Paistinpannut

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

Re: Paistinpannut

ViestiKirjoittaja Osku » La Helmi 25, 2017 10:14 pm

Tuskin kellään on muita, kuin hyviä kokemuksia hiiliteräspannuista?

Eilen sain omani, De buyerin pannin jota tänään olen silavan kanssa tummentanut kaasulla pihamaalla ja alkaa viimein hyvältä vaikuttaa. Jääkaapissa on pari naudan sisäfilepihviä varttumassa josko kerrankin saisi myös paistunpannulla hyvän pihvin. Puugrilli ja valurautaritilä on kyllä taannut maukkaan lopputuloksen.
Partagas on parasta mitä sikariteollisuus on koskaan tarjonnut.
Käyttäjän avatar
Osku

ViestiKirjoittaja mats alien » Su Helmi 26, 2017 7:58 am

Hiiliteräspannut on täälläkin käytössä, mutta pinnoitukset tein ihan uunissa pellavansiemenöljyllä. https://www.youtube.com/watch?v=OXp6KRw_Qzo
Tuollakin tulee aika hyvä lopputulos, jokseenkin samanlainen kuin linkissä. Tosin tuota linkin pannua on melko varmasti paisteltu parikymmentä kertaa, se on niin tumma jo.

Ensimmäistä pannua paistaessa en osannut ottaa pannua riittävän puhtaaksi öljystä ennen paistoa ja valumathan siitä jäi pintaan mutta onneksi ne oli helppo pestä pois ja uusi yritys.
Käyttäjän avatar
mats alien

ViestiKirjoittaja Dinsdale » Su Maalis 26, 2017 11:44 am

Itsekin olen käyttänyt pellavansiemenöljyä pinnan tekoon. Tosin jostain syystä en saa uunissa oikein hyviä tuloksia, näyttää kyllä hyvältä mutta käytössä sitten hilseilee todella helposti pois. En tiedä sitten saako uunia tarpeeksi lämpimäksi vai mikä on. Ihan levyllä tulee parempi lopputulos.

Ei ole muuta kuin hyviä kokemuksia. Juurikin olen pannupitsaa tekemässä de Buyerilla. Tuon kaverina on sitten ruostumattomasta teräksestä sellaiseen mihin hiiliteräs ei ole ihan paras.
Dinsdale

ViestiKirjoittaja mats alien » Su Maalis 26, 2017 3:28 pm

Dinsdale kirjoitti:Itsekin olen käyttänyt pellavansiemenöljyä pinnan tekoon. Tosin jostain syystä en saa uunissa oikein hyviä tuloksia, näyttää kyllä hyvältä mutta käytössä sitten hilseilee todella helposti pois. En tiedä sitten saako uunia tarpeeksi lämpimäksi vai mikä on. Ihan levyllä tulee parempi lopputulos.

Ei ole muuta kuin hyviä kokemuksia. Juurikin olen pannupitsaa tekemässä de Buyerilla. Tuon kaverina on sitten ruostumattomasta teräksestä sellaiseen mihin hiiliteräs ei ole ihan paras.

Samanlaista kokemusta, käytön jälkeen on helposti pitänyt laittaa uunissa uutta pintaa. Tosiaan tuo voisikin auttaa jos laittaisi enemmän hönkää uuniin. Liesitaso on mallia induktio niin en ole uskaltanut noita sillä paistella, eikä tuo kärventyvä pellavansiemenöljykään kovin hyvälle haise. Ja tosiaan rst-pannu on itselläkin tuossa rinnalla.

Kunhan tästä vielä ilmat lämpenee niin täytyy kokeilla ulkona kaasulla...
Käyttäjän avatar
mats alien

ViestiKirjoittaja Pekonini » Ma Maalis 27, 2017 7:57 am

Itse olen käyttänyt samaa Le Creusetin valurautapannua ainakin viimeiset 23 vuotta. Tuo rasvapoltto vaikutti aluksi olevan jotain mystistä salatiedettä, koska vaikka ohjeen mukaan tein niin ei meinannut tarttua, vaan varisi itsekseen pois aina kun läski kärähti pannuun kiinni. Nyt viime vuodet olen pari kertaa vuodessa tehnyt niin että olen kaatanut parin millin kerroksen rypsiöljyä pannuun, ja uunittanut 250 asteessa kunnes rasvakerros alkaa olla selvästi ohentunut. Tunti-puolitoista siinä yleensä menee, ja rasvan käry keittiössä on tolkuton. Sitten jäähdyttyään pannussa onkin lähes lasimainen rasvapinta. Paistotulokset ovat parantuneet huomattavasti, sillä pintaan ei tartu oikein mikään muu kuin ruoat joissa on sokeria, ja nekin hiutaleet saa huuhtomalla pois. Pihvit ja makkarat paistuvat nätisti. Uunitus on mahdollista, kun pannu on pelkkää emaloimatonta valurautaa kahvaa myöten, puu- tai muovikahvaiselle saattaisikin käydä uunissa hassusti.
Käyttäjän avatar
Pekonini

ViestiKirjoittaja woolybully » La Huhti 01, 2017 5:29 pm

Valurautapannu on ollut täälläkin jo vuosia käytössä. Sen ylläpito vaatii toki pientä vaivannäköä, mutta sillä tulee yksinkertaisesti paremman makuista ruokaa kuin pinnoitepannuilla. Kalaa paistaessa siitä lähtee melkoiset käryt, jotka eivät ihan päivässä tai parissa häviä kämpästä.

Rasvapolton olen aina tehnyt silavalla hyvällä menestyksellä. Lihaa paistettaessa aina metallinen lasta, jotta pannun pinta saa asiaankuuluvaa hoitoa. Hyvä valurautapannu on vähän kuin hyvä piippu. Oikein käytettynä se vain paranee vanhetessaan.
Käyttäjän avatar
woolybully

Edellinen

Palaa alueelle Ruoka ja juoma