Aloittelijan jorinaa - Wirallinen aloitteluketju

Piipun ystävien oma foorumi.

Valvoja: Lasse

Re: Aloittelijan jorinaa - Wirallinen aloitteluketju

ViestiKirjoittaja Lede » Pe Touko 04, 2012 7:41 pm

Tervehdys.

Olen nyt vajaan vuoden verran harjoitellut piiputtelua maissarilla, ja juuri laitoin ensimmäisen briar-piippuni tilaukseen. Vaikka se onkin edullinen Mysmokingshop.co.uk:n nimetön churchwarden, minulla on pari kysymystä sisäänpolttamisesta ja siitä, kuinka varovainen sisäänpolton kanssa pitää olla. Kuinka vahvoja tupakoita sisäänpoltossa uskaltaa käyttää? Mitkä kioskitupakat olisivat hyviä tähän tarkoitukseen? (Punaista Amphoraa tulee aika paljon polteltua.) Vai onko näillä oikeasti edes väliä, jos ei heti lähde polttamaan todella vahvasti aromatisoitua tupakkaa tai savuista latakiaa?

Myöhemmin tässä kuussa pitäisi olla sen verran ylimääräistä rahaa, että taidan tilata Petersonin Churchwardenin ja jonkun muun edullisemman ja käytännöllisemmän briarin, eiköhän niillä pääse vielä paremmin alulle. :)
Lede

ViestiKirjoittaja VMS » La Touko 05, 2012 2:00 am

Hyvä kysyjä.
Kaikkiin kysymyksiisi on jo vastattu.
Jos et ole valmis etsimään vastauksia, unohda piippu. Etsi, ja piippu löytää sinut...
Ja unohda ne helvetin kioski-silppeet!
Käyttäjän avatar
VMS

ViestiKirjoittaja Botn » La Touko 05, 2012 11:19 am

Terve Lede ja vilkömmens vaan. Empä ole hirveästi ainakaan itse pitänyt väliä sisäänpolttotupakan kanssa. Aromaattista ei kannata käyttää, paitsi jos piipun niille pyhittää ja kyllä melkein kannataa Amphora jättää maissareille kännitupakaksi. Kyllä sillä sisään polttaa, mutta paljon mielekkäämpi kessuttelun ihmemaa makaa parempien tupakkien mailla.

Ensimmäisen piippuni poltin Amphoralla sisään, mutta nykyään se on aika sama. Tutkaile tämän alueen topiceista syvemmin tietoa ja nappaa tilaukseen myös jotain hyvää tupakkaa.
Käyttäjän avatar
Botn

ViestiKirjoittaja Restless » La Touko 05, 2012 12:02 pm

Morjesta vaan minunkin puolestani. Mielestäni sisäänpoltosta vouhkataan ihan liikaa. Itse olen ladannut piipun alusta asti täyteen, eikä koskaan ole ongelmia koitunut. Ainoa asia mihin on kiinnitettävä huomiota on polttelun rauhallisuus. Toki se pätee myös polttamiseen sen jälkeenkin kun sisäänpoltto on tehty. Käyttäjän VMS kommentti oli suoraan sanottuna perseestä revitty! Olet ihan yhtä kova piippumies vaikka pelkkää Amphoraa polttaisitkin. Suosittelen maistamaan muutakin mutta ei se mikään pakko ole.
Käyttäjän avatar
Restless

ViestiKirjoittaja Reverend Godless » La Touko 05, 2012 12:09 pm

Restless kirjoitti:Käyttäjän VMS kommentti oli suoraan sanottuna perseestä revitty!

Kyllä tuossa VMS:n kommentissa oli paljon viisautta. Jos joku haluaa pokerinaamalla väittää, että suomalaisten kioskien piipputupakkatarjonta on laadullisesti kilpailukykyistä esim. Gawithien tai Petersonien kanssa, niin toki hänellä siihen oikeus on. Miten oikeustoimikelpoinen henkilö sitten on kyseessä, voimme vain arvailla.

Tosipuhetta oli sekin, että kaikkiin noihin kysymyksiin on vastattu tällä palstalla, peräti jopa tässä ketjussa moneen kertaan.
Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta mustepulloni katosi yhtäkkiä jonnekin.
Käyttäjän avatar
Reverend Godless

ViestiKirjoittaja Sailor » La Touko 05, 2012 12:35 pm

No kaikkihan me Gawitheja arvostetaan, mutta tosiasia taitaa olla se, että aloittelevalla piipunpolttajalla ei ole hajun palaa muiden kuin kioskitupakoiden olemassaolosta. Välttämättä jotkut ei muuta kaipaakaan. Jos vaarivainaan piipunpoltto olisi ollut ulkomaantilauksista kiinni, niin olispa saattanut jäädä sikseen. Mulla on työkaveri joka on vuosikaudet poltellut ainokaisessaan Kiltaa, ja katsoo mua kuin julkihomoa kun mä latailen Capstaneita tai Presbyteeriania omaani.

Sisäänpolttotupakiksi suosittelen kyllä mahdollisimman puhtaita makuja, siis sellaisia josta karkkimausteet on jätetty pois. Jos mielenkiintoa riittää, kannattaa perehtyä tämän palstan piipputupakkikeskusteluun ja harkita maistiaisten tilaamista oman kiinnostuksen mukaan. Siitä se sitten lähtee jos on lähteäkseen. Ei tämä niin vakavaa ole, vaan mukavahan noita kaikenlaisia makuja on testailla kunnes ne suosikit löytyy. Mikä kullekin.

VMS:n kommentti osui ja upposi siinä mielessä että kaikkeen löytyy kyllä vastauksia täältä palstalta, kun itse jaksaa tonkia.
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja Lede » La Touko 05, 2012 12:53 pm

Kiitokset vastauksista. Kysymyksen postatessani haku bugitti, enkä halunnut lähteä koko foorumia selaamaan vastausten toivossa läpi. Ajattelin heittää ilmeisestikin aloittelijoille tarkoitettuun ketjuun kysymyksiä aiheesta ja arvelin, että tätä ei katsottaisi hiljaisella foorumilla hirveän pahalla - anteeksi, jos siitä joku pahoitti mielensä. ;)

Olen tätä foorumia jo jonkin aikaa selaillutkin ja satunnaisesti päässyt maistelemaankin parempiakin tupakkeja. Ja ovathan ne paljon parempia kuin maistamani kioskitupakat, punainen Amphora on muodostunut suosikiksi helpon saatavuutensa takia. Se myös minun suussani maistuu paremmalta kuin muut kioskitupakat. Tämän lisäksi ainoa piippuni on maissari - ehkä hyvien tupakoiden polttelu siitä on vähän helmiä sioille-meininkiä? Yksi ongelma parempien tupakoiden hankinnassa on se, että asun Joensuussa. Täältä ei taida löytyä Petersonia tai Samuel Gawithia mistään. Opiskelijana minun budjettini on myös hyvin rajallinen, nyt vain sattui olemaan sen verran ylimääräistä rahaa, että päätin aloitella piiputtelua ihan oikeasti.

Nyt lähti kuitenkin piipputilauksen mukana tulemaan myös purkki Samuel Gawithin Squadron Leaderia ja Petersonin University Flakea, ehkäpä niillä pääsee alkuun.
Lede

ViestiKirjoittaja Reverend Godless » La Touko 05, 2012 1:59 pm

Lede kirjoitti:Tämän lisäksi ainoa piippuni on maissari - ehkä hyvien tupakoiden polttelu siitä on vähän helmiä sioille-meininkiä?

En lähtisi tätä komppaamaan ihan suoralta kädeltä. Onhan uudessa maissarissa se oma makunsa, mutta kunnolla sisäänpoltettuna aivan käyttis värkki mille tahansa tupakalle. Se on tietysti huomionarvoinen seikka, että laadukkaiden briaarien veto-ominaisuudet ovat yleensä ylivoimaisia. Hitaampi ja tasaisempi palaminen tietenkin vaikuttaa tupakan makuun. Eniten on kuitenkin kiinni polttajasta.
Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta mustepulloni katosi yhtäkkiä jonnekin.
Käyttäjän avatar
Reverend Godless

ViestiKirjoittaja Torchia » La Touko 05, 2012 2:17 pm

Reverend Godless kirjoitti: Onhan uudessa maissarissa se oma makunsa, mutta kunnolla sisäänpoltettuna aivan käyttis värkki mille tahansa tupakalle. Se on tietysti huomionarvoinen seikka, että laadukkaiden briaarien veto-ominaisuudet ovat yleensä ylivoimaisia.

Tjaa, maissarin veto on kylläkin aika avoin, johtuen 6 mm filtteriporauksesta (joka jatkuu pesään saakka). Nähdäkseni maissari kannattaakin ladata huomattavasti tiukemmaksi, kuin laadukas briari. Toinen asia sitten on, että oman kokemukseni mukaan maissari hengittää aika vapaasti kopan seinämien läpi. Se tietysti demppaa hiukan tupakan makua.
Käyttäjän avatar
Torchia

ViestiKirjoittaja Botn » La Touko 05, 2012 3:08 pm

Lede kirjoitti:Kiitokset vastauksista. Kysymyksen postatessani haku bugitti, enkä halunnut lähteä koko foorumia selaamaan vastausten toivossa läpi. Ajattelin heittää ilmeisestikin aloittelijoille tarkoitettuun ketjuun kysymyksiä aiheesta ja arvelin, että tätä ei katsottaisi hiljaisella foorumilla hirveän pahalla - anteeksi, jos siitä joku pahoitti mielensä. ;)

Olen tätä foorumia jo jonkin aikaa selaillutkin ja satunnaisesti päässyt maistelemaankin parempiakin tupakkeja. Ja ovathan ne paljon parempia kuin maistamani kioskitupakat, punainen Amphora on muodostunut suosikiksi helpon saatavuutensa takia. Se myös minun suussani maistuu paremmalta kuin muut kioskitupakat. Tämän lisäksi ainoa piippuni on maissari - ehkä hyvien tupakoiden polttelu siitä on vähän helmiä sioille-meininkiä? Yksi ongelma parempien tupakoiden hankinnassa on se, että asun Joensuussa. Täältä ei taida löytyä Petersonia tai Samuel Gawithia mistään. Opiskelijana minun budjettini on myös hyvin rajallinen, nyt vain sattui olemaan sen verran ylimääräistä rahaa, että päätin aloitella piiputtelua ihan oikeasti.

Nyt lähti kuitenkin piipputilauksen mukana tulemaan myös purkki Samuel Gawithin Squadron Leaderia ja Petersonin University Flakea, ehkäpä niillä pääsee alkuun.

Mainiot valinnat. Itsekin otin ensikosketuksen latakiaan Squadron Leaderilla ja University oli ensikosketukseni flakeen ja myös nykyinen "leipätupakka".
Käyttäjän avatar
Botn

ViestiKirjoittaja Lede » La Touko 12, 2012 12:26 am

Paketti saapui, ja sekä piippua että kaikkia tilaamiani tupakkeja on jo ehditty maistella.

Nimetön churchwarden vaikuttaa - ainakin minun harjaamattomiin silmiini - ihan pätevältä tapaukselta. Varsi on vähän halvan oloinen, mutta muuten tuntuu toimivan ihan niin kuin pitääkin. Viileät savut.

University Flake on kyllä mainio, ja kyllä tässä oikeasti alkaa ymmärtää, miksi kioskitupakat eivät saa harrastajien parissa kiitosta. Onhan tämä nyt ihan eri maailmasta.

Squadron Leader on vielä jäänyt vähän vaikeaksi, mutta olen ehtinyt poltella vasta yhden pesällisen. En oikein osaa päättää, pidänkö suhteellisen vahvasta savun mausta. Pitää huomenissa kokeilla poltella lisää.

Yllättäen ihan "kokeillaas vaikka tuota"-henkisesti mukaan pakettiin otettu Gawith Hoggarthin Louisiana Flake maistuu tällä hetkellä parhaalta. Ensimmäiset savut maistuvat vähän kummalta, en osaa oikein kuvailla aromia millään. Pian tämä kuitenkin rauhoittui todella pehmeiksi savuiksi vähän pippurisella jälkimaulla. Todella märkää tupakkaa kyllä, piippu alkoi kurluttaa ensimmäisen kahden pesällisen kanssa, kun en tajunnut toisellakaan kerralla kuivatella tarpeeksi.

Kaipa tässä pitää laittaa palkkapäivänä joku laadukas piippu ja pari uutta tupakkapurnukkaa tulemaan.
Lede

ViestiKirjoittaja VMS » La Touko 12, 2012 7:52 pm

Juuri näin! Onneksi olkoon Lede. Elämä on liian lyhyt ala-arvoisen tupakan polttamiseen (ja lyhenee sitä polttamalla).
Minullakaan ei ylimääräistä rahaa juuri ole, mutta sen vähän käytän mieluummin laatuun, kuin, no....
Eihän sikariharrastustakaan kannata aloittaa peltilaatikko-rössöillä, paskan makuhan siitä vain jää.
Leppoisia hetkiä piipun parissa, loppuelämä sujuu mukavasti.
Käyttäjän avatar
VMS

ViestiKirjoittaja entso » Ma Touko 21, 2012 11:57 am

Hep!

Jälleen uusi tulokas ilmottautuu remmiin mukaan, toivottavasti jäädäkseni.
26v kloppi länsi-rannikon helmestä, porista. harrastuksiin kuuluu potkunyrkkeily, ashtanga-jooga, tietokoneella ja pleikkarilla tykkään pelata. ja nyt uutena piiputtelu =)

tupakoinnin vähetessä, tuntu jotenkin luontevalta tarttua piippuun, monen vuoden haaveilun jälkeen. pääasiallisen tiininnikon tarpeeni tyydytän nuuskalla, joten piiputtelu on puhtaasti nautiskelua varten. homma lähti liikkeelle et pari viikkoa sitten hain ärrältä wnb-briaar-piipun ja toppa amphoraa. ärrän piippu siis jonkinsortin lakattua puuta. amphorasta täällä onkin jauhettu enemmän ja vähemmän. huikee tuoksuhan siinä on, ku paketin avaa, mut sil ei oo juurikaa tekemist se haju kans, ku sitä polttaa. näin ainaki oma harjaantumaton suu ja nenä sanoo.

noh, vaikka olin jonkunverran netistä, täältä foorumilta ja juutuupista, informaatiota imeskellyt, eihän siitä mitää meinannu tulla. tikkuja kului 3/4 askia /piippu, toki tuulinen sää vaikeutti urakkaa (porissahan ei ikinä tuule)

nyt parin viikon jälkeen on pikkuhiljaa alkanut saada juonenhihasta kiinni. ja teimmepä tuossa perjantaina avokin kanssa extempore reissun tsadiin, eli helzinkiin. suuntana töölön sikarikauppa <3 laukkuun lähti mukaan tuommoinen aloittelijalle sopiva, pienen budjetin bulldog-tyyppinen, puolikäyrä capitoli sekä purkki gawithin westmorland mixturea. pikkuhiljaa oppiessa kielen palaminen vähentynyt huomattavasti, ja alkanut jopa maistamaan eri vivahteita.

vielä viimeiset merkityksettömät seikat ennen loppua.
tähän "kurlaamis-ilmiöön", josta täälläkin paljon mainintoja on, en ole ainakaan tähän mennessä törmännyt omassa polttelussani.
ja koska tupakointiaikoinani vedin savun ensin suuhun, ja sitten vasta keuhkoihin, piipun polttelu on tuntunut suht luonnoliselta. en tiedä, mutta röökin suoraan vetäminen keuhkoihin tuntui aina kovin vieraalta ja bruttalilta ajatukselta

sitä täydellistä piipullista, ja muhkeita savuja etsien

- entso
the hunt for the perfect smoke has begun
Käyttäjän avatar
entso

ViestiKirjoittaja Zade » Ma Touko 21, 2012 2:56 pm

Kenelläkään kokemuksia tuosta Killan laadusta sätkätäytteenä?
Nyt kun kesän infernaaliset helteet kolkuttelevat ovella muttei silti tuohon röökiin viitsisi palata kuten monena kesänä tein hermoja rauhoitellakseni. Helteet ovat minulle joka kesän vitsaus. Kiltahan pohjimmiltaan on piipusteluun tehty ja käsittääkseni ei sisällä teollisia kemikaaleja ja Kilta muutenkin on yksi suosikeistani joten ajattelin jos pahimman helleaallon iskiessä käärisin omat sätkäni killasta.
Zade

ViestiKirjoittaja Räyhäkäs » Ma Touko 21, 2012 3:12 pm

Kilta sopii käsitykseni mukaan erittäin hyvin sätkiin.
"Kansanterveyskeskustelun nykylinja alkaa muistuttaa erään rotuopin ja alastonvoimistelun nimiin vannoneen valtion linjauksia."

http://ruokaa-ja-muutakin.blogspot.com
http://twitter.com/Rayhapetteri
Käyttäjän avatar
Räyhäkäs

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Puhetta piipuista