Yleispätevä ehdotus - vanha, kunnon zippo

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Yleispätevä ehdotus - vanha, kunnon zippo

ViestiKirjoittaja Warrior » Ke Helmi 22, 2006 7:31 pm

Esitän kaiken kunnioitukseni butaanisytyttimien, tuli-, setri- ja erikoistikkujen käyttäjille. Tällä tarkoitan sitä, että jos haluaa nauttia laatusikareiden aromista viimeisen päälle, on tietysti hyvä valita oikea sytytystapa. Olen kokeillut tavallisia tulitikkuja muutaman kerran. Päivällisten jälkeen ystävien kanssa päivällissikarit sytytettiin tulitikuilla, mistä en itse syttynyt, mutta toisaalta en suhtautunut asiaan kielteisestikään. Eräs ystäväni vannoo tulitikkujen nimeen. Toisaalta on väitetty, että tulitikun sytyttämisen jälkeen pitäisi odottaa jonkin aikaa, ettei rikinkatku pilaisi sikarin aromia ja tuoksua.

Itse olen liikkuva ihminen, joka voi päivän aikana vaihtaa usein paikkaa. Polttotarpeet on oltava aina mukana. Siksi olen päätynyt zippoon. Osa kanssaihmisistä väittää zipon haisevan. Mielestäni se ei haise. Tähän tosin vaikuttavat monet asiat: Onko zippobensa oikeaa laatua? Väärä bensalaatu saa zipon haisemaan, totesi kultaseppäystäväni. Vanhat kivet, puhdistamaton, karstoittunut, zippo haisee aivan varmasti. Täyttövaiheessa on huolehdittava siitä, että valunut zippobensa puhdistetaan niin tarkasti kuin mahdollista, niin hajuhaitat häviävät. Vanha zippo voi olla myös väljä, jolloin zippobensa tietysti haisee.

Valintaani perustelen muutamilla seikoilla. Yksi on elämäntapa- eli "lifestyle"-juttu. Itse olen kerännyt tiettyä aihetta koskevan zippokokoelman. Joka zipossa on sama symboli ja samat kaiverrukset kuta kuinkin samalla tavoin. Itselleni tämä on identiteettikysymys. Kannan minulle tärkeitä arvoja mukanani. Jokaisen sikarirasiani kannessa ovat samat tunnukset ja peruskaiverrukset. Välineiden esille otto kruunaa sinänsä polttohetken.

Toinen asia on helppous ja toimintavarmuus. Zippo ei vie paljon tilaa. Koska niitä on useita, osa on aina "lepovuorossa", jolloin hajuhaittoja ei pääse syntymään. Luonnossa liikkuessani kannan mukanani tulitikkuja ja zippoa tai vain zippoa. Tuulisessa ja kosteassa säässä tikkujen raapiminen voi käydä hermoille, ennen kuin tulosta syntyy, jos syntyy. Kuvitellaan syksyinen, hämärä ja hivenen tuulinen syyssää. Juuri on saanut lopetettua rankan fyysisen harjoittelun ja haluaisi nauttia luonnon hiljaisuuden keskellä pikkusikarin. Jos raapii kymmenkuntakin tikkua saamatta "kyttyä" sikariin, voi alkaa tympiä. Toimivalla zipolla pikkusikarin sytyttäminen hoituu nopeasti, ja mieli on valmiiksi rauhallinen nauttimaan ihmisen, luonnon ja pikku nautintohetken ykseydestä. Ainoa ongelmatilanne on oikein kireä pakkanen, jolloin zippoa voi joutua vähän lämmittelemään.

Myönnän avoimesti, että kenties, hyvinkin zipolla sytyttämäni sikarin aromit eivät pääse täysiin oikeuksiinsa. Itse en kuitenkaan huomaa eri sytytystapojen välillä mitään eroa - ainakaan vielä. Tulitikut sisätiloissa takkatulen äärellä päivällissikareiden kanssa voivat olla aivan loistava ratkaisu. Hieno butaanisytytin voi kruunata upeasti tasokkaan poltteluhetken ravintolassa.

Elämä on täynnä kompromisseja. Itse olen päätynyt sytyttimien suhteen helppouteen ja toimintavarmuuteen. Lieneekö muitakin, vai olenko yksin mielipiteineni? :)
Käyttäjän avatar
Warrior

ViestiKirjoittaja rekola » Ke Helmi 22, 2006 9:48 pm

yksimpä taidat jäädä :) . Oma mielipiteeni on, että zippoa käyttämällä ei pääse helpola. Milloin on bensaa vuotanut taskuun milloin kivi jumittuu paikalleen ja tarvitsee jousen avauksen toimiakseen jälleen. Zipon kanssa saa aina pelätä sen oikkuja. Ja kaiken kukkuraksi haju on mielestäni(aina) aivan karsea ja jää leijailemaan ilmaan minuuteiksi. Jos en tuonut kantaani tarpeeksi selväksi valintani on tikut. :lol:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja MM » To Helmi 23, 2006 12:27 am

Warrior, tuskin ihan yksin olet mielipiteinesi, joskaan en ole kuulut muilta Zippo-faneilta yhtä kaunista uskontunnustusta. Sen olen lukenut että paha haju on useimmin selittyy vääränlaisesta polttonesteestä. Niin että senkun sytyttelet sikarisi vain Zipolla, joka tosiaankin on tyylikäs kapine omassa lajissaan.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja Warrior » To Helmi 23, 2006 11:46 am

Oma mielipiteeni on, että zippoa käyttämällä ei pääse helpola. Milloin on bensaa vuotanut taskuun milloin kivi jumittuu paikalleen ja tarvitsee jousen avauksen toimiakseen jälleen. Zipon kanssa saa aina pelätä sen oikkuja. Ja kaiken kukkuraksi haju on mielestäni(aina) aivan karsea ja jää leijailemaan ilmaan minuuteiksi.

Olen vilpittömän pahoillani siitä, että olet törmännyt tuonkaltaisiin zippoihin. Kuulostaa painajaisunelta, josta haluaisi herätä kiireesti. :( En uskalla edes kysyä, mistä olet hankkinut zipot ja mihin hintaluokkaan ne kuuluivat. Tiettyjen järjestöjen myymät zipot ovat halpoja (kuuluvat sarjaan "tue asiaamme)", mutta niillä on rajattu 25 vuoden takuu. Itselläni on tällaisia zippoja kolme, ja ne toimivat loistavasti. Kultasepänliikkeistä tilaamillani ja ostamillani zipoilla on ainaistakuu, mutta halpojahan ne eivät kyllä ole. Yksi asia sopii yhdelle, toinen toiselle. Siitä vain tikuilla sikari komeasti palamaan :wink:
Käyttäjän avatar
Warrior

ViestiKirjoittaja Blindman » To Helmi 23, 2006 10:06 pm

Hankintalistalla on insertti zippoon, butaanitorchi joka asennetaan wanhan bensasydämmen tilalle. Mukava ottaa omalla nimellä varustettu zippo taas käyttöön :)
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja rekola » To Helmi 23, 2006 10:43 pm

Omat zipponi olen ostanut jenkeistä,saksasta ja stockmannilta. Hinnat noin 25-50e. Stockmannilta ostin zipon, jonka nimi on muistaakseni spectrum. Jenkeissä hinnat ovat muuten huomattavasti edullisempia. Eikö kaikissa zipoissa ole kuitenkin samanlainen koneisto vai?
Käyttäjän avatar
rekola

Re: Yleispätevä ehdotus - vanha, kunnon zippo

ViestiKirjoittaja Tony1911 » To Helmi 23, 2006 11:55 pm

Itsekin olen kantanut vuodet Zippoa mukana. Tuli sillä pari sikariakin sytytettyä... Ihan samaa mieltä olen siinä että ulkona Zippo hakkaa tulitikut. Ja kyllä, ainakin polttoainevalinnallaan on paljon vaikutusta mahdollisiin hajuhaittoihin. Mutta kun sen Ziponkin kanssa pienikin tuulenvire vie liekin tekemän lämmön pois. Että saa sillä Zipollakin tapella tuulessa. :/ (Niin, eikä ainakaan oma butaanitorchini ole Zippoa isompi. Vähän paksumpi kylläkin, mutta on niitä litteämpiäkin.)

Yksi heikkous butaanisytkäreissä kyllä on: Kylmyys haittaa toimintavarmuuteen. Eli housuntaskussa oleva sytytin kyllä toimii mutta vaikkapa laukussa istunut voikin olla mykkä. Niin, ja mahdollisen maailmanlopun koittaessa Zippoon löytää helpommin polttoainetta. :wink:

Sen täydellisen sytyttimen haku siis jatkuu edelleen. :)
I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -- Robert Heinlein
Käyttäjän avatar
Tony1911

Toimintamekanismista ja aitoudesta Rekolalle

ViestiKirjoittaja Warrior » Pe Helmi 24, 2006 12:43 am

Piti toteamani, että kaikissa zipoissa pitäisi olla sama toimintamekanismi, jos ne ovat aitoja. Aitouden voi tarkastaa zipon pohjasta. Siellä pitäisi olla seuraavankaltainen teksti: zippo ja sen alla BRADFORD.P.A. MADE IN U.S.A. Zippo-sanan edessä on yleensä jokin kirjain ja sanan jäljessä numero.
Käyttäjän avatar
Warrior

ViestiKirjoittaja Blindman » Pe Helmi 24, 2006 8:21 am

http://www.humidor-import.de/out/oxbaseshop/html/0/dyn_images/1/01350_p1.jpg
Tätä tarkoitin butaanizipolla. Tällähän ei ole mitään tekemistä aidon zipon kanssa, mutta tuo sopisi hienosti minulle, laatu on aika varmasti niin ja näin, insertin hinnan ollessa alle 9 euroa :lol:
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

Nytpä tuli kysymys

ViestiKirjoittaja Warrior » Pe Maalis 10, 2006 3:59 pm

Blindman kirjoitti insertistä. Kerro mulle, mikä on insertti? Olen ymmärtänyt, että se on eri osista tehty kokoomateos. Piti ihan kurkistaa Sivistyssanakirjasta, mutta en oikein löytänyt asiaan vastausta, johon olisin ollut tyytyväinen. :?:
Käyttäjän avatar
Warrior

Re: Nytpä tuli kysymys

ViestiKirjoittaja Aapo » Pe Maalis 10, 2006 4:38 pm

Warrior kirjoitti:Blindman kirjoitti insertistä. Kerro mulle, mikä on insertti? Olen ymmärtänyt, että se on eri osista tehty kokoomateos. Piti ihan kurkistaa Sivistyssanakirjasta, mutta en oikein löytänyt asiaan vastausta, johon olisin ollut tyytyväinen. :?:

Insertti on tässä tapauksessa koneisto, joka lyödään Zippon kuoriin. Tuotenimeltään Z-Plus Insert. Löytyy linkistä Blindmanin viestistä.
Käyttäjän avatar
Aapo

Thanx

ViestiKirjoittaja Warrior » La Maalis 11, 2006 12:44 am

Ihan totta. Kiitos! Oloni on samanlainen kuin tilanteessa: lue ensin ohjeet ja tee vasta sitten eikä toisinpäin. Pieni keskittyminen voisi olla ihan kova sana.
Käyttäjän avatar
Warrior

ViestiKirjoittaja Blindman » Su Maalis 12, 2006 8:24 pm

Äh, pahoittelen suomenkielen raiskaustani, mutta pilasinhan "vanhan kunnon ziponkin"... insertillä. Olisinpa sittenkin puhunut zipon butaanikoneistosta :oops:
Zipon insertti :roll: kuulostaa lähinnä naurettavalta, pakko saada.
Käyttäjän avatar
Blindman

Jäi kiinnostamaan, mitä tapahtui?

ViestiKirjoittaja Warrior » Ti Maalis 14, 2006 2:14 pm

Minua jäi kiinnostamaan, mitä tapahtui, kun Blindman sanoi pilanneensa zipon insertillä. Meikä teki sen TAAS. Kävin joku aika sitten K:n pitäjässä hoidattamassa lohjennutta poskihammastani, kun eksyin jälleen kerran kultasepänliikkeeseen. Palasin sieltä TAAS uuden zipon kanssa. Tämäkään ei riittänyt, nyt tilasin Sikaritalon verkkokaupasta Xikarin butaanisytyttimen. Ajattelin käyttää sitä vain niille "tavallista paremmille sikareille", jotka ovat toisessa humidorissa tai sitten, jos tapaan toisen sikarin ystävän sikarinpolttotilaisuudessa. Sytyttimien kanssa vekslatessa annoin yhden zipon nuorelle ystävälleni, joka tupakoi. Mitähän sitä keksisi seuraavaksi?
Käyttäjän avatar
Warrior

Re: Jäi kiinnostamaan, mitä tapahtui?

ViestiKirjoittaja Percele » Ti Maalis 14, 2006 3:54 pm

Warrior kirjoitti: ...Sytyttimien kanssa vekslatessa annoin yhden zipon nuorelle ystävälleni, joka tupakoi. Mitähän sitä keksisi seuraavaksi?

Siirry Duponteihin, niitä on mukava jaella ystäville...

PS. Mulle yks! :)
Percele

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto