Mielipiteitä maissipiipuista

Piipun ystävien oma foorumi.

Valvoja: Lasse

Mielipiteitä maissipiipuista

ViestiKirjoittaja Miihkali » Pe Kesä 08, 2007 2:44 pm

Mitäpä ovat muut piiputtelijat mieltä maissipiipuista?

Itse olen reilun vuoden piiputellut ja tulin sitten mielijohteesta ostaneeksi lähi-marketista Missouri Meerschaumin valmistaman maissipiipun. Ja ei kun koepolttamaan...
:shock: :) :D :lol:

Kokemus oli kaiken kaikkiaan positiivinen. Piippu tarjosi rauhalliset viileät savut ja veto oli yhtä hyvä kuin parhaissa briaareissani. Seuraavat piiputtelukerrat ovat olleet myös yhtä miellyttäviä.

Maissipiipun leppoisa ulkomuoto taas mielestäni sopii kesään ja etenkin mökille, kuin isä äitiin. Näitä on siis kesäksi hommattava muutama lisää.

Kertokaahan muut kokemuksistanne/suhteestanne kyseiseen tuprutteluvälineeseen.
Bad whiskey is better than wine.
Käyttäjän avatar
Miihkali

ViestiKirjoittaja mto » Pe Kesä 08, 2007 2:59 pm

mä oon poltellu sillontällön vajaan puolvuotta maissipiippua ja yhden ainoan kerran olen saanut "viileitä" savuja..

en ilmeisesti vielä osaa taktiikkaa.. :D
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja javu » La Kesä 09, 2007 8:11 pm

Maissipiiput ovat ehdottomasti minun mieleeni!
Ainoa huono puoli Suomessa myydyissä kioskipiipuissa on kehno suukappale, muuten maissari on vertaansa vailla etenkin jos vertailee hintaa ja savujen laatua!
javu

ViestiKirjoittaja Pappa Åberg » Su Kesä 10, 2007 1:02 am

Mielipiteitä? Täältä pesee!

Maissari on maissari ja periaatteessa aina pelkkää plussaa. Rock-henkeä jne. Paljon parempia ne ovat kuin huonot briaarit, se on varmaa. Satunnaisista päinvastaisista väitteistä huolimatta maissipiippu pitää ja kannattaa polttaa sisään. Kannattaa myös polttaa extrahellästi, koska puhkipalaminen on ennen pitkää ihan todellinen uhka noiden kanssa. Jotenkin mun pään sisällä maissari ja joku täyteläinen, latakiapitoinen enkkublendi eivät mahdu samaan kuvaan, vaan ennemmin joku tosi härski aromaattinen sisään ja baanalle!
Käyttäjän avatar
Pappa Åberg

ViestiKirjoittaja Miihkali » Ma Kesä 11, 2007 11:57 am

mto kirjoitti:mä oon poltellu sillontällön vajaan puolvuotta maissipiippua ja yhden ainoan kerran olen saanut "viileitä" savuja..

en ilmeisesti vielä osaa taktiikkaa.. :D

Jaa-a olisiko itsellä sitten itsellä kyseessä tuo Pappa Åbergin mainitsema sisäänpoltossa vaadittava varovaisuus? Itse meinaan tuli ensimmäiset piiput vedettyä melkoisen rauhallista ja varovaista tahtia. Siinä sitten huomasi että veto on niin hyvä että tämä palaa melkein kun itsestään.

Hain muuten lauantaina vielä toisenkin maissipiipun. Nyt piippukokoelma on sen kokoinen (8 kpl.), että ensi viikolla alkavalla lomalla saa antaa niille lepoakin :wink:
Bad whiskey is better than wine.
Käyttäjän avatar
Miihkali

ViestiKirjoittaja Pahis » Ma Syys 24, 2007 1:56 pm

Tuossa aikaisemmin aamulla onnistuin ensimmäistä kertaa elämässäni polttamaan piipullisen loppuun asti yhdellä sytytyksellä. Tuntuu jotenkin, että maissipiippua on aina helppo polttaa, eikä piipun pakkaamiseen tarvitse kiinnittää erityistä tarkkuutta. Sen kun vain tunkee tupakat sisään. Tai sitten vain vahingossa onnistuin pakkaamaan sen täydellisesti, kun ei tarvinnut edes tampata sitä kuin ihan alussa.

Hinta/laatu-suhteeltaan maissipiiput ovat ehdottomasti parhaita. Näitä voi varsinkin suositella aloittelijoille, joita hieman kiinnostaa piiputtelu, mutteivät viitsi mitään kovin suurta summaa sijoittaa.
Pahis

ViestiKirjoittaja aikapaikoin » To Marras 01, 2007 3:31 pm

Itse huomasin eilen maissarin ja Borkum Riff Bourbon Whiskeyn erinomaisen toimivaksi yhdistelmäksi. Pesällinen paloi helposti, kitkeriä savuja ei tullut ja makukin oli mainiosti kohdallaan. Taidanpa antaa briaarin levätä niin kauan kuin tätä Borkum Riffiä riittää.
Ich bin eine krankenhaus.
aikapaikoin

ViestiKirjoittaja Juhana Maaton » Ma Marras 12, 2007 11:11 pm

Ostin itsekin joku aika sitten pari suoravartista maissipiippua lähinnä uteliaisuudesta/kustannusyistä, ja yllätyin todella positiivisesti. Kun sen verran on kuitenkin harrastusta takana, että osaa useimmiten suht rauhallisesti piiputella, niin enpä löydä kyllä omista maissareistani juurikaan moitteen sijaa. Etenkin Amphora, josta tuossa toisessa ketjussa sanoin jotain sen suuntaista, että "joskus maistuu, joskus ei" maistui Missourin Meerschaumin suosiollisella avulla vallan mainiolta. Piippu ei kuumentunut laisinkaan, pesällinen paloi tasaisesti loppuun asti ja kivaa oli rauhallisesti poltella...Kun nyt olen savukkeet (toivottavasti lopullisesti) jättänyt ja pitäisi piippukokoelmaa kasvattaa, täytynee näitä vekottimia muutama vielä lisää hankkia, ja myöhemmin ostaa muutama briaari lisää. Ainakin omaan arkiseen poltteluun tuntuvat riittävän nämä maissikapistukset hyvin.
Historiasta kiinnostuneena sattui silmiini valmistajan sivuilta myös tuollainen jokseenkin hupaisa "kenraali MacArthur" -malli samaiselta valmistajalta, muttei näitä ilmeisesti Suomesta saa? Kotipoltteluun kyllä ostaisin...
"Ei taidolla, vaan tuurilla."
Käyttäjän avatar
Juhana Maaton

ViestiKirjoittaja fotomik » Ke Marras 14, 2007 1:59 am

Ei ole muuten noi Missouri Meerschaumin piiput kotisuvjen perustella varsinaisesti hinnalla pilattuja... Keskihinta taitaa jäädä jonnekin kuuden dollarin paikkeille. Kalleinkin "One of a Kind" hinnoiteltu 30.99$.

Hohhoh. Tommonen #1950 Diplomat sopis kyllä miulle varsin mainiosti.

Linkki googlettomille:
http://www.corncobpipe.com/
fotomik

Re: Mielipiteitä maissipiipuista

ViestiKirjoittaja Hiltune » To Loka 29, 2009 6:22 pm

kuinkas tämmöset maissipiiput kestää? siis polttamista
Hiltune

ViestiKirjoittaja mto » To Loka 29, 2009 7:03 pm

Hiltune kirjoitti:kuinkas tämmöset maissipiiput kestää? siis polttamista

sanotaanko että ihmisestä lähtee henki nopeammin kuin maissarista..
Nuoresta alkoholistista, vanhaksi alkoholistiksi..
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Lepakko » Pe Loka 30, 2009 10:32 am

Ainakin omien maissareideni ongelma on ollut surkealaatuiset stemit, ainakin kolme hajonnut parin viime kuukauden aikana. Nyt pärjäilee ehjiä stemejä piipusta toisen vaihtamalla, mutta tuolla sitä olisi pysyvä ja erinomainen ratkaisu tuohon ongelmaan:

http://www.walkerbriarworks.com/html/_f ... stems.html

Näitä löytyy jokaista mallia hyllystä: http://www.4noggins.com/corncobpipes.aspx

Eniten miellyttävät Legend ja Country Gentleman -mallit. Generalista hajosi stemi melko nopeasti ja maissipiipuksi raskaanoloisena ei oikein miellytä. Diplomat menettelee ja vetää sopivan annoksen vähän pitempäänkin piippuhetkeen, samoin kun toki General. Patriot on tyylikäs ja miellyttävä käytössä, mutta sen stemi ei ole muiden kanssa keskenään vaihtokelpoinen ja on lisäksi erityisen herkästi särkyvää tekoa :(

Missouri Pride hengittää tosiaankin uskomattoman helposti, toisin sanoen aivan liian helposti. Kunnon savuja en omasta ainokaisestani saa millään, jonkinmoiset jos sulkee koko kopan mahdollisimman tiukasti kouran sisään. Ilmaa tulee siis muualtakin kuin tupakkapanoksen lävitse, ei ollenkaan hyvä. Olen miettinyt koetta, jossa ottaisin ankkurin mukana nousevaa merenpohjan hienoa savea pikkuisen, "rappaisin" ja silottelisin piipun pinnan savella ja kuivattaisin uunissa tarpeeksi miedolla lämmöllä, ettei ala käryämään. Mitään tuossa ei menetä, joten pitänee ensi kesänä kokeilla, piippukin kun on jo valmiiksi veneessä uutta kautta odottelemassa.
Käyttäjän avatar
Lepakko

ViestiKirjoittaja Perttuli » Pe Loka 30, 2009 12:19 pm

Löytyy täältäkin:
http://www.keepsmilin.com/pipecat.html

Irtostemejä, niitä muovisia saa tuolta taalalla kipale ja toimituskulut oli muistaakseni 10Usd/tilaus.

Piippujen hinnat tuolla on enemmän kuin kohdallaan, tarvinnee tilata kasa hyllyyn. En oikein osaa sanoa mikä maissareissa viehättää mutta tykkään niistä kuitenkin kuin hullu puurosta. Huolella sisäänpoltettuina antavat mahtavat savut. Ainoa mikä niissä häiritsee, on pesän pohjalla oleva puinen stemin jatke. Vie muutenkin pienestä pesästä suuresti tilaa. Olenkin ottanut tavakseni dremelöidä ko. pillistä suurimman osan pois, joka taas osaltaan heikentää kopan pohjan kestävyyttä mutta polttelutuokion jälkeen kaivelee pahimmat tupakanjämät varovasti pois, koskettamatta pesän pohjaa. Kerrasta opin että topparin piikki solahtaa helposti pohjasta läpi mikäli kaivaa liian ronskilla kädellä.
Niijoo, maissareissa on myös sikana tyyliä..
Ei pohojalaasetkaa täyrellisiä oo-Meiltä puuttuu heikkouret
Perttuli

ViestiKirjoittaja Lepakko » Pe Loka 30, 2009 1:19 pm

Hmm, tuossa onkin ongelma: yksi ikistemi vai 20 alkuperäisen kaltaista? Itse kallistun pitkän pohdinnan jälkeen ikistemiin, koska noiden alkuperäisten muovistemien kesto on mitä on. Lisäksi jos piippu pääsee palamaan liian kuumana, muovistemin pää ottaa itseensä eli alkaa sulaa ja jäähdyttyään on väljä.

Itse käytän muuten useimmiten tavallisen pitkän sätkäfilsun neljännestä maissarissa. Filsusta paperi pois, nyhtää filsusta neljäsosan ja pistää stemiin. Ei tule puruja suuhun, ei vaikuta imuun juuri lainkaan, kerää vielä kosteuden itseensä ja kopallisen jälkeen helppo puhaltaa pois.
Käyttäjän avatar
Lepakko

ViestiKirjoittaja Perttuli » Su Marras 01, 2009 3:15 pm

Totta tuokin. Mutta itselläni säilyy jatkumo silti. Maissipiippu roikkuu mulla lähes poikkeuksetta hampaissa ja purukalusto on sen verran terävä että sillä saa kestävämmänkin stemin ajan mittaan risaksi. Muovistemit maksaa 0.25Usd/kpl Missouri meerschaumin sivuilla ja parin piipun ohella niitä voi tilatakin sitten isomman kasan kerralla. Toki tollainen ikistemi on hieno ja varmasti laadukas, maissareiden pyhäpiippuun voi sellaisen hommatakin mutta jatkuvaan käyttöön hiukan liian arvokas..
Ei pohojalaasetkaa täyrellisiä oo-Meiltä puuttuu heikkouret
Perttuli

Seuraava

Palaa alueelle Puhetta piipuista