Sikari huone kellariin (suunnittelu alkaa)

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Sikari huone kellariin (suunnittelu alkaa)

ViestiKirjoittaja Kassu » Ti Maalis 25, 2014 11:11 pm

Tuli sitten oma torppa hommattua ja jossain vaiheessa kesää olisi tarkoitus rakennella mancave kellarissa olevaan huoneeseen. Kohde on sinällään hyvä kun siellä on valmiiksi tuloilma (vanha tuuletus aukko) arviolta 10x10cm luukku. Vastakkaisessa nurkassa on savupiipun vanha tuhkaluukku mistä voisi sitten johtaa savut hormin kautta pihalle.

Olenkin tässä nyt miettinyt riittäisikö katonrajassa oleva liesituuletin hoitamaan savun poiston? Tarkoitus olisi siis laittaa liesituuletin kattoon ja siitä johtaa alumiini ruttuputkella tuonne savupiipun hormiin.

Toinen vaihtoehto sitten olisi kunnon kanavapuhallin ja siihen tehdä sitten katto huuva.

Tietysti jos aikaisempaa kokemusta joltain löytyy niin vinkkejä otetaan vastaan.
Kielioppi ei ole minun vahvuus. Toivottavasti joskus vielä hallitsen tämän jumalaisen taidon!
Kassu

Re: Sikari huone kellariin (suunnittelu alkaa)

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ke Maalis 26, 2014 7:51 am

Omaa kokemusta ei ole, mutta puhpuh sanoi siellä käydessäni, että hänellä autotallin katossa puhkuva liesituuletin ei riitä. Se näytti kyllä aika vanhalta värkiltä. Nykyisissä liesituulettimissa on aivan valtavia kapasiteettieroja, joten jos valitset sieltä kotikäyttöön tarkoitettujan isommasta päästä, niin voi hyvin olla että riittää.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja EES » Ke Maalis 26, 2014 8:05 am

Jos sinne on oma sisäänkäynti, niin mä voin ottaa vara-avaimen huostaani. Ja voin käydä tarkistamassa huoneen toiminnan jos oot reissussa. :lol:
Käyttäjän avatar
EES

ViestiKirjoittaja Puhpuh » Ke Maalis 26, 2014 10:35 am

Jep, ainakin tuo minulla oleva liesituuletin (vuodelta -81) on huono muuten paitsi hinnaltaan (ilmainen). Autotallini on kooltaan jotain 30 neliötä ja tuuletin on noin kolmen metrin päässä polttelupaikoilta. Jos tuuletin on "kakkosella" niin kahden henkilön pössyttelyt haihtuu ihan tyydyttävästi, kolmelle ei oikein meinannut riittää. Meteliä vaan tulee tuolla teholla jo liikaa. Jos pössyttelen yksin niin riittää ykkösteho, jolloin myös ääni on siedettävä. Jotenkin sikarointihetkeen ei sovi huutava puhallin. Tuolla kakkostehollakin savu jää leijailemaan ihan huolettoman näköisesti ilman että sillä olisi mitään kiirettä imun suuntaan. Minulla on kyllä tuloilmaa aika niukasti, joka luonnollisesti pudottaa virtausta. Kun ulko-oven aukaisee, kuulee selvästi kuinka puhaltimen elämä helpottuu.

Kyllähän se paras ratkaisu olisi laittaa mahdollisimman iso kanavapuhallin ja sille nopeussäätö. En ainakaan itse ostaisi liesituuletinta. Ilmaisella voi kokeilla, saattaa hyvinkin toimia ihan tyydyttävästi. Talvella olisi sitten hyvä jos saisi tuloilman lämmitettyä, voi muuten tulla äkkiä vilu.
Käyttäjän avatar
Puhpuh

ViestiKirjoittaja MrMidFinger » Ke Maalis 26, 2014 1:08 pm

Mä olen tullut siihen johtopäätökseen että muutama (5 kpl) pieniä tuuletimia ajaa paremin asin kuin yksi iso tuuletin. Ne pyörivät hissukseen, eivätkä juur pidä ääntä ja ovat tehokaita yhdessä.
Nopeuden säätöön himmenin kytkin.
Kuva
Mä mitään tiedä... Kunhan löpisen. Se on meinaa lukian vastuulla
ROMPETORILLE
Päivitetty 12.4-15
Käyttäjän avatar
MrMidFinger

ViestiKirjoittaja EES » Ke Maalis 26, 2014 1:16 pm

MrMidFinger kirjoitti:Mä olen tullut siihen johtopäätökseen että muutama (5 kpl) pieniä tuuletimia ajaa paremin asin kuin yksi iso tuuletin. Ne pyörivät hissukseen, eivätkä juur pidä ääntä ja ovat tehokaita yhdessä.
Kuva

Onko toi rakennettu ihan kämpän tuuletusikkunaan vai kuinka? Ja onko tuo korvausilmaa vai poistoilmaa?
Käyttäjän avatar
EES

ViestiKirjoittaja MrMidFinger » Ke Maalis 26, 2014 1:52 pm

EES kirjoitti:
MrMidFinger kirjoitti:Mä olen tullut siihen johtopäätökseen että muutama (5 kpl) pieniä tuuletimia ajaa paremin asin kuin yksi iso tuuletin. Ne pyörivät hissukseen, eivätkä juur pidä ääntä ja ovat tehokaita yhdessä.
Kuva

Onko toi rakennettu ihan kämpän tuuletusikkunaan vai kuinka? Ja onko tuo korvausilmaa vai poistoilmaa?

Tuo on ihan vain tuuletusikkunaan. Heitin vain esimerkiksi. Kyljet on paksua paperia että ne joustavat jos laitan ikkunan kiinni. Nuo ovat poistoilmalle (puhaltavat savun ulos). Voin pitää huoneen ovea raollaan josta tulee korvausilmaa eikä "haju" siltikään pakene oven toiselle puolelle olohuoneeseen. Myönnetään että ne ovat ehkä ruman näköisiä kun en ole jaksanut/ viitsinyt niitä koteloida.
Mä mitään tiedä... Kunhan löpisen. Se on meinaa lukian vastuulla
ROMPETORILLE
Päivitetty 12.4-15
Käyttäjän avatar
MrMidFinger

ViestiKirjoittaja Kassu » To Maalis 27, 2014 12:48 am

EES kirjoitti:Jos sinne on oma sisäänkäynti, niin mä voin ottaa vara-avaimen huostaani. Ja voin käydä tarkistamassa huoneen toiminnan jos oot reissussa. :lol:

Ei kyllä valitettavasti ole omaa sisäänkäyntiä.

Puhpuh kirjoitti:Jep, ainakin tuo minulla oleva liesituuletin (vuodelta -81) on huono muuten paitsi hinnaltaan (ilmainen). Autotallini on kooltaan jotain 30 neliötä ja tuuletin on noin kolmen metrin päässä polttelupaikoilta. Jos tuuletin on "kakkosella" niin kahden henkilön pössyttelyt haihtuu ihan tyydyttävästi, kolmelle ei oikein meinannut riittää. Meteliä vaan tulee tuolla teholla jo liikaa. Jos pössyttelen yksin niin riittää ykkösteho, jolloin myös ääni on siedettävä. Jotenkin sikarointihetkeen ei sovi huutava puhallin. Tuolla kakkostehollakin savu jää leijailemaan ihan huolettoman näköisesti ilman että sillä olisi mitään kiirettä imun suuntaan. Minulla on kyllä tuloilmaa aika niukasti, joka luonnollisesti pudottaa virtausta. Kun ulko-oven aukaisee, kuulee selvästi kuinka puhaltimen elämä helpottuu.

Kyllähän se paras ratkaisu olisi laittaa mahdollisimman iso kanavapuhallin ja sille nopeussäätö. En ainakaan itse ostaisi liesituuletinta. Ilmaisella voi kokeilla, saattaa hyvinkin toimia ihan tyydyttävästi. Talvella olisi sitten hyvä jos saisi tuloilman lämmitettyä, voi muuten tulla äkkiä vilu.

Mietityttää tuo kanavapuhaltimen koko. Paljonko sen virtaus pitäisi sitten olla ja kun olen noita kanava puhaltimia katsellut niin niiden äänitasot ei ainakaan pitäisi olla liian suuria. Esim: http://www.clasohlson.com/fi/Kanavapuhallin-TD-350-125-Silent/Pr365300000 Eli noin 20db olisi tuossa melutaso. Virtaus on tuossa 280 -320 m³/h.
Mietityttää vaan että jos tuollaisen junttaa kattoon, siihen huuva, niin pyöriikö sukat jalassa ja alkaa tulemaan vilu varsinkin kun tilassa ei ole kun sähköpatteri. Aikaisemmin varmaan olisi riittänyt lämpö kun lämmityskattila on ollut vieressä mutta enää sitä ei ole.

Liesituuletin kävi ekana itselläkin mielessä kun 1kpl jää keittiö remontin yhteydessä ylimääräiseksi.
Kassu

ViestiKirjoittaja Puhpuh » To Maalis 27, 2014 9:07 am

Tuolla jotain höpinää puhaltimista:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=19049.0
Vaikea sanoa mikä olisi riittävä koko. Mahdollisimman iso sen takia, että nopeudensäädöllä saisi hiljaisen. Mutta kannattaahan sitä tuolla liesituulettimella kokeilla, saa ainakin jonkunlaista tatsia tarvittavasta tehosta jos ei semmoisenaan kelpaakaan.
Ehdottomasti sinun pitää laittaa takka tuomaan tunnelmaa siihen lämmityskattilan paikalle, poistuu samalla tuo lämmitysongelma :wink: .
Käyttäjän avatar
Puhpuh

ViestiKirjoittaja Kassu » To Maalis 27, 2014 4:32 pm

Ideana ihan hyvä tuo takka, ei tullut itselle mieleenkään. Ainut ongelma tulee sitten jos takan laittaa samaan huoneeseen niin voi olla vaikeampaa tehdä tuo ilmanpoisto kun hormi menee silloin takan käyttöön. Tuskin sentään samaan hormiin pystyy poiston tekemään????
No toukokuussa ollaan viisaampia kun pääsee paikanpäälle mittailemaan ja suunnittelemaan. En edes muista huoneen mittoja yms. Silti tässä jo nyt joutuu kyttäämään tori.fi tarjontaa jos sattuisi sopivasti lähellä olemaan käytetty kanavapuhallin tai sitten Old school nahkaiset nojatuolit.
Kielioppi ei ole minun vahvuus. Toivottavasti joskus vielä hallitsen tämän jumalaisen taidon!
Kassu

ViestiKirjoittaja Jaga » Pe Maalis 28, 2014 9:05 am

Kassu kirjoitti:Ideana ihan hyvä tuo takka, ei tullut itselle mieleenkään. Ainut ongelma tulee sitten jos takan laittaa samaan huoneeseen niin voi olla vaikeampaa tehdä tuo ilmanpoisto kun hormi menee silloin takan käyttöön. Tuskin sentään samaan hormiin pystyy poiston tekemään????
No toukokuussa ollaan viisaampia kun pääsee paikanpäälle mittailemaan ja suunnittelemaan. En edes muista huoneen mittoja yms. Silti tässä jo nyt joutuu kyttäämään tori.fi tarjontaa jos sattuisi sopivasti lähellä olemaan käytetty kanavapuhallin tai sitten Old school nahkaiset nojatuolit.

Takka toimii luonnollisena imurina (konvektio jne.) ilman kanavapuhallintakin (varsinkin viileämmillä ilmoilla), mutta toki puhallus tehostaa toimintaa. En sitten tiedä onko mahdollista ajatella jotain huippuimuria, jota voisi tarvittaessa käyttää tehostamaan hormin imua.
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja JouniSL » Pe Maalis 28, 2014 9:58 am

Hakusanaksi takkaimuri ja johan alkaa osumia tulemaan. Tuleehan sille jonkun verran hintaa kun joutuu vetämään sähköt piipun kylkeen ja alas sekä säätimen että syötön. Jos netistä etsii rakennustarvikkeiden hintoja niin näppärä tapa on katsoa Taloon.com koska sieltä saa aina huippuhinnan, jonka jälkeen tietää että ko. kama lähtee muualta -40% tai jotain. Sähkökamoille hyvä referenssipaikka on Finnparttia. Hinnat ovat asialliset, eivät mitenkään halvimmat mahdolliset mutta hyviä vertailuun. (Tietty kannattaa laittaa yv ja kysäistä jos tarvitset asennustarvikkeita - siis enemmän kuin yhden pistorasian.)

Takan hormiin ei todellakaan tehdä reikiä ilmastoinnille tai millekään muulle.
JouniSL

ViestiKirjoittaja drinkalot » Pe Maalis 28, 2014 11:04 am

Olen ollut kaverin mökillä (tai oikeastaan se oli kyllä luokassa luksuskartano), jossa oli jonkinlainen imuri takassa kun ei muuten vetänyt. en sitten toteutuksesta tiedä. Käytettiin siis ihan takan savujen imemiseen.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja Kassu » Pe Maalis 28, 2014 10:39 pm

Piipussa on siis 4 eri hormia ja mikään ei ole tällä hetkellä käytössä. Tästä syystä oli helppo uhrata 1 ulosmeno ilmalle. Kunnon tarkistuksen jälkeen yhteen tulee kiuas. Jotenkin en usko takan vetokykyyn jos siinä on tulet ja samalla polttaa sikaria.
Kassu

ViestiKirjoittaja Sampo » La Maalis 29, 2014 12:16 am

Minulla on itselläni aika lailla samanmoinen tila kellarissa, josta olen haaveillut tekeväni miesluolan heti kun ehtiijaksaaviitsiikykenee... Seuraan siis mielenkiinnolla projektiasi.

Testasin tuota nykyisessä kuosissaan ja vaikka ilmavirran tuntee hormin aukossa ja 100mm korvausilma-aukon lähellä, niin edes pikkusikarin savuja eivät jaksaneet imeä riittävästi pihalle. Vaatii siis jonkun verran lisäpotkua ilmanvaihtoon...
Sampo

Palaa alueelle Tarpeisto