Koirathread

Sana on vapaa. Tänne voit kirjoittaa mitä vaan.

Valvoja: Lasse

Re: Koirathread

ViestiKirjoittaja Sailor » La Syys 07, 2013 9:00 am

Siinäpä tuo. Kuva viime talvelta. Silloin oli tosin noita älykääpiöitä vielä kaksi.

Mitä tulee koirien pitoon kerrostalossa/okt:ssa/kartanossa niin jutun pointtina, siis mielestäni on antaa koiralle tarpeeksi liikuntaa ja virikkeitä. Sisätiloissa neliöillä ei väliä, nuo stupidot viettää aikaansa kuitenkin aina väärässä paikassa, jaloissa, oviaukoissa, hyväntahtoisen hölmöinä.
Toki senverran pitää olla tilaa että koirakin omaksuu jostain oman paikkansa jonne pääsee ikäänkuin putiin rauhoittumaan.

Betoniviidakosta ei mulla tosin kokemusta, mutta koiran kanssa tulee päivittäin liikuttua parit kolmet kunnon lenkit metsässä tai tuolla syrjäkylillä, ja muuten pääsee juoksentelemaan pihalla. Löytyy myös lääniä jossa piski saa juosta riittävästi vapaana, pitää vaan katsoa ettei ole peuroja/kettuja/supeja näköpiirissä koska sitten se läks ja saa karjua kurkkunsa kipeeksi että tajuaa tulla takaisin.

Kuva
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja Captain1955 » La Syys 07, 2013 10:50 am

Koirat on hyviä tyyppejä. Meillä nyt on tuollainen vielä suhteellisen pentumainen karvakasa kaverina. Yhtään kuvaa ei taida koneella olla.
Nykyään mulla on paljon enemmän vapaa-aikaa kuin 10 vuotta takaperin, niin kerkeän onneksi viettää enemmän aikaa tämän kanssa kuin edellisen, jonka elinaikana työkiireitä oli ihan eri tavalla kuin nykyisin.

Mun mielestä koira (ja kissa) voi elää hyvin tai huonosti sekä kaupungilla että maalla. Riippuu täysin omistajasta. Vaikka lähellä kaupungin keskustaa asun, niin omalla kohdalla olen huomannut että koirat tykkää kyllä kävellä paljon mieluummin vaihtelevassa metsämaastossa kuin tasaisella asfaltilla. Suosittelisin siis myös keskikaupungissa asuvia ihmisiä viemään koiransa välillä metsään. Ja toki maaseudun koirien olisi varmasti hyvä käydä välillä kaupungin vilinään totuttelemassa.
Käyttäjän avatar
Captain1955

ViestiKirjoittaja oka » La Syys 07, 2013 11:04 am

Käyttäjän avatar
oka

ViestiKirjoittaja drinkalot » La Syys 07, 2013 1:54 pm

Koirat on kivoja kun ne on jollain muulla. Parhaita on bonsaikissat.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja Captain1955 » Ke Elo 06, 2014 1:06 pm

Tänään on ollu tämän lomamatkan ehdottomasti paras aamupäivä. Ajettiin kuuden jälkeen aamulla paikalliseen löytökoirien/ kaltoinkohdeltujen koirien "kotiin". Paikka oli ankea joo, mutta se koirien ilo oli sydäntä lämmittävä, kun huomasivat että tultiin niitä tervehtimään. Koirat sai telmiä samalla henkisellä tasolla olevan vanhan ukon kanssa. Innokkaimmat vetivät minua parrasta ja nuolla lutkuttivat korvat puhtaiksi :D
Vein niille kaksitoista kahden kilon säkkiä kuivaruokaa, leluja, vilttejä ja sata puruluuta. Olivat kuin vekarat jouluaattona. Vaikka tuo kalliiksi tulikin niin oli varmasti paljon antoisampaa käyttää rahat noin kuin käydä pari kertaa ryyppäämässä. Maailman hienoimpia ihmisiä ne jotka siellä vapaaehtoiseina päivittäin työskentelevät. Oli siellä yksi suomalainenkin.

Jos jotain hyväntekeväisyyttä haluaa harrastaa, niin ainakin mä vakuutuin että tuonne uskaltaa koiraihminen kyllä rahansa lähettää. Menee varmasti hyvään tarkoitukseen. Nyt Suomeen lennettäessä mä saan muuten toimia saattajana yhdelle koiralle joka tulee Suomeen tuolta. Se saa varmasti hyvän kodin Suomesta. Joku saatanan nyrkillätapettava saasta oli tuoltakin viattomalta eläimeltä korvat silponut ja sitten kadulle hyljännyt...

Ohi aiheen: Espanjassa vuokra-auto on hirmuisen kätevä.
Käyttäjän avatar
Captain1955

ViestiKirjoittaja Sailor » Ke Huhti 15, 2015 6:08 pm

Nostetaas taas.

Tuollainen muutti pari viikkoa sitten taloon. Siis toi snadimpi. Vanhempi piski meinasi samantien muuttaa pois mutta alkaa jo tottua. Pikkuäijä tottelee nimeä Jurri.

Kuva
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja MrMidFinger » To Huhti 16, 2015 2:30 am

Onkos tuo bouvier?
Mä mitään tiedä... Kunhan löpisen. Se on meinaa lukian vastuulla
ROMPETORILLE
Päivitetty 12.4-15
Käyttäjän avatar
MrMidFinger

ViestiKirjoittaja Sailor » To Huhti 16, 2015 2:44 pm

MrMidFinger kirjoitti:Onkos tuo bouvier?

Brien paimenkoiria eli briardeja molemmat.
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja MrMidFinger » To Huhti 16, 2015 7:44 pm

Mitäs mieltä olet Typistyksistä. Minun mielestäni pykälä on persiistä.
Tyttärellä oli aikoinaan noita bouvierta ja korva ongelmat alkoivat samantein kun pykälä astui voimaan. Samaa olen kuullut myös dogien omistajilta ja dogeilla on vitsauksena se häntä joka on suht siro ja rustot nastuu poikki jos koira innoissaan heiluttaa häntäänsä ja hakkaa sitä johonkin tahi se osuu johonkin kovemmin. Aluksi en oikeen ollut uskovinani koko juttua mutta kun olen vainvihkaa häntiä kokoillut tuntuu siltä että harvalla se on päästä suora vaan tuppaa olemaan mutkalla ym kyhmyllä.
ROMPETORILLE
Päivitetty 12.4-15
Käyttäjän avatar
MrMidFinger

ViestiKirjoittaja EES » To Huhti 16, 2015 9:33 pm

Olisi ehkä syytä viedä jalostusta rodun kannalta terveempään suuntaan mikäli terveyden vuoksi pitää alkaa silpoa koiraa. Eli en kannata koiran silpomista.
Käyttäjän avatar
EES

ViestiKirjoittaja Sailor » To Huhti 16, 2015 10:34 pm

Lähtökohtaisesti mä suhtaudun kuten edeltäjäkin. Myönnettäköön etten ole sen syvällisemmin asiaan perehtynyt koska meillä ei ole koskaan tässä vuosikymmenten aikana ollut koirarotua jota tuo asia koskisi. Darwin minussa sanoo että jalostus olisi voinut mennä paremminkin jos typistys on pärjäämisen elinehto.

Onhan nuo hännät pitkiä ja sojottaa miten sattuu. Sitä oppii kummasti pitämään pois tuopit sun muut hajoavat pois soffapöydältä.
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja MrMidFinger » To Huhti 16, 2015 11:31 pm

Silpomista..Joo o. Silvotaanhan sitä ihmisiäkin ja oikein luvalla.
Usein koirat typistetään terveydellisistä syistä, tai koska työkäytössä koiralle on turvallisempaa toimia ilman lepattavia korvia ja pitkää häntää. Ymmärrän täysin hyötysyistä typistetyt koirat, enkä tuomitse ulkonäkösyistäkään typpäämistä, kunhan homma on hoidettu asiallisesti. Paljon sairaampaa on ulkonäkösyistä sairaaksi jalostaminen, siitä kärsii rotu ja koira koko elämänsä ajan.
Esim, katsokaapa Bondin kuurakettia jossa liikutaan sen pahiksen linnassa ovat koirat (Doobermannit) todella ylväitä. Siihen jos laittaa rinnalle mielessään isot luppakorvaiset yksilöt niin voi ajatella eroa. Mielestäni typistykset on vain pieni osa joka on otettu eläin suojelijoiden kynsiin. Muuhun kun ei keinot riitä. Pahempia tapauksia ovat esim vaikka Mopsit (Silmä- ja hengitysongelmia), bulldogit (Lonkkavikaa eniten kaikista roduista; synnynnäiset sydänviat ovat yleisiä) tahi Shar pei, (pennun silmät täytyy leikata ennen kuin se voi elää normaalia elämää. Muuten silmäluomet voivat kääntyä ympäri tai rullalle). ynnä monet muut rodut jotka on valmiiksi jalostettu sairaiksi.

Mutta asia vilpitön, kantasi on tullut julki ja sitä kunnioitamma. Ei aleta vääntämään.
ROMPETORILLE
Päivitetty 12.4-15
Käyttäjän avatar
MrMidFinger

ViestiKirjoittaja EES » Pe Huhti 17, 2015 7:17 am

Ihmisen ja koiran ulkonäön muokkaamista kirurgisesti ei oikein voi verrata. Molemmissa tapauksissa operaatiosta päättää ihminen ja koiralta ei paljoa kysellä.
Taitaa aika harvassa nykyään olla työkoirat joilta pitäisi sen vuoksi typistää mitään.
Terveysaspekti on ihan ok mikäli yksittäinen tapaus vaatii typistämistä. Silloin kun se on hallitseva käytäntö rodun kohdalla ulkonäön muokkaamiseen, niin miksi ei vain jalosteta kyseistä ominaisuutta?

Ulkonäöllisistä syistä typistäminen on vain ihmisen turhamaisuutta. Sama kuin tatuoisi koiraan kuvia ihan vaan koska sattuu omaa silmää miellyttämään. Tatuoimisesta on vähemmän haittaa koiralle kuin hännän typistämisestä joka voi vaikuttaa sen viestintään muitten koirien kanssa.

Tuosta olen ihan samaa mieltä, että rotuja tulisi jalostaa terveempään suuntaan. Mopseilla ei kohta mahdu kieli suuhun, kun kallosta on tullut niin lyhyt. Muutkin antamasi esimerkit hyviä kuinka voidaan tehdä tietoisesti koiran elämästä hankalaa jalostamalla.

Ei meidän tarvitse näistä asioista sen kummemmin vääntää, kun ei voida juurikaan vaikuttaa meneillään oleviin käytäntöihin tämän keskustelun kautta. Mielipiteitä jos kysytään, niin niitä on hyvä jakaa eikä niistä tule silloin kenenkään loukkaantua sillä jokainen on oikeutettu omaansa.
Käyttäjän avatar
EES

ViestiKirjoittaja seimi » Pe Huhti 17, 2015 11:04 am

MrMidFinger kirjoitti:Mitäs mieltä olet Typistyksistä. Minun mielestäni pykälä on persiistä.

Minun mielestäni pykälä on hyvä.

En ihan ymmärrää, miksi kysyt tätä. Oletko joskus saanut jonkun typistämisen vastustajan muuttamaan mielensä argumenteillasi?

Mun kokemus on, että tämä on niitä keskustelunaiheita, joista seuraa ainoastaan se, että esitetään kannat, jotka poikkeavat toisistaan. Yleensä myöskin takuuvarma riidan aiheuttaja. Näistä syistä, en tästä lähde enempää argumentoimaan.
Käyttäjän avatar
seimi

ViestiKirjoittaja Kumppari » Pe Huhti 17, 2015 12:08 pm

Yksinkertaisin ratkaisu tähänkin ongelmaan on, että ei hankita kaikenmaailman kasvattajilta noita valmiiksi ongelmallisia ja suosittuja koirarotuja.

Mielestäni esim. sekarotuisten syrjiminen joissain piireissä on verratavissa ihmiskohtaiseen rasismiin, jota ei tohtisi kokea enää näin 2010-luvulla...

Yleensä sekarotuiset ovatkin niitä terveimpiä koiria.

Meidän koira on risteytys labbista ja suomenajokoiraa, ominut rotujensa parhaimmat puolet ilman lonkka-ja nivelvikoja, erinomainen jäljestykseen ja vaikka ajoonkin, jos metsästystä harrastaisin.
Luomun ja käsityöläisten ystävä!
Käyttäjän avatar
Kumppari

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Vapaata puhetta