Kostuttimista

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Re: Kostuttimista

ViestiKirjoittaja noviisi » Ma Joulu 31, 2012 11:01 am

drinkalot kirjoitti:1. Mitä nuo passatore -tikut pitää sisällään? Mulla on noita n. 2x2x15 cm kokosia mustia, joissa on päällä ritilä ja sisään ei oikein näe. Onko niissä jotain geeliä tms? Tislattua vettä olen käyttänyt niissä.
2. Kauanko ne kestää käyttöä ja mistä näkee/huomaa että on tiensä päässä?
3. Hajoaako ne jos pääsee täysin kuivumaan?
4. Käyttäytyykö kosteus jotenkin lämmön tyyppisesti, eli onko merkitystä missä kohtaa humia mittari on?

1. Akryylipolymeerikiteitä.
2. Kestävät kunnes ovat käyttökelvottomia. Ei noista kyseisistä näe mitään, mutta jos olisivat läpinäkyvässä kuoressa, niin a.p.kiteet muuttuvat kyllä ajan kanssa ruskeiksi ja tukkiintuvat.
3. Eivät hajoa kuivuessaan.
4. Ilman suhteellinen kosteus ja lämpötila ovat sidoksissa toisiinsa, eli jos humissa ei ole stabiili tilanne joka paikassa, niin mittarin sijainti vaikuttaa sen näyttämiin lukemiin.
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja Kassu » To Tammi 03, 2013 5:06 pm

Itsellä menossa kostutin testaus johtuen siitä että tulen olemaan poissa kotoa monen asian takia jopa 1kk ajan. Luottamus ei riitä siihen että äitin kukankastelu taidolla tulee humi selviämään tätä poissaolo aikaa.

Tällä hetkellä 2kpl humidoreja testissä.
Pää humidorina toimii tällä hetkellä tälläinen http://www.cigarworld.de/shop/detail.php4?artnr=90003682
Kaverille jo myyty humi on malliltaan http://www.cheaphumidors.com/p_small-humidors_HUM-25BLK.html

Isommassa on tällä hetkellä kevyesti kostutettuja (suihkepullolla pinnasta suihkutettu) Heartfelt Beads Extra Large 65% tuubeja 2kpl ja pieni pakasterasia kostutettuja Acrylpolymeeri Crystalsia.

Pienemmässä on 1kpl Heartfelt Beads Large 65% Rh tuubi ja samanlainen pienin pakasterasia crystalleja.

Ennen polymeerien laittoa minulla oli pelkästään kostutetut beats tuubit mitkä piti kosteuden noin 63-65 vaiheella noin 2vk ajan. Sisäilman kosteus on alle 20% ja lämpötila on 21,5 - 22,5 C.
Nyt testi on nyt ollut käytössä 1viikon ilman että humidoreja on aukaistu kertaakaan. Kosteus kristalleilla oli noussut viikon aikana jopa yllättäen 70-72% pintaan. Uskoisin että beats tuubien kostutus oli pienoinen virhe. Tuubit olisi pitänyt jättää kuivaksi että ne olisi tasannut kosteutta.
Sinällään en ole huolissani siitä että kostus pysyttelee tuolla tasolla koska tarkoituksena on että kosteus tulee säilymään koko poissa olo ajan riittävänä.

Harkinnassa on ollut että ostaisin paunan beats palleroita ja heittäisin ne kostutettuna isompaan humidoriin, koska kaikki sikarit mahtuu tällä hetkellä isompaankin. Testin takia olen kuitenkin jakanut sikareita molempiin humidoreihin.

Ilmoittelen tässä kehityksestä kuluvan kuukauden ajan.
Kielioppi ei ole minun vahvuus. Toivottavasti joskus vielä hallitsen tämän jumalaisen taidon!
Kassu

ViestiKirjoittaja JouniSL » Ti Maalis 05, 2013 10:55 am

Meitä taisi olla muutama, jotka hankimme tammikuussa Habanos-pöytähumin, ja ainakin minä otin käyttöön myös mukana tulleet sienikostuttimet. Hifistelin ja käytin oikein steriiliä vettä kun sitä sattui olemaan helposti saatavilla. Humi on ollut päivittäisessä käytössä ja se on pelittänyt hyvin.

Kosteus oli ollut laskussa muutaman päivän ajan ja ajattelin päivänä eräänä antaa kostuttimille lisää vettä mutta jäi tekemättä: otettuani kostuttimet ulos humista, huomasin että niiden pinnalla on hometta. Ei paljoa mutta kuitenkin. Sienet roskiin, kaappi putsaukseen ja geelikostutin tilalle. Onneksi home ei ollut levinnyt kostuttimista, selvisin käytännössä säikähdyksellä.

