Parhaat digitaaliset kosteusmittarit

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Parhaat digitaaliset kosteusmittarit

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ma Joulu 04, 2006 8:52 pm

Tällainen ketju olisi paikallaan. Tänne voisi arvon aficianadot käydä antamassa mielipiteensä siitä, mikä digitaalinen kosteusmittari on heidän mielestään hyvä tai mistä sellaisesta ovat tykänneet.

Itse omistan Adorinin Digital Hygrometer -kosteusmittarin. Kyseessä on 24 euroa maksava, suorakulmion muotoinen ja todella ohut kosteusmittari, jossa on magneettikiinnitys. Ainakin itse olen ollut tyytyväinen siihen.

Muita ehdokkaita voisivat olla Little Havana kosteusmittari sekä Credon kohtuu hinnakas kosteusmittari.

Toki ns. tosi halpoja vaihtoehtoja löytyy. Täällä on puhuttu Bilteman- ja Claes Ohlsonin kosteusmittareista, ja Xikariltakin löytyy alle 20 euron kosteusmittari. Tosin mun täytyy sanoa, että tuo Bilteman kosteusmittari oli jokseenkin ruman näköinen, ja isokokoinenkin se on. Ystäväni kanssa löysimme sitten Rautiasta samanhintaisen (vajaa 15 euroa) hopeisen ja nätimmän näköisen kosteusmittarin (heitto oli +-3%).

Eli kertokaahan, arvon tupruttelijat, mitkä digitaaliset kosteusmittarit olette kokeneet toimiviksi, näteiksi ja hintansa arvoisiksi?
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Poro- » Ma Joulu 04, 2006 9:04 pm

Itselläni oli käytössä clas ohlsonin digimittari, mutta se palvelee nyt huoneen lämpö/kosteusmittarina :D Täytyisi kyllä tuonne humin puolellekkin saada joku digimittari joten tälle keskustelulle on kyllä tilausta
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ma Joulu 04, 2006 9:19 pm

Poro- kirjoitti:Itselläni oli käytössä clas ohlsonin digimittari, mutta se palvelee nyt huoneen lämpö/kosteusmittarina :D Täytyisi kyllä tuonne humin puolellekkin saada joku digimittari joten tälle keskustelulle on kyllä tilausta

Ihan varmasti on. Itse asiassa omastakin lähipiiristä löytyy digitaalimittaria etsiviä ihmisiä.

Vielä niistä halvimmista malleista... Biltema vs. Rautio (Kesko-rautakauppa). Tosiaan se Bilteman malli oli aika kookkaan ja ruman näköinen, ja takakannesta luettuna kosteusprossa voi heittää +-5 prossaa, kun taas Rautian malli oli sirompi ja heitto oli +-3 prossaa.

Kuitenkin mielestäni kumpaakaan noista ei nyt välttämättä kannata muun kuin aloittelijan harkita. Varsinaisia humi-digitaalimittareita kun saa alle 20 euron, joten miksi ostaa isohko AA-paristolla toimiva digitaalimittari. Eikös sikariharrastus muutenkin ole sellainen, ettei sitä ihan sillä peritaatteella aloiteta, että "Halvin on sopivin!".
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja victor » Ma Joulu 04, 2006 10:24 pm

minulla on bilteman mittari ja useasti olen suolatestin tehnyt ja näyttää aina 75. eli minulle sattui hyvä yksilö.
victor

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ma Joulu 04, 2006 10:54 pm

victor kirjoitti:minulla on bilteman mittari ja useasti olen suolatestin tehnyt ja näyttää aina 75. eli minulle sattui hyvä yksilö.

Jep, itse asiassa kaverini päätyi sitten samanhintaiseen Rautian kosteusmittariin, ja sanoinkin, että kannattaa kyllä kokeilla ainakin niin sittenpä tietää onko näistä mihinkään. Ja onhan niistä... onhan Bilteman- ja Clas Ohlsonin mittarit aiemminkin olleet puheenaiheena tässä foorumissa.

Itsestä vaan tuntuu, että nämä sikarikaupoissa myytävät mittarit ovat kokonsa, ulkonäkönsä ja ehkä tarkkuutensa perusteella pikkuisen soveltuvimpia humidoriin. Tosin kuten mainitsitkin, niin muunlaisetkin mittarit voivat ajaa saman asian.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Blindman » Ti Joulu 05, 2006 7:14 am

Pahuksen Biltemat, aloin kirjautumaan epähuomiossa Biltema nikillä... nojoo asiaan siis. Mulla on ollut vuoden verran Adorinin se ohut mangneetilla kiinni oleva yleinen malli ja olen tosi tyytyväinen siihen, (nappiparistoineen).
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja janski » La Joulu 09, 2006 12:40 am

Mulla on samassa kaappihumissa eri hyllyillä sekä se adorinin mittari että bilteman mittari, eipä noiden lukemat eroa kuin prosentin pari. Sekin varmaan selittyy kosteuden eroilla eri korkeuksissa.
--
Janski
janski

ViestiKirjoittaja mto » To Joulu 28, 2006 2:31 pm

Onko joku uskaltanut ostaa tarjoustalosta 10euron hintaista lämpö/kosteusmittaria ja kokeilla miten paljon se heittää?

:P
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Blindman » To Joulu 28, 2006 5:56 pm

mto kirjoitti:Onko joku uskaltanut ostaa tarjoustalosta 10euron hintaista lämpö/kosteusmittaria ja kokeilla miten paljon se heittää?

:P

Saat ostaa, laita infoa sitten muillekkin. :lol:
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja mto » Ti Tammi 02, 2007 12:00 pm

kävin ostamassa tarjoustalosta tänään lounastauolla tuon kympin mittarin.

tämä on melko iso (korkeus n. 16cm leveys n. 7cm syvyys 1-2cm)

mutta luulisin että tuo menee humin kanteen ihan hyvin.

tällä hetkellä kosteus työpaikalla huoneessa 30% :D

laitoinpa vielä kaksinkertaiseen hedelmäpussiin nuuskarasiaan kanteen hesburgerin suolaa + vettä ja romppeet sisälle ja suolatesti käyttöön :D

pitää katsoa mitä se sanoo tuossa muutamien tuntien päästä..

tunti: 37% :shock:
2 tuntia: 43% :?

Ja vielä löytyi hieno ominaisuus mittarista, hälyttää jos kosteus on liian korkea / matala :lol:
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja mto » Ke Tammi 03, 2007 7:20 am

todettakoon näin heti aamusta että tarjoustalon 10e maksava "sääasema" on mielestäni ihan käyttökelpoinen mittari. suolatesti sanoi aamulla 73%.

mittari tarjoaa lämpötilan, kosteusmittarin, ilmapuntarin ja kellon. lisäksi on hälytykset liian alhaiselle / korkealle lämmölle tai kosteudelle.

laite on ehkä turhan iso mutta kyllä minä sen sain kanteen ihan siististi. ulkopuoliselle anturille tuli takaa johto jota ei saanut pois ilman että katkaisee eli katkaisin senkin pois edestä.

pitääkin muokata sen verran että tuo on muhinut nyt pussissa ehkä n. 16h ja nyt mittari näyttää 75%

aamulla ~8h sitten 73% jolloin oli ollut yön yli pussissa suolatestissä. onko merkitystä kauanko siellä on?
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja JSP » La Tammi 06, 2007 1:31 pm

Ostin Clas Ohlsonin kosteusmittarin ja suolatestin mukaan se näytti jämptisti 75%. Mittari on melko litteä ja sille annetaan kahden vuoden takuukin. Hintaa kapistuksella on 15€ verran.
JSP

ViestiKirjoittaja JeiJei » La Helmi 03, 2007 6:04 pm

JSP kirjoitti:Ostin Clas Ohlsonin kosteusmittarin ja suolatestin mukaan se näytti jämptisti 75%. Mittari on melko litteä ja sille annetaan kahden vuoden takuukin. Hintaa kapistuksella on 15€ verran.

Oma Clasin vehje näyttää 74% suolatestin jälkeen. Bilteman vemputin näyttää 73% suolatestin jälkeen. Hinta-laatu noissa kohdallaan. Suosittelen.
Käyttäjän avatar
JeiJei

ViestiKirjoittaja Emppu » La Helmi 03, 2007 7:27 pm

JeiJei kirjoitti:
JSP kirjoitti:Ostin Clas Ohlsonin kosteusmittarin ja suolatestin mukaan se näytti jämptisti 75%. Mittari on melko litteä ja sille annetaan kahden vuoden takuukin. Hintaa kapistuksella on 15€ verran.

Oma Clasin vehje näyttää 74% suolatestin jälkeen. Bilteman vemputin näyttää 73% suolatestin jälkeen. Hinta-laatu noissa kohdallaan. Suosittelen.

Itselläkin tuo Ohlsonin mittari. Suolatestin jälkeen 75% Hyvä ja huokea :)
Käyttäjän avatar
Emppu

ViestiKirjoittaja Mats-Petter » La Helmi 03, 2007 7:36 pm

Emppu kirjoitti:
JeiJei kirjoitti:

Itselläkin tuo Ohlsonin mittari. Suolatestin jälkeen 75% Hyvä ja huokea :)

Me too.. eikun three.. eikun four.. Hyvä se on. :)
Käyttäjän avatar
Mats-Petter

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto