humin valmistus.

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

humin valmistus.

ViestiKirjoittaja HANTTI » Pe Syys 08, 2006 8:08 pm

tuli täs mieleen kun en humia vielä omista että jos sen valmistais itse( sais mieluisan) eli mitä pitäis ottaa huomioon: ulkokuorihan voi olla periaatteessa mitä puuta vaan, sisus ilmeisesti olis hyvä olla setri puuta (mistäs sitä sais hommattua??) miten sit kannattaako sisätilaa jakaa moneen osaan?? sit vaan kosteumittari ja kostutin niin eikös se pitäis olla siinä!! jos jollakin on humin valmistuksesta kokemuksia niin mieluusti kuunnellaan!! :shock:
vitun aikasta!!
HANTTI

ViestiKirjoittaja Blindman » La Syys 09, 2006 8:23 pm

En ole rakentanut, mutta pari ideaa on. Ensiksi pohjalle laittaisin muutaman riman niin, että sikarien alta pääsisi ilma vaihtumaan. Tarkoituksena olisi asetella sikarit siis niin, että ne makoilisivat siellä irti humin lattiasta. Sitten kanteen tai itse humilaatikkoon lievä viiste, kartio joka kannen sulkeutuessa toimisi tiivisteenä. Tietysti itse tekemällä humin saa varmasti tiiviiksi. Kai siihen voisi laittaa jotain liikuteltavia väliseiniäkin tai nosteltavia hyllyjä, sellaisia tarjottimia.

Tee siitä muuten heti tarpeeksi iso. L 400mm *K 250mm *S 150mm-200mm olisko tuossa mittoja isommalle pöytähumille? Kommentoikaa veljet.
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja rekola » La Syys 09, 2006 8:24 pm

Blindman kirjoitti:En ole rakentanut, mutta pari ideaa on. Ensiksi pohjalle laittaisin muutaman riman niin, että sikarien alta pääsisi ilma vaihtumaan. Tarkoituksena olisi asetella sikarit siis niin, että ne makoilisivat siellä irti humin lattiasta. Sitten kanteen tai itse humilaatikkoon lievä viiste, kartio joka kannen sulkeutuessa toimisi tiivisteenä. Tietysti itse tekemällä humin saa varmasti tiiviiksi. Kai siihen voisi laittaa jotain liikuteltavia väliseiniäkin tai nosteltavia hyllyjä, sellaisia tarjottimia.

Tee siitä muuten heti tarpeeksi iso. L 400mm *K 250mm *S 150mm-200mm olisko tuossa mittoja isommalle pöytähumille? Kommentoikaa veljet.

Joo, ei kannata ruveta kitsastelemaan.
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja jpop » La Syys 09, 2006 9:00 pm

Blindman kirjoitti:...pohjalle laittaisin muutaman riman niin, että sikarien alta pääsisi ilma vaihtumaan...

Ostin tuossa aikanaan ystävälle humin lahjaksi ja siinä oli seetririmoitus ympäriinsä - siis myös laidoilla. Minusta se vaikutti erinomaiselta ajatukselta ja ihmettelin välittömästi, miksi näin ei ole kaikissa humidoreissa.

Itselläkin on ollut mielessä lähteä nikkaroimaan, mutta ei tahdo aika riittää nykyisiinkään projekteihin. Minä tekisin vielä reilusti suuremman humin ja laittaisin sinne vaikka pari rimapohjaista tasoa + alaosaan tarvikelaatikon.
jpop

ViestiKirjoittaja Blindman » La Syys 09, 2006 9:07 pm

Perhana! Tarvikelaatikko unohtui, hieno huomio.
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja HANTTI » Su Syys 10, 2006 9:23 pm

joo jotain tommosia mittoja suunnittelinkin. ajattelin materiaaliksi tammea, koivua, tms. ja sisäseinämiin setripuuta about puol senttiä. kanteen olis hieno saada "ikkuna" pitäis täs alkaa väsäämään piirrustuksia.. ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan :roll:
vitun aikasta!!
HANTTI

ViestiKirjoittaja Ekans » Su Syys 10, 2006 9:28 pm

Tietääkö joku mistä sais espanjalaista seetripuuta, Espoon läheltä tai lähin paikka
Käyttäjän avatar
Ekans

ViestiKirjoittaja HANTTI » Ma Syys 11, 2006 9:03 am

olen kuullut seetripuuta saatavan puukeskuksestaa, mutta tämä on mutua
vitun aikasta!!
HANTTI

Humidori

ViestiKirjoittaja pertti66 » Ma Syys 11, 2006 2:37 pm

Herttoniemen Puukeskuksesta sai ainakin 3 vuotta sitten Espanjan seetrivaneria.Itse vuorasin humini 6mm.seetrillä ja hinta oli n.40 euroa neliö.
Erittäin hyvän tuoksuinen ja lujalaatuinen tuote.Itse huolella valmistettu humis on sitten omien tarpeiden mukainen ja kokoinen .Hyvä teräisen sirkkelin ja mielellään myös jyrsimen sen valmistus vaatii.Vähän kookkaamman puoleisen humiksen itse valmistaminen tuo jo hieman säästöä verrattuna liikkeestä hankittuun, mutta pienemmän alle 100 sikarin humista ei kannata rahallisesti valmistaa.
pertti66

ViestiKirjoittaja Ekans » Ma Syys 11, 2006 3:06 pm

Aattelin tossa talvella, kun on aikaa, tehdä tollasen kunnollisen humin, 1000-2000 pölliä. Sounds ok? Mitäköhän ihmiset suosittelisi liimaksi, käykö ihan polyuretaani vai pitäisikö olla jotain huippu kallista tavaraa? Pitäisikö käyttää ruuveja vai jotain koristenauloja? Onko jotain mihin pitäisi laittaa erityisen paljon huomiota, tietysti tiiviyteen mutta muita alueita?
Käyttäjän avatar
Ekans

Humidori

ViestiKirjoittaja pertti66 » Ma Syys 11, 2006 9:23 pm

Jos liimaat puupintoja yhteen niin siihen käy ihan normaali puuliima.Vaikka Bilteman 1-komponenttinen kosteisiin oloihin tehty,sekin on myrkytön ja hajuton .On hyvä muistaa että ilman kosteus vaikuttaa tarkkaan tehdyn kannen/oven sulkeutumiseen.Jos valmistat juuri nyt tiiviin sovituksen ja annat humidorin odottaa talven pakkasiin ilman kostutinta,niin kansi ei enään sulkeudukaan kiinni koska puu on päässyt kuivumaan.Kostuttimen käyttö palauttaa sovitukset kyllä ennalleen.Puulajit ovat hieman erilaisia imemään kosteutta.Esim tiikki ei juurikaan kosteutta ime mutta mänty selvästikin sen tekee.
pertti66

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Syys 13, 2006 8:04 am

Kun Pirkanmaalta ei tunnu seetriä kovin helposti löytyvän, niin soitin tuonne Herttoniemeen. Heillä on tällä hetkellä on Hondurasinseetriä viiluna ja vanerina, mutta tämä ei käsittääkseni käy, koska tällä seetrillä ei ole Espanjanseetrin "ötökänkarkoitusominaisuuksia". Sieltä löytyy myös punaseetriä lankkuna, jonka pitäisi käydä, koska siltä tämä ominaisuus löytyy. Tuo punaseetri on muuten käsittääkseni tällä kauniilla Suomen kielellämme "Jättiläistuija".

Edit: Tyhmä minä... Hondurasissa viljellään mm. cedrela odorata, eli Espanjanseetriä. Tarkistan asian, kunhan saan oikean henkilön kiinni Herttoniemestä...
Viimeksi muokannut jpop päivämäärä Ke Syys 13, 2006 8:15 am, muokattu yhteensä 1 kerran
jpop

ViestiKirjoittaja Percele » Ke Syys 13, 2006 8:12 am

Punaseetri ei haise hirveän hyvälle, ainakaan se öljy...
Percele

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Syys 13, 2006 8:19 am

Eikös tuota punaseetriä käytetä saunojen sisustuksessakin - tai ainakin siihen sitä yritetään markkinoida...
jpop

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Syys 13, 2006 3:22 pm

jpop kirjoitti:...Tyhmä minä... Hondurasissa viljellään mm. cedrela odorata, eli Espanjanseetriä. Tarkistan asian, kunhan saan oikean henkilön kiinni Herttoniemestä...

En ole vieläkään saanut sieltä oikeata henkilöä kiinni, mutta tämän sivuston mukaan Hondurasinseetri = cedrela odorata, jota siis kutsutaan myös Espanjanseetriksi.
jpop

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto