Aloittelijan jorinaa - Wirallinen aloitteluketju

Piipun ystävien oma foorumi.

Valvoja: Lasse

Re: Aloittelijan kysymyksiä.

ViestiKirjoittaja Pappa Åberg » Ti Maalis 25, 2008 10:58 pm

Morjesta pöytään, Teemu!

Ongelmasi, joita edellä varsin ansiokkaasti erittelit, kuulostivat monella tapaa tutuilta. Aion vastata "viisauksilla" jotka todennäköisesti tuntuvat sekä liian simppeleiltä että myös liian kryptisiltä. Nämä kun vain ovat olleet ne opinkappaleet, joiden sisäistämisestä homma kiikasti itselläni todella pitkään.

1. Tupakan kosteus ja tapa (≈tiukkuus), jolla se on tungettu piippuun.
Tämä on melkein kaikki kaikessa - vaikuttaa makuaistimukseen kaikkiaan jopa enemmän kuin se, mitä ja minkä merkkistä tupakkaa käytät. Kokeile, testaa, varioi. Itse käytin alussa jostain minulle tuntemattomasta syystä aina liian kosteata tupakkaa liian löysästi ladattuna.

2. Tupakka on tupakkaa ja maistuu ...tupakalle.
Tarkoitukseni ei ole olla ivallinen, mutta vaivattomin tapa päästä maistelemaan vaniljaa ja toffeeta on melkoisen varmasti jäätelön tai makeisten nauttiminen. On toki totta, että esim. tuossa edellä mainitussa MacBarenin tupakassa on vanilja-/vaniliiniaromia raaka-ainetasolla varmaan enemmän kuin jäätelössä. Mutta kyllä siinä on myös tupakkaa ja sekin maistuu siinä. Tilanne on vähän sama kuin maustetun mustan teen kanssa. Kaikkihan ne maistuu melkein samalta, ja pitää tykätä teestä, jotta voi tykätä vaniljateestä.
Hyvä uutinen tässä on se, että "puhtaissa" tupakoissa vasta onkin erilaisia makuja tarjolla, varmasti yhden ihmiselämän puhteiksi. Eivätkä vaniljat sun muut aromaattiset ole mitään syntiä tai vähemmän oikeita tupakoita nekään. ...mutta savu ei voi koskaan maistua esim. jäätelöltä.

3. Taistele! Ei kai mikään muukaan todellinen nautinto tule vain ottamalla, opettelematta.
Piipun polttaminen ei yksinkertaisesti ole helppo, nopea tai takuuvarma nautinto. (Enkä tiedä mikä olisi ...ehkä pastillit?)

Tällä foorumilla on jo entuudestaan hyviä yksityiskohtaisempia vinkkejä aloitteleville piiputtelijoille, ja kysymyksiinkin vastaillaan varmasti ainakin jotain. Onnea matkaan!
Käyttäjän avatar
Pappa Åberg

ViestiKirjoittaja Teemu » Ti Maalis 25, 2008 11:51 pm

Kiitos! Pitänee käydä ostamassa tuota Mac Barenia ja kokeilla!

Kiitos myös Papalle! Ymmärrän kyllä että se maistuu myös tupakalle ja olen valmis hyväksymään sen myös.
Itseasiassa aina muutaman tunnin jälkeen poltosta on outo, melkeimpä mukava maku suussa jonkin aikaa,
mutta hain tässä lähinnä sitä uudenlaista elämystä maistaa sitä vaniljaa, koska vaikka se kuinka olisikin samaa
vaniljaa mitä jäätelössä on niin se maistuu varmasti silti erilaiselle piipussa. Vähän sama kuin nyt Koffia alettiin
markkinoida muovipullossa. Mikä oli useimpien vastaus? - "Ei maistu samalle kuin lasipullosta tai tuopista juotuna!"
Sama asia on kokiksen kanssa, jostain kumman syystä se vain maistuu tölkistä erilaiselle kuin pullosta vaikka
pitäisikin olla samaa kamaa..

Ongelma tässä enemmänkin oli se että haluan selkeitä makuja, vaikkakin poltetussa muodossa ja niitä nyt yritän
metsästää! Käyn joku päivä ostamassa tuota Mac Barenin vanillaa ja pitää sitten parin piipullisen jälkeen palata
astialle ja kattella mikä on tilanne, koska epäilen että se mikä monista on liian vahva vanilja saattaa olla juuri
se mitä minä itse haen! :)
Teemu

ViestiKirjoittaja Teemu » Pe Maalis 28, 2008 8:32 pm

Mahtaako tämä olla vaniljaisempi kuin tuo mitä suositeltiin?
http://tobaccoreviews.com/blend_detail. ... V&TID=1285

ainakin noiden speksien mukaan olisi mutta liekö kellään tähän näkemystä?
Meinaan kun nuokin nyt vain ovat jonkun muun mielipiteitä niin voi olla että
näkemys "voimakkaasta" voi olla eri ihmisillä erilainen..

http://tobaccoreviews.com/blend_detail. ... =V&TID=714
Teemu

ViestiKirjoittaja HanduMan » Ma Maalis 31, 2008 6:23 pm

Teemu kirjoitti:Mahtaako tämä olla vaniljaisempi kuin tuo mitä suositeltiin?
http://tobaccoreviews.com/blend_detail. ... V&TID=1285

ainakin noiden speksien mukaan olisi mutta liekö kellään tähän näkemystä?
Meinaan kun nuokin nyt vain ovat jonkun muun mielipiteitä niin voi olla että
näkemys "voimakkaasta" voi olla eri ihmisillä erilainen..

http://tobaccoreviews.com/blend_detail. ... =V&TID=714

Todennäköisesti ylemmän linkin tavara maistuu enemmän vaniljalle kyllä. Varsinkin jos löydät samoja nimimerkkejä molemmista arvioista ja kaikilla ylempi on suhteessa voimakkaampaa kuin mac. Mutta sitä ei taida löytyä ärrältä...
Käyttäjän avatar
HanduMan

ViestiKirjoittaja Teemu » Ke Huhti 30, 2008 11:24 am

Noniin. Tilasin e-tobaccos.comista Stanwellin Vanillaa kun ei sitä suomesta mistään saa. Tuoksu on erittäin voimakas mutta edelleen menee hyvinkin pitkään että mitään vaniljaa maistaisi. Toisaalta enää ei niin häiritse tuo ettei se paljoa vaniljalle maistukaan, enemmän olen viehättynyt siitä tuoksusta ja polttelen sitä nyt silloin tällöin vain sen takia. Liekö kyseessä jokin kypsyminen asiaan vai mikä? En tiedä mutta ihan kivaa tämä piipulla pössöttely nyt tuntuu olevan. Tämän pitäisi ilmeisesti jopa olla yksi voimakkaimmista vaniljoista markkinoilla. Alkaa tuo piipun latauskin sujua pikkuhiljaa ihan hyvin. Tämmöinen kysymys vielä perään: Tuossa minun ebaysta ostamassani halpapiipussa on se ilmanottoreikä pesän u muotoisesta pohjasta 1-2mm ylempänä ja jostain syystä tuppaa käydä niin että joka poltolla sinne pohjalle jää palamatonta tupakkia. Onko muilla "kunnon piipuissa" se reikä ihan pohjassa vai teenkö jotain väärin? Aina saa kaapia tuhkat pois päältä, löysentää pohjan murut, pakata tiiviisti reikää vasten ja taas sytyttää. Näkemyksiä? :piippu:
Teemu

ViestiKirjoittaja Jari T » Ke Huhti 30, 2008 4:14 pm

Teemu kirjoitti:.... Tämmöinen kysymys vielä perään: Tuossa minun ebaysta ostamassani halpapiipussa on se ilmanottoreikä pesän u muotoisesta pohjasta 1-2mm ylempänä ja jostain syystä tuppaa käydä niin että joka poltolla sinne pohjalle jää palamatonta tupakkia. Onko muilla "kunnon piipuissa" se reikä ihan pohjassa vai teenkö jotain väärin? Aina saa kaapia tuhkat pois päältä, löysentää pohjan murut, pakata tiiviisti reikää vasten ja taas sytyttää. Näkemyksiä? :piippu:

Oikein poratuissa piipuissa pitäisi savukanavan kohdata ihan pesän pohjassa. Tosin, kyllä kalliimmissakin piipuissa näkee usein "ylös porattuja" yksilöitä. Mitä käyrempi piippu on malliltaan, sitä hankalampi on piippumaakarin saada nuo kaksi reikää kohtaamaan oikeassa paikassa.

Milli tai kaksi väärin osuttuna ei kuitenkaan ole mikään katastrofi, mutta kuten olet huomannut, on pesän pohjimmaista pahnaa silloin mutkikasta saada palamaan. Myöskään karstaa eikä kakkua synny. Ongelmana saattaa tällöin olla pesän pohjalle kerääntyvä kosteus, joka pitemmän päälle voi hapattaa piipun pahanmakuiseksi.

Piippumuta

Väärin porattua piippua voi kuitenkin kotikonsteinkin parannnella. Eräs, paljon käytetty kikka on valmistaa piippumutaa ("pipe mud") ja valaa pesään täytteeksi lisäpohja. Piippumudan valmistus tapahtuu seuraavasti:
Otetaan hienoksi muserrettua sikarintuhkaa, johon lisätään vettä. Tuhkaa kannattaa kerätä suht' paljon koska se menettää kostutettuna volyymiään aika reilusti -- vettä sen sijaan tarvitaan vain muutamia tippoja. Mämmin tuhka/vesisuhde tulee olla juuri sopiva, ei liian kuivaa, jotta se pysyisi kasassa ja levittyisi pesän pohjalle murustumatta; muttei kuitenkaan ole liian vetistä, jolloin se kuivuessaan puolestaan halkeilee. Sekoitetaan mämmiä huolellisesti esim. kahvikupissa tsekkiläisen lapiopäällä tasaiksi muutaman minuutin ajan, kunnes seos näyttää mattapintaiselta. Jos se on pinnaltaan kiiltävää, on se liian kosteaa.

Puhdistetaan käsiteltävän piipun pesä huolella roskista. Savukanavaan asetetaan piippurassi osoittamaan oikea täyttökorkeus ja estämään mudan kulkeutumista B-rappuun. Sitten lapioimme mutaa pesään tarvittavan määrän, jotta saamme pohjan vaateriin. Lopuksi tasoitamme pohjan haluttuun muotoon sopivalla vempeleellä - itse olen käyttänyt tussikynän puolipyöreää peräpäätä. Poistamme viimeiseksi rassin savukanavasta ja tarkistamme samalla, ettei se ole mennyt tukkoon. Annetaan kuivua rauhassa pari päivää.

Menetelmä on halpa ynnä kestävä eikä anna ylimääräisiä makuja. Kakku/karsta muodostuu normaalisti tämän valepohjan päälle. Itse olen kokeillut menetelmää useaan piippun hyvällä menestyksellä. Yhdenkään korjaus ei kuitenkaan ole ollut muistaakseni enempää kuin pari milliä. Jos täytettävä tila on suurempi, kannattaa käsittääkseni käsitellä kahdellä käsittelyllä.

Käsittääkseni.
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja popeye » Ke Huhti 30, 2008 8:34 pm

Edellinen ohje pätee.
Myös hunajan lisääminen tuohon tuhkan ja veden sekoitukseen on käypäistä, valutetaan pesän pohjalle (piippurassi kanavassa), piippu vaaterissa ja annetaan kuivua yli viikko. Seuraavat yli 5 pesällistä poltetaan pohjaan asti ja pitäisi alkaa toimia.
Tietty myös piipun pakkaaminen vaikutta tuohon pohjaan asti polttamiseen.
Piippu ja tupakka. Vain kaksi tekijää mutta pirusti muuttujia :D ja elinikäinen opiskelu..
Käyttäjän avatar
popeye

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ke Huhti 30, 2008 9:29 pm

Teemu kirjoitti:Noniin. Tilasin e-tobaccos.comista Stanwellin Vanillaa kun ei sitä suomesta mistään saa. Tuoksu on erittäin voimakas mutta edelleen menee hyvinkin pitkään että mitään vaniljaa maistaisi. Toisaalta enää ei niin häiritse tuo ettei se paljoa vaniljalle maistukaan, enemmän olen viehättynyt siitä tuoksusta ja polttelen sitä nyt silloin tällöin vain sen takia. Liekö kyseessä jokin kypsyminen asiaan vai mikä? En tiedä mutta ihan kivaa tämä piipulla pössöttely nyt tuntuu olevan.

Siitähän siinä on kysymys. Ehdollistumisesta nikotiinille. Ei mikään tupakka oikeasti maistu "kermaiselle", "pähkinäiselle" tai vaniljalle. Ne ovat vain tapoja yrittää kuvata sitä, että tupakka on nautittavaa, ja se on pohjaltaan sen sisältämän N-vitamiinin aiheuttama tunne, jota oppii arvostamaan vasta kun on liian myöhäistä päästä eroon siitä. Tosiasiassa Burleyt maistuvat märälle räsymatolle ja Va:t lähinnä virtsalle (loppupesästä saippualle), mutta jotenkin niistä nauttii, ja silloin on keittiöanalogioihin lyhyt matka, varsinkin kun nautintaväline on sama, nimittäin suu (ja nenä, ennen kuin joku ehtii lisätä).

Jari ja Kippari vastasivatkin jo reiän sijaintia ja voitelua koskevaan kysymykseen iän tuomalla kokemuksella, johon ei ole muuta lisättävää kuin että koittakaa osua oikeaan reikään vapusta huolimatta!
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja MM » To Touko 01, 2008 11:03 pm

Kiitos Jari T:lle tuosta piippumutakirjoituksesta. Sikarintuhkaa löytyy riittämiin, joten ei kun soveltamaan. Minulla(kin) taitaa olla pari piippua, joita tällä tavalla voisi koettaa lääkitä.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja Hannes » La Touko 03, 2008 3:09 pm

Lähikioskillani olisi tarjolla Half & Half merkkiä. Uskaltaako ostaa? Hinta on Amphoran tasoa.
Käyttäjän avatar
Hannes

ViestiKirjoittaja Jari T » La Touko 03, 2008 4:31 pm

Hannes kirjoitti:Lähikioskillani olisi tarjolla Half & Half merkkiä. Uskaltaako ostaa? Hinta on Amphoran tasoa.

Omasta mielestäni se on aikamoista roskaa, mutta kyllä kai siitä monet tykkää. Makuasia.

Sehän on H&H vanha Amerikkalainen drugstore-blendi, eli siinä mielessä kioski on oikea myyntipaikka sille. Toispuol meree 1.5 unssin pakkaus H&H:ta maksaa puolisentoista (korjaus: On nähtävästi hinta pompsahtanut jo kahden taalan yli...) taalaa. Kertonee jotain laadusta...

Suosittelen kokeilla jotain laadukkaampaa esim Sikaritalosta.
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja Baskerville » La Touko 03, 2008 7:09 pm

Jari T kirjoitti:
Hannes kirjoitti:Lähikioskillani olisi tarjolla Half & Half merkkiä. Uskaltaako ostaa? Hinta on Amphoran tasoa.

Omasta mielestäni se on aikamoista roskaa, mutta kyllä kai siitä monet tykkää. Makuasia.

Sehän on H&H vanha Amerikkalainen drugstore-blendi, eli siinä mielessä kioski on oikea myyntipaikka sille. Toispuol meree 1.5 unssin pakkaus H&H:ta maksaa puolisentoista (korjaus: On nähtävästi hinta pompsahtanut jo kahden taalan yli...) taalaa. Kertonee jotain laadusta...

Suosittelen kokeilla jotain laadukkaampaa esim Sikaritalosta.

Samaa mieltä Half&Half ei ole hyvää, joskus ostin kaksi pakettia Half&Halfia polttamatta ne jäi jotenkin oksettava homeinen tunkkainen maku, viskasin Halffit roskiin.

Yksi huolenaihe mulla on tuon Baskervillepiippuni kanssa, piipunvarsi on käyrä/väärä kuin mikä millä juukeli tuon savukanavan varren yläpäästä puhdistaa, tavallista piippurassia tunkiessa sisään rassin metallilanka raapii ja raastaa kuin riivinrauta mutkassa ilkeästi vaikka kuinka kierittämällä ja varovasti sisään työntäis, meneekö ajankanssa puhkisärki tuosta mutkasta.
Käyttäjän avatar
Baskerville

ViestiKirjoittaja HanduMan » Ti Touko 06, 2008 1:31 pm

En suosittele. Varsinkaan aloittelijalle (tämähän oli "Aloittelijan kysymyksiä"-ketju). Käy rankasti kitalaen kimppuun eikä edes maistu hyvälle.

Nojaa, tämä lausunto perustuu yhteen pussilliseen joskus 1980-luvun alkupuolella... :)
(Retired)
Käyttäjän avatar
HanduMan

ViestiKirjoittaja ponzo » Ti Touko 06, 2008 2:58 pm

Minä rekkasin itteni näille sivuille tänään koska täällä on niin mukavat keskustelut käynnissä :D
Itse olen aloittamassa piiputtelu harrastuksen ja haluaisin tietää myös että kuinka kauan teillä kestää noi tupakat ja miten ne säilyy jos poltteleen vähän harvemmin kuin kerran päivässä?
ja missä säilytätte tupakkejanne?

ponzo
ponzo

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ke Touko 07, 2008 12:31 pm

ponzo kirjoitti:Itse olen aloittamassa piiputtelu harrastuksen ja haluaisin tietää myös että kuinka kauan teillä kestää noi tupakat ja miten ne säilyy jos poltteleen vähän harvemmin kuin kerran päivässä?
ja missä säilytätte tupakkejanne?

Ei nyt kuitenkaan tehdä kahta avausta samasta aiheesta, vai mitä Ponham?

Sitten kysymyksiin. Viikonloppuisin poltellen menee alle 50 g hyvää tupakkaa kuussa. Siinä ajassa purkillinen yleensä kuivahtaakin sopivasti ennen kuin viimeiset hilseet kaavitaan parvekepurkkiin.

Säilyttäminen ei ole ongelma, jollei innostu avaamaan kovin monta rasiaa kerralla, ts. enemmän kuin kuukaudessa - parissa ehtii savuttaa. Monethan säilyttävät rasioita isossa umpiotölkissä. Humidorissa tineillä on snobien mielestä ruostumisriski, mutta en tiedä perustuuko tämä pelko kokemukseen vaiko kokemus pelkoon.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Puhetta piipuista