Punaviinit

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

Punaviinit

ViestiKirjoittaja Arru » Ke Elo 30, 2006 12:39 am

No ku täällä puhutaan porteist ja whiskeyst niin kanna omat 2 senttiä kasaan ja kehuu mulle viinejäs... Itse tykkän punkuist, mieluiten Ranskalaisist ja Australialaisist... En kehuu muuta kun teitän valintaa jos kohdalle sattu, ettei hämennä noobei :lol:
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Elo 30, 2006 12:59 am

Viinien maailma on käsittämättömän laaja ja olen siellä samanlainen ikuinen amatööri kuin sikarienkin suhteen. Mitä enemmän siihen maailmaan (tai tähän) tutustuu, sitä vähemmän huomaa tietävänsä. Jotta nyt saataisiin edes jotain keskustelua, niin totean juovani viiniä yleensä lähinnä ruoan kanssa - en niinkään esim. seurustelujuomana. Yleensä minulla kuitenkin on kymmenkunta pulloa kotivarana.

Valitsen ruoan kanssa usein Argentiinalaisista joko Malbec, Cabernet Savigono ja Syrah -rypäleistä tehtyjä viinejä. Näitä myös löytyy tuolta kaapista, samoin kuin jotain Ranskalaista ja Italialaista. Syrah riistan, mausteisen ruoan tai kalan kanssa, Cabernet punaisen lihan ja Malbec lihan tai jopa pastaruokien kanssa. Toki - sekin toimii hyvin, että otetaan viini samasta maasta kuin ruoka.

Nyt kun asia tuli puheeksi, tajusin juoneeni tänä kesänä hämmentävän vähän punkkua...
jpop

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Elo 30, 2006 2:01 am

Pöytäkirjaan merkittäköön että toivon, ja varsinkin lompakkoni toivoo, etten kuuna päivänä lähde sekaantumaan viineihin!

Nimim. Eikös 150€ viskipullosta ole vielä ihan kohtuullista?
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Arru » Ke Elo 30, 2006 2:48 am

Aapo kirjoitti:Pöytäkirjaan merkittäköön että toivon, ja varsinkin lompakkoni toivoo, etten kuuna päivänä lähde sekaantumaan viineihin!

Nimim. Eikös 150€ viskipullosta ole vielä ihan kohtuullista?
Ostin just varastooni 3 litraa Blue Labelia...
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Arru » Ke Elo 30, 2006 2:51 am

jpop kirjoitti:Viinien maailma on käsittämättömän laaja ja olen siellä samanlainen ikuinen amatööri kuin sikarienkin suhteen. Mitä enemmän siihen maailmaan (tai tähän) tutustuu, sitä vähemmän huomaa tietävänsä. Jotta nyt saataisiin edes jotain keskustelua, niin totean juovani viiniä yleensä lähinnä ruoan kanssa - en niinkään esim. seurustelujuomana. Yleensä minulla kuitenkin on kymmenkunta pulloa kotivarana.

Valitsen ruoan kanssa usein Argentiinalaisista joko Malbec, Cabernet Savigono ja Syrah -rypäleistä tehtyjä viinejä. Näitä myös löytyy tuolta kaapista, samoin kuin jotain Ranskalaista ja Italialaista. Syrah riistan, mausteisen ruoan tai kalan kanssa, Cabernet punaisen lihan ja Malbec lihan tai jopa pastaruokien kanssa. Toki - sekin toimii hyvin, että otetaan viini samasta maasta kuin ruoka.

Nyt kun asia tuli puheeksi, tajusin juoneeni tänä kesänä hämmentävän vähän punkkua...
Sama täällä et mitä enemmän sitä tyhmemmäksi ittes tunnen... Toisaalta jos "ihan noob" sattu vastaan niin sillä jää kyll haavi auki kun mä alan selittää. Wittu mä oon hyvä. Kehuka Arrua :)
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Elo 30, 2006 7:37 am

Aapo kirjoitti:Nimim. Eikös 150€ viskipullosta ole vielä ihan kohtuullista?

Älä huoli - on se ...

Niin ja ... On se tuo Arru kova jätkä...
jpop

ViestiKirjoittaja MM » Ke Elo 30, 2006 11:24 pm

Tuttavapiiriini kuuluu ihmisiä jotka ovat kohtalaisen vakavasti paneutuneet viineihin. Vaikka arvostankin heidän asiantuntemustaan, en tunne ainakaan toistaiseksi halua paneutua tähän aiheeseen sen ilmeisesti ansaitsemalla painolla. Jo se että viinien varastointi vaatii runsaasti tilaa ja jonkinlaisia investointeja tuntuu riittävältä esteeltä.

Juon tietenkin viinejä ja pidän monista. Minulla on outo mieltymys riesling-valkoviineihin, kunhan ne ovat täysin kuivia ja niissä on kohtalaisesti potkua. Rüdesheimista tulee hyvää, samoin Bergstrasselta ja Alsacesta, ja olen ollut iloisesti yllättynyt myös joidenkin australialaisten kohdalla.

Punaviineistä olen hieman kallellaan burgundin suuntaan ja chateauneuf-du-pape käy myös mainiosti. Hienot bordeaux-viinit ovat hienoja kyllä, mutta eivät puhuttele samalla tavalla. Arkisemmaksi viiniksi ostan mieluusti Chilen, Etelä-Afrikan tai joskus Italian viinejä, mielummin sellaista josta tanniini on jo kadonnut.

Sikareita ja viiniä en yritä yhdistellä, liian vaikeaa.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja Aapo » To Elo 31, 2006 12:09 am

Arru kirjoitti:

Ei muuten kehuta tuolla valinnalla. Mää tarkoitin esmes Blackadderin 25 v. Caol Ila Raw Caskia. :)

Mutta noin yleisestä mielenkiinnosta, Suomestako hankit ja paljonko kärsit?
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Arru » To Elo 31, 2006 2:20 am

Aapo kirjoitti:
Arru kirjoitti:

Ei muuten kehuta tuolla valinnalla. Mää tarkoitin esmes Blackadderin 25 v. Caol Ila Raw Caskia. :)

Tuli netistä tilattu, 150 €. Kyll on ihan kelpo juoma. Sillä on tunnearvoa kun pentuna haaveilin et jos oon rikas niin ostan, köyhät kyykyyn. Ny sit ostin enkä katu.

Siit Bläkkädderista : eihän irkut ees osa whiskeytä tehdä :wink:

Mut tosian en kauheasti whiskeyst tiiä, ite juon lähinnä Jack Danielsi eli ei oo vara moittia Blackadder Raw Caskia...
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja jpop » To Elo 31, 2006 8:54 am

Arru kirjoitti:...eihän irkut ees osa whiskeytä tehdä :wink:

Makuasiat ovat makuasioita, mutta viskinvalmistuksen perinne on nykykäsityksen mukaan tullut Skotlantiin Irlantilaisten munkkien mukana.

Edit: Munkit ovat ymmärtäneet aikanaan lähes kaiken hyvän päälle.
jpop

ViestiKirjoittaja Sami » To Elo 31, 2006 10:44 am

Aapo kirjoitti:Ei muuten kehuta tuolla valinnalla. Mää tarkoitin esmes Blackadderin 25 v. Caol Ila Raw Caskia. :)

Mistäs ostit oman pullosi?
WhiskyStore.de taisi lopettaa Saksan ulkopuolelle toimittamisen. Tosin vielä löytyy muutama viskipullo entuudestaankin..

Sami
Sami

ViestiKirjoittaja Sami » To Elo 31, 2006 11:02 am

Ite oon juonu punkkuja sikarien kanssa, tosin harvakseltaan.
Monasti erittäin hedelmäiset ja tanniinittomat (tai vähätanniiniset punkut) on ihan OK sikarin kanssa.

Mieluiten juon kahvia tai jotain väkevää alkoholia sikarini kanssa. Etenkin aterian päälle lasillinen kunnon juomaa ja sikari toiseen käteen on nannaa.

Sami

P.S. Arru, oot tosi 8) jätkä! Bushmills on todella hyvä whiskeyn valmista Irlannista. Kokeile sen tuotteita. Voi mielipiteet muutua, varsinkin jos tuota Jackkiä juot..
Caol Ila on Skotlannin puolella, kauniilla Islayn sarella.

Aapo, onkos siitä pullosta vielä jotain jäljellä? Milloin pidät meille sikari/whisky illtamat? :D
Sami

ViestiKirjoittaja fotomik » To Elo 31, 2006 1:04 pm

Sami kirjoitti:
P.S. Arru, oot tosi 8) jätkä! Bushmills on todella hyvä whiskeyn valmista Irlannista. Kokeile sen tuotteita. Voi mielipiteet muutua, varsinkin jos tuota Jackkiä juot..
Caol Ila on Skotlannin puolella, kauniilla Islayn sarella.

No hemmetti, vaikka Irkkumunkit olisikin keksineet viskin valmistuksen niin Skotit sen prosessin on hioneet huippuunsa.
Irkuistahan juotavia on ehkä justiinsä Tullamore Dew, Jameson ja Bushmillssi. Skottien puolelta taas miltei mikä tahansa Islay-viski. Viskissä pitää olla savunmakua, muuten voi juoda Jallua, eikös niin?

Ja juu, itse juon sikarin kanssa mieluiten Porttia tai sitten viskiä, mikäli muuta ei ole. Punkkujen kanssa en oikein osaa olla, ne on ruokajuomia miulle.
fotomik

ViestiKirjoittaja jpop » To Elo 31, 2006 5:09 pm

Viskissä pitää olla savunmakua, muuten voi juoda Jallua, eikös niin?

Olet toki täysin oikeutettu mielipiteeseesi, mutta kun nyt kerran kysyit, niin ei... Muutenkin - melko voimakkaita ja jokseenkin mustavalkoisia mielipiteitä - sanoisin. Olisipa (keskustelun kannalta) hauska kuulla yhtä voimakkaita mielipiteitä myös viinien suhteen.
jpop

ViestiKirjoittaja Arru » To Elo 31, 2006 8:00 pm

Ohoh mikä reaktio :D Mä kyll heitin sen irkkujutun ihan dsoukkina. Laitoin vielä winkit perään. Mut tosissan olen juonu Tullamore Dewta, Jamesoni, Bushmillsi, Paddy Oldi ja ehkä viel jottai kokeillut mut ku ei muista... Ihan juotavat on ollut. Scottei oon juonut enemmän, niit kai onkin enemmän. Cardhu oli nam, Blue Label ei pettänyt, Shivas Rigal woo hoo...
Jenkkiviskist paras on Jack Daniels ja on mun top ten juomi, Kanadalaiset ja Indialaiset whiskeyd ei ole mun mielestä hyvii. Jos tääl on kanukkiviskin ystävii niin kertokaa ihmes mikä niis o hyvä?
Käyttäjän avatar
Arru

Seuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma