Kahvi, eri kahvilaadut sekä muita vinkkejä

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

Kahvi, eri kahvilaadut sekä muita vinkkejä

ViestiKirjoittaja Warrior » Pe Tammi 27, 2006 3:30 pm

Mielestäni arkipäivinä mausteeksi käy aivan hyvin tavallinen kahvi. Itse pyrin kuitenkin välttämään vetistä litkua. "Maalla" ollessa väkevähkö pannukahvi isosta motista aurinkoisella terassilla käy aivan hyvin yhteen sikarin kanssa. En ole niin tarkkaan tutkinut pannukahvien laatuja, mutta kahvipakkauksen sivussa olisi hyvä olla merkintä, että kahvi sopii sekä pannu- että suodatinkäyttöön.

Paras makuelämys syntyy mielestäni arabialaisella kahvilla, joka on valmistettu oikeaoppisesti eli pienellä erikoiskeittimellä ja nautitaan pienistä kupeista runsaan sokerin kera. Sikarien olisi hyvä olla aromiltaan pehmeitä ja mietoja, ettei kokonaisuus muuttuisi liian "tummaksi". Arabialaisen kahvin kanssa on hyvä olla varovainen. Sen suurempi kofeiinipitoisuus voi yllättää. Alkuperämaiden ja "reilun kaupan" kahveja kannattaa aina suosia. Itse pidän etiopialaisista, guatemalaisista sekä brasilialaisista kahveista.

Konjakki ja kahvi käyvät mielestäni yhteen sikarien kanssa, samoin suklaa ja punaviini. On sitten kunkin oma makuasia, minkäikäisiä tisleitä suosii konjakista ja pitääkö enemmän kuivasta vai makeasta punaviinistä. Helsingissä käydessäni suosin Kappelin sinisin tuolein sisustettua baaria, jos haluan nauttia kahvista, sikarista ja konjakista. Paikassa ei ole yleensä mitään muuta vikaa kuin älytön tungos. Voi sitäkin aikaa, kun kahvin, konjakin ja sikarinsa saattoi nauttia rauhassa ruokailupuolella...

Minulle sopivat yhteen vielä sikari, kahvi ja vissy tai sikari ja vissy. Jos kahvi on väkevähköä, vissy tasoittaa kokonaisuuden aromia. Vissyistä suosin eniten punaista Olvia, jossa on paljon hiilihappoa. Myös alkoholittomista oluista Buckler ja pikkusikarit käyvät mielestäni hyvin yhteen. Tässä oli nyt vain muutamia esimerkkejä, joista osa oli mainittu jo aikaisemmin.
Käyttäjän avatar
Warrior

ViestiKirjoittaja Percele » Ti Tammi 31, 2006 11:28 am

Olen silloin tällöin hemmotellut itseäni tekemällä kahvin Bodumin mäntäkannulla suoraan kuumaan maitoon. Käytän itsejauhettua jaavalaista tilakahvia höystettynä etiopialaisella tummalla paahdolla, päälle hieman ruokosokerikiteitä ja kaakaojauhetta. Koska saan samalla aikaan myös perceleellisen sotkun, hemmottelen itseäni tällä tavoin aika harvoin.
Percele

Juu, sotkua tulee...

ViestiKirjoittaja Warrior » To Helmi 02, 2006 1:25 pm

En tiedä, mitä keitintä vierailuni emäntä käytti, mutta muistaakseni sekin oli mäntäkeitin. Sotkua tuli hänelläkin, vaikka hän on erinomaisen taitava talousihminen. Muistiini ottelee, että keittiö oli näköinen... Toisaalta keittiön näkymä on joskus suoraan verrannollinen herkuttelun ja kattauksen määrään. Mitä enemmän panostaa ulkonäköön ja eri ruokalajeihin, sitä enemmän syntyy oheistuotteita.
Käyttäjän avatar
Warrior

ViestiKirjoittaja Sami » Pe Helmi 03, 2006 2:27 pm

Pressopannulla minäkin olen keitellyt jo muutaman vuoden.

Tilasin aikoinaan Saksasta kahvimyllynkin. Saa vastajauhettua kahvia.
Itsejauhetusta huomaa eron, kahvin ystäville suosittelen myllyn ostoa, ei ole mikään turha kapistus.

Olen kokeillut eri kahveja. Halleista, kahviloista ja tilaamalla saa vaihtelua kauppojen perusvalikoimaan.

Sami
Sami

ViestiKirjoittaja Aapo » Pe Maalis 03, 2006 11:43 am

Sami kirjoitti:Tilasin aikoinaan Saksasta kahvimyllynkin. Saa vastajauhettua kahvia.
Itsejauhetusta huomaa eron, kahvin ystäville suosittelen myllyn ostoa, ei ole mikään turha kapistus.

Nih, sit vielä itte paahtamaan! :twisted:

Olen kuullut että kuubalainen kahvi sopii savuavan maanmiehensä toveriksi erityisen hyvin. Tiedä sitten, kun en itse juuri tule kahvia juoneeksi. Lienee kuitenkin kokeilemisen arvoista.

Happamat juomat virkistävät makuaistia parhaiten. Siispä sikariarvostelua tms. tehdessäni juon esim. sitruunalla terästettyä vissyä.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Sami » La Maalis 04, 2006 6:44 am

Aapo kirjoitti:Nih, sit vielä itte paahtamaan! :twisted:

Olen kuullut että kuubalainen kahvi sopii savuavan maanmiehensä toveriksi erityisen hyvin. Tiedä sitten, kun en itse juuri tule kahvia juoneeksi. Lienee kuitenkin kokeilemisen arvoista.

Happamat juomat virkistävät makuaistia parhaiten. Siispä sikariarvostelua tms. tehdessäni juon esim. sitruunalla terästettyä vissyä.

Liikaa vaivaa tuossa itse paahdossa :-)

Kuubalaiset kahvit ovat kovin kalliita. Cohiba Atmosphere 250g 35e ja Montecristo Delegend 250g 27e... :roll:

Täytyy pistää korvantaakse tuo sitruunavissy..

Sami
Sami

Hyviä vinkkejä

ViestiKirjoittaja Warrior » La Maalis 04, 2006 8:14 pm

Onpas hyviä vinkkejä. Sitruunalla terästettyä vissyä on kyllä kokeiltava. Samoin on kuubalaisen kahvin laita, kun suuremmat kiireet hellittävät tässä.
Käyttäjän avatar
Warrior

Re: Kahvi, eri kahvilaadut sekä muita vinkkejä

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ma Tammi 21, 2013 8:20 pm

Tuli muuten paria kuubalaista kahviakin mukana tuolta. 500 g Cubitaa ja 500 g Cafe Serranoa. Cohibaa tai Montecristoa ei löytynyt. Olivat jostain syystä todella kiven alla.

Normaalisti käytän ruotsalaista Zoegas kahvia. OIkeastaan kaikki laadut ovat hyviä, mutta Mollbergs blandning, Blue Java ja Pasion Colombia mielestäni parhaita. Nykyään noita on alkanut saada Gigantista, joten ei aina tarvitse lähteä ruotsiin kahviostoksille.

Suomalaisia Juhlamokkia tms. en kertakaikkiaan saa alas. :yrjo:
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja Botn » Ma Tammi 21, 2013 11:16 pm

drinkalot kirjoitti:Suomalaisia Juhlamokkia tms. en kertakaikkiaan saa alas. :yrjo:

Arkikahvina menee JuhlaMoan pavut varsin hyvin. Zaggian mylly/keitin jauhaa ja valmistaa kivasti siitäkin hyvää. En jaksa hivistellä kahvejen kanssa, välillä sitten jotain parempia papuja.
Käyttäjän avatar
Botn

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ke Tammi 30, 2013 5:05 pm

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2013013016614846_ru.shtml

Heh, yksikään ei saanut edes 3/5 pistettä. Mitä se kertoo suomalaisista kahveista... :yrjo:
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja JouniSL » Ke Tammi 30, 2013 5:33 pm

Pitipä tsekata testi vaikken kovin paljoa tuolta aviisilta odottanut - eikä juttu pettänytkään odotuksia. Voittajan kilohinta oli muuten laskettu väärin. No, asiaan sitten. Voittajaa eli Nordqvistin Rekoa tuli jokunen vuosi sitten testattua viitisen pakettia ja itselle jäi mielikuvaksi pieni kitkeryys. Paahtoaste oli ok, 1-5 -asteikolla 4. Suosittelisin kyllä Rekon sijasta saman valmistajan Franskrostia, paahtoaste 5 ja maku huomattavasti pehmeämpi. Itse asiassa tätä löytyy kaapista jatkuvasti.

Yleisesti myynnissä olevista ruotsalaisista merkeistä Löfbergs Lilan Kharisma on ok, saman tyylinen kuin aiemmin myynnissä ollut Skånerost. Tummapaahtoisin LL, mielestäni hivenen kovempi kuin em. Franskrost on Crescendo, mutta ei pahaa sanaa tuotteesta.

Kotimaisista isoista merkeistä menee Pauligin Parisienne, mutta en kyllä omilla rahoillani osta, koska hinta on tuplat svenssonien tuotteisiin. Pieniltä paahtimoilta on tullut vastaan muutama hyvä, mutta kun hinta on tuplat Parisienneen niin jäävät itsellä hankkimatta. Muuten kyllä peesaan Drinkalotia täysin, kotimaiset vaaleat paahdot kannattaa jättää kaupan hyllylle.

Pikku lisäys: em. laadut valmistan pressolla, muihin kahviaparaatteihiin käytän jotain ihan muuta.
JouniSL

ViestiKirjoittaja seimi » Ke Tammi 30, 2013 6:34 pm

Meillä vedetään pelkkää Löfbergs Lilaa. Yleensä femman paahdolla, joskus kolmosella.

Termospannu rokkaa. Lämpölevy tuhoaa kahvin kuin kahvin alta aika yksikön.
Käyttäjän avatar
seimi

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ke Tammi 30, 2013 8:25 pm

Kahvi tehdään kuppi kerrallaan ja juodaan vartin sisään.
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja homer » Pe Helmi 01, 2013 8:32 pm

Pauligin Kenya on hyvää.
Käyttäjän avatar
homer

ViestiKirjoittaja Tomassino » Pe Helmi 01, 2013 8:34 pm

Mä valmistan kahvini yleensä pressopannulla. Espressot ja Cappucinot nautin sitten kahvilassa. Töissä saa ihan riittävästi närästystä niistä pannun pohjahapoista...
Kuva
*Vitolakritiikin lyyrinen Rocco*
Käyttäjän avatar
Tomassino

Seuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma