Teetä, kiitos

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

ViestiKirjoittaja Poika-78 » Su Helmi 18, 2007 1:05 pm

Ok. Pitää varmaan itsekin ruveta vertailemaan ja harrastamaan kun en juo kahvia lähes tulkoon ollenkaan. Teehän painii muutenkin ihan omassa sarjassaan verrattuna kahviin. Ainakin omasta mielestäni (sorry kahvin ystävät) :D
-Siggelt sigge maistuva-
Käyttäjän avatar
Poika-78

ViestiKirjoittaja Poro- » Su Helmi 18, 2007 1:30 pm

Mielestäni kotimaan valikoimista Nordqvistin "Keisarin morsian" ja "Tiikerin päiväuni" ovat parhaat sekoitteet.. Noilla pääsee hyvin makuun.

Ja irtoteetähän se pitää olla, eikä mitään selluloosapusseja.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja jpop » Su Helmi 18, 2007 1:45 pm

Poro- kirjoitti:Suomen valikoima on kieltämättä melko kehno.

Ei täältä ihan kaikkea saa, mutta ei nämä valikoimat nyt aivan toivottomat ole. Markettien valikoimat nyt ovat aina mitä ovat, mutta kahvi/teekaupoissa valikoimat ovat kohtuulliset. Mm. Tamperelaisella Mokkamestareilla on myös webbikauppa, josta voi tilata. Mukavampi on tietysti käydä paikan päällä. Tuolta saa mm. erinomaista valkoista Jasmiiniteetä.
jpop

Re: Teetä, kiitos

ViestiKirjoittaja tfn » Ma Maalis 31, 2008 9:01 am

Tee. Juoma, joka on Suomessa lapsipuolen asemassa. Aivan syyttä, sillä mielestäni jopa Liptonin Yellow Labelille pn aikansa ja paikkansa. Itse nautin runsaasti myös kahvista, jota nautin runsaasti päivittäin. Tee, ja nimen omaan hyvä tee, on mielestäni kuitenkin samanlainen mietiskelyn ja rentoutumisen hetki, kuin piipullinen illalla tai sikari aterian päätteeksi. Kuitenkin toisin kuin tupakkatuotteet, tai viinit, teen nautiskelu tuottaa keveämmän olotilan, eikä lääkärikään moralisoi.

Tee, kunhan se on sopivan laimeaa, sopii hyvin myös piipun tai sikarin kyytipojaksi. Kahvi on yleensä suosikkini, mutta kahvi on vahvan makuista, kuten alkoholijuomatkin. Tee komppaa taustalla ja rahoittaa suuta. Kovin kallis tee tuskin pääsee oikeuksiinsa tupakkatuotteiden kanssa.

Täällä Kiinassa olen tottunut juomaan useita kupillisia vihreää teetä (绿茶,lücha) päivittäin, Kiinassa halpakin tee on yleensä aivan kohtuullista, kunhan muistaa olla käyttämättä liian kuumaa vettä, tai liikaa teetä. Kiinalaiset itse kantavat kannellisia, hieman hautalyhdyn näköisiä kannellisia muovimukejaan ympäriinsä, hörppivät joka välissä, lisäävät vettä kunnes lehdistä ei enää irtoa edes väriä. Tämäkin on hyvä tapa halvemman teen nautiskeluun, lisäksi kun lehdet ovat vapaana astiassa, myös lehtiä voi maistella. Paremman teen kanssa lehtiä ei kuitenkaan lioteta vedessä pitkiä aikoja, vaikka niistä monta pannullista/astiallista saakin. Harrastajat pitävät maukkaimpana toista tai kolmatta infuusiota, ensimmäinen saattaa olla hieman kitkerä, ja myöhemmät jo hieman laimeita.

Suosikkiteeni on laadukas kiinalainen xihu longjing (西湖龙井), Xihu eli West Lake sijaitsee Hangzhoun kaupungissa, ja on yksi suosituimmista Kiinan sisäisen turismin kohteista. Tätä tuoretta, aitoa longjingia en kuitenkaan ole maistanut kuin muutamia kertoja, sillä sen hinta on kiitettävän kova. Viime vuonna maksoin siitä 300 euroa kilolta, en ostanut ihan koko kiloa. :) Ja kyseessä oli standardihintainen teekauppa, kaukana turistialueista, jossa tärkeintä on kiva paketti. Parasta laatua ei täällä Kiinassakaan ole tarjolla vuoden ympäri, sillä vihreä tee ei kestä säilytystä, ja yleisesti ottaen tee ei parane säilytyksestä. Hyvän longjingin aromi ei muistuta halvan vihreän teen ruohomaisuutta ja kitkeryyttä, siinä maistuu auringonpaiste ja makeat vivahteet. Väri on kauniin vihreän keltainen.

Kiinassa tehdään myös mustaa teetä (kiin. 红茶 hongcha, punainen tee, juoman värin mukaan), mutta se on paitsiossa. Anhuin provinssin Qimenissä tehdään erinomaista mustaa teetä Qimen hongcha. Tämä on varsin makeaa, erittäin tumman punaista teetä. Musta tee säilyy pitempään kuin vihreä, se on alunperin kehitetty myytäväksi Kiinan ympäristön barbaarikansoille ja muille teestä ymmärtämättömille. :)

Erikoisin Kiinassa tuotettu teetyyppi lienee Yunnanin provinssissa lounais-Kiinassa tuotettava pu erh -tee (普洱茶), joka on fermentoitua teetä, jota myydään useana eri variaationa. Sitä on olemassa luonnollisesti ja keinotekoisesti kypsytettynä. Usein pu erh on pakattu tiiviin laatan tai kakun muotoon, josta sitten ennen juontia pitää taltalla ja vasaralla, tai veitsellä irrotella osia. Pu erhin luulisi olevan piipun- ja sikarinystävän makuun, sillä sen maku on hyvin turpeinen, multainen ja erittäin rikas. Tosin maku jakaa ihmiset kahteen leiriin. Osan mielestä siinä ei ole mitään hienoa, että tee maistuu turpeelta. :) Itse pidän pu erhista, mutta jos siitä tekee liian vahvaa, maku on köhöm, mielenkiintoinen.

Lisäksi on fermentoinniltaan mustan ja vihreän välimaastossa oleva wulong (tai oolong) (乌龙茶), josta oma suosikkini on Tie Guanyin.

Jasmiinista, krysanteemista ym. kukista tehdään sellaisenaan kuumaa juomaa, jasmiinitee onkin vähän epäselvä termi, tarkoittaako se nyt maustettua teetä, vai kenties pelkästään kokonaisia kukintoja.

Parasta juomaani mustaa teetä on muuten joskus Helsingin Stockmannilta ostamani Darjeeling FTGFOP. Pahasti jälkijunassa teenjuonnin keksineet britit kehittivät hupaisan koodikielen eri laatuluokille. FTGFOP on muka fine tippy golden flowery orange pekoe, epäilen luokkatietoisten brittien tarkoittaneen oikeasti sanoja far too good for ordinary people. :)

Japanilainen vihreästä tee on myös hyvää, mutta siitä en edes epäile tietäväni yhtään mitään. Japanilaiset kuitenkin tykkäävät maustaa esim. kakkuja ja jäätelöä matchalla, vihreästä teestä tehdyllä teepulverilla. Paras matcha on kuitenkin jalo juoma, jota käytetään perinteisessä japanilaisessa teeseremoniassa. Teeseremonian historia ilmeisesti liittyy jotenkin etelä-Kiinalaiseen gongfucha -teen haudutusmenetelmään, mutta japanilaiset ovat kehittäneet siitä paljon syvemmän, zen-buddhalaisuuden ydintä lähenevän rituaalin. En ole nähnyt enkä osallistunut teeseremoniaan, mutta olen nauttinut yhden kupillisen hyvää matchaa savikulhosta. Helposti eniten kofeiinia (teeiinia) sisältävin tee, jota olen juonut. Pim, meni päähän että humahti.

Pari linkkiä Helsingistä:
http://www.thehuone.com/
http://www.urasenke-finland.org/tokuyuan.shtml
En pääse varmistamaan ensimmäisen olemassa oloa, kun jostain syystä teekaupan sivuille ei pääse. No, laitan friikkihäiriön piikkiin, ei tuon pitäisi olla poliittisesti epäilyttävää.

(Niin se Yellow Label. Sanoisin, että juustokakun kanssa se on mainiota.)
孙子曰:兵者,国之大事,死生之地,存亡之道,不可不察也.
Käyttäjän avatar
tfn

ViestiKirjoittaja jpop » Ma Maalis 31, 2008 9:19 pm

tfn kirjoitti:Tee, kunhan se on sopivan laimeaa, sopii hyvin myös piipun tai sikarin kyytipojaksi.

Näin on! Kuten olen jo pari kertaa maininnutkin, ainakin minä olen todennut valkoisen jasmiiniteen erinomaiseksi pohjaksi sikarituokiolle.

tfn kirjoitti:Suosikkiteeni on laadukas kiinalainen xihu longjing

Erinomainen valinta :) Mulla kävi itseasiassa juuri viikonloppuna niin, että löysin kaapin perältä joskus viime vuoden puolella sinne unohdetun pienen xihu longjing pussin. No - eihän se toki enää tuoretta ole, mutta eihän sitä poiskaan voi heittää ...
jpop

ViestiKirjoittaja Omni » Ti Huhti 01, 2008 2:04 pm

Tuli tässä mieleen, että kun teehän on aikaa kuivaa siinä pussissa, niin jos pitäis pari vuotta humidorissa, niin mitenköhän vaikuttais :D
Omni

ViestiKirjoittaja Fefe » Ti Huhti 01, 2008 8:25 pm

Kiitos TFN mainiosta infopläjäyksestä. Mutta mistä päin Helsinkiä voisi löytää juuri noita maanmainioita kiinalaisia teelajeja?
TFN, Peter Falk? :roll: :wink:
Käyttäjän avatar
Fefe

ViestiKirjoittaja Peter Falk » To Huhti 03, 2008 2:37 pm

Fefe kirjoitti:Peter Falk? :roll: :wink:

..halpaa. :shock:
Eiköhän tuo Eerikinkadun Tee-kauppa osaa palvella ainakin jonkin matkan päähän. En ole vielä itse eksynyt sinne, mutta kovasti kehuvat.

[off topic] Vieläkin v***ttaa että Asafoetida meni nurin.. :cry: [off topic]

kaikille seikkailunhaluisille :mrgreen: teenjuojille ehdotan seuraavaa: Venäjän vankiloista tuttua Tsifir (чифир) -juomaa. Valmistus on yksinkertaista. Jokaista henkilöä varten varataan tulitikkurasiallisen verran mustaa, hienoksi jauhettu teetä, mitä venäläisempää :roll: sen autenttisempaa, ja ison mukin verran vettä. Vesi saatetaan kiehumaan, ja lisätään tee. Keitetään 10-15 minuuttia, siivilöidään halutessa. Juoma on valmis. Vaikuttaa suunnillen kuin sekoitus amfetamiinia ja rotanmyrkkyä.
:bisse:

Fefe kokeilee nyt perjantaina ja kertoo meille muille miten meni. :D ..ja minkä sikarin veti kyytipojaksi. :lol:
Romani ite domum!
Peter Falk

ViestiKirjoittaja tfn » Pe Huhti 04, 2008 2:53 pm

Omni kirjoitti:Tuli tässä mieleen, että kun teehän on aikaa kuivaa siinä pussissa, niin jos pitäis pari vuotta humidorissa, niin mitenköhän vaikuttais :D

Miten kosteus vaikuttaaa paperiin? :) No leikki leikkinä. Jäi tuosta ylempänä olevassa viestissä mainitsematta, että pu erh -tee on ainoa teelaatu, joka paranee säilytyksestä. Tai kuten viinien ja sikarien kohdalla, jotkut paranevat, jotkut eivät, ja olosuhteiden pitäisi olla oikeanlaiset.

Jos haluaa kunnollista teetä, pitää turvautua nettikauppoihin. Itse en ole sattuneesta syystä joutunut tilailemaan, joten en osaa vetää nimiä hatusta. Kaverini tilailee japanilaista senchaa muistaakseni Saksasta, muutenkin japanilaiset ovat osannet myydä teensä vähän paremmin kuin kiinalaiset, sen verran tuntuu muoti-ilmiöltä. Itse suosin kuitenkin kiinalaista jo ihan makutestinkin perusteella.

Se Eerikinkadun liike vaikutti ihan kohtuulliselta, käväisin siellä kerran viime kesänä. Hyvä perusvalikoima, pääosin ei mitään huippuja, japanilaisista oli kai jotain aika hyvääkin. Muistaakseni niillä oli myös perus pu'eria laattana ja aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja välineistöä, kuten pannuja, kuppeja ja lämpömittareita. Toivottavasti ko. liike on vielä olemassa.

Minulle mainittiin ylempänä olevan pikkuvirhe.Teen kohdalla puhutaan usein fermentoinnista, ja tätä käsitettä käytetään yleisesti osassa kirjallisuutta jne. Kyse on kuitenkin paljon tutummasta kemiallisesta prosessista, nimittäin ihan hapettumisesta vaan.
孙子曰:兵者,国之大事,死生之地,存亡之道,不可不察也.
Käyttäjän avatar
tfn

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Huhti 30, 2008 11:23 pm

Jees, Xihu Longjing on suosikki täälläkin. Vaikkakin, enempi mulle maistuu puerhhit ja oolongit. Jotkut oolongitkin muuten vissin paranee vanhetessaan. Ainaskin niitä näkee välillä tarjolla vuosikertoina.

Jonkun tarttis raahata KaikkiMulleHetiNyt mukaan tähän ketjuun...

Viime aikoina olen kitannut Earl Greytä, kun en ole jaksanut tilata lisää kunnon tavaraa. Twinings menee, Rainbow on hirveää kuraa. Aivan liikaa bergamottia. Ne varmaan yrittää piilottaa jotain sen alle.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja jpop » To Touko 01, 2008 12:26 pm

Aapo kirjoitti:Jonkun tarttis raahata KaikkiMulleHetiNyt mukaan tähän ketjuun...

Eiköhän se KMHN tätäkin ketjua tiiraile. Jonkun pitää vain heittää sopiva täky, että alkaisi taas tekstiä lentää ;) Yritetäänpä vaikka seuraavalla...

Istuttiin tuossa pari viikkoa sitten KMHN:n kanssa piiitkästä aikaa filosofoimassa ja sikaroimassa Tempon terassilla ja minä olin sattumoisin autolla liikenteessä. Niinpä KMHN kaivoi laukustaan tuoretta premiumteetä, jonka nimeä en kuollaksenikaan muista. Auta KMHN! ;)

Noin yleisesti. Juon teetä paljon - yleensä kaksi tai kolme pannullista päivässä. Monia vihreitä teelaatuja en kuitenkaan pysty juomaan kuin maksimissaan pari kupillista päivässä. Muuten alkaa ahdistamaan ja tulee rytmihäiriöitä. Mustan, valkoisen tai oolongin tapauksessa tällaisia ongelmia ei ole koskaan ilmennyt.
jpop

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ti Touko 13, 2008 11:38 pm

Fefe kirjoitti: Kiitos TFN mainiosta infopläjäyksestä. Mutta mistä päin Helsinkiä voisi löytää juuri noita maanmainioita kiinalaisia teelajeja?

Valikoimat vaihtelee, mutta olen pysynyt viime vuodet hyvin pu-erhissa kolmannen linjan alapäässä olevan Asiatic Tradingin tjsp. kautta. Samoin oolongin kanssa. Aina ei ole, mutta ostan varastoon kun on, koska kulutus on kuitenkin reilu litra päivässä. Samasta kaupasta saa muuten (Bulevardin Kiina-sopen taannoin lopetettua) ainoaa oikeaa Bee & Flower santelisaippuaa, joka suojaa ydinsäteilyltä.
Teitä kannattaa katsoa myös Vii Voanista siinä samoilla nurkilla. Niillä valikoima vaihtelee tosin vielä enemmän. Muista Helsingin aasialaisista kaupoista ei saa kuin gunpowderia ja vihreää jasmiiniteetä, joiden juomisesta pitäisi saada vähintään mitali. Kolmas paikka samalla seudulla on sitten Hakiksen halli, jossa Parhialalla ja yhdellä kreikkalaisella kauppiaalla on hyvät valikoimat teetä. Tai en ole kyllä Parhialalta ostanut, mutta mukava mies on ainakin.
Teekierto mulla on sellainen, että maanantaisin juon yleensä aina pu-erhia, viikolla darjeelingia, assamia, oolongia, vihreitä teitä ja mitä nyt sattuu. Perjantaisin on lapsang souchongin vuoro jos sitä vaan on purkissa. Haudutan kaiken samassa ruskettuneessa Rörstrandin pannussa lähes samalla metodilla, purut pohjalle ja kiehuvaa vettä päälle. Olen huomannut, että tarkalla annostelulla on lopputulokseen paljon enemmän vaikutusta kuin lämpötilahifistelyllä.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja Bf109 » Ma Syys 15, 2008 5:33 pm

tfn kirjoitti:(Niin se Yellow Label. Sanoisin, että juustokakun kanssa se on mainiota.)

Itse olisin ehdottanut kompostia ;)

Mulle teet ovat vähän kuin tupakan lehdesta silputut palat... liian hienojakoinen on muita varten :mrgreen:

Omat suosikkini teerintamalla ovat China Lin Yun White Downy (valkoista), Assam Mahaluxmi 2nd Flush TGFOP1, ja sitten sikahintaiset Forsmanin teekukkaset, esim. Hong Den Long "Punainen lyhty".

Omien kokemusten perusteella ainakin tuo Mahaluxmi on täysin sopimaton sikarien kaveriksi, Nat Shermanin dominikaanipölii jäi täysin teen jalkoihin :(
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

ViestiKirjoittaja Perttuli » Ti Maalis 02, 2010 5:46 pm

Tee uppoo tännekin hyvin.
Suosikkia on vielä vaikea sanoa, yleensä menee kaupan sekoitteet ja vasta opiskelen puhtaampia laatuja. Yerba Mate toimii kuin isi äidissä, hiukan totuttelua toi vaatii mutta jahka alkujärkytyksestä on selvitty niin vahvemmaksi haudutettu Mate on nannaa. Piristää ihan eri tavalla kuin kahvi.
Forsmanin Suklaa on about paras Latakioiden kanssa, vaikkakaan sillä ei kauheasti oikean teen kanssa tekemistä olekaan.
Liiallinen kahvinjuonti alkaa närästämään meikäläistä, teen kanssa ei samaa ongelmaa ole..
Pakko myöntää että hiukan pelottaa jos innostun teestäkin kunnolla, mulla lähtee mopo erittäin helposti lapasesta. No, baareissa ei tule pahemmin käytyä niin ei sillä niin kauheesti väliä olekaan.

-P-
Ei pohojalaasetkaa täyrellisiä oo-Meiltä puuttuu heikkouret
Perttuli

ViestiKirjoittaja KRP » Pe Heinä 30, 2010 12:31 am

Katos tämmöinen keskustelu löytyi kun etsin googlella sikareista ja teestä. Teen saatavuus on tosiaan ollut paranemaan päin jo muutaman vuoden ajan. Itse juon lähinnä kiinalaista teetä. Kiitos muuten tfn loistavasta kiteytyksestä. Eniten mulla kuluu tummia oolong-teelaatuja kuten Da Hong Pao ja vaaleita oolongeja kuten Tie Guan Yin. Myös jotkut mustat teet kuten Keemun miellyttävät. Kuten joku aiemmin mainitsikin, hyviä teelaatuja nauttiessa alkaa haudutusmenetelmälläkin olla merkitystä. Myös veden laadulla on merkitystä, ja jos pitää teestä, kannattaa kiinnittää tähän huomiota. Kaupallisista vesistä suosittelisin Aqua Auroraa. Se on melko halpaa ja hyvää. (5,5l kanisterissa n. 2,7e) :

http://www.oripaanvesi.fi/

Olen omat teeni tilannut lähinnä täältä:

http://www.jadepisara.fi

Tuo putiikki ei ole tainnut olla kovin pitkään pystyssä, mutta korkeaa laatua halajaville on kokemukseni mukaan paras valinta Suomessa.

Hieman huokeampi valinta on Teehuone-merkin kiinalaiset teet, joita myydään ainakin Citymarketeissa. Tältä merkiltä kannattaa kokeilla Shui Xian, joka on myös tummaksi hapetettu oolong-tee.

The Huone tulikin jo mainituksi. Sieltäkin on tullut ostettua muutamia teelatuja. Sieltä suosittelisin valkoista Baihao Yinzhenia. Mietoa mutta aromikasta. Tällä kaupalla hyvää on lähinnä valikoiman suuruus. Aina löytyy jotain uutta kokeiltavaksi.

Kannattaa muuten vierailla Teen Ystävät ry:n nettisivulla olevalla kumppanit-osiolla. Siellä on pitkä lista suomalaisia teekauppiaita listattuna.

http://www.teenystavat.fi
KRP

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma