Aloittelijan kysymyksiä

Yleistä keskustelua sikariharrastuksesta.

Valvoja: Lasse

Re: Aloittelijan kysymyksiä

ViestiKirjoittaja drinkalot » To Tammi 21, 2016 9:51 am

Riippuvuus aiheutuu aivojen nikotiinireseptoreiden tottuessa nikotiiniin ja alkaessa "vaatia" sitä lisää. Nikotiini poistuu kehosta varsin nopeasti, muutamassa tunnissa. Sen aineenvaihduntatuote kotiniini kuitenkin pysyy kehossa jopa kaksi vuorokautta. Riippuvuuden kannalta kuitenkin ymmärtääkseni merkittävää on vain nikotiini, minkä perustan siihen, että vieroitusoireet alkavat (niillä joilla alkavat) heti nikotiinin poistuttua elimistöstä eikä vasta parin päivän päästä. Terveysviraston tupakkafasistit väittävät ettei kerran hankittu riippuvuus koskaan häviä ja että yksikin poltettu rööki voi laukaista riippuvuuden uudelleen. En ole nähnyt viitattavan mihinkään tutkimukseen tämän tueksi, mutta kai tuollainenkin on mahdollista, joskin uskon sen olevan äärimmäisen harvinaista. Väitän nimittäin että nikotiinireseptorit yleensä tottuvat olemaan ilman nikotiinia kun tupakoinnin lopettaa. Jos eivät tottuisi, vieroitusoireet jatkuisivat koko elämän.

Tämän tottumisen jälkeen reseptorit pitää taas totuttaa saamaan säännöllisesti nikotiinia, jotta riippuvuus syntyisi uudelleen. Se, miten paljon riippuvuuteen vaaditaan on sitten ihan yksilökohtaista. Minulla esimerkikisi ei ole ollut fyysistä riippuvuutta edes silloin kun poltin tupakkaa säännöllisesti (yli 20 vuotta). Lopetin kertalaakista ja mitään fyysisiä vieroitusoireita ei ollut, henkisiä/sosiaalisia huomasin hiukan. Toisaalta tunnen pari heeboa, joilla on melkein heroiinirefloihin verrattavat vieroitusoireet jos ovat päivän ilman röökiä.

Tunnen useita henkilöitä, jotka ovat aloittaneet sikariharrastuksen tupakoinnin lopettamisen jälkeen eivätkä ole jääneet nikotiinikoukkuun. Tunnen yhden, jolle sikarit olivat portti takaisin tupakanpolttoon. Tiedän muutaman henkilön, jotka polttavat sikareita siinä määrin että se on jo tupakointia eikä enää sikariharrastus (tällä tarkoitan ns. oikeita sikareita, hofnarit ym. luen aina tupakoinniksi).

Summa summarum: Kyllä sikareihinkin riippuvuuden voi kehittää mutta se riippuu tietty ihan polttomäärästä ja henkilön nikotiinireseptoreiden resistenssistä. Tuskin kukaan marlboroon koukuttuu jos yhden viikossa polttaa ja sama lienee pääsääntö sikareissakin. Mitään taulukkomäärää ei ole. Kyllä sinä itse sitten sen huomaat jos alkaa kroppa fyysisesti vaatia sikarille. Silloin on miettimisen paikka.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja Jaga » To Tammi 21, 2016 9:56 am

Tervetuloa foorumille!

Vastaavia kokemuksia löytyy kuin edellisilläkin kirjoittajilla. Minkäänlaista nikotiiriippuvuutta en ole onnistunut vuosien varrella saamaan. Nikotiinitoleranssi tuntuu paranevan ajan kuluessa eli ei tule liiallisesta n-vitamiinista huonoa oloa ainakaan yhtä helposti kuin alkuaikoina. Savukkeita en ole polttanut oikeastaan koskaan, joten sinällään en ole ihan samalla viivalla alkuperäisen kyselijän kanssa. Nykyään menee n. 100 sikaria vuodessa. Välillä menee kuukausia ilman yhtään sikaria ja joskus saattaa palaa kymmenkunta sikaria päivässä.

Tiedän yhden tapauksen että siirtyi tupakoinnista pikkusikareihin ja tämä henkilö ylpeänä hehkutti kuinka ei polta enää savukkeita. Totuus oli että pikkusikareita kyseisellä henkilöllä paloi melkoisen monta joka päivä eli tavallaan korvasi savukeriippuvuuden pikkusikaririippuvuudella.
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja savustaja » To Tammi 21, 2016 10:13 am

drinkalot kirjoitti:Tunnen useita henkilöitä, jotka ovat aloittaneet sikariharrastuksen tupakoinnin lopettamisen jälkeen eivätkä ole jääneet nikotiinikoukkuun. Tunnen yhden, jolle sikarit olivat portti takaisin tupakanpolttoon. ...

... Kyllä sinä itse sitten sen huomaat jos alkaa kroppa fyysisesti vaatia sikarille. Silloin on miettimisen paikka.

Tuo ensimmäinen lainaamani kappale kuulostaa lohduttavalta. Portin ymmärrän kuitenkin varsin hyvin, koska aikoinaan savukkeiden polttoni alkoi juuri sikareista. Mitä olen nyt sikareita polttanut, niin en kyllä ole vetänyt henkeen eikä tosiaan minkäänlaista vieroitusoiretta ole näkynytkään. Pidetään kädet ristissä ja toivotaan, että minä olen yksi niistä, jotka pystyvät aloittamaan sikariharrastuksen ilman siitä aiheutuvaa riippuvuutta.

Pikkusikarit ovat ilmeisesti saatanasta, koitetaan siis keskittyä coronasta suurempiin :bisse:
Käyttäjän avatar
savustaja

ViestiKirjoittaja Inkkari » To Tammi 21, 2016 1:20 pm

Itse lopetin tupakoinnin noin 2,5 vuotta sitten. Poltin tupakkia noin 15-vuotta (aloitin jo 13-vuoden iässä). Sen jälkeen kikkailin sähkötupakan kanssa reilun vuoden pienillä nikotiinimäärillä ja lopetin sen aikalailla vuosi sitten. Sikareita aloin harrastamaan tosissaan samoihin aikoihin tai oikeastaan lopetin sähkötupakan sen vuoksi, kun sain vaimolta humidorin lahjaksi ja päätin, että nyt loppuu sitten tämä sähkötupakkatouhu. Aloin tosin syömään myös nikotiinipurkkaa, jota syön myös edelleen noin 1-2 tyynyä päivässä. Tämänkin voisin hyvin jo lopettaa, kun jonain päivinä "unohtuu" ottaa purkka kokonaan.

Sikareiden polttamisen olen rajoittanut kahteen sikariin viikossa ja olen pysynyt siinä ihan hyvin. Kesällä meni välillä enemmän ja nyt talvella sitten puolestaan huomattavasti vähemmän. Oli esim. tossa joku kuukausi, kun en poltellut yhtään pölliä. Lisäksi olen päättänyt, että en polttele mitään "pikkusikareita", ettei niiden polttelu ala vahingossakaan muistuttamaan röökin vetämistä.

Itse siis siirryin jo kesken "lopettamisprosessini" sikareihin enkä koe, että olisin ainakaan mitenkään vahvistanut tällä nikotiiniriippuvuuttani. Toki edelleen siis syön noita purukumeja ja havahduin siihen vasta tuossa vuoden vaihteen tienoilla, että eipä tässä ole enää mitään järkeä niitäkään syödä. Nyt kun helmikuussa tulee tätä purkkatouhua vuosi täyteen, olen päättänyt jättää myös sen. Voin sitten laittaa raporttia miten onnistuu, mutta rehellisesti sanoen en usko siinä olevan enää mitään ongelmaa.
Inkkari

ViestiKirjoittaja savustaja » To Tammi 21, 2016 2:23 pm

Inkkari kirjoitti:Itse lopetin tupakoinnin noin 2,5 vuotta sitten. Poltin tupakkia noin 15-vuotta (aloitin jo 13-vuoden iässä). Sen jälkeen kikkailin sähkötupakan kanssa reilun vuoden pienillä nikotiinimäärillä ja lopetin sen aikalailla vuosi sitten. Sikareita aloin harrastamaan tosissaan samoihin aikoihin tai oikeastaan lopetin sähkötupakan sen vuoksi, kun sain vaimolta humidorin lahjaksi ja päätin, että nyt loppuu sitten tämä sähkötupakkatouhu. Aloin tosin syömään myös nikotiinipurkkaa, jota syön myös edelleen noin 1-2 tyynyä päivässä. Tämänkin voisin hyvin jo lopettaa, kun jonain päivinä "unohtuu" ottaa purkka kokonaan.

Sikareiden polttamisen olen rajoittanut kahteen sikariin viikossa ja olen pysynyt siinä ihan hyvin. Kesällä meni välillä enemmän ja nyt talvella sitten puolestaan huomattavasti vähemmän. Oli esim. tossa joku kuukausi, kun en poltellut yhtään pölliä. Lisäksi olen päättänyt, että en polttele mitään "pikkusikareita", ettei niiden polttelu ala vahingossakaan muistuttamaan röökin vetämistä.

Itse siis siirryin jo kesken "lopettamisprosessini" sikareihin enkä koe, että olisin ainakaan mitenkään vahvistanut tällä nikotiiniriippuvuuttani. Toki edelleen siis syön noita purukumeja ja havahduin siihen vasta tuossa vuoden vaihteen tienoilla, että eipä tässä ole enää mitään järkeä niitäkään syödä. Nyt kun helmikuussa tulee tätä purkkatouhua vuosi täyteen, olen päättänyt jättää myös sen. Voin sitten laittaa raporttia miten onnistuu, mutta rehellisesti sanoen en usko siinä olevan enää mitään ongelmaa.

Tämäkin on lohduttava kuulla. Itse en ole tuota purkkaa harrastanut, vaikka vieroitusoireet kestivätkin aika kauan silloin kun lopetin ja olivat aika vahvat muutenkin.

Itse ajattelin tehdä saman periaatepäätöksen noiden pikkusikarien kanssa. Ajattelin jättää noi kuubalaiset minitkin välistä.

Hyvä vaimo sinulla.

Keksin keinon välttää uusi riippuvuus: ostan jumalauta niin kalliita sikareita, että en saitana tarkan markan miehenä kehtaa polttaa liian usein :D Tupakointiakin lopettaessa yksi merkittävä motivaattori oli turhan rahanmenon vähentäminen, nyt olen valmis laittamaan saman rahan sitten sikareihin :)
Käyttäjän avatar
savustaja

ViestiKirjoittaja Restless » To Tammi 21, 2016 2:37 pm

Onnea sille joka on oikeasti pystynyt lopettamaan tupakoinnin purkalla. Itse olen pitänyt touhua vain riippuvuuden vaihtamisena toiseen. Enkä ole koskaan törmännyt yhteenkään onnistujaan, tupakkaan on aina palattu. Sama pätee sähkötupakkaan.
Käyttäjän avatar
Restless

ViestiKirjoittaja savustaja » To Tammi 21, 2016 2:43 pm

Restless kirjoitti:Onnea sille joka on oikeasti pystynyt lopettamaan tupakoinnin purkalla. Itse olen pitänyt touhua vain riippuvuuden vaihtamisena toiseen. Enkä ole koskaan törmännyt yhteenkään onnistujaan, tupakkaan on aina palattu. Sama pätee sähkötupakkaan.

Kyllä se on mahdollista ihan ilman purkkaa tao sähkötupakkaakin. Minä olen nyt ollut tupakatta tuon puolitoista vuotta ja olen tekemässä tietoista päätöstä sikariharrastuksen aloittamisesta. Ei ole mitään tupakkaan palaamista.
Käyttäjän avatar
savustaja

ViestiKirjoittaja Restless » To Tammi 21, 2016 2:58 pm

Nimenomaan "kylmä kalkkuna" tyylinen lopettaminen on se paras. Mutta onhan meitä monen sorttisia.
Käyttäjän avatar
Restless

ViestiKirjoittaja Inkkari » To Tammi 21, 2016 3:50 pm

Restless kirjoitti:Onnea sille joka on oikeasti pystynyt lopettamaan tupakoinnin purkalla. Itse olen pitänyt touhua vain riippuvuuden vaihtamisena toiseen. Enkä ole koskaan törmännyt yhteenkään onnistujaan, tupakkaan on aina palattu. Sama pätee sähkötupakkaan.

Sähkötupakkaan siirtyminen oli mulla se juttu, joka jeesasi eniten/oli suurin kynnys. Suurin hyppy tuli siinä. Sitä voisi verrata ehkä siihen, että jos tekisi mieli vetää kunnon jurrit, mutta sulle tarjoillaan vain ykkösolutta. Siihen kun totuttautui parissa viikossa, niin purkkaan siirtyminen ajan kanssa oli tosi helppoa. Kuten mainitsin, niin purkasta "ulospääseminen" taas ei tunnu erityisen vaikealta, koska joskus viikonloppuisin en syö yhtään purkkaa, kun en edes muista. Purkan syöntini liittyy enää 1-2 kertaa päivässä tiettyihin arkiruutineihin. Ehkä siirryn seuraavaksi xylitol purkkaan, jos purkkahammasta alkaakin oikein kolottaa :)

Mutta joo kukin tyylillään. Olen polttanut tässä 2,5 vuoden aikana kyllä myös muutaman tupakan kännipäissäni, eikä ole tehnyt sen jälkeen ikinä mieli polttaa lisää seuraavana päivänä. Mun mielestä silloin olet päässyt siitä eroon, jos voit "huoletta" polttaa yhden, eikä tee mieli toista sen jälkeen. Silloin kun se ei enää herätä sinussa mitään niitä vanhoja tuntemuksia. Itse olen lähinnä miettinyt näinä kertoina, että kylläpä se olikin pahaa, että kuinka olen voinut tätä edes joskus vetää.
Inkkari

ViestiKirjoittaja drinkalot » To Tammi 21, 2016 5:19 pm

Inkkari kirjoitti:Itse olen lähinnä miettinyt näinä kertoina, että kylläpä se olikin pahaa, että kuinka olen voinut tätä edes joskus vetää.

Tätä itse ihmettelen näissä tuuripolttajissa, joihin esim vaimoni ja veljeni kuuluvat. En tajua miten voivat polttaa silloin tällöin, n. kerran kuukaudessa tms.

Kun itse lopetin röökaamisen tuossa n. 10 vuotta sitten niin 4 kk kuluttua ihan huvikseen ajattelin testata miltä nyt rööki maistuu. Sain kaverilta sinistä LM:ää, jota olin itse polttanut. Hyi vittu mitä paskaa. Kaks hatsia vedin ja mäkeen lensi enkä sen koommin ole ainuttakaan savuketta polttanut.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja Ahti » To Tammi 21, 2016 6:07 pm

Aloitin polttamaan savukkeita täysi-ikäisenä. Poltin kokonaisen vuoden, mutta päätin lopettaa. Kolme kokonaista vuotta meni ilman mitään tupakka tuotteita, mutta sain kokeilla sikaria, ja siitä se sitten alkoi. Löysin tupakka tuotteen josta tykkään. Pikku sikariakin menee päivittäin. Mulla on noin vuosi ja kolme kuukautta sikarin polttoa takana.
Käyttäjän avatar
Ahti

ViestiKirjoittaja noviisi » To Tammi 21, 2016 6:20 pm

Onko täällä joku THL:n kokous? :mrgreen:
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja savustaja » To Tammi 21, 2016 7:26 pm

noviisi kirjoitti:Onko täällä joku THL:n kokous? :mrgreen:

Thumbs up! Hyvä vaan ku tulee vastauksia ja kokemuksia. Nyt määkin uskallan hyvin mielin jatkaa tätä käristelyä! Kaipa se täyty vaan luottaa, että itse tunnistaa ne merkit riittävän ajoissa, jos semmoisia on tullakseen.
Käyttäjän avatar
savustaja

ViestiKirjoittaja Sebu » Pe Tammi 22, 2016 12:41 am

Mun tupakanpolton lopettamisesta on nyt aika tarkkaan 12v. Nikotiinista en ole päässyt eroon vieläkään joskaan en ole kovin tosissani edes yrittänyt. Eli purkkaa tulee syötyä päivittäin tai vaihtoehdoisesti käytettyä nuuskaa. Röökin lopettaminen oli helppoa eikä sitä ole kyllä yhtään kaivannut. Ennen sikari harrastusta joskus metsäreissuilla nuotion äärellä tuli sellainen tunne että nyt kun olisi rööki. Nykyään yleensä on mutta kuubalainen. Sikareita menee vaihtelevasti, talvella menee helposti kuukausia ilman yhtään sikaria. Kesällä menee enemmän. yhteensä ehkä 80kpl vuoteen kun noita tyhjiä laatikoita vertaa sikariharrastuksen ikään. Purkan käyttöä olen pyrkinyt vähentämään lähinnä taloudellisista syistä sillä se on kallista jos joku.
Sebu

ViestiKirjoittaja Kumppari » Pe Tammi 22, 2016 6:07 pm

Itese aloitin säänöllisen epäsäännöllisen röökaamisen teininä ala- ja ylä-asteen välimaastossa ja poltin pitkälti yli kymmenen vuotta. Joskus niinkin että välissä oli kuukaudenkin taukoja, välillä kännissä meni yhden illan aikana yli aski.

Olin siis sosiaalisen polttelun uhri, poltin vain seurassa.

Lopettaminen oli helppoa. Tarvitsin kaikki liikenevät rahat auto ja mp-harrastukseen, joten päätin että kun senhetkinen aski on tyhjä, rupean pummimaan tarvttaessa muilta. Helppoa ja on pitänyt tähän asti ilman jälkilöylyjä.

Sikarit tuli kehiin muutaman vuoden kuluttua, loppuvuodesta 2007 ja niitä on mennyt n. 40-50 kpl vuodessa.
Luomun ja käsityöläisten ystävä!
Käyttäjän avatar
Kumppari

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Sikariharrastus