Parta ja kaikkea siihen liittyvää

Sana on vapaa. Tänne voit kirjoittaa mitä vaan.

Valvoja: Lasse

Re: Parta ja kaikkea siihen liittyvää

ViestiKirjoittaja Sailor » Pe Loka 15, 2010 8:07 pm

Jos kunnon parranajon perään halajatte niin suosittelen kyllä aitoa veistä tai sitten höylää (DE). Pesee sähkösuristimella ajamisen mennentullen. No, ainakin pienen totuttelun ja opettelun jälkeen.
Itse kokeilin veistä ensi kerran tossa kahdeksankytluvun lopulla, kun vaarivainaan jäämistöstä bongasin ruotsalaisen Jernbolagetin veitsen. Ei siitä silloin mitään tullut (paitsi naama kuin Ranskan kartta), mutta ostin sitä varten jopa teroitusliipan (siis nahkahihnan) Lontoosta.

Partapuukko sitten jäi, mutta jatkoin naamanajamista höylällä; aloittelin aikanaan raapimaan naamaani juurikin sillä, ja tuohon aikaan noita teriä vielä sai melkein mistä vain. Sähkövehje mulla oli pari vuotta vaan kun hajosi niin annoin paskan olla.
Noin 4-5 vuotta sitten törmäsin äijävainaan puukkoon uudelleen, ja kokeilu siitä tuli. Olin kuitenkin jo keksinyt että kyllä se pitää teroittaa ennenkuin sillä karva kivutta lähtee. Interwebin maailmasta löytyy useampiakin sivuja jotka ovat omistaneet asiansa partaveitsi- ja höyläkylttyyriin. Tuolloin pikkuhiljaa innostuin ja tuli kerätyksi muutama vanha veitsi antiikkiliikkeistä ja myöhemmin eBaysta. Nykyään noita taitaa olla balttiarallaa parikymmentä; tosin osa on niin antiikkia etten raaski käyttää, mutta ajokuntoisia ja testattuja kaikki tyynni. Yhtään uustuotantoa olevaa en ole jaksanut hommata, vaikka niitäkin maailmalta löytyy toinen toistaan komeampia (ja kalliimpia).
Kuten totesin, on puukko opettelun jälkeen vallan verraton ja mukava tapa ajaa parta, enkä nyttemmin muuta käytäkään, paitsi reissuilla mulla on edelleen vanha säädettävä Gilletten höylä, kun puukon lisäksi pitäisi teroitushihnaa kantaa mukana.
Partasaippuoita on tullut kokeiltua erilaisia, ja mun makuun sopivimmaksi on osoittautunut Englanista hankittu (saa tosin myös eBaysta) Mitchell's wool fat soap. On tuoksutonta, halpa, riittoisa ja antaa helposti runsaat vaahdot. Reissussa mulla mukana tuollainen Tabacin partasaippuatikku. Partasutina sellainen saksalainen kuin Thäter.

Noita parranajosivustoja tosiaan löytyy netistä, mutta itse en jaksa oikein niin hifistiksi mennä, kun kyseessä on kuitenkin 'vain' parranajo. Nykysellään partaveitsi taitaa maailmalla olla jonkinasteinen nouseva buumi, ja lämmittää/ihmetyttää pientä kulkijaa katsoa kuinka esim eBayssa noiden hinnat ovat kolmessa neljässä vuodessa kohonneet idioottimaiselle tasolle. Hyvästä kannattaa maksaa, mutta sotii vähän mun mielestä partaveitsen alkuperäistä ideaa vastaan: nimittäin sitä että se on aikanaan ollut joka pojan luotettava, varma ja halpa (joskin ainoa) keino pitää naama karvattomana. Itsestä ja omista taidoista jyrkästi riippuva taito eikä sellainen valmiiksi tarjottu ja ainoana markkinoitu konsti jota nykymaailmassa on muutenkin ihan tarpeeksi tarjolla. Tosin vanhan kansan miehillä taisi olla vähän eri toleranssit tuon lopputuloksen suhteen, koska nykykivillä saa puukon sellaiseen terään ettei ennen tajuttu edes ajatella.
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja Räyhäkäs » Pe Loka 15, 2010 8:41 pm

Aikaisempi kirjoittaja naputti silkkaa asiaa. Allekirjoitan täysin, että parran märkäajo kaikkine kikkoineen ja kaluineen on varmastikin nouseva trendi. Virallisissa viestimissä on paljon viljelty lontoon kielistä sanaa "downshifting" joka käsittääkseni tarkoittaa jonkinlaista kiireestä luopumista. "Daunshiftaamista" on ilmeisesti laidasta laitaan, meistä aamukuuden herätyksistä luopuneista aina sapattivuoden pitäjiin.

Tulos tai ulos-ajattelu, 90-luvun juppivuosien krapula näin kauniisti sanottuna, on luojan kiitos pikkuhiljaa jäämässä taka-alalle ja iloa elämään haetaan juurikin parranajon kaltaisista "rutiineista". Suriseva sähköparranajokone herättää enemmän mielikuvia vatsahaavasta ja keinokuitupuvusta (mulkusta pomosta puhumattakaan) kuin tehokkuudesta ja ajansäästöstä.

Partaveitsi pitäisi, ihan oikeasti, hankkia. Se olisi juurikin niin rankka "paluu juurille" kuin cityihmisille mahdollista. Lihan saa kaupasta, vesi tulee hanasta ja huonekalutkin ovat paperimassaa (ynnä valmiiksi kasattuja), vaan parranajo. Siinä on jotain ikivanhaa ja agraarista. Kuten kivien nostelussa :wink:
"Kansanterveyskeskustelun nykylinja alkaa muistuttaa erään rotuopin ja alastonvoimistelun nimiin vannoneen valtion linjauksia."

http://ruokaa-ja-muutakin.blogspot.com
http://twitter.com/Rayhapetteri
Käyttäjän avatar
Räyhäkäs

ViestiKirjoittaja Fefe » Su Loka 17, 2010 1:15 pm

Muistakaa tsekata: http://www.youtube.com/user/mantic59

Hyviä, opettavaisia ja rennolla ottella tehtyjä "traditional wetshaving" videoita.
Käyttäjän avatar
Fefe

ViestiKirjoittaja kiksaus » Ke Loka 27, 2010 12:16 pm

Kaikki täällä tuntuu vaan ajavan sitä partaa. Voitaisiin välillä viedä keskustelua parran kasvattamiseen/hoitamiseen. Onko täällä ketään kuka kasvattaa rehellistä täyspartaa tai jotain välimuotoa. Mites sitä hoidatte? Entä lölytyykö vanhanajan pulisonkimiehiä? 1800-luku anyone? Itse kasvattelen pelkkiä sivukoristeita ja pientä leukapartaa. Välillä trimmaan kuosiin saksilla ja trimmerillä.
Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history.
kiksaus

ViestiKirjoittaja Räyhäkäs » To Loka 28, 2010 10:14 am

Itselläni oli sellaiset pulsarit mallia oma avatar. Mutta sitten ajoin ne pois kun joku tuolla paikallisessa sanoi, että "Hei mies sähän näytät ihan Elvarilta - just ennenkuin se kuoli! Samanlainen pönötys, turvotus ja noi pulsarit! Sepi hei, tuu kattoon Räyhistä!"

"Mit'ä?"

"No ketä toi muistuttaa?"

"Elvistä - just ennenkuin se kuoli."
.

Sanomattakin lienee selvää, että marssin suoraan kotiin, trimmasit posket, jätin oluen viikoksi ja masennuin.

Nyt on kuukausi kaksi menty linjalla, että höylällä irtoaa viikset ja kaulan alue ja kone trimmaa 7mm pituiseksi "parran" joka menee korvasta korvaan, leuan kautta. Oma naama alkaa kohta taas ketuttamaan siihen malliin, että kun parta taas venähtää vedän koneella millin terällä parran pois ja jätän ne törkeät pulsarit taas hetkeksi.

"Hei Sepi! Elvis on täällä taas!"
"Kansanterveyskeskustelun nykylinja alkaa muistuttaa erään rotuopin ja alastonvoimistelun nimiin vannoneen valtion linjauksia."

Käyttäjän avatar
Räyhäkäs

ViestiKirjoittaja Sailor » To Loka 28, 2010 2:05 pm

Mulla kun on tuo työnantaja suuruudessaan päättänyt, että partaa voi kyllä kasvattaa miten kuten, kunhan sen ajelee noin kerran päivässä, ja kun vielä hiustenkin tulisi olla 'siistit', niin ei siinä oikeasti jää juurikaan tilaa tuumata toimivia vaihtoehtoja. Ajanhaaskuuksi sellainen menee.

Kerran, tosin jo vuosia sitten, ajattelin loman ajaksi uudistaa tyylini ja kostaa työnantajalle kasvattamalla jonkinlaisen äijäkkään parran. Aluksi ajattelin vallan mahdottomia, eli tuollaista reipasta Abe Lincoln-tyylistä kaulavillaa, mutta eihän siihen loma olisi riittänyt, joten kakkossuunnitelma oli toteuttamiskelpoisempi alahuulen alle tuleva tiitti, näyttääkseni ehkä salaperäiseltä tai Fu Manchulta. Suunnitelmista toteuttamiseen oli tässä tapauksessa lyhyt matka - sen kun jätti alahuulen ajelematta. Näin sitten edettiin noin viikko, kunnes vaimokulta eräänä iltana tiedusteli että missäs meinaat nukkua, kun ei hänen vieressään ainakaan. Tuosta olikin yllättävän helppoa vetää johtopäätös: ei tuo tainnut tykätä mun leuan kutituksesta tai sitten vaan olin järkyttänyt liikaa sen arkirutiineja. Ajoin parran, ja rouvan nukahdettua istuin hetken pimeässä keittiössä, lämminta olutta juoden. Sellainen ilta silloin, vuosia sitten :D

Toisaalta, nyt kun on jo useamman vuoden käyttänyt partaveistä, niin siitä on tullut sellainen mukava tapa, kaikkine nahkaliippoineen ja partasuteineen, että oikein ahistaa välillä jos ei pääse raakkaamaan puukolla naamaansa ja lätkimään siihen sudilla lämmintä vaahtoa. Oikein sellainen rutiini tai rituaali. Vaikea olisi enää suunnitella mitään nuoruuden hairahduksia, saatanapartaa tai muuta radikaalia :mrgreen:
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja Captain1955 » Ma Joulu 27, 2010 9:48 pm

Itellä ollut kokoparta jo reilut parikymmentä vuotta. 16- vuotiaana kasvatin ekat viikset, jotka minulla oli noin 5 vuotta, kunnes parta rupesi ihan kunnolla kasvamaan. Olen kyllä huomannut, että kun sen kerralla kunnolla kasvattaa, niin ei se ainakaan mulla sitten enää leikkuuta niin usein tartte. Pientä trimmausta vain.
Käyttäjän avatar
Captain1955

ViestiKirjoittaja Lauri » Su Tammi 02, 2011 5:42 pm

Vuosien sähköpäristimien jälkeen siirryin isältä saamaani vuoden 69´ safety razoriin... Kyllä nyt kelpaa.

PS. parrattomille http://pics.kuvaton.com/bshit/moustache ... erence.jpg
Lauri

ViestiKirjoittaja Räyhäkäs » Ti Tammi 04, 2011 10:34 pm

Räyhäkäs kirjoitti:Itselläni oli sellaiset pulsarit mallia oma avatar. Mutta sitten ajoin ne pois kun joku tuolla paikallisessa sanoi, että "Hei mies sähän näytät ihan Elvarilta - just ennenkuin se kuoli! Samanlainen pönötys, turvotus ja noi pulsarit! Sepi hei, tuu kattoon Räyhistä!"..................................

Nyt on taas hirrrrveeeet pulsarit. Melkein itseäkin hävettää.

Käyttäjän avatar
Räyhäkäs

ViestiKirjoittaja Sailor » Ke Tammi 05, 2011 10:46 am

Räyhäkäs kirjoitti:Nyt on taas hirrrrveeeet pulsarit. Melkein itseäkin hävettää.

Älä häpeä. Tollasissa Elvis-on-kuningas-pulsareissa on kyllä karismaakin.
Elävästi muistan (?) kahdeksankymmentäluvun alun, jolloin olin teini ja isänmaan toivo. Silloin oli vielä sellaisia vanhan liiton poliiseja, jotka näytti ihan pelottavilta isoine pulisonkeineen. Niille ei vittuiltu.
Vähän harmittaa itseä kun ei voi sellaisia kasvattaa.
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja Sheriffi » Ti Tammi 11, 2011 5:47 pm

Itse tuli lyötyä pieni veto lukkoon männäperjantaina kaverin kotiuduttua armeijan harmaista. Kumpikaan ei aja partaansa ennen juhannusta, ja kumman haivenet ovat lyhyemmät tarjoaa toiselle keskikesän kunniaksi oluen ja kossubatteryn :) hauskinta hommasta tekee se että molempien parrankasvu muistuttaa lähinnä särkänniemen hattaraa.
Sheriffi

ViestiKirjoittaja Santos » Ti Touko 10, 2011 11:23 am

Pitäähän miehellä jotain karvaa naamassa kasvaa!

Itsekin kasvatin pulsarit tässä talven ja alkukevään välisellä ajalla. Ja täytyy todeta, että vaikka mitä karvaa naamastani ajelisin niin pulisongeista en luovu. Toisin kuin muualla naamassa pulsarit sentään ovat paksut ja ihan "oikean" näköiset.

Nyt sitten innostuin kasvattamaan myös viiksiä ja kyllä hävettää liikkua ihmisten ilmoilla. Kuten kaveri totesi omista viiksistään (taisi samalla kettuilla myös minun lähinnä amisviiksiä muistuttavaa karvoitusta) "sellaiset rotanviikset". Kateeksi käy omaa isäukkoa, jolla on ollut täysparta jo nuoresta lähtien. Ihan hävettää olla ukon seurassa omilla viiksivirityksillä.

Hoitamisesta sen verran, että en oikeastaan hoida pulsareitani lähes ollenkaan. Annan niiden rehottaa vaan jokaiseen ilmansuuntaa ja muuallekin. Viiksiä pitää taas vähän jo trimmatakin etteivät tule suuhun. Toisaalta voisin kyllä kasvattaa sellaiset pitkät viikset, jos se harvuus ei niin näkyisi.
On se mahoton tuo kepakko!
- P. Hermanni
Santos

ViestiKirjoittaja MarcusVonSaxberg » La Touko 21, 2011 10:44 pm

Alkoi tuo höyläys kreemi (miksi pitäs tuota pitäs sanoa?) loppumaan joten pistin tilaukseen nyt Mitchell’s luxury shaving soapia ja 50kpl derbyn teriä. Olis kiva saada nuo pian sillä teriä on tasan yksi jäljellä senkin laitoin just kiinni koneeseen :/
Kuva
No, we cannot tell you what this is like. You are the boss of your own senses! Taste, evaluate, determine and enjoy!!
Käyttäjän avatar
MarcusVonSaxberg

ViestiKirjoittaja MarcusVonSaxberg » Ti Touko 31, 2011 1:59 am

Paketti tuli viimeviikon perjantaina ja nyt olen pari kertaa käytellyt tätä Mitchell’s luxury shaving soappia. Tämän fiiliksen voi kuvailla vain yhdellä lausekkeelle: "Best shave ever."
Kuva
No, we cannot tell you what this is like. You are the boss of your own senses! Taste, evaluate, determine and enjoy!!
Käyttäjän avatar
MarcusVonSaxberg

ViestiKirjoittaja Tomassino » Ti Touko 31, 2011 9:50 am

MarcusVonSaxberg kirjoitti:Paketti tuli viimeviikon perjantaina ja nyt olen pari kertaa käytellyt tätä Mitchell’s luxury shaving soappia. Tämän fiiliksen voi kuvailla vain yhdellä lausekkeelle: "Best shave ever."

Samaa minäkin aikanaan totesin kun tuota aloin poskille vaahdottamaan. Siitä erinomainen tuote, ettei se ärsytä naamavärkkiä ja sen voi vaahdottaa suoraan sudilla kasvoille.
Kuva
*Vitolakritiikin lyyrinen Rocco*
Käyttäjän avatar
Tomassino

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Vapaata puhetta