tislattu vesi ?

Sikarinpolttoon liittyvä välineurheilu tänne (humidorit, leikkurit, tupperdorit, jne... )

Valvoja: Lasse

tislattu vesi ?

ViestiKirjoittaja rekola » La Maalis 18, 2006 4:54 pm

käyttääkö joku täällä oikeasti tislattua vettä? taitaa herrat tarkoittaa sterilisoitua vettä. Siis ainakin ne jotka apteekista ovat vetensä ostaneet.
Käyttäjän avatar
rekola

Hmmm... vesi ja vesi

ViestiKirjoittaja Warrior » Ma Maalis 20, 2006 4:58 pm

Minun on pakko tunnustaa, etten käytä akku- enkä tislattua vettä. Sen sijaan vaihdan kohtuullisen usein OASIS-sienet, ja hyvin toimii. Päällisin puolin sienestä jo näkee, onko se toimiva. Jos ei ole, niin sitten vuoleskelen kukkakaupasta ostetusta isosta OASIS-kappaleessta kostuttimiin sopivia sieniä. Ainakin itse vaihdan tai kostutan sienet uudelleen viikon tai kahden välein. Aikaan ei kannata kiinnittää orjallisesti huomiota, kyllä kosteusmittari kertoo kaiken olennaisen.
Käyttäjän avatar
Warrior

ViestiKirjoittaja t.kerminen » Ke Huhti 05, 2006 6:03 pm

Tislattua vettä ei nykyään ole helppo löytää, sillä akkuvedetkin tuppaavat olemaan muilla keinoilla puhdistettuja ja enää eivät apteekit itse tislaa vettä. Itse käytän apteekista alle 3€:n litrahintaan myytävää Octavia merkkistä steriiliä vettä (0,5 litraa lähes saman hintainen kuin puolet isompi pullo!). En luota akkuvesien puhtauteen koska olen niistä kuullut paljon negatiivista palautetta, mainostivatpa ne itseään tislatuiksi tai eivät.

Tuo Octavian steriili vesi ei ole tislattua, kuten eivät ole juuri mitkään apteekin vedet, mutta se on erittäin puhdasta, sillä se on puhdistettu käyttäen käänteisosmoosia. Varmistin veden puhdistusmenetelmän soittamalla Octavian Suomen edustajalle. Käänteisosmoosilla saadaan jopa puhtaampaa vettä kuin tislaamalla, sillä tislauksessa veden kuumennuksessa syntyy kloorista ja humuksesta haihtuvia yhdisteitä, jotka tislautuvat veden mukana.

Täältä http://vanha.med.utu.fi/medtekki/vesi_1.html löytyy erittäin hyvää ja selkeää tietoa veden eri puhdistusmenetelmistä. Kannattaa lukea!
t.kerminen

ViestiKirjoittaja t.kerminen » Ke Huhti 12, 2006 6:42 pm

Tuli tuossa aiemmassa viestissä annettua tahtomattani väärää tietoa Fresenius Kabi:n Octavia nimisestä steriilistä vedestä. Apteekista josta sitä ostin kerrottiin minulle veden olevan maahantuojan mukaan puhdistettu käänteisosmoosilla aivan kuten kirjoitin. Kuitenkin kun itse soitin maahantuojalle minulle kerrottiin sen olevan ioninvaihdolla puhdistettua. Päätin saada oikeaa tietoa asiasta ja kysyin tarkkoja tietoja Octavia steriilistä vedestä suoraan Norjasta Fresenius Kabi:n Haldenissa sijaitsevasta tehtaasta, jossa tuote valmistetaan.

Tässä siis tiedot puhdistusprosessista. Ensin tehdas ottaa vettä kunnallisesta vesijohtoverkosta. Sitten vesi pehmennetään (mm. kalsium ja magnesium poistetaan). Pehmennetty vesi tislataan (!), jonka jälkeen se jo täyttää Eurooppalaiset lääkesäädökset injektoitavalle (suonensisäisesti käytettävälle) nesteelle. Tämän jälkeen pehmennetty ja tislattu vesi kerätään ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin säiliöihin ja suodatetaan 0,45 mikrometrin aukkokoon omaavien kalvojen läpi (käänteisosmoosi). Suodatuksen jälkeen vesi pullotetaan, korkitetaan ja steriloidaan kuumalla höyryllä. Lopuksi pulloihin kiinnitetään etiketit ja ne pakataan laatikoihin.

Ainakin apteekista saatavista steriileistä vesistä Fresenius Kabi:n Octavia nimikettä kantava tuote siis todellakin tislataan muiden puhdistustoimenpiteiden lisäksi. Voisi siis päätellä tuotteen olevan erinomainen vaihtoehto humidorien kostuttimiin.
t.kerminen

ViestiKirjoittaja Blindman » Ke Huhti 12, 2006 8:23 pm

Meillä on töissä vedenpehmennyslaitteisto sekä osmoosilaitteisto. Ainoa haittapuoli asiassa on se, että osmoosilaitteella tehdään vähintään 1000 litraa kerrallaan, en tiedä miksi. Muutenkin laitteisto näyttää minun silmiini erittäin oudolta, nappaan parit kuvat joku päivä. En uskaltaisi omaan humiin laittaa sitä vettä :oops:
Puhdistettua vettä käytetään tehtaallamme joihinkin pesuaineisiin raaka-aineena, en jaksanut kuunnella jorinoita loppuun... kun en asiasta kuitenkaan ymmärrä oikeasti mitään. :roll:
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja t.kerminen » To Huhti 13, 2006 10:40 pm

topi kirjoitti:Olisi hienoa, jos jostakin voisi ostaa järkevään hintaan esimerksi litran tai kaksi puhdatsa, siis tislattua vettä. Kaupoungin vesijohtovesi on vihoviimeistä; sen kemikaliot tukkivat kaikki oasis-sienen huokoset.

Eikös apteekkiveden hinnassa ole apteekkivero? Saako tislattua vettä mistään muualta.

Ei tuo mainitsemani Octavia steriili vesi kyllä ainakaan omasta mielestäni ole lainkaan kallista. Apteekeissa josta sitä olen ostanut on litran pullo maksanut 2,80€-3,00€. Kun ottaa huomioon veden vähäisen kulutuksen ja sikariharrastukseen muutoin kuluvat rahasummat, niin ei alle kolme euroa litrasta kaikkein puhtainta mahdollista vettä ole paljon! Octavia steriiliä vettä myydään myös 0,5 litran pulloissa, joiden hinta on lähes sama kuin litran pullon. Kannattanee siis ostaa noita isompia pulloja.

Niin ja tämä Octavia vesi on tislattua vettä. Tuo jälkisuodatus ennen pullottamista tehdään vain koska ruostumattomista terästankeista saattaa veteen irrota minimaalisia määriä kromia ja rautaa. Käänteisosmoosin käyttäminen tuon tislauksen jälkeen siis ehdottomasti parantaa vielä veden puhtautta, ei tietenkään huononna sitä! Tislattu vesi ei ole sekään nimittäin täysin puhdasta, vaan veden kuumennuksessa syntyy kloorista ja humuksesta haihtuvia yhdisteitä, jotka tislautuvat veden mukana, eivätkä poistu tislaamalla. Käänteisosmoosin käyttö auttaa tähänkin.

Ei tuossa käänteisosmoosissa ole mitään mystistä. Siinä vain pienehköllä paineella suodatetaan vesi muovisten kalvojen läpi joihin on tehty pienen pieniä reikiä joista vain puhtaat vesimolekyylit mahtuvat. Aivan sama toimintamalli kuin siinä jos mökillä ämpärillisestä vettä siivilöi muovisella tai metallisella siivilällä neulaset pois. Tarkemmin käänteisosmoosista ja tislauksesta voi lukea täältä http://vanha.med.utu.fi/medtekki/vesi_1.html

Monipuolisen tiedonhaun jälkeen itse olen vakuuttunut, että apteekin steriili vesi (Octavia) on paras mahdollinen tuote humidorien kostuttimiin.
t.kerminen

ViestiKirjoittaja johemi » Ti Huhti 25, 2006 3:20 pm

Itse kävin tänään apteekista ostamassa tislattua vettä, sanoivat että tislaavat itse siellä vetensä.

Hintaa puolen litran määrälle tuli noin 3,80 €, myyjä sanoi että enemmän tuli pullo maksamaan ku vesi. :P pitääki seuraavalla kerralla sitten ottaa toi sama pullo mukaan.
johemi

ViestiKirjoittaja Arru » To Touko 18, 2006 1:24 am

Käytän keitettyä vettä kun en viitsi hakea tislattua. Ei ole vielä homeeseen mennyt...
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Percele » To Touko 18, 2006 8:17 am

Kuivausrummusta kuulemma saa tislattua vettä, en tiedä kuinka puhdasta...
Percele

Re: tislattu vesi ?

ViestiKirjoittaja Amad » Su Touko 04, 2008 5:38 pm

Miten sopii apteekista ostamani Baxterin steriili vesi? (05.l pullo) maksoikohan se pari euroa pullo..
Kyljessä lukee ei injektioihin, vain huuhteluihin. Koostumus: Aqua ad iniectabilia. Palstalla puhutaan octavian steriilistä vedestä, mutta onko tämä samaa koostumusta, eli voiko käyttää humidoriin?
Itsellä jotenkin tuntuu oudolta käyttää akkuvettä kostuttimessa....
Amad

ViestiKirjoittaja Pharmakon » Su Touko 04, 2008 8:50 pm

Amad kirjoitti:Miten sopii apteekista ostamani Baxterin steriili vesi? (05.l pullo) maksoikohan se pari euroa pullo..
Kyljessä lukee ei injektioihin, vain huuhteluihin. Koostumus: Aqua ad iniectabilia. Palstalla puhutaan octavian steriilistä vedestä, mutta onko tämä samaa koostumusta, eli voiko käyttää humidoriin?
Itsellä jotenkin tuntuu oudolta käyttää akkuvettä kostuttimessa....

Sopii oikein hyvin, käsittääkseni ihan vastaavaa tuo on kuin Octavian tuote, ainakin humidorin kostuttamiseen molemmat sopivat yhtä hyvin.
"Mikään ei ole helpompaa tehdä kuin tupakkalakko. Olen itsekin ehtinyt tehdä sen jo lähes sata kertaa" -Mark Twain-
Käyttäjän avatar
Pharmakon

ViestiKirjoittaja Poro- » Ma Touko 05, 2008 9:02 am

Käytin ensimmäisen vuoden apteekin vettä, ilmeisesti juurikin tuota tässä ketjussa hehkutettua, ja sitten siirryin halvimpaan mahdolliseen akkuveteen toiseksi vuodeksi.

Mitään eroa en ole huomannut oasiksessa, enkä beadseissa. Tämä siis kertonee jotain siitä miten suuret erot vesissä on. Akkuvesikin maksaa euron litra, ja tislattu vesi kolme. Eikä nuo oasikset/beadsit niin kalliita ole etteikö niitä kerran pariin vuoteen voisi uusia.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Amad » Ma Touko 05, 2008 12:27 pm

Oolsprait.... Eli omantunnon mukaan voi käytellä tässä tapauksessa......

Kiitoksia vastauksista.....
Amad

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Touko 07, 2008 2:46 am

Poro- kirjoitti:Eikä nuo oasikset/beadsit niin kalliita ole etteikö niitä kerran pariin vuoteen voisi uusia.

Ei ainakaan mun oo vielä tarvinnu. 3-4 vuotta on samoilla biidseillä paahdettu, ja ne on kärsineet akkuvettä pahempaakin.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja verbber » La Loka 24, 2009 5:21 pm

Onko tietoa mistä apteekista tätä Fresenius Kabi:n Octaviaa saa? Soitin kolmeen lähimpään niin niissä on vain Baxterin tuotteita.
verbber

Seuraava

Palaa alueelle Tarpeisto