Sikarien tuominen ulkomaanmatkalta

Yleistä keskustelua sikariharrastuksesta.

Valvoja: Lasse

Re: Sikarien tuominen ulkomaanmatkalta

ViestiKirjoittaja Jaga » Ke Heinä 29, 2015 9:17 am

mats alien kirjoitti:CW laittaa lähetyksensä aina minigrippiin ja pussiin yhden 69 Bovedan, kuljetus kestää joitain päiviä ja ainakin tähän asti ovat tulleet perille kunnossa. Jopa niin että kun sikarit olen laittanut tupperiin ja digimittarin laatikkoon mukaan niin mittari kimpoaa sinne 71-72 rh lukemiin.

Monet sikarikauppiaat pitävät humidorejaan turhankin korkeassa kosteudessa (jopa 75%RH), jotta sikarit varmasti selviytyvät hyvinä ostajalle saakka. Eli sinällään tuo 71-72 %RH kuulostaa ihan loogiselta. Kauppias voisi laittaa 69% Bovedan kuivana sikarien matkaan ja se imisi ylimääräistä kosteutta matkan aikana. :mrgreen:
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja gardan » Ti Elo 04, 2015 4:59 pm

Tervehdys sikaripalstalaiset! Olisi yksi kysymys liittyen sikarien tuontiin ulkomailta. Eli lensin tuossa muutama viikko sitten istanbulin kautta manilaan ja nyt olisi paluu lento edessä suomeen. Katselin istanbulin kentän sikari valikoimaa joka itselle ihan riittävä(walk in humi). Mutta kysymys koskee että onko normi käytäntö lentokentillä että sikarilaatikoista alkuperäis sinetit rikottu ja laitettu kentän oma sinetti päälle. Eli onko vaarana että olisi epäaitoa tavaraa. Mielessä olisi monten 2/4 laatikot ja ehkä romeo y julietan mille fleursia.
gardan

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ti Elo 04, 2015 11:12 pm

Tuosta kaupasta en tiedä mutta monissa paikoissa laatikot avataan ja katsotaan että sikarit on kunnossa ja sitten suljetaan lootat uudelleen. Lienee näin tuollakin.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja MrMidFinger » Ke Elo 05, 2015 3:42 am

Mulla taasen on sellainen käsitys että se sinetti on turvaa juttuja varsinkin kun on kyse käsimatkatavarasta.
Vähän niin kuin se että jos ostaa viinaksia niin ne laitetaan sellaiseen umpinaiseen sinisellä tarra/liima saumalla suljettuun läpinäkyvään muovikassiin.
Mä mitään tiedä... Kunhan löpisen. Se on meinaa lukian vastuulla
ROMPETORILLE
Päivitetty 12.4-15
Käyttäjän avatar
MrMidFinger

ViestiKirjoittaja mats alien » Ke Elo 05, 2015 5:57 am

drinkalot kirjoitti:Tuosta kaupasta en tiedä mutta monissa paikoissa laatikot avataan ja katsotaan että sikarit on kunnossa ja sitten suljetaan lootat uudelleen. Lienee näin tuollakin.

Keväällä Espanjassa sikariostoksilla ollessani myyjä ihan oma-aloitteisesti avasi ostamani laatikot ja katsahti sisään ennen kuin pakkasi ne kassiin.
Käyttäjän avatar
mats alien

ViestiKirjoittaja PHo » Ke Elo 12, 2015 10:08 am

Asiani taitaisi liittyä parhaiten tähän ketjuun.

Tullin ohjeissa mainitaan sikarien tuomisesta Suomeen ulkomaan matkalta toisesta EU-maasta mm. seuraavaa. Yksityishenkilö ei saa tuoda lisämaksutta enempää kuin 50 sikaria, jos pakkauksista puuttuvat tupakanpoltosta varoittavat merkinnät suomeksi ja ruotsiksi.

Tietääkö kukaan millaisia noiden merkintöjen tarkkaan ottaen pitää olla, jotta tulli ne hyväksyisi?

Sinänsähän ei ole kovin vaikeaa teettää/hankkia kyseisiä lappuja ja liimata ne sitten laatikoihin siinä maassa, mistä sikarit ostaa. Olen kysellyt joistakin liikkeistä ulkomailla noista eikä niillä näitä lappuja ole suomeksi tai ruotsiksi, vaikka yleensä EU:ssa noista on joka maassa omat merkintänsä. Ne varoituslaput pitäisi siis itse teettää ja liimailla.

Pekka
Rauchen und rauchen lassen
PHo

ViestiKirjoittaja mats alien » Ke Elo 12, 2015 10:29 am

PHo kirjoitti:Asiani taitaisi liittyä parhaiten tähän ketjuun.

Tullin ohjeissa mainitaan sikarien tuomisesta Suomeen ulkomaan matkalta toisesta EU-maasta mm. seuraavaa. Yksityishenkilö ei saa tuoda lisämaksutta enempää kuin 50 sikaria, jos pakkauksista puuttuvat tupakanpoltosta varoittavat merkinnät suomeksi ja ruotsiksi.

Tietääkö kukaan millaisia noiden merkintöjen tarkkaan ottaen pitää olla, jotta tulli ne hyväksyisi?

Sinänsähän ei ole kovin vaikeaa teettää/hankkia kyseisiä lappuja ja liimata ne sitten laatikoihin siinä maassa, mistä sikarit ostaa. Olen kysellyt joistakin liikkeistä ulkomailla noista eikä niillä näitä lappuja ole suomeksi tai ruotsiksi, vaikka yleensä EU:ssa noista on joka maassa omat merkintänsä. Ne varoituslaput pitäisi siis itse teettää ja liimailla.

Pekka

Ja vielä helpompaa olisi tulostella tuollaiset suoraan tarralle. Tässä taisi vain olla joku kokosuhde jossa tarran piti olla suhteessa laatikkoon tms. Mutta voisihan noita tulostella eri kokoisia, eivät paljon paina laukussa... Jos joku tietää mitä niissä pitää lukea niin voin tehdä niistä tulostettavat pdf:t, ja varuiksi A4-arkille eri kokoisia.
Käyttäjän avatar
mats alien

ViestiKirjoittaja PHo » Ke Elo 12, 2015 11:59 am

mats alien kirjoitti:
Ja vielä helpompaa olisi tulostella tuollaiset suoraan tarralle. Tässä taisi vain olla joku kokosuhde jossa tarran piti olla suhteessa laatikkoon tms. Mutta voisihan noita tulostella eri kokoisia, eivät paljon paina laukussa... Jos joku tietää mitä niissä pitää lukea niin voin tehdä niistä tulostettavat pdf:t, ja varuiksi A4-arkille eri kokoisia.

Tuo kokosuhde (ja sen toleranssit) pitäisi kyllä tietää ennakkoon. Ei kai kukaan niitä siinä tullin tiskillä enää voi ryhtyä liimailemaan ;-?
PHo

ViestiKirjoittaja mats alien » Ke Elo 12, 2015 2:13 pm

PHo kirjoitti:Tuo kokosuhde (ja sen toleranssit) pitäisi kyllä tietää ennakkoon. Ei kai kukaan niitä siinä tullin tiskillä enää voi ryhtyä liimailemaan ;-?

Ehdottomasti ennakkoon tietenkin...
Käyttäjän avatar
mats alien

ViestiKirjoittaja noviisi » Ke Elo 12, 2015 5:15 pm

Noihin tarroihin on ihan millintarkat säännöt fontit mukaan lukien. Täällä foorumilla on jossain asiaa käsitelty aiemminkin ja linkkejä pitäisi löytyä kaivamalla. Ellen väärin muista, niin sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta löytyy.
Itse olen joskus tulostanut noita tarroja reissuihin mukaan, vaikka ei olisikaan tarvinnut. EU:n sisällä pitää lähtömaassa olla kyseisen maan tekstit ja tulomaassa niinikään. Oikea tarrojen liimauspaikka on siis esim. lennon odotustila tai lentokone. Sikareiden kohdalla tarran pinta-alalla suhteessa laatikkoon ei ole niin hirveän suurta merkitystä.
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja PHo » Ke Elo 12, 2015 6:26 pm

noviisi kirjoitti:Noihin tarroihin on ihan millintarkat säännöt fontit mukaan lukien. Täällä foorumilla on jossain asiaa käsitelty aiemminkin ja linkkejä pitäisi löytyä kaivamalla. Ellen väärin muista, niin sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta löytyy.
Itse olen joskus tulostanut noita tarroja reissuihin mukaan, vaikka ei olisikaan tarvinnut. EU:n sisällä pitää lähtömaassa olla kyseisen maan tekstit ja tulomaassa niinikään. Oikea tarrojen liimauspaikka on siis esim. lennon odotustila tai lentokone. Sikareiden kohdalla tarran pinta-alalla suhteessa laatikkoon ei ole niin hirveän suurta merkitystä.

Ainakin noissa Suomesta ostetuista sikarilaatikoissa/muissa pakkauksissa nuo merkinnät vaihtelevat paljonkin.

Kysyin noiden merkintöjen fonteista, koosta ja muusta sellaisesta Suomen tullista ja sain vastauksen, jossa oli sivun verran kaikenlaista tarinaa EU:n sopimuksista, mutta ei riviäkään itse asiasta tyyliin:

...
Perustamissopimuksen 30 artiklassa mainitaan ihmisten terveyden suojelu perusteena,
joka voi oikeuttaa sen, että tavaroiden vapaata liikkuvuutta rajoitetaan.
Lisäksi perustamissopimuksen 154 artiklan mukaan kaikkien yhteisön politiikkojen ja
toimintojen määrittelyssä ja toteuttamisessa varmistetaan ihmisten terveyden
korkeatasoinen suojelu.
...

Vähän niin kuin olisi joltain vastausautomaatilta kysynyt, vaikka vastaajalla oli nimi ja virka-asema.

Lopuksi kehotettiin kysymään tarkemmin Valvirasta. Mistähän sieltä?

Pekka
PHo

ViestiKirjoittaja PHo » Ke Elo 12, 2015 7:06 pm

Kävin sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla etsimässä. Löysin tämän: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020641

Ei tuota yleisvaroituksen 32 prosentin pinnan kattavuutta yksikään Suomesta ostamani sikarilaatikon kansi/pohja toteuta. Ovat huomattavasti pienempiä kooltaan nuo merkinnät. Savukkeista en tiedä, kun en niitä polta.

Tuijottaisivatkohan tullissa noita lakikirja toisessa ja mittatikku toisessa kädessä? :mrgreen:
PHo

ViestiKirjoittaja lubino » To Elo 13, 2015 6:54 am

PHo kirjoitti:Kävin sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla etsimässä. Löysin tämän: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020641

Ei tuota yleisvaroituksen 32 prosentin pinnan kattavuutta yksikään Suomesta ostamani sikarilaatikon kansi/pohja toteuta. Ovat huomattavasti pienempiä kooltaan nuo merkinnät. Savukkeista en tiedä, kun en niitä polta.

Tuijottaisivatkohan tullissa noita lakikirja toisessa ja mittatikku toisessa kädessä? :mrgreen:

:wink:
Lainaus:
Jos muun tupakkatuotteen kuin savukkeiden vähittäismyyntipakkauksen näkyvin ulkopinta on yli 75 cm2, 1 ja 2 §:ssä tarkoitettujen varoitusten pinta-alan on kuitenkin katettava vähintään 24 cm2 mainituissa pykälissä tarkoitetuista ulkopinnoista.
Jne....

viewtopic.php?f=10&t=3239
Women smoke our Cohibas.Ride our Harleys.Drink our Glenlivet.
Perhaps women could keep their hands to themselves.
-IWC watches-
Käyttäjän avatar
lubino

ViestiKirjoittaja susiluoto » To Elo 13, 2015 1:26 pm

Olen tuota miettinyt, viron puolella kun ovat melko viksuja liiketoiminnan suhteen.Miksei kukaan ole vielä aloittanut tuon tarrojen rakentelun, printteri ja tarraarkki, esim. 50 gr purkkiin 100 gr purkkiin jne sopivat tarrat.Vielä kun keksittäisiin liima joka automaattisesti pettää kahden päivän kuluttua niin jees. :D
susiluoto

ViestiKirjoittaja drinkalot » To Elo 13, 2015 6:17 pm

Mä olin ihan varma että sillä sekunnilla kun suomen lakimuutos ton tarrapakon suhteen tuli voimaan, niin vironpojalla olis sataman joka liikkeessä noita tarroja. Olin aidosti yllättynyt kun ei ollut eikä ole vieläkään.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

Edellinen

Palaa alueelle Sikariharrastus