Mistä moinen kasvusto oli saanut alkunsa? Pienen pähkäilyn jälkeen syy oli selvä. Olin pitänyt alahyllyllä irtokappaleita, varsinkin clubeja, puritoksia ja muita pieniä short filler -sikareita ja niistä oli karissut tupakkaa kostuttimien päälle ja lopputuloksena oli hometta. Täytynee laittaa irtokappaleetkin vastaisuudessa rasian puolikkaaseen jos palaan joskus takaisin sienikostuttimiin.

Sitä se teettää kun ei polta pelkästään ykköslaatua.
JouniSL

ViestiKirjoittaja Sebu » Ti Maalis 05, 2013 11:44 am

JouniSL kirjoitti:Meitä taisi olla muutama, jotka hankimme tammikuussa Habanos-pöytähumin, ja ainakin minä otin käyttöön myös mukana tulleet sienikostuttimet. Hifistelin ja käytin oikein steriiliä vettä kun sitä sattui olemaan helposti saatavilla.

Saattaa olla tyhmä kysymys mutta oliko tuossa sienessä steriilin veden lisäksi PG:tä? Se pitää homeen sienestä poissa pidempään ja humin kosteuden muutenkin matalammalla jolloin vaara homeesta pienenee? Akryylipolymeeri ei tuota välttämättä tarvitse mutta olen antanut itseni ymmärtää että sieneen on vähän niinkuin pakko laittaa.
Sebu

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ti Maalis 05, 2013 12:27 pm

Sebu kirjoitti:
JouniSL kirjoitti:Meitä taisi olla muutama, jotka hankimme tammikuussa Habanos-pöytähumin, ja ainakin minä otin käyttöön myös mukana tulleet sienikostuttimet. Hifistelin ja käytin oikein steriiliä vettä kun sitä sattui olemaan helposti saatavilla.

Saattaa olla tyhmä kysymys mutta oliko tuossa sienessä steriilin veden lisäksi PG:tä? Se pitää homeen sienestä poissa pidempään ja humin kosteuden muutenkin matalammalla jolloin vaara homeesta pienenee? Akryylipolymeeri ei tuota välttämättä tarvitse mutta olen antanut itseni ymmärtää että sieneen on vähän niinkuin pakko laittaa.

Oasis ei sisällä PG:tä valmiiksi. Sitä voi siihen laittaa, mutta ei ole mikään pakko. Oasis on sinällään niin halpaa ettei sillä juuri ole merkitystä kuinka usein sen joutuu uusimaan. itse olen käyttänyt akkuvettä eikä yksikään oasis ole vuodessa alkanut kukkimaan.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja JouniSL » Ti Maalis 05, 2013 3:40 pm

Jep, Oasis on halpaa kuin sieni. Ostin kauppareissulla kukkakaupasta palasen ja 9" × 3" × 4¼" kokoinen köntti maksoi 3 euroa. Ja tuossa hinnassa on jo Helsinki-lisä mukana. Siitä tekee aika monta kertaa uudet kostuttimet pöytähumiin. En todellakaan ollut lisännyt veteen tai sieniiin pg:a, peesailen Drinkalotia. Onhan siinä myös luonnollisuuden ajatus taustalla: ei lisäaineita, maailma pelastuu. Yritän muutenkin tulla toimeen mahdollisimman vähillä lisäaineilla, enkä käytä autoissanikaan glykolia jäähdytinnesteenä vaan aivan lähdevettä; tietysti vesi täytyy ottaa sellaisesta lähteestä, joka pysyy sulana pakkasellakin.

Täytynee alkaa väkertämään uusia palasia, näyttää siltä että geelikostutin ei pärjää yksinään. Pitänee myös muistaa laittaa pikkusikareille oma kaukalo niin ei tarvitse olla yhtenään vaihtamassa sieniä.
JouniSL

ViestiKirjoittaja IlEki » Ti Maalis 04, 2014 2:54 pm

Hei vaan kaikille!

Itselläni on clas ohlson product tupperdori kyhättynä jossa tollanen passadoren arkyylipolymeeri-kostutin. Mittarina on myös clasulta ostettu ilmankosteusmittari, jonka suolatestasin ja 75% näytti mallikkaasti noin 8h jälkeen. Kysyisinkin sitä tosiaan että onko tuon akryylipolymeerin tarkoitus tasata tuota kosteutta johonkin tiettyyn prosenttiin ilman PG:n käyttöä? Kosteusmittari näyttää muutaman päivän oleskelulla 75% tupperissa joka on mieleeni vähän liikaa. Toki sikareita on ollut tähän asti vain noin 8 + muutamat palaset seetriä. Hieman raottamalla tupperin kantta tulitikulla sai kosteuden tasaantumaan sinne 73%, mutta tavoite olis se 65-70%.

.....Tulipas loruiltua mutta kysymys siis oli--> onko tuon akryylipolymeerin tarkoitus tasata tuota kosteutta johonkin tiettyyn prosenttiin ilman PG:n käyttöä? :D
IlEki

ViestiKirjoittaja homer » Ti Maalis 04, 2014 3:09 pm

Ei tasaa. Se pelkästään luovuttaa kosteutta. Kosteutta tasaa esim. Beadsit (www.heartfeltindustries.com). Osta 65% beadseja.
Käyttäjän avatar
homer

ViestiKirjoittaja IlEki » Ti Maalis 04, 2014 4:13 pm

homer kirjoitti:Ei tasaa. Se pelkästään luovuttaa kosteutta. Kosteutta tasaa esim. Beadsit (http://www.heartfeltindustries.com). Osta 65% beadseja.

Kiitos vastauksesta! Sain sellasen käsityksen kuitenkin rupatellessani erään liikkeen myyjän kanssa että AP- kostutin ei vapauttaisi kosteutta enää jonkin tietyn kosteuspisteen jälkeen? eli vaikka 70%RH.

Kauankohan tuolta kestää noitten beadsien tulla jos tilaa? Ja kuinka paljon niitä pitäisi olla kun sikareita on noin 30 kpl? :roll: Laatikko on kokoa 34x25x16 cm.
IlEki

ViestiKirjoittaja homer » Ti Maalis 04, 2014 4:38 pm

Mä olen ainakin aina luullut että akryylipolymeerikostutin vedellä täytettynä ei tasaisi kosteutta, mutta voin toki erehtyä. Halvinta on tilata 1/2 paunaa irtotavarana, mutta itse tykkää enemmän niistä valmiista putkiloista. Mulla on kotona large ja x-large tuubit tupperdorissa. Beadseja ei voi olla liikaa, joten itse varmaan tilaisin x-large 65% tuubin.
Toimitusaika on ollut 1-2vk.
Käyttäjän avatar
homer

ViestiKirjoittaja astalo » Ti Maalis 04, 2014 4:47 pm

Nykyisin voi mennä myös 1kk että saa tavarat, kiitos suomen postin ja tullin.
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan.
Käyttäjän avatar
astalo

ViestiKirjoittaja IlEki » Ti Maalis 04, 2014 4:52 pm

astalo kirjoitti:Nykyisin voi mennä myös 1kk että saa tavarat, kiitos suomen postin ja tullin.

Yllättävää :D

No mites onko mitään iloa käyttää tota AP-kostutinta jos noita beadseja laittaa sinne laatikkoon kaveriks?
IlEki

ViestiKirjoittaja homer » Ti Maalis 04, 2014 5:07 pm

Mulla ainakin tupperdorin kosteus nousee liiankin korkealle jos siellä on AP-kostutin ja beadsit. Beadsit ei ehdi imeä kosteutta niin nopeasti. Jos beadseja kostuttaa aluksi esim sellaisella kukkien kasteluun käytettävällä suihkepullolla niin sitten et tarvitse sitä AP-kostutinta ollenkaan tupperdorissa. Jos käytät taas tavallista puista humidoria joka kuitenkin falskaa jonkin verran niin sitten voit pitää kostuttimena sitä AP:ta ja beadsit vaan tasaa kosteutta.
Käyttäjän avatar
homer

ViestiKirjoittaja Simeoni » Ti Maalis 04, 2014 5:09 pm

Jos beadsien määrää pohdit, niin siellä Heartfeltin sivuilla on myös laskuri, jolla suositellun määrän saa selville. Laskuri tosin käsittääkseni olettaa että käytetään (puista) humidoria, ei tiivistä muovilaatikkoa jonka kanssa periaattessa riittänee pienemmän haihtumisen takia pienempi määrä beadseja. Toisaalta beadseja ei käytännössä voi olla liikaa, vaan isompi määrä tasaa paremmin heilahteluja ilmankosteudessa kun esim. tupperin kantta auotaan.

AP-kostutinta en itse laittaisi enää tiiviiseen muovilaatikkoon beadsien kanssa, tuossa skenaariossa uhkana jo liiallinen kosteus kun haihtuminen on todella vähäistä. Mikään ei tosin estä kokeilemasta, jätät sitten pelkät beadsit jos näyttää nousevan kosteus liiaksi. Itsellä 50x40x30cm tupperissa paunan verran beadseja ilman muita kostuttimia (vähemmälläkin varmasti pärjäisi hyvin mutta eipähän tarvitse kuukausiin kastella).
"Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman – or a bad woman; depends on how much happiness you can handle."
Käyttäjän avatar
Simeoni

ViestiKirjoittaja IlEki » Ti Maalis 04, 2014 7:06 pm

Kiitos vastauksista! Näyttää siltä että tarvii niitä beadseja ostaa. Niitä tuskin on suomessa myynnissä missään(ko)(kö)?
IlEki

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Tarpeisto