Humidori FAQ

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Pe Tammi 05, 2007 9:46 pm

Onnittelut poro erittäin selkeästä ja helposti ymmärrettävästä artikkelista. Varmasti tuo auttaa aloittelijoita huimasti!

Kuitenkin yhtä asiaa haluan kommentoida. Minusta nimittäin tuo neuvo

"Mielestäni aloittelijan kannattaa ostaa vähintään 150 kappaleen humidori, tai mieluiten niin iso kuin budjetti kestää. Pitkällä tähtäimellä iso humidori säästää rahaa. "

ei ole aivan täysin järkevä. Hyvä esimerkki tästä olen minä itse. Ostin harrastukseni alkuun sellaisen 75 sikaria vetävän Adorini-humin, ja (koska olen isompia sikareita tilaillut) se suuren tilauksen saavuttua uhkaa olla hieman täydenoloinen, niin olen silti tyytyväinen, etten tilannut suurempaa humia. Toki voi tulla aika, jolloin mun on pakko ostaa toinen humi (silloin varmaan ostan jo sellaisen 150 sikaria tai enemmän vetävän), mutta siihen saakka nykyinen humini on riittävän hyvä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki sikariharrastajat (kuten minä) eivät muuten harrasta tupakanpolttoa (en väitä, että kaikki teistä sitä harrastaisivat) ja voivat haluta vain tietyissä tilanteissa (viikonlopun juhlimiset, juhlatilaisuudet, pyhät yms.) polttaa sikaria. Jos alkuun ostaa ison humin, ja sitten kuitenkin tilailee kerralla korkeintaan 20 sikaria, niin siellä ison humin pohjalla ne sikarit näyttävät aika vaatimattomilta. Ja iso humihan vie myös tilaa usein.

Oma neuvoni on, että humi kannattaa hankkia tarpeen mukaan, mutta myös varulta ottaa 2-3 kertaa tilavampi humi kuin on ajatellut sikareita alkuun sinne säilöä. Esim. itse olen lähes poikkeuksetta tehnyt aina 20 sikarin tilauksia kerralla, joten 75 sikarin humi on siis aika sopiva minulle. Meinasin kirjoittaa, että 70-75 sikaria vetävä humi olisi minusta se minimi kelle tahansa, mutta on toistaalta tyyppejä, joille se ihan minihumi, joka vetää 20-50 sikaria, riittää. Väitän kuitenkin, että henkilölle, joka ei ole kiinnostunut säilömään sikareita 1-4 kuukautta enempää humissa ja joka ei aio polttaa viikossa enempää kuin korkeintaan 2 sikaria, niin 70-75 sikarin vetoinen humi on just passeli.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Poro- » Pe Tammi 05, 2007 10:02 pm

Kiitokset hyvästä kommentista ! :)

Olen vaan lukenut foorumilta todella useita kommentteja siitä, että humidori jää pieneksi heti niin ajattelin etten ainakaan liian pientä suosittele! Uskon ettei kukaan siitä suutu ja ne jotka tarvitsevat pienemmän, ostavat sellaisen ;) Voisin ehkä muuttaa sanamuotoa jollain tavalla, kunhan keksin jonkun paremman
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Poro- » Pe Tammi 05, 2007 10:06 pm

Editoin sanamuotoa hieman monipuolisemmaksi =)
edit: sekä lisäsin kostuttimista lyhyet tietoiskut... korjauksia?
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Pe Tammi 05, 2007 10:56 pm

Hyvältä vaikuttaa. Vanhat silmäni eivät kuitenkaan hoksaa tuosta tekstistä erään aiheen käsittelyä mikä ehkä olisi hyvä käsitellä: nimittäin se iänikuinen kosteusprosentti kysymys? Mikä on paras: 65%, 68%, 70% vai mikä. Voisit vaikka kertoa esim. mitä mahdollista hyötyä/haittaa on eri kosteusprossista (esim. että alempi kosteusprossa voi merkitä sitä, että sikari palaa paremmin).

Ja hyvin asettelit uudelleen muuten sen virkkeen, jota hieman kritisoin.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Arru » Pe Tammi 05, 2007 11:13 pm

Eihän siihen ole muuta vastausta että 60 ja 80 välillä. Kuka mistä tykkää. Alan "experdid" suosittelevat 60-65 , toiset taas 65-70, kolmannet 70-75.
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Ekans » La Tammi 06, 2007 12:08 am

SmokingElvis kirjoitti:Onnittelut poro erittäin selkeästä ja helposti ymmärrettävästä artikkelista. Varmasti tuo auttaa aloittelijoita huimasti!

Kuitenkin yhtä asiaa haluan kommentoida. Minusta nimittäin tuo neuvo

"Mielestäni aloittelijan kannattaa ostaa vähintään 150 kappaleen humidori, tai mieluiten niin iso kuin budjetti kestää. Pitkällä tähtäimellä iso humidori säästää rahaa. "

ei ole aivan täysin järkevä. Hyvä esimerkki tästä olen minä itse. Ostin harrastukseni alkuun sellaisen 75 sikaria vetävän Adorini-humin, ja (koska olen isompia sikareita tilaillut) se suuren tilauksen saavuttua uhkaa olla hieman täydenoloinen, niin olen silti tyytyväinen, etten tilannut suurempaa humia. Toki voi tulla aika, jolloin mun on pakko ostaa toinen humi (silloin varmaan ostan jo sellaisen 150 sikaria tai enemmän vetävän), mutta siihen saakka nykyinen humini on riittävän hyvä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki sikariharrastajat (kuten minä) eivät muuten harrasta tupakanpolttoa (en väitä, että kaikki teistä sitä harrastaisivat) ja voivat haluta vain tietyissä tilanteissa (viikonlopun juhlimiset, juhlatilaisuudet, pyhät yms.) polttaa sikaria. Jos alkuun ostaa ison humin, ja sitten kuitenkin tilailee kerralla korkeintaan 20 sikaria, niin siellä ison humin pohjalla ne sikarit näyttävät aika vaatimattomilta. Ja iso humihan vie myös tilaa usein.

Oma neuvoni on, että humi kannattaa hankkia tarpeen mukaan, mutta myös varulta ottaa 2-3 kertaa tilavampi humi kuin on ajatellut sikareita alkuun sinne säilöä. Esim. itse olen lähes poikkeuksetta tehnyt aina 20 sikarin tilauksia kerralla, joten 75 sikarin humi on siis aika sopiva minulle. Meinasin kirjoittaa, että 70-75 sikaria vetävä humi olisi minusta se minimi kelle tahansa, mutta on toistaalta tyyppejä, joille se ihan minihumi, joka vetää 20-50 sikaria, riittää. Väitän kuitenkin, että henkilölle, joka ei ole kiinnostunut säilömään sikareita 1-4 kuukautta enempää humissa ja joka ei aio polttaa viikossa enempää kuin korkeintaan 2 sikaria, niin 70-75 sikarin vetoinen humi on just passeli.

Mitä tupakanpoltto vaikuttaa asiaan...? Useimmat sikarinpolttajat eivät polta edes "tupakkaa". Minäkään en polta kuin kolme sikaria viikossa, ja mulla on kolme humia (150, 150, 400). Oletko Elvis ajatellut ikäännyttää niitä? Jos aiot niin pieni humi ei kyllä riitä mihinkään.....
Vannoutunut Carlake-akkuvesi käyttäjä
Käyttäjän avatar
Ekans

ViestiKirjoittaja MM » La Tammi 06, 2007 12:27 am

Kiitos Poro erinomaisesta artikkelista! Vaivan käyttäminen tuottaa tulosta.

Coolerdor on semmoiseen amerikkalaistyyliseen pakastelaatikkoon rakennettu tupperdor-tyyppinen säilytystila. Kuvia tässä. Etuna on se, että laatikon eristys suojaa sikareita lämpötilan vuorokausivaihtelulta.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » La Tammi 06, 2007 12:40 am

Ekans kirjoitti:Mitä tupakanpoltto vaikuttaa asiaan...? Useimmat sikarinpolttajat eivät polta edes "tupakkaa". Minäkään en polta kuin kolme sikaria viikossa, ja mulla on kolme humia (150, 150, 400). Oletko Elvis ajatellut ikäännyttää niitä? Jos aiot niin pieni humi ei kyllä riitä mihinkään.....

Näinhän se on, ja siksi kirjoitin sulkeisiin, etten tarkoita teitä (ja rivien välistä: että eivät tietenkään kaikki, itse asiassa vähemmistö vain, polttaa nikotiinin saannin takia). Lähinnä viittasin esim. siihen, että on toki ihmisiä jotka esim. polttavat (riippuvaisuuden takia), ja tästä johtuen sitten jopa useamman sikarin päivässä polttavat. Toki heillä sitten menee paljon sikareita -> tilaavat tod. näk. suuremmat erät -> tarvitaan isompi humi.

En ole ajatelltu ikäännyttää niitä ainakaan tässä vaiheessa, koska opiskelijabudjetilla ei montaa laatikkoa tilata kerralla. Niin kuin sanoinkin aiemmin, niin varmaan tulevaisuudessa ostan jossain vaiheessa isomman humin sitten kun haluan alkaa ikäännyttää ja on varaa tilata monta laatikkoa kerralla usein. Yritin vain sen pointin sanoa, että minusta ainakin on väärin neuvoa, että jokaisen aloittelevan sikariharrastajan pitäisi heti ostaa ainakin 150 sikaria vetävä humi. Eihän poro nyt oikeastaan noin kärjekkäästi sitä sanonutkaan tosin, mutta ajattelin vain hänelle huomauttaa, että jotkut alkajat voivat hänen oppaastaan vetää sen johtopäätöksen, että muuta ei kannata edes harkitakaan kuin isoa humia.

Ja kuten sanottu, itse olen tilannut sikareita aina kun varasto alkaa hupenemaan, ja olen oikeastaan aina tilannut vähän yli sen mihin mulla olisi varaa. Ja hyvin on oma humini riittänyt niille. Eli itse olen oma todisteeni siitä, että 75 sikarin humilla tulee toimeen hyvin.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Poro- » La Tammi 06, 2007 9:55 am

Tokihan muutamaakin sikaria voi ikäännyttää ;)

Mitäs mieltä olitte noista kostutinjutuista?
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja rekola » La Tammi 06, 2007 11:17 am

Akryyli kostutin ei ole sienikostutin :?
Hienoimpii akryyli kostuttimiin ei pidä lisätä pg:tä (se on valmiina, tai jotain vastaavaa ainetta) Kirjota vaikka, että lue käyttöohjeet.

Ja nyt ollaan varmaan kaikki sitä mieltä, että artikkeli on hyvä. Pidetään tään nyt FAQ:nä eikä juttupaikkana muuna :wink:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Pitkä-Jussi » La Tammi 06, 2007 1:32 pm

Suurkiitokset Poro-
Oikeen naseva artikkeli. Tämä pitäisi saada vaan stickattua.
I was not lying. I said things that later on seemed to be untrue. - Richard Nixon
Käyttäjän avatar
Pitkä-Jussi

ViestiKirjoittaja Poro- » La Tammi 06, 2007 1:56 pm

rekola kirjoitti:Akryyli kostutin ei ole sienikostutin :?
Hienoimpii akryyli kostuttimiin ei pidä lisätä pg:tä (se on valmiina, tai jotain vastaavaa ainetta) Kirjota vaikka, että lue käyttöohjeet.

Ja nyt ollaan varmaan kaikki sitä mieltä, että artikkeli on hyvä. Pidetään tään nyt FAQ:nä eikä juttupaikkana muuna :wink:

Mikähän kuvaus kävisi paremmin akryylikostuttimelle kuin "hienompi sienikostutin"? vaikka se ei sientä olekkaan, periaate on hieman sama kuitenkin :)
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Poro- » La Tammi 06, 2007 4:16 pm

SmokingElvis kirjoitti:Hyvältä vaikuttaa. Vanhat silmäni eivät kuitenkaan hoksaa tuosta tekstistä erään aiheen käsittelyä mikä ehkä olisi hyvä käsitellä: nimittäin se iänikuinen kosteusprosentti kysymys? Mikä on paras: 65%, 68%, 70% vai mikä. Voisit vaikka kertoa esim. mitä mahdollista hyötyä/haittaa on eri kosteusprossista (esim. että alempi kosteusprossa voi merkitä sitä, että sikari palaa paremmin).

Ja hyvin asettelit uudelleen muuten sen virkkeen, jota hieman kritisoin.

Laittelin pienen tiivistelmän kosteusprosenteista mukaan. En itsekkään kovin paljoa aiheesta tiedä joten fiksummat voitte antaa vinkkejä tästäkin asiasta =)
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Aapo » Ti Tammi 09, 2007 2:32 am

Pitkä-Jussi kirjoitti:Suurkiitokset Poro-
Oikeen naseva artikkeli. Tämä pitäisi saada vaan stickattua.

Stikkaamma sit ku saamme valamista aekaan, eiks jeh? Ompi sitte FAQuut nätisti esillä iliman paskanjauhoja. Eiks jeh? :)
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Aapo » Ti Tammi 09, 2007 2:39 am

SmokingElvis kirjoitti:Oma neuvoni on, että humi kannattaa hankkia tarpeen mukaan, mutta myös varulta ottaa 2-3 kertaa tilavampi humi kuin on ajatellut sikareita alkuun sinne säilöä.

Tähänhän on se ihan matemaattis-pseudotieteellinen kaavakin kehitetty. Mitesne isot pojat nyt juttelikaan... ?

Kuuluu kuvitella suurin sikarimäärä mitä järjellä kuvittelee maksimissaan tarvitsevansa koskaan kerralla säilyttää -> triplata luku -> vielä tuplata, ja hankkia sen mukaan. Ja tällä vissiin pärjäis ekan vuoden tai puoltoista, noin suunnilleen.

Tässä on - näin muistelen - otettu huomioon humidorivalmistajien/kauppiaiden harhaluulo siitä, että jengi varastoisi humeihinsa pelkkiä petit coronoita. Hmm, ehkä siitä just tuli toi viimenen tuplaus.
Käyttäjän avatar
Aapo

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Tarpeisto