Fleikki nautinto ei vaan onnistu

Piipun ystävien oma foorumi.

Valvoja: Lasse

Fleikki nautinto ei vaan onnistu

ViestiKirjoittaja ZENITH » Ti Joulu 09, 2008 1:38 pm

Tervehdys arvon piippuveljet,

Nyt tarvitaan uskonvahvistusta ja kannustusta muuten vain sekä hyviä käytännön vinkkejä. Nimittäin olen opiskellut tämän foorumin ohjeita Flake-tupakan onnistuneesta nauttimisesta mutta homma vaan ei tahdo syttyä. Olen lukenut läpi nuo aikaisemmat flake-ketjut ja moneen otteeseen katsellut tuon flaken pakkausvideon ja noudattanut parhaani mukaan niitä ja muitakin ohjeita joita koko hommaan on liittynyt. Olen kokeillut kahta eri merenvaha piippua (Altinok ja toinen tilaustyönä teetetty) ja tusinaa omistamaani briaaria. Tupakkana harjoituksissa ollut mm. Samuel Gawithin Brackenia, St. James, Navy- ja 1792 Flakea mutta kun en osaa niin en osaa. Ja nyt sitten alkaa uskokin jo hiipumaan tuohon onnistuneeseen flake-nautintoon. Jota niin sinnikkäästi olen tavoitellut.

Olen kokeillut eri tapoja taitella lätyskää. Olen ripotellut pinnalle pienempää haketta jotta syttyy paremmin. Olen kokeillut suoraan purkista polttaa ja sitten kokeillut kuivattaa lettua ja polttaa. Olen kokeillut tiuhempaa ja löyhempää latinkia mutta ei tahdo onnistua. Missä siis vika? Kannattaa varmaan pidättäytyä tutussa ja turvallisessa jauhetussa tavarassa. Vai onko vielä toivoa?
ZENITH

Re: Fleikki nautinto ei vaan onnistu

ViestiKirjoittaja Lepakko » Ti Joulu 09, 2008 5:27 pm

No mä voin antaa oman, semi-noviisin helpon ohjeen. Flakea kannattaa ensin kuivattaa tarpeeksi, esimerkiksi paperin päällä. Avotakan ääressä kuivuu keskimäärin vartissa, huoneenlämmössä tunnissa, parissa. Tottakai lähtökuivuusasteesta riippuen.
Kuivatuksen jälkeen flakea voi paperin päällä jauhaa kämmenten välissä pyörivällä liikkeellä. Tuloksena on hieman isompaa että päällimmäiseksi sytykkeeksi sopivaa hyvin hienoa purua. Näillä eväin onnistuu kyllä. Tarpeeksi kuivana palaa kyllä taiteltunakin, mutta liian kostean ja paksun flaken poltteleminen on ainakin meikäläisen taidoilla yhtä hammasten kiristystä.
Käyttäjän avatar
Lepakko

ViestiKirjoittaja ZENITH » Ke Joulu 10, 2008 9:05 am

Kiitoksia Lepakolle,

Jospa se tästä sitten lähtisi vielä uuteen nousuun. Toivottavasti. Mutta vielä täsmennyksenä: ilmeisesti fleikkaajat ovat kuitenkin onnistuneet tuossa kokonaisten taiteltujen lättyjen polttelemisessa kuten videossa/animaatiossa on esitetty. Vai kuinka? Vai onko kuitenkin tuo Lepakon esittämä kämmenten välissä hienontaminen kätevin tapa onneen? Oman kokemukseni perusteella tuollainen kuivattu lätty kyllä hienonee hiukan kun sen tosiaan kuivaa ja sitten taittelee piippuun joten jatkuvan ja tasaisen palamisen edellytykset on kaiketi olemassa. Mutta itselläni lopputulos on kuitenkin lähes aina sama; palaa pari minuuttia ja taas tarvitaan sytkäriä ja topparia (vaikka olen sytyttämisen kyllä hoidellut huolellisesti). Eri tiheyksisillä latingeilla on tullut myös kokeiltua mutta huonolla menestyksellä kuten tuossa aikaisemmassa viestissä jo kerroin. Olen myös kokeillut toppaamista eri "herkkyyksillä" toisinaan ihan kevyt toppaus ja toisinaan sitten jo reippaammin. Tuloksena sama homma palaa pari minuuttia ja sytkäriä perään ja lopuksi otetaan rassi avuksi kun imukanava on mennyt tukkoon. Mutta kokeilen kyllä tuota kämmenten välissä hienontamista ja sitten katsotaan...
ZENITH

ViestiKirjoittaja Pappa Åberg » Ke Joulu 10, 2008 10:05 am

Mä olen ainakin toistaiseksi luopunut taitteluhaaveista. Flake, joka laskostuu nätisti on aivan liian kostea, eli pitää päivystää maanisesti sen stendarin kanssa, eikä mistään nautinnosta tai rentouttavasta kokemuksesta voi juuri puhua. Todella pitkään välttelin flakejä kun homma ei millään meinannut sujua, mutta nykyisellään varmaan kolmessa viidestä pesällisestä käryää jokin flakemuotoinen rössi. Salaisuus on siinä, ettei mitään salaisuutta ole. Riittävä kuivattaminen - ainakin minun tapauksessani sekä ennen että jälkeen aukihieromisen. Varsinkaan monet paksut flaket eivät märkinä kovin helpolla hieroudu auki, vaan tupakkihapsujen välillä lienee vähintäänkin kovalenttinen sidos. Itse hieron flakeni tavallisesti niin, että taittelen tahi rullailen pitkulaisen lastun vähän siten kuin olisin käärimässä sätkää. Pyörittelen pötköä hyppysissäni ja saatan käyttää ihan reilusti voimaakin. Pidän tästä tekniikasta, koska tupakkihaituvat säilyttävät pitkänomaisen luonteensa. Jos niistä aivan hakkelusta tekee, voi toimiva täyttömetodi olla taas astetta hankalampi löytää.

Koska sulla on kuvailujesi perusteella sangen moitteettomat pelivehkeet, älä missään nimessä lannistu. Auki hierominen ja reilummanpuolenen kuivatteluaika - siinäpä nuo minun vinkkini oikeastaan ovat. Toki siitä eteenpäinkin tarvitaan useampaakin kardinaalihyvettä kun auki hierottu tavara viimein ladataan piippun, mutta annoit ymmärtää, ettet tämän vaiheen osalta niksejä kaipaa.
Käyttäjän avatar
Pappa Åberg

ViestiKirjoittaja Lepakko » Ke Joulu 10, 2008 11:17 am

Flake-formaatin tupakki palaa minullakin keskimäärin joka toisessa kopallisessa. Olen kokeillut myös tuota hiukan kosteamman tavaran taittelua ja polttamista ja joutunut toteamaan, että meikäläisen hiukan liian kiivaalla polttamistahdilla palaa kuumana ja märkänä. Joissain asioissa mainitut ominaisuudet ovat suotavia, mutta eivät piipustelussa. Jos ennakkoon haluaa valmistella poltettavaa, niin hieroo auki esimerkiksi puoli purkillista flakea ja pistää aukihierotut vanhaan tyhjään piipputupakkapeltipurkkiin. Auki hierottuna tilavuus tuplaantuu, joten tuntuu kuin yhdestä purkillisesta saisikin kaksi (vitsi!) ja tuote kuivahtaa sopivaksi suljetussakin purkissa muutamassa piväss, jonka jälkeen ei erillistä kuivattelua tarvitse suorittaa ennen jokaista piipullista. Sen kun kauhoo koppaan suoraan purkista.

Flakeista vielä sen verran, että tuntuvat säilyttävän arominsa huomattavasti hienompia leikkauksia paremmin.

Kaikki Lepakon piippujutut ovat toistaiseksi aloittelijan hapuilevien kokemuksien perusteella kirjoitettuja ja niihin pitää suhtautua sellaisina :piippu:
Käyttäjän avatar
Lepakko

ViestiKirjoittaja Jari T » Ke Joulu 10, 2008 11:18 pm

Kovin on hyviä neuvoja tullut. Samaa mieltä olen poikkeuksellisesti kaikkien kanssa.

Kolmessa neljästä piipullisestä on minullakin nykyisin prässättyä tupakkaa, muodossa tai toisessa. Lähes kaikki poltan kuitenkin jossain määrin muhennettuna, hierottuna tai pilputtuna. Taiteltuna poltetun flaken onnistumisprosentti on ollut kertakaikkiaan niin alhainen ja muutenkin aivan sarvikuonon raiskaamista, että olen siitä toistaiseksi luopunut. Miksi yrittää väkisin, kun kerran huteja tulee liikaa.

Yksi vakiotyylejäni on pyöritellä hyvin (hyvin kuivasta) kuivahtaneesta flakesta pari palloa ja ladata ne päällekkäin. Siten tupakka pysyy vielä aika tiiviinä ja palaa näin hitaammin.

Se tuli vielä mieleen, että tuon MBn latausohje toimii varmasti paremmin helposti palavalla MacBeen Navy Flakella (polaarinen sidos), kuin jollain S. Gavithin tiivimmällä tavaralla( kovalenttinen sidos). Noissahan löytyy paljon eroja.
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja ZENITH » To Joulu 11, 2008 9:41 am

Jälleen kerran nöyrimmät kiitokset herroille,

Näillä vinkeillä sain tarvitsemaani uskonvahvistusta sekä niitä kaipaamiani käytännön vinkkejä. Luovun siis tuosta lätyn taittelusta ja siirryn ehdottamaanne huolelliseen kuivatukseen sekä hyväksi havaittuun lätyn hieromiseen. Kiitokset vielä kerran asiantuntijoille. Nyt sitten toiveikkain odotuksin flakea nauttimaan.
ZENITH

ViestiKirjoittaja Honkkis » Pe Joulu 12, 2008 12:25 am

Pirkele, että luin taas mitä halusin :

"Nyt sitten toiveikkain mielin lätyskää hieromaan"...

Öh, emäntä yllättäen suhtautui innottomasti sitaattiini. Lopputulemana minä yksin sohvalla.

Ymmärtänette,
Honk-Honk!, S&G Best Brown Lätyskää Bonfigliolissa mässytellen
Käyttäjän avatar
Honkkis

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » Pe Joulu 12, 2008 9:45 am

Noh per....!
Kai se sit munkin pitää tänään avata toi petersonin IRISH FLAKE rasia ja kokeilla kans hieroa lätyskää !!!
Ensimmäinen kerta siis flaken kanssa ...
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

ViestiKirjoittaja Jari T » Pe Joulu 12, 2008 12:42 pm

Heh, lätyskää hieromaan ja lataamaan...

Älä Koppel polttele Irish Flakea tyhjällä vatsalla, voi maailma nimittäin pian pyöriä. IF on vahvaa, mutta hyvää!
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » Pe Joulu 12, 2008 1:27 pm

Elikkäs !
Täytyypi ens alkuun imeskellä ja lämmitellä lätyskää varovaiseti ja hartaasti ettei petä polvet alta !
Pitänee kertoa sit täällä miten mulla ton lätyskän kanssa synkkas kemiat yhteen !!!
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » La Joulu 13, 2008 10:46 am

No niin .
Kyllä täytyy todeta , että olihan se vahvaa , mutta hyvää !!!
Lämmitti kovasti vanhaa nikotiinin orjaa.
Polttelu ei ainakaan vaikuttanut kovin haastavalta kokemukselta , mut en tiedä teinkö sit jotain etiketin vastaista?
Noita vahvoja piippu tupakoita on varmaan muitakin ?
Osaatteko suositella ???
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

ViestiKirjoittaja Lepakko » Ma Joulu 15, 2008 12:28 pm

No jos stydiä haluaa, niin SG:n 1792 tai Cob Plug. Menettelevät meikäläisen kaltaiselle tissiposkelle vain harvakseltaan. Toisaalta sitä silloin tällöin yksinkertaisesti tekee mieli koetella itseään kunnon dynamiitilla.
Esoterican Stonehaven on vähän enemmän meikäläisen makuun; tujua tupakkaa sekin, mutta ei aivan äärilaitaa, flake-muodossa. Tätä pystyy imuroimaan useammankin puolikopallisen päivässä.

Yhtäkään twistiä tai ropea en ole muuten koskaan kokeillut? Meneekö extreme-urheiluksi, vai saako noista yleensä elämyksiä irti myös peruspiipustelija? Nuo kun kuvausten mukaan tuntuvat oleva järjestäen very strong/extremely strong luokkaa vahvuudeltaan.
Käyttäjän avatar
Lepakko

ViestiKirjoittaja Sami » Ma Joulu 15, 2008 8:19 pm

Lepakko kirjoitti:Yhtäkään twistiä tai ropea en ole muuten koskaan kokeillut? Meneekö extreme-urheiluksi, vai saako noista yleensä elämyksiä irti myös peruspiipustelija? Nuo kun kuvausten mukaan tuntuvat oleva järjestäen very strong/extremely strong luokkaa vahvuudeltaan.

Mulla on Synjecon teetättämää twistiä. Kahtakin eri mallia ja ovat hyviä ja mietoja. Toinen on päivätupakaksi hyvä tai illan ekaksi. Mukavia tuttavuuksia molemmat.
Holker Twist natural virginia + perique 7% ja Oxenfils twist natural virgiania.

Minut tapaa tupakoineen 27.12. Papasissa, tulen suoraan töistä ja menen taas sunnuntai-aamuna 07 töihin eli olen paikalla aikaisin iltapäivällä n.15-> ja lähden alkuillasta viimeistään. Pari maistiaista voin vaihtaa, jos jotakuta kiinnostaa ja muistan ottaa tupakit mukaan :I
Sami
Sami

ViestiKirjoittaja Pikku-MiCi » Ti Helmi 24, 2009 11:08 pm

Flakea tullut nyt polteltua ja se tapa, minkä Sir Risto piippuillassa aikoinaan näytti koettu todella toimivaksi. Eli flake pituus-suunnassa kaksinkerroin, sitten repäistään puoliksi (eli nyt 4 samanmittaista palasta käsissä) ne vielä käännetään puoliksi ja "kiertämällä" piippuun. Sir voisi kertoa tarkemmin kuinka tämä tehdään.
Käyttäjän avatar
Pikku-MiCi

Seuraava

Palaa alueelle Puhetta piipuista