Viski

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

ViestiKirjoittaja DoubleV » Ke Joulu 05, 2007 8:31 pm

Singlemaltit - nam ... Cragganmore, Dalmore, Glendronach, Highland Park, The Macallan ja tietty Talisker, Bowmore, jne ... loistavia vähiin päin kaikki ja kuiteskin niin erilaisia ...
Käyttäjän avatar
DoubleV

ViestiKirjoittaja VT » Pe Joulu 07, 2007 10:12 am

Aika paljon samaa kuin sikareissakin...
Single Maltit on sydäntä (tai maksaa) lähellä, muitakaan hyljeksimättä. Syksyn ja talven pimeät illat tulee useimmiten kruunattua jollain Islayn tervapastillilla, kesäviskeinä taas toimivat parhaiten Speysiden tai Irlannin herkut.
Ja elämänmittaisena haasteena olisi löytää se täydellinen viski - sikari -kombinaatio... paljon on hyviä yhdistelmiä kokeiltu, enemmän on kokeilematta... en kuitenkaan luovuta... jospa taas tänään.
VT

ViestiKirjoittaja jaska » La Joulu 08, 2007 8:18 pm

Jameson ei taida olla nyt oikea vastaus :lol:
Jotenkin viskit ovat liian vahvoja meikäläisen makuun jos ei laimenna veteen
tai käytä jäitä. Yksi mallasviski on tosin tullut vasta juotua, johnnie kulkevainen on ollut yleensä se meikäläisen viski
Käyttäjän avatar
jaska

ViestiKirjoittaja Perttuli » La Joulu 08, 2007 8:53 pm

jaska kirjoitti:Jameson ei taida olla nyt oikea vastaus :lol:
tai käytä jäitä. Yksi mallasviski on tosin tullut vasta juotua, johnnie kulkevainen on ollut yleensä se meikäläisen viski

nyt saattaa mennä pahasti mutun puolelle mutta eikö seagrams ole näitä neutraaleja viskejä?aikoinaan baariopin tunnilla piti itse keksiä hörppy ja käyttäessäni siihen viskiä, viskistä pitämätön opettaja neuvoi käyttämään seagramsia. kuulemma monelle joka ei viskistä pidä, saattaa seagrams olla toimiva vaihtoehto...
Perttuli

ViestiKirjoittaja kajy » La Joulu 08, 2007 9:04 pm

Single malt on kyllä kieltämättä hyvää ja lähellä omaakin sydäntä/maksaa...
Avasin eilen syntymäpäivän kunniaksi Glenfiddich 12 Year Old Special Reserve Single Malt pullon ja olihan se hyvää.
Vielä kun olisi ollut sikari kumppanina...
Käyttäjän avatar
kajy

ViestiKirjoittaja connery » Su Joulu 09, 2007 3:32 pm

Perttuli kirjoitti:
jaska kirjoitti:Jameson ei taida olla nyt oikea vastaus :lol:

nyt saattaa mennä pahasti mutun puolelle mutta eikö seagrams ole näitä neutraaleja viskejä?aikoinaan baariopin tunnilla piti itse keksiä hörppy ja käyttäessäni siihen viskiä, viskistä pitämätön opettaja neuvoi käyttämään seagramsia. kuulemma monelle joka ei viskistä pidä, saattaa seagrams olla toimiva vaihtoehto...

Minusta perus-Seagramissa on niin esanssinen sivumaku, että se maistuu läpi jopa viskicolassa. Samaa esanssia tuntuu löytyvän muistakin whiskeystä, sellainen parfymoitu tuoksu.
connery

ViestiKirjoittaja pekauppi » La Joulu 22, 2007 7:57 pm

Saksan lasti tuli:

Highland park 18 yo sekä 25yo. Ja Bowmoren tynnyrivahvuuksinen 17yo. Bowmore taitaa mennä tuliaisiksi kaverille loppiaisena mutta highland parkit ovat jo aktiivimaistelussa. Jos ihmitteleen että mikä voi maksaa 150e / 0,75l niin kannattaa maistaa tuota Highland Parkin 25yo:ta, sitten tietää miksi se maksaa.

Oikeastaan tuo 25yo on parhaimmillaan, olen joskus maistanut saman tislaamon 37yo:ta ja se oli selvästi "puisevan" tamminen kun taas 25yo on selvästi hedelmäinen, hunajamainen, ... NAM NAM NAM
pekauppi

Re: Viski

ViestiKirjoittaja Epro » Ti Huhti 08, 2008 5:18 pm

Pitkästä aikaa kun on taas aikaa kirjailla jotain niin täytyy vastata tähänkin laatu treadiin.
Mie tykkään kanssa single malteista kuin hullu puurosta. Lapro, Talisker, Glenlivet jne. Islayt ja speysidet sulassa sovussa. Iki suosikit on juuri Lapro, Talisker ja Glenlivet+ lisää 5 muuta legendaarista SM whiskyä.
Maistoin viime viikolla Saksasta mukaan tarttunutt Glenrothesia, tykkäsin kovin, Maku oli hedelmäinen, Kanervainen ehkä hieman vaniljaan vivahtava, pitkä jälkimaku. Noin lonkalta muistaakseni. Mmmm Sweet!(Homerin äänellä...)

