Humi rikki vai huono?

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

Humi rikki vai huono?

ViestiKirjoittaja Uri » Ke Marras 28, 2007 8:10 pm

Onko mitään keinoja, millä saisin humidorissa kosteuden pysymään yli 65:ssa? Ostin viime viikolla ensimmäisen humidorin, hintaa oli Saksassa jotain 35€, joten halvalla ei taitane saada taaskaan hyvää..

Olen pyyhkinyt humin sisäpintoja ja jättänyt sinne märän kankaan yöksi, tällöin kosteudet menee hetkellisesti yli 65. Voinko tiivistää humidoria jotenkin, vai onko pakko ostaa nöyrästi uusi? Vai onko merkitystä jos kosteus on n.60 astetta?

Sikarit on kuitenkin olleet humissa jo lähes viikon. Voiko ne imeä kosteutta noin paljon?
Uri

ViestiKirjoittaja clasu » Ke Marras 28, 2007 8:50 pm

Oletko tehnyt suolatestin mittarillesi? Jollet ole tehnyt sitä vielä, niin tee se seuraavaksi.

"ruokasuolaa korkkiin, 2 tippaa vettä päälle, korkki ja kosteusmittari minigrippiin ja tiukasti kiinni. Parin tunnin kuluttua tarkistatte mitä näyttää.
*Pitäisi* näyttää 75,5%, jos ei voitte laskea siitä mittarin heiton."

Oma mittarini heitti 21 yksikköä ennen kalibrointia
clasu

ViestiKirjoittaja connery » Ke Marras 28, 2007 9:22 pm

tutunnäköinen tekstinpätkä :)

Uri: halvalla ei saa yleensä saa priimaa. Et kerro millaisesta humista on kyse, mutta tuohon hintaan veikkaisin perinteistä kannellista pöytähumia. Näitä voi toki tiivistää.

Kokemukseni mukaan kuivissa humeissa on yleensä kyse jostain seuraavasta:
- käytetään vakiokostuttimia, kun Suomen talvi yleensä edellyttää muutamia ylimääräisiä kostuttimia. Itse suosin akryylipolymeeripohjaisia kostuttimia. Myös sienet puoltavat paikkansa.
- humidorin rakenne ei ole tiivis. Tämä on yleistä ovellisissa tai ikkunallisissa humeissa.
- molemmat em. ongelmat

Kerrot että sikarit ovat levänneet humidorissa viikon verran. Se on melko vähän aikaa, enkä välttämättä vetäisi kovin suuria johtopäätöksiä vielä. Sikarit toki itsessään säätelevät kosteutta, ja usein sanotaan että humidori toimii parhaiten kun se on 3/4 täynnä sikareita.
connery

ViestiKirjoittaja Uri » Ke Marras 28, 2007 9:41 pm

http://www.cigarworld.de/shop/detail.ph ... r=90002027

Tollasen ostin. Pitäskö mun ostaa sit tohon toinen kostutin? Vielä en ole tosin testannut edes kosteusmittaria. Teen sen huomenna tai vkl.
Uri

ViestiKirjoittaja Sami » Ke Marras 28, 2007 10:23 pm

Uri kirjoitti:http://www.cigarworld.de/shop/detail.php4?artnr=90002027

Tollasen ostin. Pitäskö mun ostaa sit tohon toinen kostutin? Vielä en ole tosin testannut edes kosteusmittaria. Teen sen huomenna tai vkl.

Kaverilla on vastaava humi ja kyljessä olevalle kosteusmittarille tehty reikä ei ole todellakaan tiivis. Itse en ostaisi tuollasita mallia ikinä.. Kannattaa tilkitä reikää jollain tavalla ja ostaa kunnon digikosteusmittari.
Sami
Sami

ViestiKirjoittaja Uri » Ke Marras 28, 2007 10:28 pm

No vittu.. :evil:

Meneekö sikarit pilalle jos kosteutta on vain toi 60 astetta?
Uri

ViestiKirjoittaja Arru » Ke Marras 28, 2007 10:46 pm

Ei mene pilallalle jos on 60%. Mulla on välillä humeissa kosteus tippunut 50 jos olen ollut huolimaton eikä sekä ole ollut sikareilleni kohtalokas. Normi on mulla muutenkin 62-65%. ja olethan tehnyt humin käytttöön ottaessa sen kosttuttamisen? Meinaa jos on kuiva humi ollut niin setri ite imaisee pirusti vettä. Ja kuivat sikarit myös kunnes on kostei. Välillä mene pirusti vettä alussa...
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Ydin » To Marras 29, 2007 6:28 am

connery kirjoitti:tutunnäköinen tekstinpätkä :)

Kokemukseni mukaan kuivissa humeissa on yleensä kyse jostain seuraavasta:
- käytetään vakiokostuttimia, kun Suomen talvi yleensä edellyttää muutamia ylimääräisiä kostuttimia. Itse suosin akryylipolymeeripohjaisia kostuttimia. Myös sienet puoltavat paikkansa.
- humidorin rakenne ei ole tiivis. Tämä on yleistä ovellisissa tai ikkunallisissa humeissa.
- molemmat em. ongelmat

Meikäläisellä oli kyse ensin mainitusta.

Täällä on asiasta jonkin verran: http://www.amanita.fi/sikarifoorumi/vie ... c&start=15
Ydin

ViestiKirjoittaja Sami » To Marras 29, 2007 9:15 am

Uri kirjoitti:No vittu.. :evil:

Meneekö sikarit pilalle jos kosteutta on vain toi 60 astetta?

Kokeile tilkitä humiasi, nyt ei tuu mieleen millä. Yksi humidorin tekijä suositteli polyuretaania, se on kuulemma hajuton ja sopii tilkitsemiseen, mutta vaatii kokemusta sen käyttämiseen. Ite tilkitsin mun ekan ½kabinetin sillä ja jälki oli karmeeta. Kyllä se on tiivis edelleen, mutta polyuretaani turpoaa yllättävän paljon :oops: :D :D

Ja tosiaan uudet ja kuivat humit imee vettä paljon ja pitkään. Muistaakseni mun ½kabinetti ei kostunu kunnolla ku 3kk kuluttua, vaikka pyyhin sitä kostealla rätillä ja pidin ylimääräisiä kostuttimia. Ja olin tilkinnytkin sen :)

Humin kosteus% on vähän makuasia. Mulla hilaa 62-65% välillä. Ei ne sikarit siitä pilalle ole menneet.
Sami
Sami

ViestiKirjoittaja Uri » To Marras 29, 2007 9:40 am

Jätin eilen humin sisään taskulampun ja kansi kiinni. Siitä kosteusmittarin vierestä valo loisti ulos melko selvästi.

Itsekkin mietin, että millä sitä uskaltaa tiivistää ettei sikarit ala maistua silikonille tai liimalle :lol:

Laitoin humin sisään pienen vesiastian jos se luovuttaisi hiukan lisää kosteutta.. Parhaiten olen saanut kosteuden nousemaan kun olen jättänyt humin sisään märän sukan (puhtaan). Mutta onko sitäkään järkeä siellä aina pitää?
Uri

ViestiKirjoittaja connery » To Marras 29, 2007 10:18 am

Kyllä märkä sukka varmasti puolustaa paikkansa :D

Tuo humidorisi näyttää aika pieneltä, joten yksi iso kostutin vie aika paljon tilaa.

Jos humidorisi maksoi 35e ei sen alaskirjaaminen ole kovin paha juttu. Mieti sitä niin päin, että olet säilyttämässä arvokkaita sikareita, jotka ehkä maksavat Suomen hinnoissa sen 35e / sikari, eikö vain?

Jos päätät päivittää mallia, välttele tosiaan sellaisia jossa on isoja ikkunoita tai kosteusmittareita ulkopuolella. Tai laita tuo humidorisi muovilaatikon sisään, varmasti on tiiviimpi! :)
connery

ViestiKirjoittaja Lasse » To Marras 29, 2007 10:30 am

connery kirjoitti:
Jos päätät päivittää mallia, välttele tosiaan sellaisia jossa on isoja ikkunoita tai kosteusmittareita ulkopuolella. Tai laita tuo humidorisi muovilaatikon sisään, varmasti on tiiviimpi! :)

No ei nyt sentäs.

Tuohon humin esikostutukseen kannattaa varsinkin näin kuivilla keleillä kiinnittää huomiota, ideanahan on esikostuttaa humi ylimääräisillä kostuttimilla ja ylläpitää kosteus sitten humin omalla kostuttimella. Tosin noin pienen laatikon luulisi aika äkkiä kostuvan.
Käyttäjän avatar
Lasse
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Uri » To Marras 29, 2007 11:46 am

Lasse kirjoitti:
connery kirjoitti:

No ei nyt sentäs.

"Ei sentäs" tohon muovilaatikkoideaan vai ikkunoihin ja kosteusmittariin?

Ei tämä rahallisesti iso menetys ole, mutta periaatteessa vituttaa laittaa roskiin viikon vanha humi. Olettaen, että se on täys susi...
Uri

ViestiKirjoittaja Lasse » To Marras 29, 2007 11:55 am

Uri kirjoitti:
Lasse kirjoitti:
connery kirjoitti:

No ei nyt sentäs.

"Ei sentäs" tohon muovilaatikkoideaan vai ikkunoihin ja kosteusmittariin?

Ei tämä rahallisesti iso menetys ole, mutta periaatteessa vituttaa laittaa roskiin viikon vanha humi. Olettaen, että se on täys susi...

Ei sentäs molempiin, mähän olen humidorikauppias !! :D

Ei kai sitä nyt roskiin tarvii tunkea, mulla on samantapaisia auto- ja mökkihumeina. Joka tapauksessa tuo käy sulle liian pieneksi hetikohta... ikkunahumien välttelyyn en näe mitään syytä, ei ole vuoto-ongelmia tullut vielä vastaan. Vetolaatikkomalleissa on silloin tällöin ongelmia kosteuden ylläpidon kanssa, mutta riittävällä kostutuksella nekin on saatu ratkaistua. Vaihtuupa ainakin ilma tarpeeksi. :)
Käyttäjän avatar
Lasse
Moderaattori

ViestiKirjoittaja JSP » To Marras 29, 2007 10:52 pm

Näköjään kannattaa hankkia heti isohko humi, eli vähintään noin 100 siggeä vetävä loota, jossa on jo hieman lääniä. Sellaisella vissiin säästyisi monelta murheelta.

Pieneen humiin on ilmeisesti vaikea saada toimiva mikroilmasto varsinkin talvella ja se on hyvin herkkä kaikille häiriöille. Sama ilmiö on kuulemma pienien akvaarioiden kanssa. Pienet vaativat jatkuvaa säätämistä ja näpräämistä jotta kalat säilyisivät hengissä. Suuremmat tulevat toimeen vähemmällä vaivalla koska pystyvät itse tasaamaan muutoksia.
JSP

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto