Viinikaappihumidorin kostuttimet

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Viinikaappihumidorin kostuttimet

ViestiKirjoittaja ormo92 » Su Joulu 30, 2018 4:23 pm

Moikka kaikille!

Olen siirtymässä perinteisestä humidorista viinikaappihumidorin käyttöön. Projekti on muuten hyvin mallilla, mutta minulla ei ole tietoa mitä kostutinta kannattaa käyttää viinikaapeissa. Viinikaappiin mahtuu noin 250 sikaria eli kyse on melko pienestä kaapista. Kaapissa on Peltier-elementti.

Olen kiitollinen, jos joku palstalainen osaisi opastaa asiassa. :sigge:
ormo92

Re: Viinikaappihumidorin kostuttimet

ViestiKirjoittaja savustaja » Ma Joulu 31, 2018 9:39 am

Mä käytän vastaavissa seteissä ihan pelkkiä Bovedoja. Toisessa kaapissa on lisäksi Heartfeltin humidity beadseja antamassa hieman lisäkosteutta. Mutta lyhyestä virsi kaunis: reippaasti bovedoja tai semmonen 320g ja homma pelaa.
Käyttäjän avatar
savustaja

ViestiKirjoittaja ZuuHou » Ma Joulu 31, 2018 12:54 pm

Joo, Bovedat on oikein hyvä, halpa ja helppo ratkaisu.

Omassa viinikaappihumissa löytyy yks 65% 320g boveda ja muutama pienempi, kun niitä nyt sattui olemaan. Viinikaappihan on varsin tiivis eikä päästä kosteutta juurikaan ulos, joten Bovedat kestää siellä pitkään. Noi on ollut tuolla nyt reilut 6kk, eikä minkäänlaista kovettumista havaittavissa.
Käyttäjän avatar
ZuuHou

ViestiKirjoittaja FinMaky » Ma Joulu 31, 2018 4:59 pm

Täällä käytössä HBS beads, eikä valittamist.: https://www.cigarworld.de/en/zigarrenzu ... s-90004217
FinMaky

ViestiKirjoittaja ormo92 » Ti Tammi 01, 2019 7:07 pm

Kiitos vinkeistä! Tuo Boveda-ratkaisu olisi kyllä ainakin helppo.

Nyt kokeilin vanhaa ratkaisua mitä käytin humidorissa eli steriilivettä pienen kostuttimen pohjalle. Hyvin näyttäisi toimivan sekin. Kaapissa kosteus ollut 68-72 % välillä ja lämpötila pysynyt missä pitääkin.

Olisimpa aikaisemmin tämän viinikaappihumidori asian tiennyt... Sattumalta tuli vastaan täällä foorumilla. Taustalla oli se, että vanha humidori ei soveltunut oikein laatikoittain säilyttämiseen niin hain isompaa humia.
ormo92

ViestiKirjoittaja Kumppari » Ke Tammi 02, 2019 2:20 pm

Ei hirveästi lisättävää. Mulla myös yksi 320g 65% Boveda ja sillä uskon pärjääväni montakin vuotta. Tuota ennen oli kaksi pienempää 60g 65% ja ne oli vasta puolentoista vuoden jälkeen vaihdettavissa.
Vinkkinä, että noi Bovedat pystyy lataamaan uudelleen laittamalla ne samaan tiiviiseen astiaan (tupperiin) yhdessä akkuvettä sisältävän lasin/maljan kanssa. Koosta riippuen, imee itsensä käyttökuntoon 1-2 kuukaudessa.
Luomun ja käsityöläisten ystävä!
Käyttäjän avatar
Kumppari

ViestiKirjoittaja savustaja » Ke Tammi 02, 2019 2:31 pm

Jotkut latailee noita bovedoja ihan märässä pyyhkeessä tai jopa upottamalla - lyhenee vaadittava aika melko reilusti. En oo kuitenkaan noita järeämpiä keinoja kokeillut, että rikkooko se sitten sitä pussia.
Käyttäjän avatar
savustaja

ViestiKirjoittaja Kumppari » Pe Tammi 04, 2019 2:10 pm

Riippuu, et kuinka pitkäksi aikaa ja minkä kokoisen unohtaa upoksiin, mutta olen kyllä nähnyt Bovedan melko paisuneenakin, joten ei ne ihan heti mene rikki.
Luomun ja käsityöläisten ystävä!
Käyttäjän avatar
Kumppari

Palaa alueelle Tarpeisto