Kahvi

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

Kahvi

ViestiKirjoittaja Poro- » Ke Marras 07, 2007 1:10 pm

Kuinkas foorumilaisten kahvinkulutus sujuu? Tunnetusti suomi on kahvinkulutuksen kärkimaita reippaalla 10kg / hlö kulutuksellaan.

Itse olen nyt saanut asettumaan siihen pariin kuppiin päivässä, joskus menee kyllä 6-7 kuppiakin. :roll: Aikoinaan yöduunissa ollessa pannu-pari oli ihan perussettiä. Lisäksi lämpimillä keleillä ohessa menee tupakkatuotteita.

Kertokaahan omista kahvi&tupakkatavoistanne? :)

Ainini, ja itse pääasiassa kulutan perussuomalaista suodatinkahvia. Joskus väännän pressolla pannukahvia.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Omni » Ke Marras 07, 2007 2:36 pm

Minä en juo kahvia ollenkaan paitsi joskus satunnaisesti jos joku tarjoaa... :S Yritän välttää kaikkia turhia aineita (sikarihan ei ole turha :D)
Omni

ViestiKirjoittaja mto » Ke Marras 07, 2007 5:21 pm

aamuisin puoli litraa. se riittää koko päiväksi.
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Sami » Ke Marras 07, 2007 5:30 pm

Nykyään keitän kahvini presso-pannulla. Omistan myös kahvimyllyn, jolla jauhan pavut. Papuja olen ostanut:

http://www.mokkamestarit.fi/

Loistava kauppa. Voin suositella, jos muistan oikein Töölön kaupastakin saa mokkamestareiden kahveja. Kesällä taisin ostaa pari pakettia..

Toinen suosimani kauppa on Englannissa:

http://www.hasbean.co.uk/

Olen suosinut keskitummia ja tummia paahtoja, ovat minun makuuni ja vatsaystävällisempiä. Olen tykästynyt Indonesialaisiin kahveihin, toki juon muidenkin alueiden kahveja. Indonesialaiset sopivat minun suuhuni sikarin kera mainiosti.
Sami
Sami

ViestiKirjoittaja connery » Ke Marras 07, 2007 5:59 pm

Nespresso!

Latte aamulla, espresso tai tupla illalla.
connery

ViestiKirjoittaja aikapaikoin » Ke Marras 07, 2007 6:47 pm

Ennen tuli juotua enemmänkin, nykyään ei enää niin paljoa. Jos kerran sallin itselleni kaksi myrkkyä, alkoholin ja nikotiinin, niin voin yhtä hyvin pitää ne muut, vähemmän nautintoa tuovat myrkyt elimistöni ulkopuolella. Niihin kuuluvat juurikin kofeiinit, tauriinit ja mitkälie guaranat, joita kovin piristävinä markkinoidaan. Sitäpaitsi tee on parempaa :wink:
Ich bin eine krankenhaus.
aikapaikoin

ViestiKirjoittaja Omni » Ke Marras 07, 2007 7:52 pm

Yhdyn edelliseen, paitsi että nikotiiniä en saa kuin sikarin merkeissä jos sitä lasketaan... Enkä juo teetäkään.
Omni

ViestiKirjoittaja mr__night » To Marras 08, 2007 1:05 am

Päivinä, jolloin ei ole töitä, menee normaalisti 1 kuppi kahvia ja 1 espresso (tiivisteestä Nescafe tosin), jonka juon aamulla. Työpäivinä tuohon voi lisätä semmonen 3-4 cuppia suodatinmallista kahvia. Viikonloppuna tulee joskus nautittua muutama kuppi muutakin
a)kahvityyliä (latte-cafe macchiato-cappuccino)
b)suodatinkahvia, alkuperäiskahvia, kuten Rwanda Mukombwaa tai Cuba Serranoa

edit: ja kahvi ja tupakka - aika harvoin tulee yhdistettyä, mutta silloin tällöin hyvä espresso ja pienempi kokoinen sikari, kuten joku puritos, tekee terää...tulee ihan muistot kyllä mieleen, kun joi espressoa ja poltteli Quai d'Orsayn Coronaa joskus muutama vuos sitten Saint Germainin La Casa del Habanossa Pariisissa... :)
Käyttäjän avatar
mr__night

ViestiKirjoittaja Ike » To Marras 08, 2007 7:18 pm

Koska teen pääsääntöisesti pitkiä yövuoroja (12-16 tuntia) kuluu vuoron aikana pannullinen kahvia. Vapaa-aikana ei tosin tule juotua kahvia kuin satunnaisesti. Mieluiten juon tummapaahtoisia kahveja ja usein joutuukin ostamaan oman paketin mukaan töihin sillä työyhteisön kahvikassan kautta saatava tavara on sitä halvinta mitä kaupasta löytyy.
Ike

ViestiKirjoittaja janski » La Marras 10, 2007 2:19 pm

Minä olen jo vuosia juonut enimmäkseen espressoa. Vaaleapaahtoinen "suomimokka" aiheuttaa kamalan närästyksen. Tummempipaahtoinen kahvi taas ei moista tee.
--
Janski
janski

ViestiKirjoittaja Poro- » Ke Marras 14, 2007 8:14 am

Täältä innoittautuneena ja varsinkin tumman kahvin närästysominaisuuksista kuultuani ostin kokeeksi tumminta jota kaupasta löysin (Pauligin parisien) ja voila, ei taida olla paluuta suomimokkaan.

Saludo on kyllä kamalinta paskaa mitä maailmassa on.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Ydin » Ke Marras 14, 2007 8:35 am

Poro- kirjoitti:Saludo on kyllä kamalinta paskaa mitä maailmassa on.

:lol: :lol:

Kyllä se näin on, että juodaan joko hyvää kahvia tai sitten ei juoda ollenkaan. Itse tyydyn aamuisin mielummin kofeiinipilleriin kuin keittelemään sumppia kaapissa seisseistä ja härskiintyneistä poroista.
Ydin

ViestiKirjoittaja Poro- » Ke Marras 14, 2007 8:39 am

Tahtoo vaan ongelmana olla se että vaihtoehdoksi jää hieman laimentunut kahvinporo tai sitten hirmuinen sijoittaminen jauhatusvehkeisiin... :(

Kyllä nuo onneksi sen verran säilyy että pari-kolme viikkoa keittelee. Saludo on pahaa heti avatessa.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Marras 14, 2007 9:03 am

Minä(kään) en juo yleensä kahvia elimistön "hylkimisreaktiosta" johtuen. Kahvissa on sellainen ikävä piirre, että se tuoksuu poikkeuksetta _paljon_ paremmalta kuin miltä se maistuu. Sen lisäksi meitä teen juojia sorsitaan kategorisesti kaikissa paikoissa - mukaanlukien "kahvilat" ja juhlatapahtumat. Lisäksi viimeaikoina on vanhuus päässyt tekemään temppujaan, eikä kaikkina aamuina meinaa herätä ollenkaan ilman jotain myrkkyä (sikarikin toimisi, mutta siihen ei ole aamuisin aikaa eikä mahdollisuuksia). Niinpä silloin tällöin tulee juotua kupillinen ja tummapaahtoiset toimivat todellakin merkittävästi mukavammin kuin nuo perussörsselit. Tietysti, kun laittaa riittävästi maitoa ja sokeria, niin melkein minkä tahansa saa menemään alas. Elimistö kylläkin reagoi pahimpiin myrkkyihin kertakaikkisen ikävästi.
jpop

ViestiKirjoittaja Ydin » Ke Marras 14, 2007 12:06 pm

Poro- kirjoitti:Tahtoo vaan ongelmana olla se että vaihtoehdoksi jää hieman laimentunut kahvinporo tai sitten hirmuinen sijoittaminen jauhatusvehkeisiin... :(

Kyllä nuo onneksi sen verran säilyy että pari-kolme viikkoa keittelee. Saludo on pahaa heti avatessa.

Kahvihan pilaantuu jo viikossa kun säilyttää avattua pakettia kaapissa. Kuulemma pakkasessa kahvi säilyy avattunakin paljon paremmin. En ole itse kyllä testannut tätä kun harvemmin tulee kotona keiteltyä.

EDIT: Tai no, pilaantuu ja pilaantuu - menettää parhaan tuoreen arominsa. Sama kuin joisi eilen avattua viiniä, alas voi mennä mutta ei se priimaa ole.
Ydin

Seuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma