Sikarin sytytys

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Sikarin sytytys

ViestiKirjoittaja tanner » To Tammi 04, 2007 8:00 pm

En tiedä kuuluuko tänne osioon, mutta kysymys kuuluu sikariharrastuksen aloittelijana että kuinka sikari sytytetään oikein? Onko jokin tapa mikä on täysin väärin, jotkut pitää sikaria suussa kun sytytetään toiset kädessä, saako liekki koskettaa sikaria yms.? Nyt tarvis oikeita apuja.
tanner

ViestiKirjoittaja mto » To Tammi 04, 2007 8:43 pm

kai se pitäisi periaatteessa sytyttää niin että sitä sikaria pyöritellään siinä liekissä (torch-liekissä) ja puhalletaan sitten kunnolla että palaa joka puolelta... mutta minä helpotan usein sitä pienellä imaisulla..
Käyttäjän avatar
mto

Re: Sikarin sytytys

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Su Tammi 07, 2007 11:13 pm

tanner kirjoitti:En tiedä kuuluuko tänne osioon, mutta kysymys kuuluu sikariharrastuksen aloittelijana että kuinka sikari sytytetään oikein? Onko jokin tapa mikä on täysin väärin, jotkut pitää sikaria suussa kun sytytetään toiset kädessä, saako liekki koskettaa sikaria yms.? Nyt tarvis oikeita apuja.

Heh... taidat olla aika samanlainen kuin minä: tykkäät perustaa peruskysymyksiä käsitteleviä ketjuja.

No joo, sikarihan siis sytytetään yleensä torchilla (ylipäänsä butaanisytyttimellä) tai sikaritikuilla (pidempiä kuin normaalit tikut). Pointti näissä on se (vrt. tav. tikut, Zippo (bensasytytin)), että sikariin ei tartu muita aromeja (sikarit kun niitä kohtuu herkästi imevät itseensä).

Ensimmäinen tärkeä juttu on, että liekki ei saisi (ihan) koskettaa sikaria. Tietääkseni jotkut ihan tahallaan antavat liekin koskea, mutta silloin on kai vaikeampi saada tasaisesti palava sikari.

Sytyttäminen kai pitäisi aloittaa ns. paahtamisella. En tiedä olenko vieläkään sisäistänyt mitä se on, mutta ainakin itse teen niin, että vien liekin aluksi kaueammas sikarista ja keskityn enemmän reunoihin (niille kun kai pitäisi antaa vähän etumatkaa palamisen suhteen). Tämä vaihe mulle kestää jotain 10-25 sekuntia. Sen jälkeen vien liekin lähes kiinni sikarin sytytyspäähän ja sytyttelen sitä niin kauan, että 99% sikarin päästä hohtaa punaisena (kun puhaltaa siihen).

Niin, kun sytyttää niin sikaria (tai minä suosittelen tekemään sitä sytyttimellä) pitäisi pyöritellä. Ei kannata kauhean nopeaa pyöritellä välttämättä, vaan rauhallisen vakaasti.

Hyvän sytytyksen seurauksena sikari palaa tasaisesti ja kun ensimmäiset tuhkat karistaa (sikariahan ei sitten hakata tuhkakupin reunaan kuin Mallua, vaan kerran kevyesti kopautetaan kun tuhkaa on sikarin paksuuden verran), niin jäljellä jää tasainen pää. Tosin, minä olen onnistunut varmaan tasan kaksi kertaa saamaan sen tasaisen pään; muulloin tulee ns. tulivuori-pää (tiedät kyllä kun näet sen). Tämä ei tarkoita, että savuttelu-kokemus on mennyt pieleen; itse asiassa siitä ei kannata musta edes välittää (ellei ole kovin esteettisyyden päälle).

Mutta kuten lähes kaikessa sikariin liittyvässä; ei tarvi noudattaa näitäkään neuvoja kirjaimellisesti. Minusta vain tarvitsee muistaa, että hyvä sikari ei ole yhtä kuin mallut ja nortit. Sikari on jotain hienoa, ja toki silloin sytyttämisen vaiheet täytyy hoitaa "hienommin". Ei hauiuksella eikä kiireessä... tasaisesti, vakaasti ja harkiten. :)
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja rekola » Ma Tammi 08, 2007 10:10 am

lisään vielä muutaman mielipiteeni :)
Sikaria ei tarvitse karistella. Se putoaa itksekseen kun on sen aika. Kannattaa kuitenkin katsoa, että tämä kariseminen tapahtuu tuhkakuppiin eikä housujen päälle. En, näe mitään syyty ruveta pahoinpitelemään sikaria tällä toimenpiteellä, kokemukseni siitä ovat yksin negatiivisia.

Tulivuori sikarin kärjessä tarkoittaa, että poltat liian nopeasti. Ongelmat, jota tästä syntyy ovat jossain aivan muualla kuin esteettisellä puolella :twisted:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Poro- » Ma Tammi 08, 2007 12:54 pm

Mitä rekola teet siinä vaiheessa kun tuhkaa alkaa olla n. 3-4cm ja se ei vieläkään tipahda? Itse en ainakaan uskalla olla karistamatta siinä vaiheessa :D
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja rekola » Ma Tammi 08, 2007 1:17 pm

Poro- kirjoitti:Mitä rekola teet siinä vaiheessa kun tuhkaa alkaa olla n. 3-4cm ja se ei vieläkään tipahda? Itse en ainakaan uskalla olla karistamatta siinä vaiheessa :D

Kokemus tuo varmuutta :wink: Kyllä sen oppii huomaamaan, että pysyykö vai ei :lol: Kuva heh
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja leimaus » Ma Tammi 08, 2007 4:55 pm

rekola kirjoitti:
Poro- kirjoitti:Mitä rekola teet siinä vaiheessa kun tuhkaa alkaa olla n. 3-4cm ja se ei vieläkään tipahda? Itse en ainakaan uskalla olla karistamatta siinä vaiheessa :D

Kokemus tuo varmuutta :wink: Kyllä sen oppii huomaamaan, että pysyykö vai ei :lol: Kuva heh

Hullu mies :P Luin kyllä jostain kirjasta, että noin tulisi toimia...
leimaus

ViestiKirjoittaja Arru » Ma Tammi 08, 2007 5:02 pm

leimaus kirjoitti:
rekola kirjoitti:

Hullu mies :P Luin kyllä jostain kirjasta, että noin tulisi toimia...
Näin tulisi toimia että saisi jännitystä elämään? :lol:
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Poro- » Ma Tammi 08, 2007 5:31 pm

Tuo ei enää mielestäni ole kovinkaan nautinnollista ;) Itse karistan siinä vaiheessa kun tuhka alkaa näyttämään merkkejä siitä, että se irtoaa. Joskus tosin tulee liian aikaisinkin karistettua, mutta silloinkin vain pehmeästi sormella taputtamalla. Ei mitään tuhkista vasten hakkaamista siis.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja jpop » Ma Tammi 08, 2007 7:35 pm

Oikea hetki sikarin tuhkan karistamiseen on tunnetusti juuri ennen kuin tuhka tippuu syliin ...
jpop

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Tammi 09, 2007 2:55 am

Itsekin kyllä nimenomaan karistan sen takia, ettei housuille tipu tuhkaa. Näin on nimittäin käynyt useamminkin, ja tuhkaapötkyä oli puolet vähemmän kuin rekolalla tossa kuvassa. Viimeksi taisi mulla olla naisseuraa siinä vieressä, ja eihän sitä mies hyvänen aika voi kirjaimellisesti näyttää tuhkamunalta; eli karistaa kannattaa, ja nimenomaan tuhkakuppiin. :lol:
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja rottweiler » Su Joulu 09, 2007 1:34 am

rottweiler

Palaa alueelle Tarpeisto