Humidori FAQ aloittelijoille

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Humidori FAQ aloittelijoille

ViestiKirjoittaja Poro- » Su Syys 24, 2006 9:27 am

Kerätäänpäs tämän otsikon alle kaikki tiedot, joita harrastusta aloittava tarvitsee. Eli siis:

- humidorin hankkiminen (millainen / mistä)
- käyttöönotto (mitä tarvitaan, mahdolliset hankalat "työvaiheet")
- huoltaminen

yms muuta asiaa. :)
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Su Syys 24, 2006 10:06 pm

Ja mä kun luulin perustaneeni tarpeeksi ketjuja aiheesta, jotta aloittelijoille olisi helpompaa hakea infoa... :lol:

Humidorin hankkiminen (millainen / mistä):

Ensinnäkin varmaan kannattaa antaa sellainen vinkki, että humidorin kanssa ei kannata ihan täkyllä alkaa pihistelemään. Nimittäin epälaadukas humi voi olla paitsi ikävä käyttää myös huono sikareille (esim. jos kansi on huonosti asennettu, niin suhteellinen kosteusprosentti ei pysy optimaalisella tasolla).

Humin sisuksenhan pitäisi olla espanjalaista seetripuuta. Tämä tosin on aika vakio (ellet nyt ihan hämäräsivuilta tilaa). Tärkeämpää valinnassa onkin ehkä sen koon valinta. Jotkut ostavat sellaisia pieniä pöydällä sijoitettavia humidoreja ja jotkut taas todella isoja humi-kaappeja. Otaksun, että olet aloittelija (eli vähän samassa tilanteessa kuin minä). Suosittelen, että ostat 75-85 sikarin humin. Ai miksikö? No ensinnäkin jos ostat suuremman ja et polta sikareita kauhean usein, niin suuri humi vie paitsi tilaa niin myös ne vähät sikarit siellä pohjalla näyttävät ikävältä. Jos ostat liian pienen, niin siinä voi käydä niin, että jossakin vaiheessa sulla on enemmän sikareita kuin sinne humiin menee. Tuut huomaamaan, että sikarifoorumeilla joka toinen tyyppi pitää hyvin todennäköisenä, että innostut sikareista niin paljon, että pian on toisen humin osto edessä. =)

Nyt voit ajatella, että et varmastikaan näin alkuun ainakaan tule polttamaan sikareita kuin muutaman kuukaudessa, ja niimpä sellainen 75-85 sikarin humi on aivan liian iso sulle. Myös minä ajattelin näin, ja nykyisinkin mulla on korkeintaan 23 sikaria humissa. MUTTA... ota huomioon, että jos ostat pienen humin, niin ajan mittaan se varmasti käy ahtaaksi. Lisäksi esim. jos kyseessä on vaikka 30 sikarin humi, niin se ei tarkoita sitä, että ne 30 sikaria mahtuvat sinne hyvin. Lisäksi isompi humi vaan muutenkin tuntuu paremmalta. ELI ÄLÄ VALITSE HUMIN TILAVUUTTA ALKANTTIIN MISSÄÄN NIMESSÄ!!! Voin kertoa, että oma 75 sikarin humini jossa on tällä hetkellä 20 sikaria näyttää todella hyvältä, kun katsoo sisälle eikä todellakaan siltä, että se olisi lähes tyhjä.

Mistä sitten hankkisit sen humidorin? No minä hankin omani tästä paikasta: http://www.humidordiscount.com/. Mielestäni kyseinen paikka on edullinen mutta myös laadukas. Tietenkin korvaan voi särähtää se "discount" -sana ja netissä toki kannattaa olla varovainen, mutta tuo paikka on hyvin suosittu ja voin todeta oman humini laadukkaaksi ja toimivaksi. Eli ulkomailta netistä on yksi vaihtoehto. Tietenkin voit ostaa kotimaasta humin, jolloin kyllä hinta voi olla vähän korkeampi mutta vastaavasti tietenkin kotimainen on aina kotimainen. Voit harkita myös sekundan ostamista, jolloin voit saada hienon mutta käytetyn humin kivaan hintaan.

SUOSITTELEN, ETTÄ PISTÄISIT AINAKIN SEN 100 EUROA HUMIIN.

Käyttöönotto (mitä tarvitaan, mahdolliset hankalat "työvaiheet"):

No ensinnäkin humiin tarvitaan kostutin sekä mittari, josta näkee lämpötilan ja suhteellisen kosteusprosentin. Kostutinvaihtoehtoja on monenlaisia. Se perusratkaisu on sellainen sienikostutin, joka tulee niissä pyöreissä koteloissa, joita olet varmasti kuvissa nähnyt. Itse en hankkinut sellaista, koska niiden käyttö on vähän monimutkaisempaa sen takia, että steriloidun veden lisäksi niihin tarvitaan erityistä liosta, jota pitää sitten sekoitella siihen veteen. Tosin hyvin moni käyttää juuri sienikostuttimia, joten ei se niin vaikeaa varmaan ole. Toinen vaihtoehto on akryylipolymeerikostutin, johon tarvitaan vain steriloitua vettä. Itselläni on tämä, ja mielestäni se on ihan toimiva ratkaisu -- joskin monet eivät siitä diggaa ihan täkyllä. Kolmas vaihtoehto onkin sitten beadsit. Olet ehkä kuullut niistä, sillä se villitys on aika suuri täällä. Tosiaan näihin tarvitaan vain vettä. Ne pitää ilmeisesti tilata Amerikasta, mutta ne maksavat todella vähän ja pitävät kuulemma kosteusprossan vakiona varmasti. Niin moni pitää niitä toimivava ratkaisuna, että voin suositella niitä sinullekin (tai sitten sitä akryylipolymeerikostutinta). Toki on myös näitä elektronisia kostuttimia, jotka parhaimmillaan pitävät lämpötilankin optimaalisena, mutta hinnat alkavat varmaan sieltä 100 euron paremmalta puolelta.

Niin, näihin kostuttimiin sitten käytetään VAIN steriloitua vettä. No enkunkielisillä foorumeilla puhutaan distilled waterista, joka on tislattua vettä, mutta stereiloitu vesi on itse asiassa vielä puhtaanpaa. Siinä siis se pointti on, että vedestä ei saa päästä epäpuhtauksia humiin/sikareihin, joka sitten voi aiheuttaa esim. hometta. Siksi veden täytyy olla puhdasta. Steriloitua vettä saat apteekista esimerkiksi, ja sellainen iso pullo maksaa alle 3 euroa. Eli mitään Evianin tai Vossin hintaista se ei ole. :lol:

Noh, tässä sulle yksi hyödyllinen linkki vielä yhteenvedoksi:
http://www.humidor-guide.com/

Kun saat humisi, niin ensiksi moni pyyhkii steriloitua vettä käyttäen nihkeällä nukkaamattomalla luudulla/tekstiilillä humin sisustan. Sen jälkeen humi pitäisi ns. esikostuttaa. Itse tein niin, että pidin shottilasillista steriloitua vettä humin sisällä muutamia päiviä. Tosin prosessia voi nopeuttaa kuumentamalla veden esim. mikrossa (muista kuitenkin, että lasin pohja kuumenee, joten laita sinne alle jotain, ettei humin pohja pala). Tämä esikäsittely on monesti hieman kärsivällisyyttä vaativa prosessi, ja sen voi kyllä tehdä monella tavalla. Täälläkin varmasti suuri osa tekee sen aivan eri tavalla kuin mitä nyt itse neuvon.

Nyt varmaan ihmettelet, että mistäs tiedät mikä on käyttövalmis humi. Noh, hommahan menee niin, että lämpötilan olisi hyvä olla 19-21 Celsius-asteen välissä ja suhteellisen kosteusprossan 65-70 prossan välissä. Toki näistä saa poiketa hieman, mutta esimerkiksi sellainen ikävä ilmiö kuin tupakkakuoriaiset kuoriutuvat mahdollisesti 24 asteessa ja vastaavasti jos sikarit pistää vaikka viinikaappiin tai kellariin, niin ei sekään tee niille hyvää. Tosin faktahan se on, että vaikea sitä ilmastoa on hallita lämpötilan osalta ellei ole siihen tarvittavia laitteita, ja niimpä oma lämpötilani kesän aikoihin pyöri pahimmillaan siinä 24-27 asteessa. Nyt se on mukavasti n. 20 asteessa. Kosteusprossan kanssa homma on sellainen, että kuubalaisia suositellaan pidettäväksi siinä 65 prossassa ja muita 70 prossassa. Nämä ovat myös makuasioita, sillä jotkut pitävät kosteammista sikareita ja jotkut kuivemmista. Itselläni on vielä se, että kun otan sikarin humista, niin pistän sen koteloon ja poltan sen vasta tunteja myöhemmin, joten siinä ajassa se ehtii kuivua. Niimpä oma kosteusprossani on siinä 70-72 prossan tietämillä eli vähän kosteampi.

Sitten puhutaan niistä mittareista. Voin melkein heti kättelyssä sanoa, että osta ihmeessä digitaalimittari (monen mielestä clas ohlsonin digitaalimittari on kuulemma hyvä, mutta toki voit sen sikariliikeestäkin tilata kuten itse tein). Näissä mittareissa nimittäin on tärkeää, että ne ovat tarkkoja, ja analogisilla mittareilla (siis missä on se neula, ja mitkä ovat pyöreitä) on taipumusta olla vähän epätarkkoja. Niimpä niitä pitää ns. suolatestin avulla kalibroida, jotta niistä saa tarkkoja. Itseäni tällainen puuha ei viehättänyt ollenkaan ja siksi tilasin suoraan digitaalimittarin, joita teoriassa ei tarvitse kalibroida -- sanoin teoriassa, koska joidenkin mielestä täytyy.

Eli kerrataanpa:
1. Humin pyyhkiminen steriloidulla vedellä NIHKEÄLLÄ rätillä (selvennös: ei kostealla eikä vettä tippuvalla, vaan nihkeällä)
2. Mittarin ja kostuttimen kiinnitys (monesti nämä tulevat liimatyynykiinnityksellä, ja itse ihan viivottimen avulla mittasin niille paikat, jotta ne tulevat humin sisäkanteen kiinni symmetrisesti). Tämän vaiheen voi tehdä myös vaiheen 3. jälkeen.
3. Humin esikäsittely: esim. steriloitua vettä shottilasiin 3-4 päiväksi ja tätä voi tehostaa kuumentamalla vettä. Tässä on kyse siis siitä, että humin sisäpinnat imevät sitä kosteutta itseensä ja tulevat "valmiiksi".
4. Kostuttimen täyttö (riippuu kostuttimesta, mutta steriloitua vettä aina käytetään)
5. Kun olet saanut kosteusprossan pysymään siinä 65-70 prossan välillä, niin sikarit vaan humiin ja enjoy!

Huoltaminen:

Nyt olet päässyt sen vaikemman vaiheen ohi. Onneksi olkoon! Humin huoltaminen on todella helppoa. Kostutin pitää täyttää korkeintaan kerran kuukaudessa ja esim. mulla kerran kahdessa kuukaudessa. Huoltoon ei oikeastaan muuta tarvita. Jos sulla sattuu olemaan humi täynnä sikareita, niin niitä pitää ehkä käännellä vähän silloin tällöin (mitä tulee tehtyä muutenkin, kun sikareitahan pitää haistella ja kosketella) ja onhan se välillä hyvä tuulettaa humia pitämällä kantta auki. Tietenkin etenkin alkuun sun pitää tarkkailla sitä digitaalimittaria, että lukemat pysyvät kohdallaan.

Huom. Jos kosteusprossa meinaa aina mennä pitkästi yli 70 prossan niin silloin voi esim. pistää tulitikun kannen väliin, jotta kosteus laskee tai ottaa koko kostuttimen pois, ja ehkä miettiä parempaa kostutinta. Vastaavasti jos kosteusprossa meinaa aina olla liian alhainen, niin sun kannattaa tarkistaa humi, että onko esim. kansi (saranat yms.) jotenkin huonosti kiinnitetty tai jotain (valmistusvirhe). Huminhan ei tarvi olla ilmatiivis, mutta kuitenkin kohtuu tiivis.

Oma humini on tosiaan tämä: http://www.humidordiscount.com/Humidors_Adorini/Sorrente.html
Otin siihen tuon premium updaten, jolloin sain sen akryylipolymeeri-kostuttimen halvemmalla ja ostin erikseen vielä tuolta sen digitaalimittarin. Ostin tuon humin lähinnä siksi, että halusin alle 200 euron humin, joka on musta, ja eipä muita vaihtoehtoja oikein ollut. Tuo kokoluokkakin on täysin sopiva mulle, ja siksi suosittelen sinullekin tuon kokoista humia. Itse poltan noin. 3-5 sikari kuukaudessa ja enimmäismäärän sikareita mitä mulla on ollut tuossa humissa on tosiaan se 23 sikaria. Mutta pienempää humia en missään nimessä ottaisi!

Toivottavati tämä pitkähkö vastaus jotenkin auttoi sinua. Muista astuessasi sikarimaailmaan, että mitään varsinaisia etikettejä ei oikeastaan ole, ja niimpä asioita voi tehdä monella tavalla (tosin lämpötilasta ja kosteusprossasta ei oikein voi tinkiä). Jos olet kuin minä, niin tämä kaikki voi tuntua tosi työläältä ja voi tuntua, että uskaltaako sitä laittaa useampaa sataa euroa tällaiseen hommaan, joka tuntuu vähän epävarmarmalta. Kuitenkin se riski kannattaa ottaa, ja tulet huomaamaan, että oikeastaan suurimman stressin aiheuttaa mielesi, joka luo näkymättömiä esteitä. Ja voin sanoa, että sitten kun sulla on humi valmis ja sikarit siellä, niin se näky on kyllä jotain todella kaunista.

Tsemppiä!

EDIT1: Linkki beadseihin: http://heartfeltindustries.com/store/index.php?cPath=22

EDIT2: Sanon vielä varulta, että oma lukunsa on sikareiden pakastus. Monet harrastavat tätä, koska eivät halua pilata sikareitaan ja humiaan sillä, että sikarikuoriaiset hyökkäävät (ne siis kuoriutuvat jos kuoriutuvat sikareiden sisällä esim. jos on liian kuuma). Pakastushan tapahtuu esim. silleen, että sikarit pakataan minigrip-pussiin, joka pakataan minigrip-pussiin joka voidaan pakata vielä yhteen minigrip-pussiin (sikarit imevät ympäristön aromeja, joten ne pitää suojata). Sitten sikarit siirretään 1 päiväksi jääkaappiin, sieltä 4-? päiväksi pakasteeseen, sieltä 1 päiväksi jääkaappiin, sieltä 1 päiväksi huoneilmaan ja sieltä humiin. Mon i tätä harrastaa ennaltaehkäisevänä keinoan. Toisaalta, sikarit kärsivät pakastuksesta ja sikarikuoriaisten tulon todennäköisyys on todella pieni. Lisäksi esim. cigarworld.de pakastaa sikarinsa valmiiksi (kaikki eivät tätä tee HUOM!) joten siinä mielessä kotona pakastamisesta on vain haittaa sikareille sekä vaivaa itselle. Se on ihan oma päätös.

EDIT3: Suosittelen, että varmistat/luet näistä vaiheista muualtakin, sillä itse tosiaan olen vasta alle vuoden harrastanut sikareita ja en voi väittää olevani täysin perillä asioista. Eli pesen käteni nyt vastuusta. :lol:
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja rekola » Ma Syys 25, 2006 1:57 pm

Tämä salaperäinen "neste", mistä edellä puhuttiin on pg.
Tästä lisätietoa lisätietoa:http://groups.google.com/group/sfnet.keskustelu.tupakka/browse_frm/thread/24a0e376df3ac88d/9afb6278461fb43c?lnk=gst&q=pg&rnum=8#9afb6278461fb43c

Pg:tä käytetään myös akryylipolymeerikostuttimissa.(paitsi hienoimmissa malleissa, joihin on lisätty valmiiksi "kemikaalit"

Sienikostuttimen eli oasis sienen kanssa ei tarvitse käyttää pg:tä, ellei erikseen halua.

Kostuttimen tai mittarin kiinitys kannattaa tehdä kuivaan humidorin seinään. Eli ensin kiinitys sitten kostutus :)

Lämpötila ei ole niin vakava asia, mutta optimaali 18 Celsiusta. (tämä ei ole toki ainoa mielipide :wink: )

Sikarimailmassa etikettäjä on vaikka muille jakaa. Toinen asia onkin sitten, noudatatko niitä. Tärkeintähän on, että nautit sikareistasi

Tässä pieniä tarkennuksia[/img]
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja rekola » Ma Syys 25, 2006 2:01 pm

Hups :oops: no tässä kummiskin se linkki http://groups.google.com/group/sfnet.ke ... 78461fb43c
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja MM » Ti Syys 26, 2006 8:24 pm

No niin, tässähän jo tulikin paljon opastusta ... Humissa olennaista on se, että sen kansi (tai ovi) on riittävän tiivis kosteuden pitämisessä sisällä (tai ulkona). Halvat humit kuulemma saattavat muuttaa muotoaan sen verran että homma ei toimikaan ...

Humin vaihtoehtoja sitten ovat erilaiset tupperdorit ja coolerdorit. Minulla on kolme kappaletta K-marketista ostettuja elintarvikkeiden säilytykseen tarkoitettuja noin 15 litran muovilaatikoita, jotka ovat osoittautuneet täysin käyttökelpoiseksi. Niissä pidän sikareita alkuperäisissä laatikoissaan, ja lisäksi olen verhonnut niitä seetriliuskoilla niin paljon kuin niitä löytyy.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

Palaa alueelle Tarpeisto