Kaasugrillin oston alkeet

Sana on vapaa. Tänne voit kirjoittaa mitä vaan.

Valvoja: Lasse

Kaasugrillin oston alkeet

ViestiKirjoittaja Siggetero » La Elo 02, 2014 7:41 pm

Olen ostamassa elämäni ekaa kaasugrilliä ja ajattelin samantien välttää kaikki turhat aloittelijan mogat. Joten mihin kannattaa kiinnittää huomiota:

- koko
- polttimien määrä
- sivukeitin
- koko: ala- vs. ylätason kokosuhde
- puhdistettavuus
- merkki
- muita juttuja

Grilli tulee 5. kerroksen lasitetulle 20 m² partsille ( juu, partsilla saa valmistaa safkaa kaasugrilillä), keittiöön matkaa 10m, normikapasiteetti neljälle hengelle - toisinaan isommallekin lössille, tarkoitus olisi alkuinnostuksenkin jälkeen grillata läpi vuoden, hintaa voisi olla n. 400€.
Käyttäjän avatar
Siggetero

Re: Kaasugrillin oston alkeet

ViestiKirjoittaja Nepa » La Elo 02, 2014 10:16 pm

Mä en kauheesti näistä tiedä, mutta se sivukeitin on kuulemma turha syö vaan grillaustehoa.
Mulla on kolmella poltimolla, puolet valurauta ritilää puolet parillaa, ylhäällä ritilä.
Käyttäjän avatar
Nepa

ViestiKirjoittaja Sailor » La Elo 02, 2014 11:04 pm

Jossain ketjussa tuosta olikin juttua mutta laitetaan tähän nyt jotain mielipiteitä.

Koko ja poltinten määrä on vähän suhteessa toisiinsa. Liian pientä ei kannata ostaa. Liian pieni voi käydä myös liian kuumana. Grillin tarkoitus ei ole polttaa kaikkea täpöllä vaan se on oikeasti monipuolinen värkki. Toimii myös uunina, ja juuri siihen liian pienen grillin lämpötilanhallinta voi olla vaikeaa. Plussaa jos kannesta löytyy lämpömittari. Voipa sellaisen itsekin jälkeenpäin asentaa.

Sivukeitintä en ainakaan itse tarvi. Jossain vanhoissa, nyt jo puhkiruostuneissa grilleissä sellainen oli mutta kyllä sen tarve meille oli vähäinen. Toki jossain mökkigrillissä sellaiselle saattais olla enempi käyttöä.

Ylätasoa käytetään yleensä jo grillatun ruuan lämpinä pitämiseen, joten sen olis hyvä olla helposti irroitettava. Mä pidän yleensä koko ylätason pois ja pistän paikalleen vasta kun on sen aika. Jos ylätaso on kovin iso niin se voi haitata itse grillattavan safkan käsittelyä siinä alapuolisella levyllä.

Puhdistettavuus on grillin eliniän kannalta tärkeä. Se kannattaa myös puhdistaa mieluummin useammin kuin vain kerran vuodessa. Grillaustasot on hyvä putsata joka kerta käytön jälkeen, muuten tulee syyspuhdistuksesta aika työläs. Valurautataso on hyvä rasvapolttaa kerran vuodessa niinkuin kaikki muutkin valurautaiset astiat. Grillin kestoon vaikuttaa myös emaloinnin laatu.

Kallis ei välttämättä ole paras mutta jollain todennäköisyydellä parempi. Jossain vaiheessa mä kyllästyin noihin halpahallien grilleihin kun ne kesti maksimissaan sen kolme vuotta. Ostin sitten vähän parempana pidetyn merkin ja se on pelittänyt nyt viitisen vuotta ilman ruostetta.
Grilliä voi käyttää myös mietoon savustukseen vaan toki erillinen savustukseen tehty uuni tai pönttö on parempi. Savustus vaatii grilliltä sen että ilmankiertoa eli lämpötilaa voi tarkasti valvoa ja säätää.
Mulla polttimia on kaksi ja se riittää meille. Toisella puolella emaloitu ritilä ja toisella valurautalevy. Grillin saa puretuksi helposti vaikka atomeiksi joten puhdistus on helppoa.
Kyllä tuolla onnistuu hyvin monipuolisesti melkein kaikenlainen ruuanlaitto. Fru tekee siinä jopa uunijäätelöt.

Tottakai hyvä kokki tekee gourmetia ja ala cartea vaikka taskunuotiossa mutta hyvän ja kunnolla suunnitellun grillin käyttö on helpompaa. Hyväksi väitettyjä merkkejä on ainakin Weber ja Landmann mutta kyllä ne sitten maksaakin. Ja kyllä satkun halpisgrillilläkin pärjää, käytettävyys ja kestoikä nyt ei vaan ole välttämättä yhtä hyvät kuin noissa merkkituotteissa.

Toisaalta olenpa syönyt eestiläisten perhetuttujen öljytynnyristä itsevalmistettujen grilissä laitetuista mustikkamarinoitua possua eikä paljon paremmaksi pysty apetta kuvittelemaan.
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja drinkalot » Su Elo 03, 2014 8:18 am

viewtopic.php?f=17&t=3520

tossa aikaisempaa juttua.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

Palaa alueelle Vapaata puhetta