Miksi humidori on tärkeä?

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Re: Miksi humidori on tärkeä?

ViestiKirjoittaja Aapo » Ti Elo 30, 2005 1:25 pm

topi kirjoitti:Miksi humidori?
Olen säilyttänyt matkoilta ostamiani sikareita puutalomme kylmäkomerossa. Se on kosteahko paikka. Talvella sikarit ehkä jäätyvät, "mutta haetanneeko se mittään"?

Tuppaa tuo jäätyminen kohtuu tehokkaasti keskeyttämään ikääntymisen. :-/
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja MM » Ti Elo 30, 2005 9:57 pm

Humidorien historia kyllä ulottuu alkuperäisen "cigar boomin" aikaan, eli 1800-luvun loppuvuosikymmenille, kenties kauemmaksikin - en tunne asiaa. Saitti http://www.heirloomhumidors.com/vintage0.html tarjoaa antiikkihumeja ostettaviksikin.

Hieman aikaa sikareita voi toki säilytellä Minigrip-tyyppisissä muovipusseissakin. Mutta vähänkin pidempään varastointiin kyllä jokin humidor tai vastaava säiliö joka ylläpitää 65% (+/- jotakin) kosteutta on tarpeen, jotta sikarit pysyisivät nautittavassa kunnossa ja varsinkin kehittyisivät.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

topin "humidori"

ViestiKirjoittaja jannek » Ke Elo 31, 2005 9:30 pm

Kyllä nyt on niin, että lähdet heti humidori ostoksille!! kellari ei todellakaan ole hyväksi sikareillesi....!?!? Ja todellakin tasainen lämpö olisi tärkeää, ei mitään jäätymisiä!!!! :twisted:
jannek

ViestiKirjoittaja taipalmaa » Ke Elo 31, 2005 10:04 pm

Minäkin olen samaa mieltä, että ainoa paikka sikarien säilytykseen on humidori. Kuka nyt kalliita pöllejä viitsii tahallaan pilata. :?:
Käyttäjän avatar
taipalmaa

ViestiKirjoittaja Percele » To Syys 01, 2005 10:50 am

MM kirjoitti:Saitti http://www.heirloomhumidors.com/vintage0.html tarjoaa antiikkihumeja ostettaviksikin.

Näytti ainakin osa noista antiikkihumeista aika pitkälti kostuttimella ja mittarilla varustetuilta koru- ja kassalippailta...
Percele

humidori

ViestiKirjoittaja pertti66 » To Syys 01, 2005 3:03 pm

Vastaus Topille.
Suhteellinen kosteusprosentti tarkoittaa sitä kuinka monta prosenttia ilmassa olevan vesihöyryn määrä on siitä määrästä minkä ilma kykeneen sisältämään.Ilman kyky sisältää vesihöyryä kasvaa lämpötilan noustessa.
Kovassa sumussa tai sateella suhteellinen kosteusprosentti on 100.Itse unohdin kerran mökille muutaman sikarin laatikkoon olivat siellä huonekosteudessa joka oli n.50 suhteellista kosteusprosenttia 3 viikkoa ja aivan hyväkuntoisia olivat.Humidori on tietysti paras säilytyspaikka ja kyllähän ne kypsyvät makua jalostavasti siellä tasakosteudessa paremmin kuin komerossa.
pertti66

ViestiKirjoittaja MM » To Syys 01, 2005 4:24 pm

Percele kirjoitti:
MM kirjoitti:Saitti http://www.heirloomhumidors.com/vintage0.html tarjoaa antiikkihumeja ostettaviksikin.

Näytti ainakin osa noista antiikkihumeista aika pitkälti kostuttimella ja mittarilla varustetuilta koru- ja kassalippailta...

Voipa olla. Itse en tunne niihin mitään kiinnostusta, enkä ota kantaa niiden "antiikkisuuteen". Luulen kuitenkin, että humi on aika vanha keksintö, korkeaa teknologiaahan ei tarvita vaan hyvää käsityötä.

Ja topille vastausta: Sikarit tarvitsevat tasaista lämpötilaa ja kosteutta. Toimiva humidor on hyvä. Jotkut muutkin ratkaisut toimivat mainiosti mutta jääkaappi, pakastinlokero tai kylmäkaappi eivät kuulu niihin. Kts. http://www.cigargroup.com/faq/.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja Aapo » Su Syys 04, 2005 3:39 pm

topi kirjoitti:Ymmärsinkö oikein: kylmäkomero on ihan kunnon paikka sikareilleni. Jos ne jäätyvät talvella, siitä ei ole haittaa - pikemminkin se voi olla hyväksi?

Eiku! Ikääntyminen on hyvästä, sen keskeytyminen ei. Mutta jäätyminen tappaa kyllä ötökät. Silti jäädyttäminenkin lienee parempi hoitaa kontrolloidussa ympäristössä.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Aapo » Su Syys 04, 2005 3:44 pm

sikaritalo kirjoitti: Sikareiden jäädyttäminen ei ole suositeltavaa kuin poikkeutapauksissa. Syväjäädytystä käytetään hyönteisten torjunnassa. Joskus sikareiden pakastus pelastaa, kun sikariporaajat ovat aloittaneet sikarierän tuhoamisen.

http://koti.mbnet.fi/ahalme/beetle/beetle_001.JPG

Toinen vahva koulukunta jäädyttää säännönmukaisesti kaikki sikarinsa heti paketin saavuttua, ehkäistääkseen tupakkakuoriaisepidemian varastossaan.
Käyttäjän avatar
Aapo

Re: humidori

ViestiKirjoittaja Aapo » Su Syys 04, 2005 3:53 pm

pertti66 kirjoitti:Vastaus Topille.
Suhteellinen kosteusprosentti tarkoittaa sitä kuinka monta prosenttia ilmassa olevan vesihöyryn määrä on siitä määrästä minkä ilma kykeneen sisältämään.Ilman kyky sisältää vesihöyryä kasvaa lämpötilan noustessa.
Kovassa sumussa tai sateella suhteellinen kosteusprosentti on 100.

Ja nimenomaan tämä suhteellinen kosteusprosentti on se, mitä sikarin säilytyksessä luetaan. Ja se siis pitäisi saada pysymään mahdollisimman vakiona 60 pintaan.

Jatkuvasti törmää väkeen, jotka ovat astuneet absoluuttisen kosteuden ansaan, tajuamatta, että lämpötilan riittävästi laskiessa sikarien halutun säilytyskosteuden nousevan sataan prosenttiin, jolloin sikareita tulisi siis, mukamas, säilyttää märkinä. :shock:
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Tomppa » Ma Syys 05, 2005 7:15 am

Aapo kirjoitti: Ja se siis pitäisi saada pysymään mahdollisimman vakiona 60 pintaan.

Myös 70 mainitaan toivottavana kosteusprosenttina, 60 on minun mielestä jo vähän alakanttiin. Jos näitä kirjoituksia nyt kukaan "tosissaan" ottaa.

Aapo kirjoitti: Jatkuvasti törmää väkeen, jotka ovat astuneet absoluuttisen kosteuden ansaan....

Miten astutaan absoluuttisen kosteuden ansaan, olenko minä siellä :shock:

Kaikki mittarit (normaali ihmisen käytettävissä olevat) mitannevat juurikin suhteellista kosteutta (relative humidity)?

-Tomppa
Tomppa

ViestiKirjoittaja Aapo » Ma Syys 05, 2005 3:38 pm

Tomppa kirjoitti:Myös 70 mainitaan toivottavana kosteusprosenttina, 60 on minun mielestä jo vähän alakanttiin. Jos näitä kirjoituksia nyt kukaan "tosissaan" ottaa.

Miten astutaan absoluuttisen kosteuden ansaan, olenko minä siellä :shock:

Kaikki mittarit (normaali ihmisen käytettävissä olevat) mitannevat juurikin suhteellista kosteutta (relative humidity)?

Meikäläiselle hyvä kosteusprosentti on sellaiset 63%-64%.

Absoluuttisella kosteusansalla tarkoitan sitä, että pidetään 70/70 (RH%/Fahrenheit) lukemaa jumalan sanana, ja lähdetään laskemaan lämpötilan muutoksen jälkeen uutta kosteusprosenttia, jotta kosteuden absoluuttinen määrä ei muuttuisi, tajuamatta sitä, että jossain reilun 10 Celsiuksen tienoilla sikarit pitäisi säilyttää yli 100% suhteellisessa kosteudessa.

Ei siis näin. Lämpötilasta riippumatta sikarien sailytystilan kosteuden tulisi olla kunkin mieltymyksistä riippuen 60-70% SUHTEELLISTA kosteutta.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Jussi » Pe Syys 09, 2005 7:39 am

Oletteko kokeneemmat pössyttelijät huomanneet mitään eroa, käyttääkö humin kostuttimessa tavallista akkuvettä vai apteekista saatavaa "tislattua" vettä. Luin jostain, että apteekin vettä pidettiin suositeltavampana, koska tavallisten akkuvesien puhtauksissa on kuulemma suuriakin eroja ja huonolaatuiset akkuvedet saattavat sisältää jopa suuriakin määriä mm. bakteereja. Hinta erohan tässä ei ole ratkaiseva, kun akkuvesi maksaa alle 1€ ja apteekin H2o noin 3€/l. Tuon erotuksen maksaa kyllä kiljuen, jos sitä vertaa humin sisältämien pöllien hintaan.
Käyttäjän avatar
Jussi

humidori

ViestiKirjoittaja pertti66 » Pe Syys 09, 2005 9:01 am

En ole havainnut mitään ongelmia akkuvedenkään kanssa .Olen itse asiassa käyttänyt vain näitä mutta aika huolellisesti olen muistanut pullon korkin sulkea jotta vesi pysyisi puhtaana.
pertti66

Akkuvesi

ViestiKirjoittaja Kimppi » Su Syys 11, 2005 5:18 pm

Olen tuhonnut kaksi kostutinta kahdella erimerkkisellä akkuvedellä. Nyt käytän vain apteekista ostettua puhdistettua vettä. Akkuvedellä kostutin imi aina kerta kerralla vähemmän.
Kimppi

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto