Sähkönsäästöä väärässä paikassa

Sana on vapaa. Tänne voit kirjoittaa mitä vaan.

Valvoja: Lasse

ViestiKirjoittaja Jakke-Setä » To Helmi 15, 2007 5:56 pm

Jakke-Setä kirjoitti:Vaihdon tarpeessa on tolpan kello jos jumittaa pakkasella, sanoisin. Minun työpaikallani tomivat kellokytkimet kovallakin pakkasella aivan normaalisti... niitä paria kroonisesti rikkinäistä tolppaa lukuunottamatta. Työnantajan puolesta ihmeellistä säästelyä; tehtaan koneet haukkaavat sellaisia määriä virtaa, ettei luulisi autojen lämmityksen tuntuvan enää missään. Ympäristön kannalta taitaa auton esilämmitys olla nollasummapeliä, mutta kyllähän se autoa (ja kuskia!) säästää.

On kyllä perseestä se, ettei auton kone enää lämpeä pakkasella kun on niin taloudellinen. Onneksi ei itsellä ole tuota ongelmaa. Palaa ysiviitosta sen verran hulppeat määrät :wink:


Kohtalo ivaa; toissailtana olivat työpaikan lämmitystolpat pimeinä. Sulake tai jokin muu suoja poksahtanut. Mitäs menin kehumaan...
-J-
Käyttäjän avatar
Jakke-Setä
 
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 6:46 pm
Paikkakunta: Pertteli

ViestiKirjoittaja JSP » To Helmi 15, 2007 9:48 pm

Blindman kirjoitti:Vielä palataan siihen tolppaan. Miksi siihen kelloon ei ole voitu laittaa lämmitysperiodiksi vaikka 4 tuntia kerrallaan. Eihän sitä olisi pakko pitää aina neljää tuntia jos olisi vaikka lämpimämpää ulkona. :shock:


Ymmärtääkseni lohkolämmitintä ei kannata pitää päällä sitä kahta tuntia pitenpää. Pidempi lämmitysaika vahingoittaa moottorin tiivisteitä tai jotain sellaista.
JSP
 
Viestit: 362
Liittynyt: La Syys 09, 2006 5:35 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Poro- » To Helmi 15, 2007 9:59 pm

JSP kirjoitti:
Blindman kirjoitti:Vielä palataan siihen tolppaan. Miksi siihen kelloon ei ole voitu laittaa lämmitysperiodiksi vaikka 4 tuntia kerrallaan. Eihän sitä olisi pakko pitää aina neljää tuntia jos olisi vaikka lämpimämpää ulkona. :shock:


Ymmärtääkseni lohkolämmitintä ei kannata pitää päällä sitä kahta tuntia pitenpää. Pidempi lämmitysaika vahingoittaa moottorin tiivisteitä tai jotain sellaista.


Esson baarihuhuja vailla todellisuuspohjaa.
Juontaa juurensa ilmeisesti Wanhoista Ajoista kun käytettiin öljypohjan lämmitintä. Huonot öljyt saattoivat "grillaantua" jos ko. vempainta liikaa käytti. Lohkolämmittimessä ei muuta vaaraa ole kuin sähkön kulutus, ei ne nimittäin niin tehokkaita ole että nesteet kiehuisi tms
Käyttäjän avatar
Poro-
 
Viestit: 1053
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 3:11 pm
Paikkakunta: Jyskylä

ViestiKirjoittaja Blindman » Pe Helmi 16, 2007 7:11 am

Perheen eurooppalaisvalmisteisen ykkösauton akku sanoi sopimuksensa irti viime viikonloppuna, auto kaipaa muutenkin sitä tolppaa ilmojen kylmetessä. :?
Vanha japsi (kesäautoni) sen sijaan lähtee kuin hauki rannasta ilman lisälämpöjäkin vaikka sillä ajetaan päivässä vain se 10 kilsaa. Mukavuudenhaluisena pidän Toyotaa kuitenkin koko päivän piuhassa työpaikalla, koska siihen on mahdollisuus. :twisted:
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman
 
Viestit: 456
Liittynyt: To Marras 24, 2005 9:13 pm
Paikkakunta: Klaukkala

ViestiKirjoittaja Poro- » Pe Helmi 16, 2007 7:28 am

Ja se, käynnistyykö auto pakkasella kylmästä, ei ole välttämättä suora todiste laadusta vaikka ihmiset yleensä niin ajattelee. Autoahan kannattaa pitää lämmittimessä jo +5 lämpöasteessa (n. 15-20min). Kylmäkäynnistys vahingoittaa autoa aina, ja vaikka jotkut autot suostuvatkin sen tekemään, ei niin kannata kuitenkaan tehdä.

Vanhat saabit ja ladat yms lähtevät vaikka -25 asteesta kylmänä käyntiin, eri asia kauanko ne sitten toimivat... :roll:


Oma diesel-pösö ei kyllä kylmäkäynnistysominaisuuksillaan kovin korkealle mene. Kyllähän sen käyntiin saa, mutta ensimmäiseen kymmeneen minuuttiin ajaminen on mahdotonta :lol:
Käyttäjän avatar
Poro-
 
Viestit: 1053
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 3:11 pm
Paikkakunta: Jyskylä

ViestiKirjoittaja mto » Pe Helmi 16, 2007 8:01 am

mun diesel-paku ei lähde käyntiin yli 20c pakkasessa vaikka roikkuis piuhassa ikuisuuden.. :D

tosin en ole ihan varma toimiiko lohkolämmitin edes. aku<b>t</b> eivät jaksa antaa virtaa yli 20c pakkasessa eikä viitsi kyllä uusiakaan ostaa :D
Nuoresta alkoholistista, vanhaksi alkoholistiksi..
Käyttäjän avatar
mto
 
Viestit: 1069
Liittynyt: To Joulu 28, 2006 8:22 am
Paikkakunta: Helsinki

Edellinen

Palaa alueelle Vapaata puhetta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa