vuorokausirytmi

Sana on vapaa. Tänne voit kirjoittaa mitä vaan.

Valvoja: Lasse

vuorokausirytmi

ViestiKirjoittaja idiootimpi » Ma Loka 06, 2008 2:55 am

Hei :sigge: - ja :piippu: polttajat.

Klo on melkein 4 aamulla, ja huomenna pitäisi jaksaa kouluunkin mennä. Kaiken järjen mukaan minun pitäisi olla nukkumassa, mutta sen sijaan istun koneeni ääressä, sikari suussa. Voisi luulla, että huomenna väsyttää niin vaan pirusti, mutta ei. Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, niin minulle toimii paremmin se, että valvon putkeen 36 tuntia, ja nukun 12 tuntia. 24h vuorokausirytmi ei minulle ikinä toiminut. Aamulla ei jaksanut herätä, ja yöllä ei nukuttanut. Tuli silloin nukuttua vain 3-4h öisin. Ilmeisesti sisäinen kelloni väittää vuorokauden olevan hieman pidempiä.

Ongelmia tässäkin järjestelmässä on, sillä jotta saisin tarpeeksi unta, joudun menemään nukkumaan jo klo 19, sillä aamulla klo 7 on herätys. Talon muut asukkaat eivät myöskään hurraile, kun herätän kaikki käydessäni syömässä tai muilla tarpeilla. Eli tietokoneeni edessä istun nytkin ihmettelemässä sitä, miten taas onnistuin ottamaan liian vähän eväitä mukaan, eikä sitä kehtaa lisääkään nyt hakea.

Totutteluahan tämä 48h vuorokausirytmi ei minulta vaatinut. On sitä enennkin tullut valvottua 72h putkeen, jonka jälkeen sitten nukuttiinkin vaivatta yli 15h. Mutta on kyllä osattava nauttia yksinäisyydestä, sillä harvoin sitä löytää seuraa yöllä arkisin, ja tälläisissä pienissä kylissä mikään paikka ei ole auki arkisin klo 22 jälkeen.

Voin kyllä suositella muitakin, jotka tuntevat perinteisen 24h systeemin tökkivän, kokeilemaan 48h vuorokausirytmiä, jos aikataulu vaan millään antaa periksi.

Mielenkiintoista olisi saada kommentteja. Tähän mennessä minua ei ole haukuttu kuin hulluksi moisen takia.
idiootimpi

Re: vuorokausirytmi

ViestiKirjoittaja Aapo » Ma Loka 06, 2008 3:53 am

Meikäläiselle semmonen 30h vrk tuntuis välillä hyvältä. Eikun vain odotellaan sopivan planeetan löytymistä ja kolonisointia.

Mun nukkumisennätys on 21,5h yhteen pötköön. Sen vetäisin naperona rippileiriltä palattua. :)
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja idiootimpi » Ma Loka 06, 2008 5:20 am

Aapo kirjoitti:Meikäläiselle semmonen 30h vrk tuntuis välillä hyvältä. Eikun vain odotellaan sopivan planeetan löytymistä ja kolonisointia.

Joo itelläkin olisi varmaan vähän lyhyempi rytmi sopivampi, mutta minkäs voit. Ei meinaan aikataulu millekkään muulle oikein veny. Nytkin tulee joskus ongelma, jos menee koulun jälkeen töihin, niin rytmi menee sekaisin.

Mutta Aapo, vähän kyllä pisti silmään, että mitä teet valveilla klo 5 aamulla? Itse en kyllä jaksaisi perus 24h rytmillä sitten millään herätä noin aikasiin.
idiootimpi

ViestiKirjoittaja Leopold » Ma Loka 06, 2008 10:01 am

Tiedä tuosta vuorokausirytmistä, mutta mielestäni viikonloput saisivat olla vähintään kolmepäiväisiä.

Ammattikouluaikoina meillä oli aina perjantaisin ns. "itsenäistä työskentelyä", jolloin lähinnä nukuttiin kotona iltapäivään asti. Silloin tuntui, että viikonloppuisin sai paljon enemmän aikaiseksi kuin näillä normaaleilla kahden päivän viikonlopuilla. Välillä sai tehtyä ihan suurempiakin prokkiksia valmiiksi, kun ei tarvitsenut tuhlata lauantaita lepäämiseen kuten yleensä.
"Die-die, man-things! Your doom has come!"
- Grey Seer Thanquol
Käyttäjän avatar
Leopold

ViestiKirjoittaja Aapo » Ma Loka 06, 2008 10:45 am

idiootimpi kirjoitti:mitä teet valveilla klo 5 aamulla? Itse en kyllä jaksaisi perus 24h rytmillä sitten millään herätä noin aikasiin.

En mä kai väittänytkään pyöriväni perus 24h-rytmillä! :wink:

...ja kyllä se oli viisi yöllä...
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Körssi » Ti Loka 07, 2008 12:13 am

Aamuvuoroon tekee tiukkaa herätä puoli viideltä.
Normaalisti aamuvuoroviikon 3 ekaa päivää menee niin, että nukun kahdessa erässä. Yöllä sen noin 2-4h ja päivällä ~3h päikkärit.

Käytännössä siis nukun silloin kun nukuttaa :D
Körssi

ViestiKirjoittaja idiootimpi » Ti Loka 07, 2008 9:34 pm

Körssi kirjoitti:Aamuvuoroon tekee tiukkaa herätä puoli viideltä.
Normaalisti aamuvuoroviikon 3 ekaa päivää menee niin, että nukun kahdessa erässä. Yöllä sen noin 2-4h ja päivällä ~3h päikkärit.

Käytännössä siis nukun silloin kun nukuttaa :D

Mielenkiintoista. Itse en varmaan moista jaksaisi. Tosin kun oli itse töissä iltavuoroa, niin sillon kyllä meni rytmi miten sattuu. Joskus mentiin suoraa töistä nukkumaan, klo 21-22, mutta välillä yöunet kyllä sijoittu siihen klo 04-11 välille. Oli hieman ilkeetä palata aamuvuoroihin sen jälkeen.

Vapaalla sitten nukutaankin päivisin, ja valvotaan öisin. Niinkuin kaveri joskus sanoi: Kesällä yöt ovat liian kuumia ja liian valoisia, joten se aika pitää nukkua. Talvella ei sitten olekkaan mitään väliä millon nukkuu, kun aina on pimeetä.
idiootimpi

ViestiKirjoittaja rottweiler » Ke Loka 15, 2008 9:38 am

Nuorena ei ollut ongelmaa valvomisen kanssa. Parin tunnin unet ja kunnon mokka riitti 30h valvomiseen. Kolmea vuoroa kun tuli tehtyä tein välillä kolme vuoroa putkeen ja nukuin 8h ja palasin duuniin. Nyt kun olen ollut pari vuotta päivävuorossa en jaksa enää valvoa vaan meen nukkumaan kympin aikaan illalla ja heräilen aamulla 4-5 välissä. Jotenkin nuorena riitti virtaa enemmän ja oli aina jotain tekemistä.
rottweiler

ViestiKirjoittaja janski » To Loka 16, 2008 7:10 pm

Itse kolmivuoroduunia tekevänä ovat täälläkin uni ja vuorokausirytmiongelmat tuttuja. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampaa tuntuu olevan yövuoroputkesta rytmin kääntö päivään. Päivärytmistä yöhön vaihto ei tuota tuskaa, mutta toisinpäin menee pari päivää krapulanomaisessa olotilassa.

Löyhästi asiaan liittyen, menin ja ostin tarjouksesta Philipsin Wake-up Light, kelloradiokirkasvalolamppuhärpäkkeen, toimii! Härveli on siis käytännössä kelloradio jossa on 100W lamppu. Lamppu kirkastuu hiljalleen 30 min ennen herätystä ja on kirkkaimmillaan kun on aika herätä. Jonkunsortin auringonnoususimulaattori siis kaiketi.

Sen se ainakin minulla tekee, että herätessä ei ole siinä ihan syvimmässä unessa, valon tuntuu aistivan, vaikka unessa onkin. Silmiä ei tarvitse siristellä kellon soidessa, koska lamppu on jo päällä, vähensi heräämiseen välillä liittyvää vi***usta huomattavasti.
--
Janski
janski

ViestiKirjoittaja idiootimpi » To Loka 16, 2008 10:37 pm

janski kirjoitti:Löyhästi asiaan liittyen, menin ja ostin tarjouksesta Philipsin Wake-up Light, kelloradiokirkasvalolamppuhärpäkkeen, toimii! Härveli on siis käytännössä kelloradio jossa on 100W lamppu. Lamppu kirkastuu hiljalleen 30 min ennen herätystä ja on kirkkaimmillaan kun on aika herätä. Jonkunsortin auringonnoususimulaattori siis kaiketi.

Kuulostaa kivalta. Mistä ostit, ja mihin hintaan? Äkkiä osu silmään yksi Philipsin Wakeup Light, joka maksoi huikeat 150e. En ihan viittisi moista summaa pistää, ainakaan kokeilematta. Äkkiäkös semmotteen itekkin vääntäisi alle 50e hintaan...
idiootimpi

ViestiKirjoittaja Pikku-MiCi » Pe Loka 17, 2008 7:44 am

Markantaloista ainakin löytyy.
Käyttäjän avatar
Pikku-MiCi

ViestiKirjoittaja janski » Pe Loka 17, 2008 11:32 pm

Gigantista ostin omani.
--
Janski
janski

ViestiKirjoittaja Pikku-MiCi » Su Loka 19, 2008 3:33 pm

janski kirjoitti:Gigantista ostin omani.

Lähes samaa ketjua.
Käyttäjän avatar
Pikku-MiCi

ViestiKirjoittaja daniel » Ti Loka 21, 2008 10:14 pm

suosittelen melatoniinia,
en tenoxeja, atarakseja tai muitakaan väsyttäviä lääkkeitä.
melatoniinia syntyy aivoissa ihan luonnollisestikin, joten ei tule fiilis että olisi ottanut jotain kemiaa.
melaa pitäs saada aika helposti lääkäriltä, kun ei aiheuta riippuvuuksia eikä sitä voi käyttää väärin.
normaalsti käytetään jetlagin hoitoon, rytmin tasaukseen.
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

ViestiKirjoittaja Pikku-MiCi » Ke Loka 22, 2008 7:48 pm

Eikun lekurille vaan pyytämään reseptiä "saisinko reseptin melatoniinille, tartteis saada nuppi sekaisin?" :lol:
Käyttäjän avatar
Pikku-MiCi

Seuraava

Palaa alueelle Vapaata puhetta