Käden vääntöä Tullin ja Valviran kanssa.

Yleistä keskustelua sikariharrastuksesta.

Valvoja: Lasse

Käden vääntöä Tullin ja Valviran kanssa.

ViestiKirjoittaja AnttiH » Ti Tammi 22, 2013 10:41 pm

Kaikki lähti siitä kun kävimme Matka-messuilla jossa törmäsimme Tullin edustajiin, heille esitimme kysymyksen joka meni näin.

"Mikäli tuon ulkomailta sikareita omaan käyttöön yli 50kpl mutta niissä on Suomalaiset varoitus tarrat niin joutuuko niistä maksamaan verot ja jos joutu niin saako ne verot maksamalla haltuun jos tarrat löytyvät"

Kysymys oli suurinpiirtein tuossa muodossa, joskus tullin sivulla luki että jos varoitusmerkkejä ei löydy niin niitä ei saa edes verot maksamalla haltuunsa. Enää ei tuota löytynyt pikaisella etsimisellä.

Tulli pyysi kääntymään Valviran puoleen jonne soitin eilen 21.01.2013, keskustelimme hyvässä yhteishengessä asiasta ja kerroin että olisin kiinnostunut tuomaan ulkomailta (euroopan sisältä) 100-200 sikaria jotka poltan itse. Valviran edustaja pyysi laittamaan emailia.

Kysymykseni:

"Hei,

Soittelin aikaisemmin päivällä asiaan liittyen.

Kysymykseni oli:

Saanko tuoda yli 50kpl sikareita ulkomailta jos laatikoissa on samanlaiset varoitus tarrat kuin jälleenmyyjillä laatikoissa Suomessa?

Sikarit tulee täysin omaan käyttöön, niitä ei myydä missään kenellekkään vaan polttelen ne itse."

Valviran hieno vastaus:

Hei,

Tupakkatuotedirektiivin 5 artiklan 6 kohdan mukaan varoitusten ja merkintöjen tekstit on painettava sen jäsenvaltion virallisilla kielillä, jossa tuote saatetaan markkinoille. Merkinnät on 5 artiklan 7 kohdan mukaan pääsääntöisesti painettava pysyvästi pakkaukseen siten, että niitä ei voi irrottaa.

Tupakkatuotedirektiivillä on yhtenäistetty EU-jäsenvaltioiden tupakkalainsäädäntöä. Näin ollen, ostaessanne sikareita toisesta EU:n jäsenvaltiosta, niissä täytyy olla varoitusmerkinnät sen jäsenmaan virallisella kielellä (kielillä). Mikäli asia ei ole niin, ko. sikarit eivät ole todennäköisesti saatettu laillisesti markkinoille kyseisessä jäsenvaltiossa.

Johtopäätöksenä voi todeta, että toisesta jäsenvaltiosta saa tuoda omaa käyttöä varten Suomeen enintään 50 sikaria, sillä sikareissa on oltava sen jäsenvaltion lainssäädäännön mukaiset varoitusmerkinnät, ja ne yleensä poikkeavat tupakkalain 7 § 3 momentissa säädetyistä merkinnöistä.

Kyseessä on Valviran virkamiehen kanta asiaan puhelinkeskustelussa saatujen tietojen perusteella. Jos haluatte vielä Valviran virallisen kannan asiaan, se annetaan esittelystä kirjeitse.

Ystävällisin terveisin

XXXXX XXXXXX

Tullin sivuilla taasen lukee

Tupakkatuotteen vähittäismyyntipakkauksessa on oltava suomeksi ja ruotsiksi varoitus tupakan aiheuttamista terveyshaitoista ja merkinnät savukkeesta poltettaessa syntyvän tervan, nikotiinin ja hiilimonoksidin määristä sekä tiedot tuotteen tunnistamista ja jäljittämistä varten.

Jos tupakkatuotteen merkinnät poikkeavat edellä mainitusta, ei Suomeen saa tuoda EU-maistakaan omaa käyttöä varten enempää kuin 200 savuketta, 50 sikaria, 100 pikkusikaria ja 250 grammaa piippu- tai savuketupakkaa. Tarkempia tietoja >> Valvira

Voit tuoda myös tupakkatuotteita mukanasi omaan käyttöösi tai lahjaksi.
Huomioi kuitenkin, että
- tupakkatuotteissa on oltava terveyshaitoista varoittavat pakkausmerkinnät suomeksi ja ruotsiksi. Jos merkinnät puuttuvat, et voi tuoda esimerkiksi savukkeita Virosta 200 kappaletta enempää.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin EU:n tarkoitushan on antaa tavaralle vapaa-liikkuvuus, koskien myös tupakkatuotteita vai olenko tässä väärässä?

Valviraan lähti vielä tarkennus kysymyksestä mutta todennäköisesti turhaan.
Kiinnostaako firma viroon? Ota yhteyttä.

Tilaatko paljon sikareita ulkomailta, tökkiikö Suomen verotus mielestäsi?
Virolainen osoite 185€/vuosi. Säästät rahaa kun kierrätät paketit Viron kautta.
AnttiH

Re: Käden vääntöä Tullin ja Valviran kanssa.

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ti Tammi 22, 2013 10:48 pm

Kyllä mä näkisin, että Suomeen saa omaan käyttöön tuoda ihan niin paljon kun haluaa jos nuo merkinäät löytyvät pakkauksista siten kun asetus ne säätää. Ei siinä valviran nitinä auta. Niissä pitää olla ostomaassa sen maan merkinnät, mutta Suomeen tuotaessa Suomen merkinnät.

Tarrat ovat riittävä merkintä, sillä niin ne merkitään normaalissakin maahantuonnissa.
Viimeksi muokannut drinkalot päivämäärä Ti Tammi 22, 2013 10:51 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja AnttiH » Ti Tammi 22, 2013 10:51 pm

drinkalot kirjoitti:Kyllä mä näkisin, että Suomeen saa omaan käyttöön tuoda ihan niin paljon kun haluaa jos nuo merkinäät löytyvät pakkauksista siten kun asetus ne säätää. Ei siinä valviran nitinä auta. Niissä pitää olla ostomaassa sen maan merkinnät, mutta Suomeen tuotaessa Suomen merkinnät.

Tarrat ovat riittävä merkintä, sillä niin ne merkitään normaalissakin maahantuonnissa.

Eli koska kuubalaisissa laatikoissa ei ole valmiina merkintöjä kun ne Kuubasta lähtee vaan maahantuojat liimavat tarrat itse. Entä jos mulla onkin tarrat matkassa ja liimaan ne Suomalaiset tarrat itse. Sitä se Valviran nainen ei nyt suostunut ymmärtämään puhelimessa käydyn keskustelun ja emailin perusteella näköjään :roll:

AnttiH

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ti Tammi 22, 2013 10:53 pm

AnttiH kirjoitti: Entä jos mulla onkin tarrat matkassa ja liimaan ne Suomalaiset tarrat itse.

Juurikin näin toimimalla sen pitää lain mukaan onnistua.

Itse ihmettelen suuresti miten Tallinnassa en ole missään nähnyt myynnissä Suomen vaatimuksen mukaisia tarroja askeihin liimattavaksi. Luulisi olevan kysyntää.
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja AnttiH » Ti Tammi 22, 2013 11:12 pm

drinkalot kirjoitti:
AnttiH kirjoitti: Entä jos mulla onkin tarrat matkassa ja liimaan ne Suomalaiset tarrat itse.

Itse ihmettelen suuresti miten Tallinnassa en ole missään nähnyt myynnissä Suomen vaatimuksen mukaisia tarroja askeihin liimattavaksi. Luulisi olevan kysyntää.

On niitä sielläkin myynnissä ja multakin kyllä saa niitä jos haluaa kokeilla onneaan :D

AnttiH

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ke Tammi 23, 2013 10:03 am

AnttiH kirjoitti:
drinkalot kirjoitti:

On niitä sielläkin myynnissä ja multakin kyllä saa niitä jos haluaa kokeilla onneaan :D

Niin, pitää kuitenkin muistaa, että sinnepäin olevat tarrat aivät kelpaa, vaan koko, muoto ja peittävyys pitää olla asetusten mukaiset.
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja AnttiH » Ke Tammi 23, 2013 10:51 am

Ne on Valviran hyväksymät tarrat, sama paperi ja laatu :wink:

AnttiH

ViestiKirjoittaja Jaga » Ke Tammi 23, 2013 11:52 am

Tupakkatuotteen vähittäismyyntipakkauksessa on oltava suomeksi ja ruotsiksi varoitus tupakan aiheuttamista terveyshaitoista ja merkinnät savukkeesta poltettaessa syntyvän tervan, nikotiinin ja hiilimonoksidin määristä sekä tiedot tuotteen tunnistamista ja jäljittämistä varten.

Jos tupakkatuotteen merkinnät poikkeavat edellä mainitusta, ei Suomeen saa tuoda EU-maistakaan omaa käyttöä varten enempää kuin 200 savuketta, 50 sikaria, 100 pikkusikaria ja 250 grammaa piippu- tai savuketupakkaa. Tarkempia tietoja >> Valvira

En ole yhtään asiaan perehtynyt niin kiinnostaisi tietää että löytyykö tuollaiset merkinnät myös sikareista ja vaaditaanko niitä?
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja Lasse » Ke Tammi 23, 2013 11:54 am

Ei, tosin joissain maissa ne laittavat niitä myös vesipiipputupangiin.
Käyttäjän avatar
Lasse
Moderaattori

ViestiKirjoittaja AnttiH » Ke Tammi 23, 2013 12:28 pm

Lasse kirjoitti:Ei, tosin joissain maissa ne laittavat niitä myös vesipiipputupangiin.

Voitko/uskallatko kirjottaa mulle lausunnon maahantuojan ominaisuudessa tuosta asiasta?

Rustailin juuri kirjelmän joka menee tulliin, valviraan sekä työ ja elinkeinoministeriöön.
Vetoan juuri tavaran vapaaseen liikkuvuuteen ja siihen että verot niistä on maksettu jo toiseen jäsen valtioon ja koska EU:n sisällä ei tarvitse samasta tuotteesta maksaa veroja kahdesti niin Suomen valtio rikkoo tässä EU:n perustamissopimuksen pykäliä.

Pieni mietintä joka tuli mieleen vain aamupalaa syödessä, varmaankin olen ihan hakoteillä mutta jokaiselle silti hieman mietittävää.

Suomihan perii ALV:ia 24%, mikäli ALV on maksettu (niinkuin yleensä on) johonkin muuhun jäsenvaltioon niin voiko Suomi periä 24% ALV:in kokonaisuudessaan uudelleen? Silloinhan ALV on maksettu kahdesti ja sekin rikkoo EU:n tavaran vapaan liikkuvuuden sopimuksia ja pykäliä.

Eli jos ALV on maksettu 16% esim saksaan niin silloin Suomi ei voisi periä 24% vaan vain 8%. Käytännössä tämä ei koskisi yksityisiä vaan yrityksiä jotka toimii Suomen maaperällä.

AnttiH

ViestiKirjoittaja noviisi » Ke Tammi 23, 2013 12:37 pm

^ Pieni huomautus teoriallesi. Mikäli Saksaan olisi maksettu alv 16% ja haluttaisiin saattaa se Suomessa 24% tasolle alkuperäisestä hinnasta, niin silloin Suomessa pitäisi periä alv 6,89656% Saksan alvilliseen hintaan lisättynä.
Näinhän ei kuitenkaan ole, mutta tämä olikin vain hypoteettinen kommenttini. :)
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ke Tammi 23, 2013 1:16 pm

Jaga kirjoitti:

En ole yhtään asiaan perehtynyt niin kiinnostaisi tietää että löytyykö tuollaiset merkinnät myös sikareista ja vaaditaanko niitä?

Tästä tulikin mieleeni eräs juuri sikareihin liittyvä erikoistilanne, joka olisi mielenkiintoista selvittää. Tupakkalain mukaan sikareita saadaan myydä irrallisina. Irtosikareissa tulee kuitenkin olla "asianmukaiset merkinnmät". Tätä ei mitenkään tarkenneta laissa. Tämähän ei ole ongelma tuubi- tai sellofaanisikareissa, mutta perushabanosit kun usein ovat ilman kumpaakaan. Näitä kuitenkin myydään irtonaisna eikä wrapperiin tietenkään liimailla mitään tarroja. Onko tilanne siis laiton? Jos on, OK. Jos ei ole, voiko maahantuontimääriä omaan käyttöön kiertää tuomalla irtopöllejä, joissa ei ole sitä mainittua vähittäismyyntipakkausta?

Entä voiko röökejä tuoda enemmän jos purat ne askeista?
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja AnttiH » Ke Tammi 23, 2013 1:19 pm

Irtosikarit pakataan kaupassa sellaseen pahviin jossa varoitus tekstit :roll:
Siis ostat tiskiltä irtosikarin, se laitetaan pussiin ja pussilaitetaan pahviin, tuubeista en osaa sanoa mutta luulisin että sama käytäntö.

AnttiH

ViestiKirjoittaja johku12 » Ke Tammi 23, 2013 1:20 pm

Stockmannilta ostaessani ei irtosikareita laitettu mihinkään pahviin. Jouduin jopa pyytämään minigrip pussin itse!
johku12

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ke Tammi 23, 2013 1:25 pm

Juu, kyllä mäkin olen saanut ihan pöllin käteen vaan.
Käyttäjän avatar
drinkalot

Seuraava

Palaa alueelle Sikariharrastus