Sahti

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

Sahti

ViestiKirjoittaja Ike » To Touko 17, 2007 4:33 pm

St. Urho's Pubissa olisi tällä hetkellä menossa Kahdennettoista Suomalaiset sahtipäivät. Taitaa omalta osalta jäädä tänä vuonna väliin.

Mikäs on muiden suhde tähän perinteiseen suomalaiseen suodattamattomaan olueen? Viime kesänä tuli useamman kerran mökkimatkalla pysähdyttyä Lammilla tai Joutsassa.
Ike

ViestiKirjoittaja mto » To Touko 17, 2007 4:34 pm

pitäs päästä joskus maistamaan. oisko pikkulinnussa sahtia? pitänee kysyä :D
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Ike » To Touko 17, 2007 6:23 pm

Vähän veikkaan ettei pikkulinnusta löydy sahtia. Ongelmana on tuotteen huono säilyvyys.
Ike

Re: Sahti

ViestiKirjoittaja JSP » To Touko 17, 2007 6:26 pm

Ike kirjoitti:St. Urho's Pubissa olisi tällä hetkellä menossa Kahdennettoista Suomalaiset sahtipäivät. Taitaa omalta osalta jäädä tänä vuonna väliin.

Mikäs on muiden suhde tähän perinteiseen suomalaiseen suodattamattomaan olueen? Viime kesänä tuli useamman kerran mökkimatkalla pysähdyttyä Lammilla tai Joutsassa.

Meikä ainakin tykkää sikana. Huono puoli on sen vahvuus, kunto ei kestä muutamaa litraa enenpää :D
JSP

ViestiKirjoittaja jpop » To Touko 17, 2007 6:29 pm

Olen itse alunperin Lammilta kotoisin, joten tuotteeseen on kyllä tullut väkisinkin tutustuttua. En kuitenkaan pysty juomaan edes parhaita sahteja maunkaan puolesta kovin paljoa - ehkä n. puoli litraa on ehdoton maksimi kerrallaan.
jpop

ViestiKirjoittaja jaska » To Touko 17, 2007 7:28 pm

Ikivä en ole päässyt maistamaan :( Mistä tuota jumalten juomaa saa?
Käyttäjän avatar
jaska

ViestiKirjoittaja mr__night » To Touko 17, 2007 8:06 pm

jpop kirjoitti:Olen itse alunperin Lammilta kotoisin, joten tuotteeseen on kyllä tullut väkisinkin tutustuttua. En kuitenkaan pysty juomaan edes parhaita sahteja maunkaan puolesta kovin paljoa - ehkä n. puoli litraa on ehdoton maksimi kerrallaan.

Pellavamarkkinoilla tuli tuota juomaa pari kesää sitten kolme tuoppia kumottua. a) oli pakko lopetta, kun piti iltalla vielä autolla ajaa b) ei sitä hirveesti enää ois mennykkään, on se sen verta paksua tavaraa. Mut hyväähän tuo sahti on sopivissa määrin :)

jaska kirjoitti:Mistä tuota jumalten juomaa saa?

Silloin tällöin millon mistäkin, itse tekemällä - aineksia saa esim Lammin Sahdilta, tai tilaamalla Alkoon...Alkon tilausvalikoimassa on ainakin yks sahti - oisko ollu Finlandia vai mikäköhän oli. Pari vuotta sitten Espoossa, Niittykummun alkossa oli tuota tarjolla kylmäkaappitavarana, mutta poistui sitte heikon menekin vuoksi - ja tuon huonon säilyyvyyden.
Käyttäjän avatar
mr__night

ViestiKirjoittaja Sami » To Touko 17, 2007 8:07 pm

Muutamaa sahtia maistanut. Yksi niistä oli aivan karmeata banaaninmakuista kiljua, muut olleet enemmän kaupallisempaa tuotosta ja vaihdelleet ihan OKsta loistavaan, vehnäoluen kaltaiseen nektariin.

Mielelläni maistelen uusia juomia, sahti on jäänyt vähemmälle. Pitäisi lähteä reissulle Lammille tai muualle sahdin valtakuntaan :)
Sami
Sami

ViestiKirjoittaja mto » To Touko 17, 2007 8:07 pm

oon kyllä alkoissa nähnyt tuota, pitänee ostaa maistiasiks.. jos vaikka hakis aamulla heti ysiltä putelin sahtia ja tirvasis perjantain kunniaks naamariin :D
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja janski » To Touko 17, 2007 8:21 pm

Juuri tuo Samin mainitsema banaani tönii minulla sahdin maussa vastaan. Banaaneita syön kyllä, mutta joku siinä maussa tökkii sahdin kohdalla. Sama homma suurimmassa osassa vehnäoluita. Läpitunkeva banaanin maku ei vaan ole minun juttuni.
--
Janski
janski

ViestiKirjoittaja henrys » To Touko 17, 2007 8:50 pm

Olen juonut molempia Lammin ja Joutsan sahteja, ja muistelisin että toisessa ei maistu banaani läheskään niin pahasti. Jos pitäisi lähteä veikkaamaan kumpi se oli niin sanoisin ehkä Joutsa.
henrys

ViestiKirjoittaja javu » To Touko 17, 2007 9:01 pm

Enempi tai vähempi banaanisuus kuuluu sahtiin. Ja sahtimaltaitahan saa ainakin Tampereenkin seudulla melkein joka kaupasta.

Valmista saa alkosta ja sahtipaikkakunnilta joka toisesta talosta, vaikka myyminen ei ihan laillista olekaan...

Vahvaa on, eräänä juhannuksena upposi kympin tonkka kahteen pekkaa ja fiilis oli hieman :urpo2:, mutta sahtihumala on leppoisa, ei mikään viinarähinäkänni. FE Sillanpää tiivisti asian hyvin, en vaan tähän hätään löydä koko runonpätkäänsä aiheesta.
javu

ViestiKirjoittaja mr__night » Pe Touko 18, 2007 12:36 am

javu kirjoitti:FE Sillanpää tiivisti asian hyvin, en vaan tähän hätään löydä koko runonpätkäänsä aiheesta.

Tätäkö etsit?

"Ihana juoma on sahti
täyttää mahan ja riuduttaa hermot...
Se on tuo kultainen kansallisjuoma
maan uumenien,
salaperäisen itämisen
saunan löylyn ja
saccharmyces-sieni vekkulin
jalo yhteistyö..."
Käyttäjän avatar
mr__night

ViestiKirjoittaja Ike » Pe Touko 18, 2007 12:53 am

Alkon tilausvalikoimasta löytyy seuraavat

Lammin Sahti (Myynnissä ainoastaan Lammilla) 24 x 0,33 l 959324 0,33 2,63
Finlandia Sahti 944857 0,75 5,65
Finlandia Sahti Strong 925337 0,75 6,65
Joutsan Sahti (Myynnissä ainoastaan Joutsassa) 009569 3,0 15,01

Finlandian 0,75 pulloja näkee silloin tällöin alkon Samppanjakaapissa.
Ike

ViestiKirjoittaja javu » Pe Touko 18, 2007 5:37 am

mr__night kirjoitti:
javu kirjoitti:FE Sillanpää tiivisti asian hyvin, en vaan tähän hätään löydä koko runonpätkäänsä aiheesta.

Tätäkö etsit?

"Ihana juoma on sahti
täyttää mahan ja riuduttaa hermot...
Se on tuo kultainen kansallisjuoma
maan uumenien,
salaperäisen itämisen
saunan löylyn ja
saccharmyces-sieni vekkulin
jalo yhteistyö..."

Kyllä, mutta juttu jatkuu ja ne parhaat kohdat puuttuvat. Tulostin niistä joskus etiketinkin sahtikanisterin kylkeen :) Noiden kolmen pisteen (hermot...) jälkeen taitaa tuosta otteesta puuttua pari lausetta.
javu

Seuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma