Keittiöveitset

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

Keittiöveitset

ViestiKirjoittaja bic2001 » Ma Tammi 31, 2011 10:27 am

Eli tähän viestiketjuun kerätään kokemuksia ja mielenkiinonkohteita tuosta niin tärkeästä keittiövälineestä.

Ajatukissa hankkia vihdoin kokonainen sarjaa samaa merkkiä. Ehkä japanilaismerkiltä. Kalliimat maksaa sitten 500€/kpl, mutta ajatelin pysytellä ymmärrettävästi max 100€/kpl veitsissä.

Tuolta löytyy montaa merkkiä ja tämän hetken suosikkina on Global ja Haiku veitset.
http://www.culinaris.eu/epages/61562434 ... 0Messer%22

http://www.culinaris.eu/epages/61562434 ... riginal%22
Käyttäjän avatar
bic2001

Re: Keittiöveitset

ViestiKirjoittaja Räyhäkäs » Ma Tammi 31, 2011 5:32 pm

Global on kova, mutta jos on kovakourainen ja sitä sorttia, ettei jaksa todella pieteetillä pitää niistä huolta (kuten minä) niin ei kannata hommata. Espanjalaiset Arcosin veitset ovat toistaiseksi kestäneet kammottavaa paukuttelua ja raakaa tahkoamista hämärissä autotalleissa. Terät molybdeeniterästä ja kahvat nailonia. Arcosit myös maksavat vain 1/3 Globalin hinnoista. :wink:
"Kansanterveyskeskustelun nykylinja alkaa muistuttaa erään rotuopin ja alastonvoimistelun nimiin vannoneen valtion linjauksia."

http://ruokaa-ja-muutakin.blogspot.com
http://twitter.com/Rayhapetteri
Käyttäjän avatar
Räyhäkäs

ViestiKirjoittaja bic2001 » Ma Tammi 31, 2011 5:43 pm

Räyhäkäs kirjoitti:Global on kova, mutta jos on kovakourainen ja sitä sorttia, ettei jaksa todella pieteetillä pitää niistä huolta (kuten minä) niin ei kannata hommata. Espanjalaiset Arcosin veitset ovat toistaiseksi kestäneet kammottavaa paukuttelua ja raakaa tahkoamista hämärissä autotalleissa. Terät molybdeeniterästä ja kahvat nailonia. Arcosit myös maksavat vain 1/3 Globalin hinnoista. :wink:

Kiitos vinkistä. Mistä olet noita Arcoseita hommannut?
Käyttäjän avatar
bic2001

ViestiKirjoittaja Perttuli » Ma Tammi 31, 2011 6:13 pm

Itellä on perussetti mallia Victorinox ja reilut 10v ovat nähneet päivittäistä käyttöä, kuten myös duunissakin olen niitä käyttänyt.
Löytyy myös Zwillingin pieni kokkiveitsi ja japski jonka nimeä en nyt muista.
Victorinoxit on ihan ookoo eikä hinnalla pilattuja, pysyvät melko hyvin terässä kun vaan jaksaa huoltaa.
Suosittelen teroituspuikon hankkimista samaan aikaan veitsien kanssa ja opettelemaan sen KUNNOLLISEN käytön. Monesti näkee hyvienkin kokkien teroittavan veistä tavalla joka saa niskakarvat pystyyn ja jonka jälkeen tarvitaankin jo timanttia että saa vituilleen "Teroitetun" kulman oikaistua.
Veitsi on sellainen jota ei kannata hankkia tilaamalla, kahva kun on käsikohtainen ja esim Macit jakavat erittäin paljon mielipiteitä kulmikkaan kahvansa puolesta. Samaa olen kuullut myös Globaleista.

-P-
Ei pohojalaasetkaa täyrellisiä oo-Meiltä puuttuu heikkouret
Perttuli

ViestiKirjoittaja noviisi » Ma Tammi 31, 2011 9:11 pm

Räyhäkäs kirjoitti:Global on kova, mutta jos on kovakourainen ja sitä sorttia, ettei jaksa todella pieteetillä pitää niistä huolta (kuten minä) niin ei kannata hommata. Espanjalaiset Arcosin veitset ovat toistaiseksi kestäneet kammottavaa paukuttelua ja raakaa tahkoamista hämärissä autotalleissa. Terät molybdeeniterästä ja kahvat nailonia. Arcosit myös maksavat vain 1/3 Globalin hinnoista. :wink:

Mita?
Tosimiehet kayttaa vesuria ja kirvesta! Mitaan nailoneita..
:lol: :lol: :lol:
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja bic2001 » Ma Tammi 31, 2011 10:07 pm

Perttuli kirjoitti:Itellä on perussetti mallia Victorinox ja reilut 10v ovat nähneet päivittäistä käyttöä, kuten myös duunissakin olen niitä käyttänyt.
Löytyy myös Zwillingin pieni kokkiveitsi ja japski jonka nimeä en nyt muista.
Victorinoxit on ihan ookoo eikä hinnalla pilattuja, pysyvät melko hyvin terässä kun vaan jaksaa huoltaa.
Suosittelen teroituspuikon hankkimista samaan aikaan veitsien kanssa ja opettelemaan sen KUNNOLLISEN käytön. Monesti näkee hyvienkin kokkien teroittavan veistä tavalla joka saa niskakarvat pystyyn ja jonka jälkeen tarvitaankin jo timanttia että saa vituilleen "Teroitetun" kulman oikaistua.
Veitsi on sellainen jota ei kannata hankkia tilaamalla, kahva kun on käsikohtainen ja esim Macit jakavat erittäin paljon mielipiteitä kulmikkaan kahvansa puolesta. Samaa olen kuullut myös Globaleista.

-P-

Kiitos hyvistä vinkeistä. Olet selvästikkin ennemmän kuin vain kotikokki. Entäs nuo teroittimet? Onko nekin ihan pelleilyä? Tällä hetkellä käytössä se Fiskarsin, missä veitsen terä vedetään niiden keraamisten rullien läpi. Perinteisellä kivellä toki saa kanssa ainakin puukon terään. Jotkuthan vie veitsensä oikein teroittajalle, joka kuulemma viimeistelee teroituksen jollain nahalla. Ja noviisille tiedoksi, että se ei ole se nahka mikä sinulla tuli ensimmäisenä mieleen :wink:
Käyttäjän avatar
bic2001

ViestiKirjoittaja mto » Ma Tammi 31, 2011 10:38 pm

maki luotan victorinoxiin. terottimena vicin oma puikko jja wastikivi.
Nuoresta alkoholistista, vanhaksi alkoholistiksi..
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Räyhäkäs » Ti Helmi 01, 2011 8:56 am

bic2001 kirjoitti:
Räyhäkäs kirjoitti:Kiitos vinkistä. Mistä olet noita Arcoseita hommannut?

Taisinpa ostaa Helsingin Chez Mariuksesta. Perttuli toi muuten hyvän pointin esille, KAHVA. Noissa Arcoseissa on aika krouvi tuo hantaaki, pienempikätiselle ei välttämättä sovi ollenkaan.

Terää kannattaa myös pohtia. Niissä on puolensa.

Rosteri on helppo pitää puhtaana ja terävänä. Tosin siitä ei ikinä saa niin terävää ja "haukkaavaa" kuin vastaavasta molybdeeniteräksisestä, molybdeeniterästerä on myös helpommin teroitettavissa eikä se tylsy yhtä nopeasti kuin vastaava rosterinen. Molemmat ovat hankalia teroittaa jos ne pääsevät aivan totaalisen tylsiksi, mielestäni rosteriin on vaikeampi saada profiili takaisin jos näin pääsee käymään. Molybdeeni on kovaa ja rosteri taas huomattavasti joustavampaa. Kotikäyttöön kun puukkoa ostaa, niin melkeinpä sillä on eniten väliä, miten hyvin veitsi istuu käteen. Tasapaino, pituus, kahvan muoto ja paksuus. Huippulaadukas puukko menee hukkaan jos hantaaki tuntuu halolta kädessä. Eikä hinta ole välttämättä mikään kriteeri, silloin kun itse tein kokinhommia käytössä oli Arcoksen puukon lisäksi Clas Ohlsonilta hankittu japanilainen kokkiveitsi, sellainen bambukahvainen, joka maksoi muistaakseni 15€.

Ja katso, että terä on sellainen, että kahvan puoleisessa päädyssä ei ole koko terän korkuista "paksunnosta".

Noista seteistä en niin tiedä, niissä pukkaa tulla mukana ties mitä. Periaatteessa keittiössä kuin keittössä pärjää parilla perusveitsellä;

- Leveäteräinen max.23cm terällä oleva kokkiveitsi, sellainen jolla sujuu pilkkominen, hienontaminen, ruoan nostaminen laudalta kattilaan.
- Pienempi 10cm terällä oleva vihannes/juures yms. veitsi. Tällä puukolla ei ole niinkään väliä, pääasia että kahva on sellainen joka pysyy näpeissä kunnolla.
- Kuorimaveitsi, sellainen jonka terä heiluu.

Sitten mahdollisesti fileointiveitsi, jos tuntuu että osaa tai haluaa opetella fileointia. Omia fileointiveitsiä olen käyttänyt lähinnä lihan renssaamiseen. Lihan ja kalan putsaukseen yleistyökaluksi kaikkein paras on Wenger-merkkinen fileointiveitsi, se keskikokoinen 25cm terällä oleva. Lyhyempi on kätevämpi mutta se on liian tynkä esim. kokonaisen lohen fileointiin.

noviisi kirjoitti:
Räyhäkäs kirjoitti:Mita?
Tosimiehet kayttaa vesuria ja kirvesta! Mitaan nailoneita..
:lol: :lol: :lol:

Hakee takin..
"Kansanterveyskeskustelun nykylinja alkaa muistuttaa erään rotuopin ja alastonvoimistelun nimiin vannoneen valtion linjauksia."

Käyttäjän avatar
Räyhäkäs

ViestiKirjoittaja LarsGP » Ti Helmi 01, 2011 9:33 am

Itselläni on käytössä muutama Mac:in taottu veitsi ja saksalainen Wüsthofin iso tukki veitsineen.Kaikille kai valikoituu joku, joka sopii käteen parhaiten.Ylivoimaisesti eniten käyttöä saa Wüshofin 17cm santoku, kokonsa puolesta sillä tekee melkein kaiken.Leveä terä on myös kätevä ruuan nosteluun.
Mac:in veitset ovat terävimpiä mitä olen nähnyt, vielä kun muistaa pyyhkäistä keraamisella puikolla silloin tällöin niin myös pysyvät sellaisina.
Teroittimina on em.Mac:n keraaminen puikko ja teräspuikko.
Veitsien kunnossa pysyvyyden varmistaa kunnon työlauta, tarpeeksi iso ja painava.Säilytys joko magneetissa tai tukissa, käsinpesu ja kuivaus.
LarsGP

ViestiKirjoittaja kiksaus » Ti Helmi 01, 2011 11:12 am

Perttuli kirjoitti:

-P-

Mitenkäs tälläinen oikeaoppinen teroitustapa opetellaan? Tai siis kunnollinen. Itse olen aina teroittanut sekä puikolla ja hiomakivellä. Katsonut vaan, että kulmat on noin suurinpiirtein oikein. Mistä sitä tietää miten sitä puukkoa pitäisi teroittaa? Ohjeita on suht vaikea löytää, netistä ainakin.

Onneksi en omista kuin kaksi kunnollista veistä eikä kumpikaan ole vielä pilalla...vielä.
Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history.
kiksaus

ViestiKirjoittaja Räyhäkäs » Ti Helmi 01, 2011 7:54 pm

kiksaus kirjoitti:Mitenkäs tälläinen oikeaoppinen teroitustapa opetellaan? Tai siis kunnollinen. Itse olen aina teroittanut sekä puikolla ja hiomakivellä. Katsonut vaan, että kulmat on noin suurinpiirtein oikein. Mistä sitä tietää miten sitä puukkoa pitäisi teroittaa? Ohjeita on suht vaikea löytää, netistä ainakin.

Onneksi en omista kuin kaksi kunnollista veistä eikä kumpikaan ole vielä pilalla...vielä.

Rohkenen vastata Perttulin puolesta; jos et ole vielä onnistunut pilaamaan niitä, niin ilmeisesti osaat teroittaa oikein! :wink:

Käyttäjän avatar
Räyhäkäs

ViestiKirjoittaja TomiS » Ke Helmi 02, 2011 1:53 pm

Youtubesta löytyy ohjeet mihin vaan: http://www.youtube.com/watch?v=JTItez201Fg

Eri asia on se, että mitkä niistä ohjeista ovat päteviä..
Käyttäjän avatar
TomiS

ViestiKirjoittaja Bf109 » Ke Helmi 02, 2011 2:23 pm

Perttuli kirjoitti:Suosittelen teroituspuikon hankkimista samaan aikaan veitsien kanssa ja opettelemaan sen KUNNOLLISEN käytön.

Ikea yllätti positiivisesti, löysin sieltä keraamisen puikon joka on samaan aikaan sekä hyvä että halpa.

Onko kellään kokemuksia keraamisista veitsistä? Onko mistään kotoisin? Niitä ei ainakaan tartte tiputella :-/ Muuten olisin arvellut TV-shop-tuotteeksi, mutta näkemissäni valmistaja olis ollu Victorinox.
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

ViestiKirjoittaja Räyhäkäs » Ke Helmi 02, 2011 3:27 pm

Prismassa oli keraamisia veitsiä tarjouksessa. Olisko ollut alta neljänkympin ja kuukausi sitten..

Käyttäjän avatar
Räyhäkäs

ViestiKirjoittaja Sailor » Ke Helmi 02, 2011 5:30 pm

Mä olen about vähäpojasta asti teroitellut kaikennäköisiä puukkoja, teriä ja työkaluja vesikivillä. Puikko olisi varmaan kätevämpi vaan enpä ole jaksanut opetella kun kivilläkin tuo menee. Kun puukko ajan ja käytön myötä tylsistyy, vetäisee vaimo teränsivun posliinisen kahvikupin pohjaan, noin niinkuin ensiavuksi, ja taas mennään. Lienee tuokin siis oppinut teroituskulman tärkeyden. Vesikivissä (ja öljykivissä) on oikeastaan tärkeintä tietää oikea karkeus josta aloittaa. Liian karkeassa ei ole tolkkua ja jos heti kättelyssä aloittaa turhan hienosta niin urakasta tulee pitkä ja ylivoimainen. Itse teroituskulman kyllä oppii äkkiä, ihmisellä kun on ns lihasmuisti (tai näin mä ainakin sen oon itselleni selittänyt). Teroituskiviä mulla on karkeasta (n 100) aina 12k asti. Kummallakaan noista ääripään karkeuksista ei tee mitään keittiöveitsien kanssa, vaan ne hommat hoidetaan välikarkeuksilla, ungefär 1k - 8k, vähän nyt veitsen mallista ja tarkoituksesta riippuen. Hiiliteräs on tietenkin aikas paljon helpompi pitää terässä kuin rosteri, mutta sekin taas riippuu puukosta, onko sitä eroa nyt niin merkittävästi. Vaan kuten jo totesin, teroituspuikolla menee varmaan helpommin, varsinkin jos ei muuhun tarvi kuin keittiöveitsiin.

Suositelkaas nyt sitten jotain kohtuumerkkisiä ja -laatuisia veitsiä keittiöön, lähinnä hiiliteräksisistä olisin kiinnostunut.
Käyttäjän avatar
Sailor

Seuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma