Filttereistä

Piipun ystävien oma foorumi.

Valvoja: Lasse

Re: Filttereistä

ViestiKirjoittaja maailmanmatti » La Joulu 17, 2016 3:04 am

T'äytyy vähän päivitellä filtteriasiaa. Tällä jutulla ei todennäköisesti ole erityistä pointtia mutta ehket jotakin saavutettavaa, joka vaatii lisätutkimuksia. Olen tässä viimeisen parin viikon aikana poltellut pahettani, toskanalaisia sikareita, "suulakkeen" läpi, vai miksi noita kutsutaan. Briaarivarrella ja tilaa on 9mm filtterille.

Noh, havainnoista sen verran, että ilman filtteriä huomaa jo eron itsekseen poltellun ja suulakkeen kanssa poltellun välillä. Tai imukkeen. Miksi piruksi tuota nyt kutsutaan. Imuke antaa samanlaisen efektin tollaiselle sikarille kuin piippu kessulle, savu on viileämpää ja maut erottuvat mielestäni paremmin. Lisäksi pitää varoa, ettei tunkkaa toskaanoa varteen liian tiukkaan, valmiiksi ovat osa jo kovin tiukkoja vedoltaan, säilyttelen näitä ~68% tupperissa, sikäli kun sillä on asiaan vihkiytyneille merkitystä.

Mutta laitappa filtteri. 9mm aktiivifiltteri tekee todella hallaa tälle. Kyse on mitä todennäköisimmin suulakkeen filtteritilan, filtterin ja itse toskanalaisen sikarin konekäärinnän ominaisuuksien yhdistelmästä, mutta koko poltteluelämys on tyystin masentava filtterin kera. Veto tiukkenee ja maku huononee.

Minusta tämä on mielenkiintoista kontrattuna omiin kokemuksiin piipun kautta. Nimittäin makuelämys on ihan valtavasti erilainen. Olen paikallistavani tämän ihan liian tiukkaan vetoon ja savun tuottoon, mutta silti. Filtterin kanssa poltettaessa mukaan tulee outoja lisäaineellisia makuja, joita en ole koskaan italiaanoista maistanut, enkä tiedä johtuvatko ne filtteristä vai siitä että savu ohenee niin paljon että toskaanoihin jossain vaiheessa jotenkin sotketut schaibat alkavat maistua. Itse olen pitänyt, ja edelleenkin ilman filtteriä poltellessa koen varsin vääristelemätöntä kyytiä italiaanojen kanssa. Piipun kanssa ei mitään näin radikaalia eroa kyllä tapahdu, poltti filtterillä tai ilman. Todennäköisemmin piipun pakkaus on ratkaisija, sanoisin itse.

Toinen merkillepantava asia on se, että filtteri ei erityisen paljon tummene tai ota itseensä ulkoisesti. Tämä on mielenkiintoista sikäli kun toskaanot ovat varsin karskeja tupakoita ja puolikaskin sisältää todella paljon poltettavaa. Pieni pesällinen aromaattista kessua piipussa sotkee filtterin täysin tyystin eri tavalla. Oliskohan kyse "pakkaustavan" aiheuttamasta kosteuden määrästä vai mistä? Minusta tämä on aika jännä efekti, jo myös kovasti muodissa olevan keuhkoterveyden kannalta. Pitänee tehdä jotain dokumentointia asiasta, jotta ei ole ihan mutu hommia mun osalta.
Käyttäjän avatar
maailmanmatti

ViestiKirjoittaja Pekonini » La Maalis 04, 2017 2:32 pm

Olen nyt viimeaikoina koestellut balsafiltteriä. Tässä tuntuu olevan säätömahdollisuuksiakin aika tavalla, kuusimillinen on vakiona mutta lyttääntyy pienempäänkin kanavaan helposti näpein puristelemalla. Tässä tuntuu ehkö ensimmäisten imaisujen aikana että paljon jää mausta pois - onko se huono asia vai ei on makukymysys mutta itse tykkään ainakin aromaattisten kanssa tästä ominaisuudesta. Vähentää kyllä suukappaleen rassaustarvetta, mutta toisaalta kun filtteri alkaa mennä tukkoon niin sitten alkaa maku kärsiä jyrkästi. Ja sen tämä filtteri tekee jo toisen piipullisen jäliltä. Silleen positiivista verrattuna vaikka medicon paperifilttereihin että balsa kestää edes sen kaksi käyttökertaa, paperisuodatin on förbi kerrasta. Vetokaan ei heikkene liikaa, ja sitähän voi säätää puristelemalla balsaa noista välikohdista. Kaikkien filtterien bonushan on ettei yhtään purua tai tuhkaa saavu suuhun, mutta tekniikallahan pärjäisi ilmankin. Tässä balsassahan on toisaalta se ero, että se käytännössä vain muotoilee savukanavan uusiksi eikä tuo siihen läpikuljettavaa estettä kuten medicon suodatin tai savukkeen suodatin tekee.
Käyttäjän avatar
Pekonini

ViestiKirjoittaja Pekonini » La Maalis 04, 2017 2:32 pm

:piippu:
Käyttäjän avatar
Pekonini

ViestiKirjoittaja Pekonini » Su Huhti 09, 2017 3:40 pm

Piruuttani olen kokeillut yhdessä piipussa jossa normaalisti pidän adapteria ihan filtterin kanssa polttelua. Testailussa on olleet ysimillisistä sekä hiili- että merenvahamurskaa sisältäviä laitteita. Vetoon molemmat vaikuttavat radikaalisti, kosteuden rajaamiseen toimivat kumpainenkin yhtä heikosti materiaalin kyllästyttyä ja se tapahtuu jo ensimmäisen pesällisen aikana. Merenvahassa säilyy veto parempana pidempään tosin ja yllättäen se jopa "väljistyy" jäähtyessä. Merenvahafilsua voi jopa käyttää neljä-viisikin kertaa riippuen miten maustettua kessua polttelee. Kumpaakaan ei arvaa jättää päivää pidemmäksi käytettynä paikalleen, koska irrottaminen tuntuu olevan hankalaa sen jälkeen. Lisäksi eri valmistajien välillä on hienoisia paksuuseroja, vaikkakin yhdeksänmillisinä myydään. Plussia ja miinuksia punniten, enkkuja poltellessa maku kärsii, aromaattisista happamammat paranevat. Koskapa nuo väkevimmin maustetut karkit ja virginiavoittoiset ovat ajatuksesta huolimatta tuntuneet itselleni hankalimmin lähestyttäviltä ja hankinnat yhä harvemmin niitä sisältävät, niin kyllä taitaa adapterin puolella peukalo pystyyn nousta edelleen.
Käyttäjän avatar
Pekonini

Edellinen

Palaa alueelle Puhetta piipuista