Miksi humidori on tärkeä?

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Re: 70/70 muualla kuin humidorissa

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Elo 30, 2006 12:16 am

Mats-Petter kirjoitti:Elikäs, säilyvätkö sikarit aina parhaiten humidorissa (pienehkön suljetun tilan, seetrivuorauksen tms. vaikutus) vai olisivatko ne yhtä tyytyväisiä (lähes) missä tahansa huoneen kolkassa, jossa olosuhteet ovat nuo "70/70" eli normaali huoneenlämpö (21C/70F) ja 70% suhteellinen kosteus? Juuri tällä hetkellä paras säilytyspaikka asunnossani mittarin mukaan olisi parvekkeella, jossa niin lämpötila kuin kosteuskin ovat lähes ihanteellisella tasolla..

Parvekkeen ilmasto voi vaihdella turhan nopeasti, mutta noin periaatteessa sikarit eivät juurikaan välitä säilytyspaikkansa koosta.

Teepä muuten itsellesi palvelus, ja omaksu 70/70:n tilalle 65/65-ajattelumalli saman tien. Kokemuksen myötä tulet kuitenkin lopulta tähän johtopäätökseen. :)

Beadsejä odotellessa hae kukkakaupasta pätkä Oasis-sientä, ja käsittele se 50/50 PG-liuoksella, tai vaikka puhtaalla PG:llä, jos kerran pyrit nimenomaan vähentäämään kosteutta.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Arru » Ke Elo 30, 2006 12:30 am

Aapo kirjoitti:
Mats-Petter kirjoitti:Elikäs, säilyvätkö sikarit aina parhaiten humidorissa (pienehkön suljetun tilan, seetrivuorauksen tms. vaikutus) vai olisivatko ne yhtä tyytyväisiä (lähes) missä tahansa huoneen kolkassa, jossa olosuhteet ovat nuo "70/70" eli normaali huoneenlämpö (21C/70F) ja 70% suhteellinen kosteus? Juuri tällä hetkellä paras säilytyspaikka asunnossani mittarin mukaan olisi parvekkeella, jossa niin lämpötila kuin kosteuskin ovat lähes ihanteellisella tasolla..

Parvekkeen ilmasto voi vaihdella turhan nopeasti, mutta noin periaatteessa sikarit eivät juurikaan välitä säilytyspaikkansa koosta.

Teepä muuten itsellesi palvelus, ja omaksu 70/70:n tilalle 65/65-ajattelumalli saman tien. Kokemuksen myötä tulet kuitenkin lopulta tähän johtopäätökseen. :)

Beadsejä odotellessa hae kukkakaupasta pätkä Oasis-sientä, ja käsittele se 50/50 PG-liuoksella, tai vaikka puhtaalla PG:llä, jos kerran pyrit nimenomaan vähentäämään kosteutta.
Asiaa. Itsenikin päätyin tähään vaik vuos sitten sanoin et mun humis on AINA 70-75... Ny poltan edelleen kuubalaisi mut 62-68, eli ~65 ja voin sanoa et 62 on parempi kun 68..... Ai mä humalassa? Taasko? No joo mut silti Aapo puhuu/kirjoittaaa asiaa.
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Elo 30, 2006 12:44 am

Aapo kirjoitti:Teepä muuten itsellesi palvelus, ja omaksu 70/70:n tilalle 65/65-ajattelumalli saman tien. Kokemuksen myötä tulet kuitenkin lopulta tähän johtopäätökseen. :)

Itse pidän hieman kosteampien sikarien mausta. Niistä saa mielestäni yleensä aromit paremmin irti. Olen ilmeisesti jonkinlainen poikkeus, mutta minä käytän 70% beadsejä, enkä ainakaan toistaiseksi aio tavastani luopua.
Myös minä pidän vaivan, mukavuuden ja sikarien käyttäytymisen kannalta tuota 65% parempana, mutta arvostan enemmän sitä, että saan sikarin mausta enemmän irti. Nämä toki myös vaihtelevat hieman sikareittain, joten pitäisi kait laittaa myös yksi 65% humi...
jpop

ViestiKirjoittaja Arru » Ke Elo 30, 2006 2:43 am

jpop kirjoitti:
Aapo kirjoitti:Teepä muuten itsellesi palvelus, ja omaksu 70/70:n tilalle 65/65-ajattelumalli saman tien. Kokemuksen myötä tulet kuitenkin lopulta tähän johtopäätökseen. :)

Itse pidän hieman kosteampien sikarien mausta. Niistä saa mielestäni yleensä aromit paremmin irti. Olen ilmeisesti jonkinlainen poikkeus, mutta minä käytän 70% beadsejä, enkä ainakaan toistaiseksi aio tavastani luopua.
Myös minä pidän vaivan, mukavuuden ja sikarien käyttäytymisen kannalta tuota 65% parempana, mutta arvostan enemmän sitä, että saan sikarin mausta enemmän irti. Nämä toki myös vaihtelevat hieman sikareittain, joten pitäisi kait laittaa myös yksi 65% humi...
hieman kosteammassa humissa on se hyvä puoli et voi otta sikarin ja heittä sen pöydälle 20 min ja se on kuivempi. Ei toimi päinvastoin...
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Mats-Petter » Ke Elo 30, 2006 2:12 pm

Dodiin, onpas mukavaa, kun kosteus on hieman laskenut, ja pikku Passatorekin alkoi toimia kunnolla pitäen steriilin veden ja PG:n avustamana kosteuden vakaasti 65:ssä. Viime yön vielä sai humidori olla ilman kostutinta, kun kosteus pysytteli ilman sitä n. 68:ssa. Mukavaa, että homma toimii, vaikka on niiden beadsien saapumiseen asti vähän tällaista tarkkailua ja leikkimistä..

65/65 suuntaan kai sitä tulee sitten kallistuttua, vaikka todellisuus tulee valitettavasti olemaan lähempänä 75/65:ä.. Talvi tuonee kuitenkin apua asiaan. En ollut tätä asiaa vielä pähkäillyt loppuun (enkä varmaan vieläkään ole), kun tilasin beads-putket ja otin sitten yhden 65:n ja myös yhden 70:n. Jos joku päätyy kanssani eri lopputulokseen, niin voin noista toisen mahdollisesti myydä (tai vaihtaa hyvään sikariin). :)
"The dignified value the aroma of cigars"
Käyttäjän avatar
Mats-Petter

Edellinen

Palaa alueelle Tarpeisto