Punaviinit

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

ViestiKirjoittaja jpop » Su Maalis 25, 2007 7:32 pm

Tuodaanpa tämäkin ketju vaihteeksi alkuperäiseen aiheeseen. Jos nyt joku ei muistanut sitä, niin puheen piti olla punaviineistä ;)

Duunasin tuossa sunnuntaipäivälliseksi karitsan paistin ja kasviksia. Viinikaapista osui käteen Torres Mas La Plana (2002). Ihan mukava Cabernet Savignon, jota sattumoisin jäi ruokailun jälkeen puoli pullollista. Sinällään tuon karitsen kanssa olisi voinut valita jonkun hieman mausteisemmankin viinin, mutta tämä toimi kyllä oikein hyvin.

Mietin hetken tuohon sopivaa sikaria ja päädyin Bolivarin Petit Coronaan. Kombinaatio toimi ihan kohtuullisen hyvin, mutta olisi toiminut huomattavasti paremmin sisätiloissa (ei - en ole vieläkään saanut askarreltua sikarihuonetta itselleni, mutta suunnitelmat etenivät tämänkin sikarin aikana). Tuo Mas La Plana on nimittäin dekadin verran parempaa huoneen lämpöisenä (ja kunnolla dekantoituneena).

Pienenä vinkkinä pitää muuten mainita, että kyseinen viini maksaa alkossa n. 30 euroa, mutta Viking Linella n. 17 euroa. Tästä tuli riittävästi ostettaessa vielä alennusta niin, että hinta painui n. 15 euroon per pullo.
jpop

ViestiKirjoittaja Poro- » Su Maalis 25, 2007 7:55 pm

Ilmeisesti kyseessä on joku vähän kovemman luokan viini. Omat viiniostokset painottuu tuonne 8-12 euron välimaastoon. Mielestäni parhaat hinta/laatusuhteet löytyy sieltä, harvoin yli 15 euron viini on ollut _NIIN_ paljon parempi että oikeuttaa kovan hintansa.

Toki kyseessä voi myös olla harrastuksen alkuvaiheen arvostusongelmat tai harrastajan taloudellinen tilanne jolloin makuaisti kompensoi kukkaroa ;)
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja jpop » Su Maalis 25, 2007 8:04 pm

Olen samaa mieltä, että _Suomessa_ nimenomaan paras hinta/laatu -suhde on noissa ehkä 10-20 euron viineissä. Ihan törkyhintaisia viinejä en tosin Suomen valikoimista ole edes maistanut. Alkon monopolin yksi hyvä puoli (ja sen, ettei viini ole ruokakaupoissa) on, ettei Suomessa edes ole aivan rupuviinejä ja Alko saa ostettua viinejä varsin hyvään hintaan. Toisaalta Mas La Plana sijoittuisi 10 euron viineissä ehdottomaan kärkikastiin, mutta 30 euron hintaluokassa hinta/laatu - suhde ei ehkä ole niin hyvä kuin haluaisi. Mulle nuo maksoivat onneksi kuitenkin tuon 15 euroa per pullo ja siten olen ylen tyytyväinen ;)
jpop

ViestiKirjoittaja Poro- » Su Maalis 25, 2007 8:07 pm

Suomessahan nuo ns. "ökyviinit" ovat jopa kansainvälisesti vertailtuna halpoja, johtuen Alkon suuresta ostovoimasta.

edit: lisäillään vielä...

Mielestäni alko on melko toimiva monopoli, valikoima on ihan hyvä ja kattava, ja viinejä löytyy joka puolelta maailmaa. Tuolla suuressa maailmassa viinit ovat ehkä halvempia, mutta valikoiman laajuudessa on sitten toivomisen varaa. Alko lisäksi palvelee asiakkaitaan mielestäni yllättävän hyvin, ja myymäläverkostokin on riittävän tiheä. Itselläni lähin myymälä on 500m päässä.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja jpop » Su Maalis 25, 2007 9:01 pm

Näin on. Useimmiten ulkomailta - edes monista viinintuottajamaista - ei kannata edes harkita parempien viinien Suomeen tuomista, koska ne eivät ole siellä merkittävästi halvempia kuin Suomessakaan. Samasta syystä esimerkiksi laivoilta ei kannata tuoda juuri mitään viinejä (kun ottaa kantamisen vaivan huomioon). Poikkeuksiakin onneksi löytyy. Esimerkiksi tuo kyseinen viini oli positiivinen yllätys laivan valikoimissa. Toinen paikka, mistä rahtaan niin paljon kuin laki sallii (ja ehkä enemmänkin) on Argentiina. Tai ainakin oli vielä puolitoista vuotta sitten.
jpop

ViestiKirjoittaja rekola » Ma Maalis 26, 2007 10:30 am

Pitäisi mielestäni tuota alkon tarjonnan rakennetta muuttaa hieman. Tosin puna ja valkoviinien osalta se rupeaa olemaan jo aika kuosissa. Kirkkaita viinoja on taas ihan liikaa! Itse vaihtaisin 90% kirkkaista portteihin ja oluisiin :roll:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja mto » Ma Maalis 26, 2007 10:41 am

Minä taas voisin vaihtaa alkontarjonnasta kaikki puna- ja valkoviinit portteihin ja oluisiin.. 8)
Nuoresta alkoholistista, vanhaksi alkoholistiksi..
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja jpop » Ma Maalis 26, 2007 11:49 am

Jos nyt tuolle linjalle lähdetään, niin minä taas vaihtaisin kaikki huonot viinat hyviin viinoihin, huonot oluet hyviin oluisiin ja huonot viinit hyviin viineihin. Vasta sen jälkeen voisi alkaa miettimään noiden keskinäistä jakaumaa valikoimissa.

...juu - saahan sitä toivoa...
jpop

ViestiKirjoittaja mto » Ma Maalis 26, 2007 1:02 pm

eli kohta alkossa myydään vaan erityyppisiä mixereitä.. "hyvä vuosikertamixeri ranskasta" :D
Nuoresta alkoholistista, vanhaksi alkoholistiksi..
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja rekola » Ma Maalis 26, 2007 6:32 pm

jpop kirjoitti:Jos nyt tuolle linjalle lähdetään, niin minä taas vaihtaisin kaikki huonot viinat hyviin viinoihin, huonot oluet hyviin oluisiin ja huonot viinit hyviin viineihin. Vasta sen jälkeen voisi alkaa miettimään noiden keskinäistä jakaumaa valikoimissa.

...juu - saahan sitä toivoa...

Sinun makuhermoja tietysti käytetään valintaprosessissa :wink:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Huhti 11, 2007 8:25 pm

rekola kirjoitti:Sinun makuhermoja tietysti käytetään valintaprosessissa :wink:

Ah - jäikin tuohon vastaamatta. Vastaus on tietenkin, että tietenkin :)

Jos yritetään taas herätellä tätä punaviiniaihetta, niin päsiäisenä lampaan kanssa meni loppujen lopuksi Nederburg Edelroodia (Cabernet - Merlot), joka olikin ihan miellyttävä tuttavuus. Sopi lampaan kanssa mainiosti. Se myös kestää kuulemma hyvin varastointia, joten pitänee käydä hakemassa pari pulloa pahan päivän varalle. Hintaluokka oli edullinen - alle 10 euroa per puteli.
jpop

ViestiKirjoittaja Sami » To Huhti 12, 2007 8:59 am

jpop kirjoitti:Jos yritetään taas herätellä tätä punaviiniaihetta, niin päsiäisenä lampaan kanssa meni loppujen lopuksi Nederburg Edelroodia (Cabernet - Merlot), joka olikin ihan miellyttävä tuttavuus. Sopi lampaan kanssa mainiosti. Se myös kestää kuulemma hyvin varastointia, joten pitänee käydä hakemassa pari pulloa pahan päivän varalle. Hintaluokka oli edullinen - alle 10 euroa per puteli.

Juu, hyvä viini. Mulla oli lammaspullien kanssa Yalumba Merlot(n.10e/plo). Sopi hyvin myös niitten kanssa ja oli muutenkin hyvä viini, myös hinta/laatusuhteeltaan. Suosittelen. Yalumban Riesling on äärettömän loistava, myös hinta/laatusuhteeltaan ja on saanut mainintoja monasti lehdistössä. Eli kelpo viinituottaja.

Sami
Sami

ViestiKirjoittaja Arru » To Huhti 12, 2007 11:14 am

Sami kirjoitti:
jpop kirjoitti:Jos yritetään taas herätellä tätä punaviiniaihetta, niin päsiäisenä lampaan kanssa meni loppujen lopuksi Nederburg Edelroodia (Cabernet - Merlot), joka olikin ihan miellyttävä tuttavuus. Sopi lampaan kanssa mainiosti. Se myös kestää kuulemma hyvin varastointia, joten pitänee käydä hakemassa pari pulloa pahan päivän varalle. Hintaluokka oli edullinen - alle 10 euroa per puteli.

Juu, hyvä viini. Mulla oli lammaspullien kanssa Yalumba Merlot(n.10e/plo). Sopi hyvin myös niitten kanssa ja oli muutenkin hyvä viini, myös hinta/laatusuhteeltaan. Suosittelen. Yalumban Riesling on äärettömän loistava, myös hinta/laatusuhteeltaan ja on saanut mainintoja monasti lehdistössä. Eli kelpo viinituottaja.

Sami
Yalumba Cabernet Sauvignon Shirazia oon juonu. 8,5/10. Barossa Grenache myös mut se oli mun makuun hivenen huonompi, mut silti 7,8/10. Australiassa on hyvä aurinko.
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Sami » To Huhti 12, 2007 2:32 pm

Arru, täytyy testata sitten, jos kerran suosittelet.

http://viinilehti.fi/viinikone/

Mukava testi rypälepersoonallisuudestasi :)

Sami

Edit: Mä on Pinot Noir :D
Viimeksi muokannut Sami päivämäärä To Huhti 12, 2007 3:09 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Sami

ViestiKirjoittaja rekola » To Huhti 12, 2007 2:41 pm

Sami kirjoitti:Arru, täytyy testata sitten, jos kerran suosittelet.

http://viinilehti.fi/viinikone/

Mukava testi rypälepersoonallisuudestasi :)

Sami

Minä olen Tempranillo :lol:
Käyttäjän avatar
rekola

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma