Armeija ennen ja nyt

Sana on vapaa. Tänne voit kirjoittaa mitä vaan.

Valvoja: Lasse

Re: Armeija ennen ja nyt

ViestiKirjoittaja marre » Ti Loka 07, 2014 1:59 pm

Olen tähän mennessä tehnyt rekrytointipäätökset kaikkiaan useamman kymmenen ihmisen palkkaamisesta töihin, ja asepalveluksen suorittaminen on/on ollut yksi vähiten kiinnostavista asioista.

Itse aliupseerikoulutuksen asepalveluksessa saaneena en ole osannut arvostaa sitä (auk/ruk) johtajakoulutuksena edes esimiestehtäviin rekrytoidessani.
Matalan tavoitteen kautta kohti pienempää pettymystä.
Käyttäjän avatar
marre

ViestiKirjoittaja lubino » Ti Loka 07, 2014 4:59 pm

marre kirjoitti:Itse aliupseerikoulutuksen asepalveluksessa saaneena en ole osannut arvostaa sitä (auk/ruk) johtajakoulutuksena edes esimiestehtäviin rekrytoidessani.

Ja armeijan olet käynyt vuonna?
Women smoke our Cohibas.Ride our Harleys.Drink our Glenlivet.
Perhaps women could keep their hands to themselves.
-IWC watches-
Käyttäjän avatar
lubino

ViestiKirjoittaja Derp » Ti Loka 07, 2014 6:02 pm

marre kirjoitti:Olen tähän mennessä tehnyt rekrytointipäätökset kaikkiaan useamman kymmenen ihmisen palkkaamisesta töihin, ja asepalveluksen suorittaminen on/on ollut yksi vähiten kiinnostavista asioista.

Itse aliupseerikoulutuksen asepalveluksessa saaneena en ole osannut arvostaa sitä (auk/ruk) johtajakoulutuksena edes esimiestehtäviin rekrytoidessani.

Aika sama täällä. Olen pitkään ollut sitä mieltä että asepalvelus on valtion ylläpitämä sotaleikkikoulu, joka on niin toisesta maailmasta kuin todellinen työympäristö/ -yhteisö ettei näitä kahta voi verrata toisiinsa. Tällöin onkin hyvin riskialtista ryhtyä asettelemaan ihmisiä työelämässä sotilasarvon tai armeijan käymisen/ käymättömyyden mukaan. RUK:ssa huippuarvosanat saanut vänrikkikin voi olla työelämässä ihan yhtä ulapalla kuin sivari tai kuka tahansa muu.
Käyttäjän avatar
Derp

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ti Loka 07, 2014 7:32 pm

lubino kirjoitti:
marre kirjoitti:Itse aliupseerikoulutuksen asepalveluksessa saaneena en ole osannut arvostaa sitä (auk/ruk) johtajakoulutuksena edes esimiestehtäviin rekrytoidessani.

Ja armeijan olet käynyt vuonna?

Jos normaaliin aikaan niin jossain 1985 tienoilla lienee ollut.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja marre » Ti Loka 07, 2014 7:35 pm

Jep, saapumiserää II/1985.
Käyttäjän avatar
marre

ViestiKirjoittaja Sailor » La Loka 11, 2014 9:33 pm

En osaa sanoa Suomen Raskaan johtajakoulutuksen arvostuksesta siviilimaailmassa, mutta takuuvarmasti tiedän että ainakin ilmavoimissa/merivoimissa eri teknisissä tehtävissä työskentelevien varusveijarien työllistyminen on sujunut mallikkaasti.

On sitten eri asia miksi sotaväen tulisi kouluttaa osaajia siviiliin. Pikemminkin tulisi miettiä järjestelmää, jossa koulutettujen ammattitaitoa voitaisiin hyödyntää puolustuvoimissa pitempään antaen näille samalla mahdollisuuksia hankkia lisäkokemusta oppiensa taitojen parissa.
Moni tehtävä on sellainen että sen kyllä asevelvollisuusaikana oppii, mutta kokemusta ei ehdi juurikaan kertyä.

Nyt juurioppineet pääsevät pois ja sitten aloitetaan koulutus taas alusta. Joidenkin kohdalla kengännauhojen solmimisesta alkaen. Sitten siviilissä voivat 6-12 kk kokemuksella antaa asiantuntevia lausuntoja maanpuolustuksesta :shock:
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja marre » La Loka 11, 2014 9:44 pm

Keskimmäinen kappale, samaa mieltä.

Monta kaveria jäi palvelukseen eri tehtäviin, ja ovatkin menestyneet hienosti. Nykyjärjestelmää en tunne.
Käyttäjän avatar
marre

ViestiKirjoittaja Iivana » La Loka 11, 2014 9:47 pm

Sailor kirjoitti:Sitten siviilissä voivat 6-12 kk kokemuksella antaa asiantuntevia lausuntoja maanpuolustuksesta :shock:

Se myös meinaa tuntua ikävältä kun juurikin nämä 6-12 kk:n miehet, ja miksei naisetkin, ilmoittavat facebookissa tai jossain vastaavassa humpuukissa työpaikakseen "Suomen puolustusvoimat" :shock:
Ne ei vittu ole töissä Suomen puolustusvoimissa! Ne on ihan eri tyypit jotka siellä töissä on.
Käyttäjän avatar
Iivana

ViestiKirjoittaja Sailor » La Loka 11, 2014 10:23 pm

Tässä vaiheessa pitää joviaalisti sanoa että mielipiteilläni edustan vain itseäni.

Mutta mutta. Mulla palvelusta noin 20+ vuotta takana. Jäljellä eli tj 1679 eli vähä päivii (karkausvuosia ei huomioitu).
About ensimmäinen puoli maavoimissa (It), jälimmäinen merivoimissa (laivakone/taistelualukset).

Meillä on kyllä olosuhteisiin nähden niin hyvä järjestelmä kuin näillä ehdoilla voi olla. Mä olen kuitenkin 'urani' aikana työskennellyt senverran ulkomaisten joukkojen kanssa, viimeksi Noco/14 -harjoituksessa jenkkien, saksalaisten, tanskalaisten ja kanukkien erikoisjoukkojen (suk/EOD) kanssa. Noilla about kahden-viiden vuoden sitoumus, jonka aikana annetaan joku ammattipaperi/korkeakoulupaikka siviiliin. Ei noista koitetakaan tehdä kaikista johtajia vaan oman alansa ammattimiehiä.
Varsinkin jenkkien kanssa jäi vaikutelma että siinä on jäätäviä ammattimiehiä joiden opit on tositilanteissa testattu ja hyväksi havaittu. Ei ehkä niin sotilaallisia vaan tavallisia ihmisiä, mutta aivan saakelin päteviä työssään. Eipä tuo malli 1:1 suomalaiseen järjestelmään sovi mutta antaa miettimisen aihetta. Jossain englantilaisessa tutkimuksessa todettiin että taistelijan peruskoulutus vaatii minimissään 6 kk. Meillä se on noin 8 vk. Ei ne britit niin paljon tyhmempiä kuin me ole.

Sepä näissä kv harjoituksissa on hyvä puoli että eri maiden porukoilla on tilaisuus oppia toisiltaan. Myös meillä suomalaisilla on paljon annettavaa.

Tuossapa video Noco/14-harjoituksesta, meidän Task Groupista. Kuvattu Gyltössä (Korpo). Tanskalaisten kanssa oli mukava touhuta, siellä oli paljon piippumiehiä. Tunsi olonsa kotoisaksi :D

Northern Coasts 2014 - Maritime EOD task group in…: http://youtu.be/1yLz7LIzkg4
Viimeksi muokannut Sailor päivämäärä La Loka 11, 2014 10:32 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja Johnnyboy » La Loka 11, 2014 10:25 pm

x
Viimeksi muokannut Johnnyboy päivämäärä To Helmi 11, 2016 12:52 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
"Tupakointi lyhentää elämää - mutta onneksi vain loppupäästä"
Käyttäjän avatar
Johnnyboy

ViestiKirjoittaja Iivana » La Loka 11, 2014 11:08 pm

Itse suoritin palvelukseni Lapin rajavartiostossa eli Ivalon rajajääkärikomppaniassa 90-luvun puolivälissä. 12 kk minä siellä viihdyin, lopussa sitten upseerikokelaana. Sanotaanko näin että työelämässä olisin varmasti pärjännyt yhtä hyvin vaikken olisi tuota käynyt, siviiliammattini kun ei liity millään tavalla saamaani varusmieskoulutukseen. Antoi se kuitenkin motivaatiota opiskeluiden aloittamiseen ja opetti huolehtimaan isommastakin porukasta eli vastuullisuutta tuli opittua. Mikään välttämätön paikka Suomen armeija ei mielestäni ole, elämän perusasiat oppii tai on oppimatta, ei siinä välttämättä kaikki armeijaa tarvitse. En pitäisi enää 2000-luvulla armeijaa minään miehen mittana, jonka perusteella siviilielämässä ihmisiä töihin palkattiin.
Mulla menisi varmasti ihan yhtä surkeasti vaikka sivarin olisin käynyt :D
Käyttäjän avatar
Iivana

ViestiKirjoittaja tuumas » Su Loka 12, 2014 11:59 am

Iivana kirjoitti:Itse suoritin palvelukseni Lapin rajavartiostossa eli Ivalon rajajääkärikomppaniassa 90-luvun puolivälissä. 12 kk minä siellä viihdyin, lopussa sitten upseerikokelaana. Sanotaanko näin että työelämässä olisin varmasti pärjännyt yhtä hyvin vaikken olisi tuota käynyt, siviiliammattini kun ei liity millään tavalla saamaani varusmieskoulutukseen. Antoi se kuitenkin motivaatiota opiskeluiden aloittamiseen ja opetti huolehtimaan isommastakin porukasta eli vastuullisuutta tuli opittua. Mikään välttämätön paikka Suomen armeija ei mielestäni ole, elämän perusasiat oppii tai on oppimatta, ei siinä välttämättä kaikki armeijaa tarvitse. En pitäisi enää 2000-luvulla armeijaa minään miehen mittana, jonka perusteella siviilielämässä ihmisiä töihin palkattiin.
Mulla menisi varmasti ihan yhtä surkeasti vaikka sivarin olisin käynyt :D

Ajatukseni juurikin.
tuumas

ViestiKirjoittaja Sebu » Su Loka 12, 2014 7:07 pm

Mun maailmankatsomuksen mukaan armeija on kansalaisvelvollisuus jonka vältteleminen kertoo henkilöstä jotain joka ei sovi omaan maailmankuvaan..
Totuus on nyt vaan semmonen että jos rajan yli tullaan voimalla niin siinä ei mummojenkääntelytaidot tai edes linnassaistumistaidot auta vaikka olis kuinka sitä mieltä että sivistyneet ihmiset hoitaa homman keskustelemalla.
Se kuinka asia käytännön tasolla on hoidettu on eri juttu ja voidaan kyllä keskustella siitä miten paljon täällä voimat riittää laittaa vastaan. Se että osa ilmoittaa ettei aio edes yrittää ei ainakaan helpota tilannetta.
Muutaman henkilön olen kerinnyt itsenkin palkata eikä ilman inttiä meikäläisen seulaa helposti läpäise. Tämä ei siis johdu siitä että kuvittelisin armeijan käymisen jotenkin erityisesti parantavan ammattitaitoa mutta monissa duuneissa asenne ja velvollisuudentunto on vähintään yhtä tärkeitä asioita lopputuloksen kannalta.
Sebu

ViestiKirjoittaja noviisi » Su Loka 12, 2014 7:52 pm

^ Jos kuvittelet, että asenne ja velvollisuudentunto on aseellista palvelusta suorittamattomilla vähäisempi kuin aseellisen palveluksen suorittaneilla, niin olet auttamattomasti väärässä. Itse tiedän sellaisia intin käyneitä, jotka ovat täysin rikollisia ja välinpitämättömiä yhteiskuntarauhasta. Tämän perusteella asian voisi yhtä hyvin kääntää toisinpäin. Tällaisia tunteellisiin mielikuviin perustuvia propagandistisia stereotypioita, kuten esim. sivareiden asenteen ja lujuuden väheksyntä, on täysin hyödytöntä vaalia. Siitä ei hyödy kukaan. Vähiten se yhteiskunta, jota sinä olet puolustavinasi.

Itselläni on kokemusta asepalvelusta ylistävistä esimiehistä. Ne kaksi ovat olleet johtamis- ja esimiestaidoiltaan elämänhistoriani surkeimpia muitakin kuin itseäni kohtaan. En kuitenkaan väitä, että kaikki olisivat samanlaisia, mutta muunkaltaisia kokemuksia ei vielä ole ehtinyt syntymään. Parhaita ovat ne, jotka eivät tuo asiaa esille, eivätkä korosta sitä, ovat he sitten käyneet intin tai eivät.
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja Derp » Su Loka 12, 2014 8:09 pm

En oikein tiedä onko se hyvä asia jos työnantajan maailmankatsomuksellisuudella on merkitystä työntekijöiden palkkaamisessa. Kaikki fundamentalismi on aina pahasta, ja mielestäni näitä pitäisi aina tarkastella tapauskohtaisesti. Armeija ei ole mikään kansalaisvelvollisuus niin kauan kuin se on suunnattu ainoastaan miespuolisille kansalaisille. Jos naisille olisi puolen vuoden "lotta svärd" -tyyppinen koulutus, voisimme puhua kansalaisvelvollisuudesta.

Itse olen palkannut porukkaa kymmeniä kertoja ainoastaan Saksassa ja mukaan on mahtunut niin armeijan käyneitä, sivareita ja sellaisia jotka ei ole käyneet kumpaakaan. Sen olen huomannut ettei henkilön asepalvelushistoria kerro pätkääkään asenteesta tai velvollisuudentunnosta. Intin käynyt työnhakija on ihan hyvin saattanut lusia sen puoli vuotta täysin väkisin ilman merkkiäkään asenteesta saati velvollisuudentunnosta. Toinen työnhakija on saattanut opiskella senkin ajan asenteella, opiskellut ehkä uuden kielen alkeita ja muita työelämässä arvostettavia asioita. Lusmuilijat on sitten erikseen mutta niitä on kaikissa ihmisryhmissä, siinä ei vaikuta intti tai sen käymättömyys.
Käyttäjän avatar
Derp

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Vapaata puhetta