Rannekellot

Sana on vapaa. Tänne voit kirjoittaa mitä vaan.

Valvoja: Lasse

Heiluuko kello ranteessa?

Kyllä, päivittäin.
45
48%
Silloin tällöin ja juhliessa.
12
13%
Keräilyharrastuksen puolella. Hifistelen rannekelloilla.
2
2%
Muistan saaneeni yhden mummolta joululahjaksi. Minnekähän se on joutunut?
11
12%
En käytä, koska minulla on kännykkä ja olen muutenkin tyylitajuton.
23
25%

Ääniä yhteensä : 93

Re: Rannekellot

ViestiKirjoittaja Restless » Pe Heinä 25, 2014 1:13 pm

Nii juu, ne kellot...?
Käyttäjän avatar
Restless

ViestiKirjoittaja Kumppari » Pe Heinä 25, 2014 1:14 pm

Sehän nyt on selvä, ettei kusipäät tältä pieneltä pallolta lopu kulumallakaan, tylsäähän täällä olisi jollei ne olisi aina määräilemässä miten kukin ja kuka elää...

Mukavia nää aasinsillat ja paskamyrskyn nostatukset...
Luomun ja käsityöläisten ystävä!
Käyttäjän avatar
Kumppari

ViestiKirjoittaja Derp » Pe Heinä 25, 2014 1:18 pm

Niin joo, puhutaanpa kelloista siis.
Käyttäjän avatar
Derp

ViestiKirjoittaja Jape » Ke Elo 06, 2014 11:16 am

Kuva

Isketään kuvaa uusimmasta kellosta, josko se Tomassino myös aktivisoituis tähän ketjuun jossain vaiheessa... :sigge:
Jape

ViestiKirjoittaja Tomassino » Ke Elo 06, 2014 4:27 pm

Katohan sie ku on sliipattu kello. Hiano ku mikä. Tag?
Sulla, jape, on muuten samanlainen tissotin prs, kuin mulla. Oletan että se oli automaattikoneistolla.
Koetan tänään rakennella yhden postauksen perintökellosta illan mittaan.
Viimeksi muokannut Tomassino päivämäärä Ke Elo 06, 2014 5:11 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
*Vitolakritiikin lyyrinen Rocco*
Käyttäjän avatar
Tomassino

ViestiKirjoittaja Tomassino » Ke Elo 06, 2014 5:07 pm

Kuva nyt ole mikään kovin kummoinen tabletilla räpsäistynä, mutta tärkeämpää kuitenkin kellon tarina.
Kyseessä Sveitsiläinen Novus Incablock, 17-kivinen vetokello.
Kyseinen kello löytyi pappa-vainaan jäämistöistä erittäin huonokuntoisena.
Taulu oli lommoilla, hapettumia joka puolella, koneisto sonnassa, lasi naarmuilla ja metalliranneke oli poikki.

Aikani kun nyt kelloa puunasin, lasin kiillotin, koneiston putsasin ja vielä vaihdoin nahkarannekkeen, niin kello sai aivan uuden elämän. Nyt sitten se on ollut muutaman päivän ranteessakin, ja käy yllättäen lähes minuutilleen aikaa kaiken muun hyvän päälle. Että tällainen perintövehje 60-luvun alkupuolelta kyseessä. Ei niinkään arvokas rahallisesti, vaan tunnearvoltaan kova juttu. Nyt on sitten papan kello ja isopapan taskukello lyönnissä. :)

Kuva
Kuva
Käyttäjän avatar
Tomassino

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » La Elo 23, 2014 9:06 am

Lupasin laittaa perintökellosta kuvan vaikka kuulunkin tässä äänestyksessä alimpaan kategoriaan. Itse asiassa luulin tossa vuosituhanteen vaihteessa että rannekellot muuttuvat kokonaan anakronismeiksi, koska kännykkä, mutta olin yhtä väärässä kuin kaikissa ennustuksissani (taidan mm. olla häviämässä ravintolasalillisen olutta vedonlyönnissä jos ei feibu vähän äkkiä mene konkkaan). Pahuksen hienoja kelloja joka tapauksessa tässä säikeessä vaikka en niillä kouraani kahlitsisikaan.

Isoisän kello on Lanco, jostain viime vuosisadan alkupuolelta. Samanlaisella ankkurikoneistolla on perustaskukelloja näköjään myyty vaikka millä nimillä.

Kuva
Kuva
Kuva

Nauris ei kävele kuin muutamia sekunteja kerrallaan, mutta satasia en aio putsauksesta maksaa. Kattelin että alimmassa kuvassa näkyvät kaksi reunimmaista ruuvia avaamalla varmaan saa koneiston irti että sieltä voisi ainakin päällimmäiset pölyt puhallella? Kannattaako edes yrittää itse?
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja MrMidFinger » La Elo 23, 2014 4:30 pm

Turha sitä on purkaa. Jos ja kuten oletettaisin takakansi on ollut kiinni niin pölyä ei koneistoon ole juri päässyt.
Luulisin etä kello kaipaa voitelua, Siis ensin koneiston pesu ja siten voitelu perään. Noilla oljyillä ja vanhemilla rasvoilla kun on tapana hieman kuivua ja näin ollen voiteet ei juur auto asiassa jopa saattavat jumittaa koneistoa. Nykyisillä voiteluaineilla ei kuivuminen ole niin nopeaa jos ylipäänsä sitä on.
Mä laitaisin kellon takaisin fikkaan ja alkaisin metsästämään sellaista henkilöä joka osaa homman.
Mä mitään tiedä... Kunhan löpisen. Se on meinaa lukian vastuulla
ROMPETORILLE
Päivitetty 12.4-15
Käyttäjän avatar
MrMidFinger

ViestiKirjoittaja Tomassino » Pe Elo 29, 2014 6:02 pm

Mukavaa M-K, että laitoit kuvan. :D Tulikin kelloasioista(kin) höpöteltyä yhteisillä tapaamisilla sikarin ääressä.
Mä luulen, että hyvä on jos odotat sitä hetkeä kun näet jonkun huollon osaavan amatöörin ja annat homman sille.
Kuva
Käyttäjän avatar
Tomassino

ViestiKirjoittaja Jape » La Syys 06, 2014 11:35 am

Vaihdatin eilen Tagiin kumirannekkeen. Ai että on mukavan tuntuinen ranteessa.

Kuva

Ja Tomassino joo, samanlainen Tissotti on mulla, muistaakseni sulla oli nahkarannekkeella ja niillä vaaleilla pikkutaulun kehyksillä? Mulla teräs- sekä nahkaranneke siihen ja mustilla pikkutaulujen kehyksillä.

Täytyy katsoa jaksaisko tänään viel laittaa kuvaa yhdestä Oriksen kellosta mikä kans pyörii tuolla winderissa...
Jape

ViestiKirjoittaja Jape » La Syys 06, 2014 2:02 pm

Elikä tämmöinen Oris Frank Sinatra Chronograph kiikkuu kans välillä ranteessa. Tähänkin löytyy myös Oriksen ruskea nahkaremmi, mutta se on turhan ohkainen omaan makuun.

Kuva

Ja tässä kuva missä taulukin pääsee hieman enemmän oikeuksiin. Luurilla ei oikein tota ulkonäköä saa kuviin vangittua.

Kuva
Jape

ViestiKirjoittaja woolybully » Ke Loka 22, 2014 10:26 pm

Kellofriikki olen. Vasurissa kulkee automaatti Candino. Läpinäkyvä safiirilasi takana. Näkyy koneisto ja pyörä, joka sirisee kivasti kelloa liikauttamalla. Jonkinlainen sveitsiläinen budjettiautomaattihan tämä on. Haaveena olisi Speedmaster tai Monaco. Noiden hankkimiselle on vain yksi este. Se joka alkaa ärrällä.
Käyttäjän avatar
woolybully

ViestiKirjoittaja Omskakas » Pe Elo 28, 2015 10:22 pm

Miksi Jon Snow seurasi tätä ketjua?

For The Watch.
Käyttäjän avatar
Omskakas

ViestiKirjoittaja tuumas » La Elo 29, 2015 4:07 pm

Osallistutaan nyt tähänkin, aikaraudat kiinnostaa kyllä. Ranteessa aika useasti Longinesin Hydroconquest sinisellä kellotaululla ja ulkohommissa Casion G-Shock AWG-M100B. Pukukellona Candinon ohut, nahkarannekkeinen kello jonka mallia nyt en muista. Olisihan se kivaa jos olisi varaa panostaa enemmänkin kelloihin...
tuumas

ViestiKirjoittaja Jape » Su Elo 30, 2015 9:29 am

Lonkku kyllä omaa tällä hetkellä parhaan HLS:n. Mulla on kellot vaihtunut jälleen kerran. Varmaan seuraavasta liksasta tilaan Seikon SKX009:n duunikelloksi.
Jape

Edellinen

Palaa alueelle Vapaata puhetta