Lisäksi täytyy tunnustaa salainen paheeni joka on bourbon nimeltään MAKER's Mark. Jostain syystä tuo Makersi maistuu suussa luokattoman hyvälle.
Tuli viime syksynä imaistua Jim Beam Black(8yeo) pullo eikä tuokaan hassummalta maistunut. Tuo Bourbon osasto on jäänyt vähä huonolle maistelulle kun ei niitä aikanaan Suomesta juuri saanu.

Irkuista Bushmills Blackbush suosikkina.

Tämmöstä tällä kertaa.
Epro

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Huhti 30, 2008 11:36 pm

Jenkeistä toimii Jaskan paremmat, McCarthy, ja Van Winkle Family Reserve (ruis) on hurjan suurta herkkua. Kuulemani mukaan Jim Beamin paremmat laadut on kans varsin kelvollisia. Kumma juttu, kun se perussatsi on niin luokatonta kuraa.

Irkuista parhain on Connemaran tynnyrivahvuinen. Bushmill'sin 10 on kans kiva, joskin kevyt.

Islayt ne on suosiossa täälläkin. Kestosuosikkina Ardbegin 10yo. Sitä menee enemmän kuin Jaloviinaa.

Vaikka kyllä muillakin alueilla osataan. Onko kukaan maistanu Benriachin sitä alkon ostamaa tynnyriä viime syksyltä? "Bottled especially for Finland." Helkkarin hyvää joumaa.

Parhaana muistona mielessä loistaa Blackadderin pullottama 24 v. Caol Ila.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Hannes » Ke Touko 14, 2008 6:56 pm

Aapo kirjoitti:Bushmill'sin 10 on kans kiva, joskin kevyt.

Bushmills'n kympissä on mun mielestä hyvä hinta/laatusuhde.
Käyttäjän avatar
Hannes

ViestiKirjoittaja Jaawa » Pe Elo 29, 2008 4:47 pm

Viskit ovat minun herkkuani, alkoholituotteita käyttäessäni nautin 75% ajasta viskiä (lähes aina sikarin kanssa), 10% punaviinejä, 10% oluita ja 5% kuohuviinejä.

Olen harrastanut viskejä vasta 3 vuotta, sikareita ainoastaan 2 vuotta, että vielä on paljon opittavaa
molempien harrastusten parissa, sekä uusia kokemuksia jotka odottavat seuraavaa tilipäivää ;)

Hieman viskitottumuksistani:

Turve, savu ja terva, siinä ovat kolme tärkeintä makua mitä etsin viskeistä.
Muita miellyttäviä makuja ovat merisuola, pippuri (tai yleensä mausteisuus) ja merilevä.

Viskien tuoksuista sen verran että mieluiten haluan tunnistaa edellämainitut maut jo tuoksusta,
viskin ei saa haista pistävästi alkoholilta, se on kossun ominaisuus, viskin pitää tuoksua puusepän pajalta.

Laphroaig 10yo Cask Strength on ylivoimaista viskiä kaikkiin muihin maistamiini verrattuna, 1. sija.

Laphroaig 10yo, 15YO ja Quarter Cask ovat kaikki loistavia, sanoisinko että jaettu 2. sija on Laphroaigeilla.

Sitten tulevat Lagavulin 16yo ja Ardbeg Airight Nam Beist, jaetulla 3. sijalla.

Mutta huomioitavaa on, että 1. 2. ja 3. sijojen erot ovat kuitenkin kovin pieniä, yhtähyvin voisin sanoa
että Laphroaigit, Lagavulin ja Ardbeg ovat jaetulla 1. sijalla ja kaikki muut maistamani 40 viskiä niiden alla :D
Koska sitten taas 3. sijasta alaspäin on valovuosia ;)

Kunniamaininnan saavia hyviä viskejä:
Bowmore Darkest,
Ardbeg 10yo,
Bowmore 12yo,
Talisker 18yo,
Talisker 10yo,
Talisker Distiller's Edition,
Jameson,
Johnnie Walker Blue Label,
Bushmills,
Glennfiddich 12yo Caoran Reserve.

Näiden lisäksi on tullut maistettua n. 30 muuta viskiä, mutta mainitsemisen arvoisia niiden joukosta
ei löydy. Bourboneista ja muista jenkkisotkuista mikään ei maistu, blendeistä ja irkkutavarasta vain

Blue Label, Jameson ja Bushmills pääsevät minun listalleni.

Ostelen aina tilaisuuden tullen uusia pulloja kokeiluksi, viimeisimmät niistä Macallan 12yo Fine Oak, Bunnahabhain 10yo ja Balvenie 12yo Double Wood, eivät ne pahoja olleet, ja vaikka
havaittavissa olikin kaikissa paljon hienouksia ja makuja, niin säväykset puuttuu, viskin pitää maistua
miehekkäältä, useimmat sortuvat siis Sherry-tynnyreihin ja bourbonivivahteisiin, jolla pilaavat viskinsä,
jos haluan enempi konjakin piirteitä, juon silloin konjakkia.
I'm sucking on a big brown cock that ejaculates cancer.
Käyttäjän avatar
Jaawa

ViestiKirjoittaja Uri » To Syys 04, 2008 7:58 pm

Mua hieman ihmetyttää toi "normaalin" Laphroaigin, 10v hehkutus. Toki ihan hyvää, mutta itse pidän savuisemmista ja turpeisimmista viskeistä. Viime aikojen suosikki on ollut 12-vuotias Caol Ila.
Kuva
Uri

ViestiKirjoittaja Bf109 » To Syys 04, 2008 10:16 pm

Minä lopetin jo aikapäiviä sitten listailemaan viskejä absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen. Lakkasin samalla etsimästä suunmakuisinta The viskiä. Tämä valkeni minulle kun jossain vaiheessa aloin miettiä viskien hintoja asenteella "mitä järkeä?" (lue: pitäessäni avattua Ardbeg Lord of the Islesiä kädessäni).

Totesin siis useimmista suosikeistani sen "perusversion" riittävän hyväksi. Toki esim. Ardbegin LotI oli aivan jumalattoman hyvää, mutta hinta-laatusuhde on kaukana hyvästä. Samalla rahalla ostaa aikamonta "aivan riittävän hyvää mulle" pulloa.

Inhoan myös veden lisäämistä viskilasiin, jo pari tippaa tekee mausta jotenkin vetistä. En tykkää. Siksi CS:t ovat turhia minulle, raakana niissä on liikaa voltteja, ja veden kanssa häviävät perusversiolle.

Nykyisin siis nautiskelen useimmiten jotain näistä jos viskiä maistelen:
Laphroaig 10
Glenmorangie 10
Scapa 14
Dalwhinnie 15
Lagavulin 16

Blendeistä ainoat vastaantulleet hinnaltaan mukavat, mutta silti raakanakin juomakelpoiset ovat Johnnie Walker Black Label ja Islay Mist. Kyllähän se Blue Label juomakelpoista olisi, mutta hinta on lähinnä tolkuton, sillä saisi parempaakin jos haluaisi sen summan sijoittaa.

Hännänhuippuna viskikolan raaka-aineeksi latasen Famous Grousea tai Teachers Highland Creamia.

Listan ulkopuolelta saatan ostaa yksittäisen putelin jostain lentokentältä tms jos on joku erityisen mielenkiintoinen, mutta tätäkin harrastan aika harvoin. Varma on aina varmaa :)

Tupakan kaverksi kelpaavat itselleni kovin huonosti mitkään viskit. Sikarien kanssa menettelee juuri ja juuri, mutta portviini on niin paljon parempi yhdistelmä. Piipputupakan kanssa en ole vielä kokeillut mutta veikkaisin ettei istu latakian kaveriksi, savuisuus on juuri ratkaisevasti erilaista.
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

ViestiKirjoittaja Jaawa » Pe Syys 05, 2008 12:03 am

Eipä nuita viskien hintoja kannata liikaa miettiä, vaikka Lagavulin 16yo pulloja saa kolme yhden Blue Labelin
hinnalla, olen silti sitä mieltä että on hyvä että molemmat ovat olemassa, maistan mieluusti aina joskus
Blue Labelia kun vain osuu sopivasti kohdalle. Ei näitä makunautintoja kannata massia tuijottamalla pilata,
se järki tässä on.
I'm sucking on a big brown cock that ejaculates cancer.
Käyttäjän avatar
Jaawa

ViestiKirjoittaja Bf109 » Pe Syys 05, 2008 9:58 am

Jaawa kirjoitti:Eipä nuita viskien hintoja kannata liikaa miettiä, vaikka Lagavulin 16yo pulloja saa kolme yhden Blue Labelin
hinnalla, olen silti sitä mieltä että on hyvä että molemmat ovat olemassa, maistan mieluusti aina joskus
Blue Labelia kun vain osuu sopivasti kohdalle.

No jaa, olen sen verran rationalisti että otan minä päivänä tahansa samalla rahalla ne kolme pulloa Lagaa mieluummin kuin yhden putelin mitä tahansa jos minulla on tarkoitus se pullo avata kanssa. Itseasiassa ottaisin kyllä Lagan vaikka BL olisi saman hintaistakin :wink:

Jaawa kirjoitti:Ei näitä makunautintoja kannata massia tuijottamalla pilata,
se järki tässä on.

Eikun siinähän se pointti just oli, en koe menettäväni mitään. Saan sen nautinnon mitä hyvä viski voi tuottaa jo noilla omilla valinnoillanikin.

Jokaisen viskin maistaminen ja sen täydellisen etsiminen on loputon suo, johon mahtuu liian monta hutia. Laseja joita nauttiessa tuntuu että tämänkin rahan olisi voinut laittaa siihen vieressä notkuneeseen Dalwhinnieen kun se on parempaa. Toki osumien määrä tuppaa nousemaan kun pistää rahaa likoon enemmän, mutta noihin perus-singlemaltteihin tulee silti aina palailtua. Riittävän hyviä minulle.
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma