Heartfelt humidification beads

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

ViestiKirjoittaja mto » Ma Elo 27, 2007 9:29 am

jaska kirjoitti:
mto kirjoitti:laitoin vihdoin kokeeksi sukkahousuun beadsit ja putkeen takas.. :D

myöhemmin selviää tuleeko esim hometta tai sukkamehun makua sikareihin.. :lol: :shock:

Toivottavasti et vienyt emännän juhlasukkiksia :)

haha, vein just ne! :D
tosin hän on entinen emäntä eli ei haittaa ainakaan mua :D :D :lol:
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Omni » Ke Loka 17, 2007 8:55 am

Voi helvetti teijän kanssa :D Täällä vaan yksin repeilen teijän jutuille...
Omni

Re: Heartfelt humidification beads

ViestiKirjoittaja Suppo78 » Pe Joulu 26, 2008 12:49 pm

mulla on pari ongelmaa noiden beadsien suhteen. eka on se että olen yrittänyt laittaa sen kostuttimen 4x pienellä magneetilla humin "kattoon" kiinni mutta kun helmet kostutetaan, tulee painoa sen verran ettei se kostutin pysy millään katossa? millä saatte sen pysymään? tarraa tai teippiä en ole laittanut kun joka kerta pitäisi se sitten repiä irti.

toinen asia, helmet on värjäytyneet hieman likaisiksi vaikka olen käyttänyt steriilivettä. voisiko johtua siitä että helmet on jääneet liian märäksi ja sikarit ovat värjänneet sen veden?
Suppo78

ViestiKirjoittaja Jaga » La Tammi 03, 2009 11:53 pm

Suppo78 kirjoitti:mulla on pari ongelmaa noiden beadsien suhteen. eka on se että olen yrittänyt laittaa sen kostuttimen 4x pienellä magneetilla humin "kattoon" kiinni mutta kun helmet kostutetaan, tulee painoa sen verran ettei se kostutin pysy millään katossa? millä saatte sen pysymään? tarraa tai teippiä en ole laittanut kun joka kerta pitäisi se sitten repiä irti.

toinen asia, helmet on värjäytyneet hieman likaisiksi vaikka olen käyttänyt steriilivettä. voisiko johtua siitä että helmet on jääneet liian märäksi ja sikarit ovat värjänneet sen veden?

Itse olen kiinnittänyt pari putkiloa humiin tarranauhalla. Eli tarranauhan toinen osa putkiloon kiinni ja toinen osa humin seinämään/kattoon. Putkiloon oon tarranauhan kiinnittänyt pikaliimalla ja tarranauhan humiin 2-puolisella "pehmoteipillä." Joskus oli kyllä pakko laittaa vähän pikaliimaa myös tarranauhan ja pehmoteipin väliin kun tarranauha ei meinannut muuten pysyä kiinni teipissä. Tarranauhakiinnityksestä beads-putkilo on helppo irroittaa täyttöä varten. 8) (En ole siis pistänyt pikaliimaa humin seinämiin ja pikaliimatut osaset olen tuulettanut hyvin ennen humiin laittoa)

Itekin olen huomannut beadsien värjääntymistä ja ilmeisesti värjääntyminen saattaa vähän heikentää beadsien toimintaa, mutta vielä ne ainakin ihan hyvin tuntuu vettä imevän vaikka vähän rusehtavaa sävyä onkin havaittavissa. En sitten tiedä onko sikarien voimakkuudella ja beadsien tummuudella yhtäläisyyttä, mutta ainakin beadsit tuntuu tummuvan herkemmin toscano-tupperissa kuin muissa humeissa. Beadsithan imee ilmasta ylimääräistä kosteutta ja siinä mukana varmaan kulkeutuu myös epäpuhtauksia, jotka näkyy hyvin valkoisissa helmissä.
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja JukkaN » To Maalis 05, 2009 10:02 pm

Kuinka hyvin nuo beadsit toimivat verrattuna polymeeriakryylikostuttimiin? Kiinnostaisi hankkia tuo 65% pienempi bead case. Vähän vaan arveluttaa, että onko tuosta sinänsä mitään hyötyä. Nykyisen kostuttimen kanssa ainoa harmin aihe on vaelteleva kosteus%, vaikka noiden polymeeriakryylienkin pitäisi pitää tuo kosteus tasaisena...
Käyttäjän avatar
JukkaN

ViestiKirjoittaja Jaga » To Maalis 05, 2009 10:20 pm

JukkaN kirjoitti:Kuinka hyvin nuo beadsit toimivat verrattuna polymeeriakryylikostuttimiin? Kiinnostaisi hankkia tuo 65% pienempi bead case. Vähän vaan arveluttaa, että onko tuosta sinänsä mitään hyötyä. Nykyisen kostuttimen kanssa ainoa harmin aihe on vaelteleva kosteus%, vaikka noiden polymeeriakryylienkin pitäisi pitää tuo kosteus tasaisena...

Mulla oli ainakin hankaluuksia saada akryylipolymeerikostuttimen kanssa kosteus pysyyn tasaisena ja riittävän alhaisena, eli n.65%:ssa. Beadsien kanssa ei oikeastaan ole ollut mitään ongelmia. Beadsit myös imevät itseensä kosteutta, jota saattaa tulla jos vaikka laittaa humiin uusia kosteampia pöllejä. Beadsienkin kanssa menee luonnollisesti oma aikansa, että humidori ja kaikki sikarit tasaantuvat haluttuun kosteuteen mutta sitten kun kosteus on tasaantunut niin kosteus kyllä pysyy tasaisena. Sitten kun kosteus alkaa laskea niin vähän kostutusta beadseille ja taas mennään pitkä aika eteenpäin. Suosittelen lämpimästi! :sigge:
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja JukkaN » Pe Maalis 06, 2009 5:42 pm

Pienempi beads case pistetty tilaukseen. Toivottavasti toimii toivotulla tavalla.
Käyttäjän avatar
JukkaN

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ma Maalis 16, 2009 11:02 pm

Tässä vasta tilasin itselleni Heartfeltiltä Humidity Beads Case - 65% Mediumin sekä kyseisen puljun suorakulmaisen muotoisen hygrometrin ja sen mukana kalibrointi"pussin". Homman nimihän on se, että omistan 75 sikarin vetoisen Adorini-humidorin, johon harrastukseni alussa ostin Adorinin Deluxe-kostuttimen, tällaisen ristikollisen akryylipolymeerikostuttimen. Pitkäänhän se toimi loistavasti, eikä siihen tarvinnut lisätä kuin steriiliä vettä. Tosin se tahtoi nostaa suhteellisen kosteusprosentin liiankin korkeaksi, ja sen takia aikaan tilasin yhden beads tuubin, jota en kostuttanut vaan jota pidin "kosteusprosentin vartijana". Kuitenkin nyt 2-3 vuoden jälkeen tuo kostutin ei oikein enää pidä kosteutta, ja niimpä oli uuden kostuttimen hankinnan aika. Toki yritin ensin tuolla yli vuoden vanhalla beads-putkilolla pitää kosteutta yllä, mutta pidin sitä vähän kömpelöhkönä ratkaisuna.

Niimpä tilasin tuollaisen Beads Casen, joka on mielestäni ihan tyylikäs. Otin tuon Medium-kokoisena, vaikka pienempikin olisi riittänyt, sillä halusin varmistua, että se todella "jaksaa" pitää kosteutta sopivana -- pienin malli ja medium-malli erovat vain paksuudessa. Nykyäänhän noiden mukana tulee tuollainen "pipetti", joka toisaalta tuntuu vähän turhalta, mutta toisaalta on ihan kätevä tasaisesti antamaan vettä verkon läpi beadseille. Tuon Beads Casenhan sai kätevästi kiinni Adorinin kostuttimen humidorin sisäkattoon jättämään magneettilaattaan. Leikkaisin vain sen paksumman Beads Casen mukana tulevan magneettilätyskän kahtia ja laitoin poikittain Casen taakse "ikkunan" molemmin puolin. Ihan hyvin tuo on pitänyt kosteutta; kosteusprosentti on pysynyt tasaisesti 65-68:n välissä. Tyytyväinen olen kyllä ostokseeni.

Päädyin tuon Heartfeltin hygrometrin ostamaan, koska olin harrastukseni alkuun ostanut myös Adorinin digitaalin hygrometrin, joka ei enää oikein ole toiminut. Patterinkin olen vaihtanut, mutta näytön numerot välkkyvät ja näyttävät mitä sattuu. Niimpä päätin tilata digitaalisen mittarin tuolta Heartfeltiltä, koska kyseinen pulju on aina tarjonnut luotettavasti laatutuotteita kohtuuhintaan. Tilasin samaan syssyyn myös kalibrointikitin, mikä osoittautui ihan hyödylliseksi, sillä tämä digitaalinen mittari näytti pari "klikkiä" alakanttiin kosteusprosentin. Siis eihän tämä Heartfeltin malli mitenkään silmiä hivelevä ole, mutta tuntuu perusvarmalta. Tosin estetiikkaa se siinäkin mielessä syö, että en viitsinyt alkaa kovemmin yrittää kiskoa Adorinin hygrometrin jättämää magneettinappia pois humin katosta, ja liimasin kylmästi tämän Heartfeltin mallin suorakaiteen muotoisen magneetin sen päälle (Heartfeltin malli ei pysynyt kiinni Adorinin magneettinapissa, kun magneettialat olivat niin erilaiset ja eri kohdissa). No siistiltä se ihan näyttää, vaikka tuo hygrometri onkin vähän möhkäle, ja vaikka takaa näkyykin tämä minun "magneetti, jonka päälle on liimattu magneetti, joka yhdistyy hygrometrin magneettiin" viritykseni. :lol:

Anyway, kun nyt enää nuo Adorinin (ja sitä kautta humidordiscountin) humidorivälineet eivät enää niin innosta, ja kun US:lainen Cigarmony valitettavasti muuttui asiakasystävällisestä ja harrastelijapohjaisesti yritysmäisemmäksi (näkyi välittömästi muun muassa hinnoissa), niin Heartfelt on tällä hetkellä luottopaikkani.

Ai niin, syytä lienee mainita, että en siis tilannut Beads Casea ja tätä hygrometriä yhtä aikaa, sillä niiden yhteishinta olisi tainnut ylittää tullirajan.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Kalle » Ke Maalis 25, 2009 2:59 pm

Heartfelt'n loistavana puolena on todellakin matalat toimitusmaksut, noilla hinnoilla tulli on helppo välttää pilkkomalla tilaukset osiin.

Laitoin tilaukseen beads bed:n, saapa nähdä koska saapuu perille.

//Kalle
Käyttäjän avatar
Kalle

ViestiKirjoittaja Aavikkosammakko » To Kesä 04, 2009 11:51 pm

Laitoin tilauksen 65% beadseista. Alun jälkeen lähti kosteus nousemaan vähän liikaa, käy yli 70%:ssa. Jospa nuo beadsit vähän rauhottaisivat. Ja onhan sitä tietty aina kiva tilailla kaikkea uutta :mrgreen: Postikulut tosiaankin maltilliset.
Käyttäjän avatar
Aavikkosammakko

ViestiKirjoittaja Aavikkosammakko » Ma Kesä 22, 2009 9:35 pm

Nyt saapuivat beadsit. Heartfeltin pulju oli kiinni, josta hyvin ilmoittivat sivuillaan, joten beadseja sai oletettavasti odotella hieman normaalia pitempään. Tästä hyvästä sai kuitenkin 10% alennuksen, joten 65% beads-putkilolle tuli posteineen hintaa huimat 9€ ja risat. Humin kosteus on kyllä aika mukavasti pysytellyt 70-71% välillä mutta kun putkilo nyt tuli tilattua niin testataan pois. Eli laitoin tuonne humiin sellaisenaan (ilman kosteutusta) kuten lyhyt ohje kehotti, kun kerran tarkoituksena on poistaa kosteutta. Eli kertauksena: tuota ei nyt tuolla oikeastaan tarvitse, mutta testataan putkilon toimivuutta ja otetaan sitten vaikka pois jos siltä tuntuu. Testirapsaa sitten vähän myöhemmin.
Käyttäjän avatar
Aavikkosammakko

ViestiKirjoittaja Jaga » Ma Kesä 22, 2009 10:45 pm

Aavikkosammakko kirjoitti:Nyt saapuivat beadsit. Heartfeltin pulju oli kiinni, josta hyvin ilmoittivat sivuillaan, joten beadseja sai oletettavasti odotella hieman normaalia pitempään. Tästä hyvästä sai kuitenkin 10% alennuksen, joten 65% beads-putkilolle tuli posteineen hintaa huimat 9€ ja risat. Humin kosteus on kyllä aika mukavasti pysytellyt 70-71% välillä mutta kun putkilo nyt tuli tilattua niin testataan pois. Eli laitoin tuonne humiin sellaisenaan (ilman kosteutusta) kuten lyhyt ohje kehotti, kun kerran tarkoituksena on poistaa kosteutta. Eli kertauksena: tuota ei nyt tuolla oikeastaan tarvitse, mutta testataan putkilon toimivuutta ja otetaan sitten vaikka pois jos siltä tuntuu. Testirapsaa sitten vähän myöhemmin.

Eiköhän beadsit pudota kosteutta halutulle tasolle, tosin usein kosteuden tasaantuminen voi kestää muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Eli ei kannata hätääntyä jossei kosteus huomiseen mennessä ole vielä tasaantunut 65%:in. :mrgreen:
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja Aavikkosammakko » Ti Kesä 23, 2009 12:06 am

Juu, ei tässä jäniksen selässä olla :)
Käyttäjän avatar
Aavikkosammakko

ViestiKirjoittaja Aavikkosammakko » Pe Heinä 03, 2009 11:46 pm

Hmmm... Beadsit olleet toiminnassa nyt noin vajaan pari viikkoa, ja kosteus jopa noussut. Noin 70-71%:sta tasan 72%:iin. Erikoista. En siis käsitellyt ohjeen mukaan tuota putkea lainkaan, vaan lykkäsin sellaisenaan humiin.

Ohjeessa luki myös, että beadshelmet voi uunissa kuivata. Ohjeen mukaan helmet uuniin kunnes ne ovat valkoisia. Siksi pidänkin todella erikoisena sitä, että helmet kirkastuivat uunissa :o Lisäsin lämpöä, ja koitin uudelleen. Epäilin nimittäin aluksi, että ohjeen 170 astetta olivat fahrenheitteja, joten koitin ensin ~80 asteessa (celcius). Mutta nyt laitoin beadsit uuniin n. 170 asteeseen (celsius). Johan alkoi tapahtumaan :)

Nyt "täysin kuiva" beads-putkilo takaisin humiin. Ootellaan tuloksia.

(Ja niin, laitoin beadsit irrallaan uunivuoan lasikannelle, vaikka ohjeessa puhuttiin koko putkilosta. Arastelin kuitenkin tuota kotelon muovia.)
Käyttäjän avatar
Aavikkosammakko

ViestiKirjoittaja Sampo » Ma Syys 14, 2009 1:24 pm

Moi!

Noniin, päätin sitten päivittää kosteusprosentin 70 -> 65 prosenttiin. Aiemmin olen pitänyt humissa akryylipolymeerikostutinta ja kahta 70% beads-putkiloa rinnan toiminnassa. Akryylimömmö on toiminut kosteuden päälähteenä ja putkilot ovat tasanneet kosteuden. Olen siis lisännyt vettä vain tuohon akryylipolymeerikostuttimeen. Homma on pelannut mielestäni oikein hyvin ja kosteus pysynyt varsin tasaisena. Eikä vettäkään ole tarvinnut alvariinsa lisätä kun tuossa akryylissa on mukavasti "imukapasiteettia".

Kysymyksenä onkin, että toimiiko systeemi vielä samalla lailla, jos vain vaihdan beads-putkilot 65 prosenttisiin? Vai työntääkö akryylipolymeerikostutin tuota noin 70% kosteutta niin tehokkaasti, että beadsit tulevat täyteen ja kosteus nousee jälleen tuonne 70% hujakoille? Eli pitäisikö pääkostuttimeen vaihtaa myös beadsit sisälle?

Beadsejä on kyllä runsaasti, joten se ei ole ongelma, mutta pidän kovasti tuosta harvemmasta täyttelyvälistä, jonka pelkään tihentyvät merkittävästi (ainakin talvella) jos laitan humiin pelkkiä beadsejä.

Etukäteen vastauksista kiittäen.
Sampo

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Tarpeisto