Harrastus vai riippuvuus

Sana on vapaa. Tänne voit kirjoittaa mitä vaan.

Valvoja: Lasse

Harrastus vai riippuvuus

ViestiKirjoittaja pera » Ti Syys 18, 2012 8:17 pm

Nousipa tuollainen ajatus mieleeni, kun ajattelin omaa nikotiini historiaani. Ensimmäiset sauhut tupakasta tuli vedettyä joskus 50/60 luvun vaihteessa naapurin Pentin äidiltään varastamista pilliklubeista. Sauhuttelua jatkuikin melko tiiviisti noin 25v. Polttelin pääasiassa savukkeita, mutta myös piippu kuului kuvioihin ajoittain. Joskus v.85 lääkärin määräyksestä lopetin, ja olinkin polttamatta 15 vuotta. Kunnes tuossa vuosituhannen vaihteessa rupesi mielessä pyörimään, että pitäähän miehellä jotain paheita olla. Ja ei muuta kuin tuumasta toimeen. Tupakointi alkoi uudestaan, mutta pysyin kuitenkin mielestäni kohtuullisessa 4: savukkeen päivävauhdissa vuosia. Piiputtelu alkoi myös savukkeiden rinnalla 4-5 vuotta sitten. Nykyään poltan pari kopallista, ja 2 savuketta päivässä, mikä on mielestäni melko kohtuullista. Savukkeiden määrän tiputtaminen 4:stä 2:teen vaati kyllä melkoisesti työtä. Nyt kun noita piippuja ja piipputupakoita on joskus tullut esiteltyä ystäville ja olen kertonut harrastuksestani, niin olempa kohdannut kaikenlaisia reaktioita. Hymähdyksiä, epäuskoa, että tuoko muka harrastus. Ompa joku myös sanononut suoraan, että miten joku voi laittaa rahansa tuollaiseen. Minua eivät kuitenkaan ihmisten reaktiot vaivaa pennin vertaa, mutta joskus kyllä tulee kysyttyä itseltään nuo otsikon sanat. Varsinkin kun tuo piipputupakka maku kulkee kuin juna sinne nikotiinipitoisempaan suuntaan.Ja täytyypä tunnustaa, että pikkuhiljaa nuo piiputtelu hetket päivittäin rupeavat määräämään tahdin ja aikataulut. Miten on? Harrastus vai riippuvuus? Mielipiteitä!!!
pera

Re: Harrastus vai riippuvuus

ViestiKirjoittaja Ninsku » Ti Syys 18, 2012 8:27 pm

Omalta kohdaltani harrastus edelleen, tosin harrastan tätä aktiivisemmin kuin aloittaessani kuvittelin. Alkuinnostusta, väittäisin. Tosin on ollut paljon enemmän chillimpiä hetkiä ja olen nauttinut elämästä enemmän, en usko että niksoja on ihan hirveästi vielä ollut. Tällä hetkellä voin olla tupruttelemattakin, joten ei tämä kai sitten vielä ole riippuvuuden puolella. Nautintoaine kuitenkin, ja koukussa olen lähinnä koko "kulttuuriin".
Oli piiput ennen puuta, hipit rautaa.
Käyttäjän avatar
Ninsku

ViestiKirjoittaja Iivana » Ti Syys 18, 2012 9:42 pm

Hyvä kysymys, olen usein miettinyt samaa. Itse olen omaksunut sellaisen Sherlock Holmes -tyyppisen tupakointitavan, että tupakkaa on poltettava päivttäin missä muodossa tahansa. Tupakointia kaikssa muodoissa (sikarit, piippu, savukkeet, nenänuuska ja mälli) olenkin harrastanut jo liki 20 vuotta, kuitenkin välissä on ollut pitkiäkin taukoja eikä mitään vieroitusoireita ole ilmennyt. Lisäksi itse olen usein enemmän mietoihin ja vähän ”fiinimpiin” tupakkeihin kallellaan, tykkään fiilistellä ja nauttia sauhuista. Ehkäpä tämä on vain erittäin aktiivinen harrastus, eikä riippuvuus. Täytyypi tehdä empiirinen tutkimus, että selviänkö ilman nikotiinia vaikkapa kuukauden :D
Käyttäjän avatar
Iivana

ViestiKirjoittaja Jaga » Ti Syys 18, 2012 10:53 pm

Itse laskisin oman käyttöni ainakin harrastukseksi. Nikotiinin vaikutus taitaa olla paljonkin henkilöstä riippuvaa. Harrasteen alkutaipaleella tuntui, että nikotiiniöverit kolkutteli ovella jo yhdenkin tuhdimman sikarin jälkeen, mutta vuosien saatossa toleranssia on kertynyt sen verran että 5kpl isoja kuubalaisia voi poltella lähes putkee ilman mitään sivuoireita. Poltteluni on varsin satunnaista ja välillä voi olla parinkin kuukauden taukoja polttelussa, enkä silti ole huomannut että N-vitamiinin toleranssi mitenkään vähenisi. Koskaan en ole myöskään huomannut että olisi mitään vieroitusoireita mistään tupakkatuotteista. Tupakkaa en ole koskaan polttanut (satunnaisia yksittäisiä lukuunottamatta), mutta esim. (pussi)nuuskasta harvoin kieltäydyn jos joku tarjoaa.
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja _jussi_ » Ke Syys 19, 2012 9:55 am

Minä olen vahvasti riippuvainen tästä harrastuksesta.... Tosin olen sujut asian kanssa ja poltan just niin paljon kun hyvältä/ pahalta tuntuu.

Yksi urheiluhullu kaverini aika-ajoin kyselee multa, että koskas lopetat. Kerron, jottei ole helppoa. Kaikkea nääs on tullut kokeiltua. Utelin sitten kaveriltani ohimennen, että katsotaas kuin jätkän käy jos yrittäisit lopettaa urheilun. Ajatusmaailma hiukan muuttui. Niin, jos noin ajattelee.....

Mulla piipunpoltto on aiheuttanut sen, notta normi röökien määrä on tippunut alle puoleen. Poltin n. 2 askia päivässä, yli 20:n vuoden ajan. Nyt aski riittää 2-3 päivää. Piipullisia en laske, nytkin palaa piipullinen sorvin ääressä...:)

Yhteenvetona, olen siis erittäin riippuvainen tästä harrastuksesta :piippu:
_jussi_

ViestiKirjoittaja Sailor » Ke Syys 19, 2012 10:18 am

_jussi_ kirjoitti:Yksi urheiluhullu kaverini aika-ajoin kyselee multa, että koskas lopetat. Kerron, jottei ole helppoa. Kaikkea nääs on tullut kokeiltua. Utelin sitten kaveriltani ohimennen, että katsotaas kuin jätkän käy jos yrittäisit lopettaa urheilun. Ajatusmaailma hiukan muuttui. Niin, jos noin ajattelee.....

Fyysinen kunto tai sen puute ei nähdäkseni riipu nautitun nikotiinin määrässä, kunhan pysytään jossain kohtuudessa.
Mulla jäis tupakit vuosia sitten piipunpolton myötä. Aluksi piippu kärysi huulessa alati, nyt ehkä noin 6-7 kertaa päivässä, ja siitäkin on tullut sellainen tottumus, että piippu pannaan tulille aina tietyssä yhteydessä, esim töissä aamukahvin yhteydessä.
Jos ottaa napanderia niin sitten palaa kyllä tiiviimmin.
Joskus satunnaisesti pummaan eukolta aamusauhun, jos en ehdi aamulla pistää piippua tulille ja joudun vaikka muksuja heittämään kouluun jolloin en viitsi autossa niiden aikana polttaa.

Olin tässä taannoin työpaikan vuosittaisessa lihaskuntotestissä. Ikäiseni, koko ikänsä ihan homona urheillut kollega normitti ennen testin alkua mua piipunpoltosta, kehotti lopettamaan ja blaa blaa blaa.
Sen meni ilme happamaksi kun vetäisin joka testissä sitä paremmat, ja sanoin että rupee säkin Jari tupakkamieheks niin alkaa sunkin kuntotestis menemään vähän paremmin.
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja _jussi_ » Ke Syys 19, 2012 11:46 am

Sailor kirjoitti:Fyysinen kunto tai sen puute ei nähdäkseni riipu nautitun nikotiinin määrässä, kunhan pysytään jossain kohtuudessa.

Tuosta osin olen samaa mieltä. Nikotiini oikeissa määrin saattaa jopa parantaa suorituskykyä. Ittellä vastaan tuleekin vastaan näin "paatuneena tervakeuhkona" keuhkojen hapenottokyky. Ja se on varmaa, että se vaikuttaa fyysiseen kuntoon, tai/ ja sen ylläpitoon.

Itse harrastan pari kertaa viikossa kaukalopalloa ja pesäpalloa (ja sun muuta "hyötyliikuntaa"). Kyllä välistä huomaa, notta tämä harrastus (piippu) häiriköi muita harrastuksia. Jos ei oo rööki/ piippu huulissa kentällä, niin sitten rökii keuhkonsa pihalle vaihtoaitioon.... 8)

Sorry, meinaa karata tarina topicin ohi
_jussi_

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ke Syys 19, 2012 1:09 pm

Harrastus. Ehdottomasti. NIkotiini ei minuun ole koskaan vaikuttanut jostain kumman syystä, joten rippuvuus ei ole mahdollinen.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja H8red » Ke Syys 19, 2012 3:16 pm

Harrastuksena siinä määrin, että ei tule riippuvuutta. 18 vuoden nikotiiniriippuvuus oli ihan tarpeeksi, nyt 6 vuotta kuivilla.
I fly upon the blackest of wings
I soar through the dark night sky
I answer no call but my own
I alone forge mt reality
For I am the raven
The child of Odin
Käyttäjän avatar
H8red

ViestiKirjoittaja Raakku » Ke Syys 19, 2012 3:42 pm

Nykyään harrastus.Ennen polttelin sätkiä,noin 10vuotta.Silloin ei voinut kuvitellakkaan olevansa ilman tupakkia päivääkään!Tupakka jäi vain jostain syystä pois,en edes yrittänyt, silloin tuli polteltua muutama kopallinen päivässä piippua.Nykyään saattaa mennä viikko tai vaikka kaksi ilman mitään nikotiinia.Itse olen kyllä huomannut että nykyään on nuo toleranssit pienentynyt huomattavasti,ennen meni iso koppa braken flakee ilman mitään kummallisia oloja...no nyt sit ei roppa kestä edes puolikasta :D Nykyään tullut siirryttyä hiukan miedompiin.Silti välillä pesällisen jälkee naama vihreänä.
Nykyään polttelen 1-5 pesällistä viikossa. Välillä tosin tulee joitain kummallisia inspiraatioita ja tulee kiskottua päivässä se 5 kopallista
Käyttäjän avatar
Raakku

ViestiKirjoittaja jpvirtanen » Ke Syys 19, 2012 7:15 pm

Kaiketi vähän tai vähän enemmän molempia, nykyisin enemmän harrastuksen puolella. Viikoittain tulee kuitenkin polteltua, ennen tuli päivittäin. Normaalisti sikaripäivinä menee 2-3 pölliä. Siinä kymmenisen vuotta tuli polteltua sätkiä ja askitupakkia, välillä sikareita. Reilut parisen vuotta sitten, kun tuli kunnolla hurahdettua sikareihin jäikin ihan itsestään se nortin polttelu pois. Nykyisin vaimolta tulee pummattua norttia, jos ei jouda sikaria imaisemaan ja mieli tekee poltella. Kai siellä taustalla joku piru vaanii sitten vielä edelleen.
Kuva
Käyttäjän avatar
jpvirtanen

ViestiKirjoittaja BlackWatch » Ke Syys 26, 2012 9:51 pm

Harrastus kait tämä nykyään on, enenevissä määrin. Jostain kumman syystä kurkku teki lakon viime syksynä, ei ole liikoja polteltu sen jälkeen. Kaihoisasti muistelen tuota hetkellistä piiputtelu villitystä, se se oli mukavata hommaa.

Juurikin Orthexdoorin pohjia kuopsuteltuani eksyin Special G:n poltteleen, ja kyllä tämä herkkua on, kylmästä viis veisaten :D .

Jatkossakin siis mukana tulen foorumilla roikkumaan, vaikka sitten sinä hiljaisena taustajoukkona. Noita chilejä sekä sooseja ei elimistö ole vielä alkanut hylkimään, mitä nyt muuat ankarat roffit koettu :P . Siinä harrasteessa sitten keikutaankin uhkaavasti kahden edellä mainitun eihtovaahdon välillä. (nagasoosilihis jo kutkuttelee, sais tän sikarin jämän eka loppuun)
elämä on...
Käyttäjän avatar
BlackWatch

ViestiKirjoittaja Omskakas » Ma Loka 01, 2012 2:47 pm

Luulen, että olen jossain määrin riippuvainen. Mutta en niinkään nikotiinistä. Vaan siitä hetkestä, kun on saa omaa aikaa ja rauhaa nauttia hyvästä pöllistä. Saatan olla päiviä tai viikkoja, ettei sikarin poltto edes käy mielessä. Mutta sitten kun tajuan sopivan hetken koittaneen, alkaa yhtäkkiä tehdä mieli hirviästi. :D
Käyttäjän avatar
Omskakas

ViestiKirjoittaja LexEtAnnihilato » To Loka 04, 2012 7:47 pm

Omskakas kirjoitti:Luulen, että olen jossain määrin riippuvainen. Mutta en niinkään nikotiinistä. Vaan siitä hetkestä, kun on saa omaa aikaa ja rauhaa nauttia hyvästä pöllistä. Saatan olla päiviä tai viikkoja, ettei sikarin poltto edes käy mielessä. Mutta sitten kun tajuan sopivan hetken koittaneen, alkaa yhtäkkiä tehdä mieli hirviästi. :D

Tähän minun mielestäni kiteytyy aika hyvin tuo oman harrastuksen filosofia, sikarihetki tarjoaa oman rauhan ja ajan omille ajatuksille. Itselläni polttelutahti on siellä 10-15 sikaria vuodessa, enenmmän keräilyä ja ihmettelyä.
Säännöllisesti tulee useita kertoja viikossa urheiltua(kamppailulajit) enkä tupakkaa ole ikinä polttanut, mutta joku pahe on pakko olla. Mielestäni tein hyvän valinnan ;)

Moni onkin arvostellut asiaa että et voi olla sikariharrastaja jos et polta useammin...kaikkea sitä kuulee...
LexEtAnnihilato

Palaa alueelle Vapaata puhetta