Ke Huhti 13, 2011 10:28 am

Jätin itekin äsken beadsit kokonaan koskematta ja kostutin vaan akryylipolymeeritikut.
Käyttäjän avatar
Markus

ViestiKirjoittaja Jaga » Ke Huhti 13, 2011 11:08 am

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?

Näyttäisi kovasti vastaavalta kuin humin kostuttimissa käytettävä akryylipolymeeri. Luultavasti tilaan tuolta 100g testiksi kevään aikana, voin sitten raportoida miltä vaikuttaa. Hinta ei ainakaan päätä huimaa ja 100g luultavasti piisaisi vähän isompaankin humiin. :mrgreen:
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja Alkaline » Ke Huhti 13, 2011 4:27 pm

Omskakas kirjoitti:

Kastelit sitä liian vähän. Kun akryylipolymeeri kuivahtaa, se muuttuu juuri muutamaksi kuivaksi kiteeksi. Kun laitat kostuttimen täyteen taas tislattua vettä, se palautuu sellaiseksi läpinäkyväksi mönjäksi.

siinä polymeerikostuttimen kyljessäkin sanotaan ettei saa kostuttaa uppovedessä yli 15 minuuttia. No pidin sitä kostutettuna noin 14 minuuttia ja otin pois. sitten olen kostutellut sitä melko voimakkaasti kun humia käynnistelin käyttökosteuteen. Nyt kun ajattelin että humi on kosteudessa 65% niin sitä ei tarvitsisi niin usein kostuttaa. mömmöt tuli melkein pihalle jo jossakin vaiheessa kun oli niin kosteata, eli tursusi ristikon läpikin hieman. Nyt tosiaan vain muutama hassu kikkare pohjalla.

Laitoin juuri vettä sinne ja katsotaan mihin se johtaa...

Tarvii varmaan hakea PG:tä desi niin saadaan oasis sieneenkin pg liuosta tasaamaan kosteutta.
Alkaline

ViestiKirjoittaja Alkaline » La Touko 07, 2011 1:59 pm

noniin nyt on kostuteltu urakalla ja humissa on melko paljon sikareita kostumassa. Kosteus säilyy melko hyvin kun on massaa missä sitä kosteutta on. Eli sa euttoi heti kun otin suurimman osan sellofaanista pois ja annoin pötkötellä humissa. polymeerikostutinta saa täytellä tosiaan 1-2 krt kuukaudessa ja oasissientä myös samalla, tilasin tampereelle sokoksen apteekkiin pg-liuosta puolilitraa ja varasin sitä itselleni noin puolet, sitä tulee sinne noin reilun kuukauden päästä joten sinne vaan ostoksille
Alkaline

ViestiKirjoittaja Jaga » La Touko 07, 2011 5:43 pm

Alkaline kirjoitti:noniin nyt on kostuteltu urakalla ja humissa on melko paljon sikareita kostumassa. Kosteus säilyy melko hyvin kun on massaa missä sitä kosteutta on. Eli sa euttoi heti kun otin suurimman osan sellofaanista pois ja annoin pötkötellä humissa. polymeerikostutinta saa täytellä tosiaan 1-2 krt kuukaudessa ja oasissientä myös samalla, tilasin tampereelle sokoksen apteekkiin pg-liuosta puolilitraa ja varasin sitä itselleni noin puolet, sitä tulee sinne noin reilun kuukauden päästä joten sinne vaan ostoksille

Paljonko pg-liuos kustantaa apteekista ostettuna? 50/50 PG-vesi-puteli (250ml) näyttää kustantavan valtameren takana vajaa 7 taalaa. Ajattelin lähiaikoina tilata CH:n tarvikepaketin, jossa on myös PG-liuosta tuollainen puteli.
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja Alkaline » Su Touko 08, 2011 8:52 am

hinta 250 ml pullolle asettuu johonkin 20-30,-. Apteekki laskee liuoksen painon eli puntaa sen ja sitten hinnoittelee painon mukaan eli hieman vaikea sanoa mitä se tekee. ilmoittelen kun sitä on saatavilla niin saadaan muillekkin tietoa sitten

ainakin viiemksi kun sitä siellä oli ja mainitsin siitä täällä niin se hävisi kummasti heti kun siitä tuli tietoa. kuulemma sitä ei juuri ollut aikaisemmin mennyt... :urpo2:
Alkaline

ViestiKirjoittaja MarcusVonSaxberg » Su Touko 08, 2011 10:00 am

Eikös tuo PG-yhdistelmä toimi niin että sillä ladataan ensimmäiseksi ja sitten pelkkää steriiliä vettä muina kertoina?
Kuva
No, we cannot tell you what this is like. You are the boss of your own senses! Taste, evaluate, determine and enjoy!!
Käyttäjän avatar
MarcusVonSaxberg

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto