Heartfelt humidification beads

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Re: Heartfelt humidification beads

ViestiKirjoittaja Kassu » Ti Elo 25, 2015 10:22 pm

Mulla humit on kellarissa missä +14 lämmin. Kostuttaa tarvitsee noin 4kk välein, tuulettaa useammin.
Kielioppi ei ole minun vahvuus. Toivottavasti joskus vielä hallitsen tämän jumalaisen taidon!
Kassu

ViestiKirjoittaja Inkkari » Pe Loka 16, 2015 11:35 am

Itselläni kävi perinteiset ja kaadoin pakasterasiaan, jossa minulla oli pauna 70% ja pauna 65% beadsejä "vähän" liikaa tislattua vettä ja lopulta kaikki beadsit meni läpikuultavaksi. Humina toimii tuollainen 16 pullon (48L) viinikaappi, joten luulisi tuon määrän beadsejä riittävän helposti. No nyt on beadsit ollut kaapissa yön yli ja kosteus silti vain 62-63%. Merkittävää kehitystä tässä ei ole näkynyt viime tuntien aikana. Tavoittelen noin 67% kosteutta, joten saisi vielä pari pykälää nousta. Mikähän tässä nyt mättää? Kaiken järjen mukaan, jos beadsit meni liian kosteiksi, niin myös kosteusprosentin pitäisi olla yli eikä ali :roll: Mainittakoon nyt vielä, että heitin kaappiin samaan aikaan tilaamani kaksi seetrihyllyä, jotka myös kosteutin tislatulla vedellä sekä muutama tyhjän laatikon. sikareita en ole tuonne vielä uskaltanut laittaa.
Inkkari

ViestiKirjoittaja noviisi » Pe Loka 16, 2015 2:51 pm

^ Seetri imee aika paljon vettä. En osaa muuta sanoa.

Eipäs kun osaanpas. Mittarit eivät aina ole älyttömän tarkkoja.
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja susiluoto » Pe Loka 16, 2015 5:09 pm

Vuotava kaappi on yksi mahdollisuus, olen myös antanut kertoa itselleni että jopa kuukausi saattaa kulua ennenkuin tuollainen kaappi on saavuttanut oikean kosteuden jonka se jaksaa ylläpitää, tiedä sitten, en ole mikään sikarivirtuoosi:)
susiluoto

ViestiKirjoittaja noviisi » Pe Loka 16, 2015 7:31 pm

Ei noissa viinikaapeissa ole mitään kosteutta imevää, joten ovat ns. "hetivalmiita". Semmoinen juttu vielä, että onko pohjassa oleva kondensaatioveden poistoreikä tukittu? Jos ei, niin korvatulppaa kehiin..
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja Johnnyboy » Pe Loka 16, 2015 8:39 pm

x
Viimeksi muokannut Johnnyboy päivämäärä Pe Helmi 12, 2016 8:05 am, muokattu yhteensä 1 kerran
"Tupakointi lyhentää elämää - mutta onneksi vain loppupäästä"
Käyttäjän avatar
Johnnyboy

ViestiKirjoittaja Inkkari » Pe Loka 16, 2015 9:21 pm

Ei ollut valmista tulppaa tässä mallissa, joten laitoin aamulla korvatulpan sinne reikään.

Nyt kun olen vähän tuota testaillut ja kokeillut mittaria eri paikoissa kaapissa, niin vaikuttaa siltä että alahyllylle riittää jopa 70% kosteutta ja ylähyllylle vaan semmoiset 63%. Aika iso ero, mutta eipä kai tuossa... Ehkä se siitä tasoittuu, tai sitten täytynee vähän jakaa noita beadsejä tuolla kaapin sisällä. Täytyy testailla parasta ratkaisua. Nyt ne on tuolla alahyllyn alapuolella laakeassa astiassa kaikki. Perkule, kun ajattelin että se olisi kätevintä pitää noin, niin eivät olisi tiellä itse hyllyillä.

Mutta tarkkaillaan, kiitoksia joka tapauksessa vinkeistä.
Inkkari

ViestiKirjoittaja homer » Ti Loka 20, 2015 8:08 pm

Mulla on AO:ssa 65% beadseja ja 65% Bovedoja ja alahylly näyttää 60% ja ylähylly 62%. Ei ne mittarit kyllä aivan tarkkoja ole. Olen huomannut, että kyllä myös ulkoilman kosteudella on vaikutusta. Itsellä on sikarit minigripeissä ja se aiheuttaa heittelyä tuohon kosteuteen. Jos laatikot on ilman minigrip pusseja niin kosteus on tasaisempi kun ne laatikot tasaa kosteutta. Mulla on yksi uusi hylly, joka vissiin nyt imee kosteutta kun tahdo prosentit nousta.
Käyttäjän avatar
homer

ViestiKirjoittaja Terppa1985 » Su Huhti 10, 2016 8:59 am

Jeesatkaas noviisia näiden beadsien kanssa. Tilasin Cheap-Humidorista pari pussia 'beadseja'. Ohjeessa oli maininta, että kostuta noin 70% beadseja, tasaavat sitten kosteuden automaagisesti loppuihin. Nyt yhden vuorokauden perusteella nuo näyttävät taas ihan valkoisilta, eli kuivilta? Miten näitä pitäisi käyttä, että saisi mielenrauhan, eikä tarvitsi joka päivä ihmetellä, jotta ovatko sopivan kosteita? Olen nuo beadsit viritellyt sukkahousuista tehtyihin "pusseihin". Kostutin ne ionisoidulla vedellä, suihkepullosta suihkuttaen.
Käyttäjän avatar
Terppa1985

ViestiKirjoittaja Asser Kääpä » Su Huhti 10, 2016 9:33 am

Pistä beadsit muovipussiin ja suihkuttele vaikka viikon ajan kerran päivässä vähän vettä sinne ja sitten pussi kiinni. Muovipussin sijaan voit käyttää myös tupperdoria tai muuta tiivistä muovilaatikkoa. Jos sulla on ylimääräinen kosteusmittari, niin sen voi heittää sinne pussiin/laatikkoon niin tiedät sitten milloin kosteus on sillä tasolla minkä beadsien olisi tarkoitus pitää.

Ei ne yhdessä päivässä vielä kostu tarpeeksi, varsinkin jos beadseja on paljon.
Käyttäjän avatar
Asser Kääpä

ViestiKirjoittaja Terppa1985 » Su Huhti 10, 2016 9:54 am

Asser Kääpä kirjoitti:Pistä beadsit muovipussiin ja suihkuttele vaikka viikon ajan kerran päivässä vähän vettä sinne ja sitten pussi kiinni. Muovipussin sijaan voit käyttää myös tupperdoria tai muuta tiivistä muovilaatikkoa. Jos sulla on ylimääräinen kosteusmittari, niin sen voi heittää sinne pussiin/laatikkoon niin tiedät sitten milloin kosteus on sillä tasolla minkä beadsien olisi tarkoitus pitää.

Ei ne yhdessä päivässä vielä kostu tarpeeksi, varsinkin jos beadseja on paljon.

Kiitos! Kokeillaas tällä vinkillä taas eteenpäin. Youtubesta yrittänyt myös opiskella, mutta siellä on erillaisia tekniikoita melkeen yhtä monta, kuin videoitakin.
Käyttäjän avatar
Terppa1985

ViestiKirjoittaja Asser Kääpä » Su Huhti 10, 2016 12:24 pm

Nopeampiakin tapoja varmasti on, mutta tuolla mun metodilla ainakin välttää sen beadsien mahdollisen halkeilun jos niille antaa kerralla liikaa vettä...
Käyttäjän avatar
Asser Kääpä

ViestiKirjoittaja Terppa1985 » Su Huhti 10, 2016 3:36 pm

Onko muuten mitään keskiarvoa mitä noiden pitäisi pitää kosteutta sisällään?
Käyttäjän avatar
Terppa1985

ViestiKirjoittaja tuumas » Su Huhti 10, 2016 4:10 pm

Varmaan aika vaikea sanoa mikä on keskiarvo kun melkeinpä jokainen humi on vähän erilaisissa tiloissa? Sitten vuodenajoillakin lienee merkitystä. Eiköhän ne pari, kolme vkoa mene kostuttamatta (riippuen hallitsevasta ilmankosteudesta ja lämpötilasta) sitten kun humidori ja sikarit on saavuttanut optimaalisen kosteuden. Tämä oma kokemus eikä mikään absoluuttinen totuus.
tuumas

ViestiKirjoittaja Inkkari » Ma Huhti 11, 2016 9:26 am

Hah, itsellä on pari paunaa wineadorissa beadsejä ja olen vissiin kerran syksyn jälkeen lisännyt niihin nestettä. Kosteus vaihdellut tuona aikana välillä 65% - 71%.
Inkkari

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Tarpeisto