Spämmibotit ja moderointi yleensäkin

Valvoja: Lasse

Re: Spämmibotit ja moderointi yleensäkin

ViestiKirjoittaja noviisi » Ma Elo 19, 2013 9:38 pm

drinkalot kirjoitti:Se on tiivisteenä Jagan poistoaukossa.

Onko se se sama paikka joka oli ennen käytössä laajenemistaan tulpattu seimin diplo kakkosella?
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ma Elo 19, 2013 9:39 pm

Jep. Just se.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja Omskakas » Ma Elo 19, 2013 11:18 pm

Jätkät, hei.

Jätkät.

Hei.

Se on uus kaveri.

Ei ajeta kaikkia uusia heti pois, vaikka ne ei aluksi sopeudukaan foorumin ilmanalaan. Annetaan niille mahdollisuus.
Käyttäjän avatar
Omskakas

ViestiKirjoittaja BlackWatch » Ma Elo 19, 2013 11:39 pm

Tuo pääasiallinen harrastus eli pöllien polttelu on erinäisistä syistä jäänyt vähemmälle kuluneena kesänä, mutta foorumia tulee silti seurattua päivittäin. Hyödyllistä tietoa ja joitakin arvokkaita vinkkejäkin on matkaan tarttunut tässä reilussa kolomessa vuodessa, mutta yhtälailla viihdykettä tuo foorumin "varttuneempien" kirjoittajien verbalinen sivaltelu kaikenmaailman Macanudohuminmyyjien ja vastaavien newbieiden ylioptimististen myynti-ilmoitusten alasampuminen.
Jos vain jotenkin pystyn edesauttamaan foorumin hengissä pysymistä omilla postauksillani, hyvä niin. Toivottavasti muutama aloitteleva kirjoittelelijakin jaksaa alkuvastustuksesta huolimatta antaa sanan säilänsä viuhua.

ps.kaikki me ai vaan lämmetä cuubalaisille, jotku vaan tykkää pitkästä ja paksusta muukalaisesta :wink:

pps. joskus vuonna miekka ja kyrpärä saatoin himoita vanilijasikkaaria, nyt minut on puhdistettu tästä mielihyvän irvikuvasta.
elämä on...
Käyttäjän avatar
BlackWatch

ViestiKirjoittaja Ascona » Ti Elo 20, 2013 8:49 am

Hyvä, että saatiin keskustelua aikaan. Se oli tarkoituskin. Kiitos siitä toverit!

Ymmärrän edelliset näkökulmat hyvin. Toisaalta tämä palsta mitä ilmeisimminkin on julkinen keskustelufoorumi. Siinä mielessä voisi olla paikallaan miettiä, tulisiko tämä nähdä sauhutteluharrastuksen ympärille syntyneenä ja harrastusta palvelevana keskustelualueena, vai rajatun piirin keskustelukerhona. Koska tämä foorumi on Amanita Oy:n kyljessä, olisikin kiinnostavaa kuulla heidän tuumailujaan aiheesta. Että kenen foorumi tämä sitten oikein on: Sikaritalon, aktiivisimpien kirjoittajien vai sauhuttelusta kiinnostuneiden.

Kysymystä ylipäätään siitä, kenellä yleisellä foorumilla on "oikeus" keskustella ja myöskin kritisoida (enemmän tai vähemmän kuin jollain toisella), voisi tarkastella siitä näkökulmasta mikä ko. foorumin tarkoitus on.

A) Jos se on harrastuksen edistäminen sekä kokemusten ja tiedon jakaminen, olen sitä mieltä että foorumi pysyy elinvoimaisena jos uudetkin käyttäjät aktivoituvat tulemaan esille. Silloin vanhojen starailu pelkästään pätemisen takia ei tuo lisäarvoa.

B) Jos tarkoitus on taas pitää yllä tuttujen henkilöiden keskustelua, voi miettiä miksi tämä palsta sitten ylipäätään on julkinen. Julkisuudessa tulee toisinaan rentouden vs. asiallisuuden suhteen sellainen ongelma, että palstaveteraanien keskinäiset vinoilut ja insidehuumoriheitot näkyvät uusille käyttäjille normeina joiden mukaan palstalla toimitaan. Sitten tällaiset jutut voidaan mieltää tavaksi keskustella palstan teemoista, vaikka taustalla olisi vain tuttujen juttuilua.

Lopuksi voitaneen itse kenellekin mieluisen sikarin tahi piipullisen ääressä miettiä, onko "asiantuntemuksen" ja foorumiaktiivisuuden tai foorumivuosien määrällä tekemistä toistensa kanssa.

Oma veikkaukseni on, että tuskin minkään aihepiirin kohdalla ammattilaisuusaste on sidoksissa kymmensormijärjestelmän hallintaan. Poislukien konekirjoittajat. =) Saa toki väittää vastaan.

Olen kyllä seurannut tätä palstaa jonkin aikaa. Täältä löytyy paljon hyödyllistä infoa ja keskustelua sauhuttelun ympäriltä. Pidän tästä palstasta, siksi haluan osaltani ottaa osaa keskusteluun.

Polttelemisiin!
Käyttäjän avatar
Ascona

ViestiKirjoittaja Jaga » Ti Elo 20, 2013 10:16 am

Ascona kirjoitti:Kysymystä ylipäätään siitä, kenellä yleisellä foorumilla on "oikeus" keskustella ja myöskin kritisoida (enemmän tai vähemmän kuin jollain toisella), voisi tarkastella siitä näkökulmasta mikä ko. foorumin tarkoitus on.

A) Jos se on harrastuksen edistäminen sekä kokemusten ja tiedon jakaminen, olen sitä mieltä että foorumi pysyy elinvoimaisena jos uudetkin käyttäjät aktivoituvat tulemaan esille. Silloin vanhojen starailu pelkästään pätemisen takia ei tuo lisäarvoa.

B) Jos tarkoitus on taas pitää yllä tuttujen henkilöiden keskustelua, voi miettiä miksi tämä palsta sitten ylipäätään on julkinen. Julkisuudessa tulee toisinaan rentouden vs. asiallisuuden suhteen sellainen ongelma, että palstaveteraanien keskinäiset vinoilut ja insidehuumoriheitot näkyvät uusille käyttäjille normeina joiden mukaan palstalla toimitaan. Sitten tällaiset jutut voidaan mieltää tavaksi keskustella palstan teemoista, vaikka taustalla olisi vain tuttujen juttuilua.

Lopuksi voitaneen itse kenellekin mieluisen sikarin tahi piipullisen ääressä miettiä, onko "asiantuntemuksen" ja foorumiaktiivisuuden tai foorumivuosien määrällä tekemistä toistensa kanssa.

Oma veikkaukseni on, että tuskin minkään aihepiirin kohdalla ammattilaisuusaste on sidoksissa kymmensormijärjestelmän hallintaan. Poislukien konekirjoittajat. =) Saa toki väittää vastaan.

Pari kommenttia:
A) Mielestäni tällä palstalla ei esiinny juurikaan "vanhojen jäsenten starailua". Itse näen kuvailemasi starailun sellaisena että uusille tulokkaille lyödään heti jauhot suuhun ja todetaan ettei uusi kirjoittelija tiedä mistään mitään. Tunnen jollain tasolla lähes kaikki yli 500 viestiä täällä kirjoittaneet ja sanoisin että kukaan heistä ei koe tuntevansa sikareita riittävän hyvin että voisi alkaa tiedoilla pätemään. (Vaikka jollain heistä ehkä siihen olisikin pätevyyttä)

B) Uskallan sanoa, että kukaan aktiivisista palstalaisista ei halua suljettua yhteisöä. Joka vuosi foorumin aktiiviseen sikariskeneen liittyy useita uusia henkilöitä. Palstan ehdoton rikkaus on että uutta verta tulee kehiin riittävän usein. En tiedä mitään muuta foorumia/harrastusta, joka yhdistäisi näin hyvin aktiivisia harrastajia. Enkä myöskään tiedä onko monessakaan harrastuksessa tällaista ikä- ja ammattikuntajakaumaa kuin mitä täällä on.

Asiantuntemus ja kirjoitusmäärät eivät kovinkaan monesti korreloi keskenään eikä niiden tarvitsekaan korreloida. Tällä foorumilla kirjoitusmäärillä ei saa mitään ylimääräisiä etuoikeuksia tai "titteleitä". Taidan olla ainoa täällä tittelin saanut ja sekin tuli ihan muusta kuin kirjoitusmääristä.

Omalla kohdallani yritän joka päivä oppia jotain uutta (tutkijan luonto) ja ilahduttavasti täällä oppii jotain vaikka välillä ketjut lähtevätkin lapasesta. Hyvänä esimerkkinä sikarikoppini rakenteluketju, jossa on tullut paljon hyvää analyysiä (mm. Sebulta) telakoitumisten välissä. Pyrin myös itse auttamaan mahdollisimman paljon aloittelijoita, vaikka usein samat asiat on käsitelty aikaisemminkin. Tykkään myös siitä että tällä foorumilla yleisin kommentti ei ole "Käytä sitä hakua, tästä on puhuttu n kertaa aikaisemminkin", kuten monella muulla keskustelufoorumilla. (Suomeksi haku on usein hieman haastavampaa kuin vaikkapa englanniksi.)
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ti Elo 20, 2013 3:55 pm

Minä tahdon päteä ja starailla. Olen paikan kingi ja täällä saa puhua vain minun luvallani siitä mistä minä haluan puhua. Resistance is futile.
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja Johnnyboy » Ti Elo 20, 2013 5:25 pm

drinkalot kirjoitti:Minä tahdon päteä ja starailla. Olen paikan kingi ja täällä saa puhua vain minun luvallani siitä mistä minä haluan puhua. Resistance is futile.

Ainahan sitä saapi haluta... :mrgreen:
"Tupakointi lyhentää elämää - mutta onneksi vain loppupäästä"
Käyttäjän avatar
Johnnyboy

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ti Elo 20, 2013 5:47 pm

Johnnyboy kirjoitti:
drinkalot kirjoitti:Minä tahdon päteä ja starailla. Olen paikan kingi ja täällä saa puhua vain minun luvallani siitä mistä minä haluan puhua. Resistance is futile.

Ainahan sitä saapi haluta... :mrgreen:

Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja seimi » Ti Elo 20, 2013 6:27 pm

Ascona kirjoitti:Lopuksi voitaneen itse kenellekin mieluisen sikarin tahi piipullisen ääressä miettiä, onko "asiantuntemuksen" ja foorumiaktiivisuuden tai foorumivuosien määrällä tekemistä toistensa kanssa.

Ei tietenkään ole. Ton väittäminen olisi ihan klassinen looginen virhepäätelmä. Mutta mun mielestä sä nyt vedit ton "asiantuntemuksen" ihan puhtaana olkinukkena (ya know straw man fallacy) tähän.

Sun viestin pääpointti ei ollut sikaritietämyksessä, ei lauselogiikassa eikä tieteenfilosofiassa. Sähän vaan kritisoit vanhoja (implisiittisesti tosin) mauttomasta, vammaisesta ja nulikkamaisesta huumorista. Eli peräänkuulutit käytöstapoja. Drinksun vasta-argumentin pointtina ei tietenkään ollut väittää, että vanhat tietää enemmän sikareista. Drinksun pointtina oli, että osoittaa ns. "huonoa pelisilmää" tulla uutena haukkumaan vanhoja starboja heidän groteskista huumorintajustaan.

Koska sä et nyt mitenkään ihan homona ole saanut tolle kritiikillesi tässä kannatusta, niin mä kyllä johtaisin tän ketjun premisseistä tällaisen konkluusion: "Sä tiedät käytöstavoista kaiken, mutta et selvästikään tiedä, milloin turpa kannataa pitää kiinni". :mrgreen:

Kaikille lienee selvää, että tämän postaukseni pointtina ei ollut argumentaation voittaminen, vaan ainoastaan sen osoittaminen, että motivoituessani kykenen hyödyntämään kieltä homohuumoria tasokkaammin. Mulla ei vaan juuri koskaan ole motivaatiota. En tiedä, mikä vaivaa. :urpo2:

Pysy foorumilla, älä meeeeee. Kyllä tänne saa herrasmiehetkin kirjoitella. Kukin tyylillään.
Käyttäjän avatar
seimi

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ti Elo 20, 2013 6:31 pm

seimi kirjoitti: Kukin tyylillään.

Vaikkakin sitten Tuomas Kyröltä lainatulla.
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja noviisi » Ti Elo 20, 2013 7:04 pm

Tämä on käsittääkseni Amanita:n tarjoama keskustelualue, jonka näen tupakkaharrastuksen ympärille syntyneenä ja harrastusta palvelevana keskustelualueena. Tästä jokainen palstalainen on takuuvarmasti kiitollinen. Yleisesti voisi sanoa, että mikään julkinen foorumi ei ole kenenkään yksityinen foorumi, mutta kuuluu tavallaan kirjoittajilleen, joista aktiivisimmat tarjoavat eniten ilmaista informatiivista hyötyä passiivisimmille.

Olen itse ollut tällä palstalla vasta muutaman vuoden, mutta sen perusteella voin silti sanoa, että kaikki hyvät tyypit ovat tulleet tänne palstalle yksinkertaisesti tulemalla mukaan ja ottamalla osaa, nipottamatta. Ei se ole sen ihmeellisempää eikä vaikeampaa. Sen sijaan kaikki pikkusieluiset ääliöt ovat palstalle kirjauduttuaan ruvenneet kiukuttelemaan kuka mistäkin heti ensimmäisten parinkymmenen viestin aikana. Mitä tulee kirjoituksiini, en ota niistä mitään kunniaa enkä ylpeile (ei ole varaa), mutta paljon olen lukijoille myös tarjonnut sikariharrastukseen liittyviä asioita, vinkkejä, mielipiteitä, kokemuksia yms. Näin on tehnyt täällä myös hyvin moni muu, paremminkin, enemmänkin. Sinä et. Olet ainoastaan imenyt ilmaiseksi tarjoamamme hyödyn ja nyt olet täällä vaatimassa meidän kirjoitusasumme muuttamista. Vittu mikä limainen nilkki!

Kuten jo mainittukin, meitä sikaristeja on hyvin paljon erilaisia henkilöitä ja persoonia. Useita sellaisiakin, jotka käyttäytyvät ns. herrasmiesmäisesti. He eivät ole arvostelleet muunlaisten persoonien kirjoitteluja, eivät vain yksinkertaisesti ole ottaneet niihin osaa. Se on oikeasti herrasmiesmäistä ja siitä hatunnosto heille. Me räiskyvämmät luonteet pidämme myös heistä ja tulemme ainakin omasta näkökulmastani katsottuna hyvin toimeen keskenämme. Tulisiko sinun mielestäsi tupakkaharrastuksen olla vain ja ainoastaan "herrasmiesten" harrastus?

Nyt sinulla on edessäsi haastava tehtävä. Kirjoita tänne palstalle muita kiinnostavia kirjoituksia herrasmiesmäisesti ja ota muutkin herrasmieskaverisi mukaan (vai oletkohan niiden kaikkien nimimerkkien takana?). Ja muistakin kirjoittaa paljon ja pitää meidät muut tyytyväisinä. Tästä et enää nillittämisesi jälkeen voi pakoilla. Jos et saa mitään aikaan, olet täysi nolla.

Pidän nyt hetken julkista kirjoitustaukoa herrasmiesmäisiä kirjoituksia lueskellen. Privana saa kyllä tarvittaessa yhteyden, ellei ylläpito hyllytä tunnustani teennäisen ja sovinnaisen elämänasenteen vastustamisen vuoksi. Ja jos nyt sattuikin niin, että olet ylläpitoporukkaa ja olet luonut tunnuksesi saadaksesi meidät teräväkielisimmät ja suorapuheisimmat pohtimaan kirjoitusasuamme haluten sen näyttävän Runebergiltä, niin siinä tapauksessa noviisi lupaa harkita vakavasti palstajäsenyyden jatkoa. En vain henkilökohtaisesti voi sietää amerikan-neuvostoliiton kaltaista todellisuudesta erkaantunutta sensuroitua muovista näytelmää, jossa on tapana säikkyä ja kauhistella joitain tiettyjä vitun sanoja.

Tätä kirjoittaessa tuli mieleen, että tännehän voisi luoda erikseen "yläluokan" ja "alaluokan". Yksi tunnus voisi kuulua vain toiseen. Yläluokan osastolla pääsisivät aatelisetkin nokka pystyssä hienostelemaan ja lakkaamaan kynsiään vailla rahvaan häirintää. Kyllä, tämä oli sarkasmia, perkele!

t: En-ole-sinun-toverisi
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja Omskakas » Ti Elo 20, 2013 9:34 pm

Jopas meni jäätäväksi meininki täällä. :shock:

Tähän väliin internetkeskustelupalstan tulokassäännöt by Omskakas:
1. Lue foorumin säännöt
2. Lurkkaa vähintään muutama viikko, jotta pääset jyvälle siitä, kuinka palstalla rollataan
3. Jos jompi kumpi ei miellytä, älä jää kuseksimaan toisten nurkkiin
4. Jos 3. ei päde sinuun, tervetuloa mukaan!
Käyttäjän avatar
Omskakas

ViestiKirjoittaja Reverend Godless » Ti Elo 20, 2013 10:21 pm

Ascona kirjoitti:Tai voihan tietysti olla, että tympääntyneitä inttipoikia keskusteleekin täällä

Voi olla. Sulla taisi muuten unohtua H-kirjain tuosta yhdestä välistä.

Ascona kirjoitti:Asiassa pysymisen suhteen toivoisin myös parempaa tasoa keskustelualueen valvonnalta, ja vähän herrasmiesmäisempää keskustelukulttuuria. Ei liene liikaa vaadittu tosi aficionadoilta?

Eikös yksi klassisimpia sikarimiehen stereotyyppejä ole läski mulkku, joka puhaltaa savua torpparin naamalle?

No jaa. Voi olla, että olen typerä juntti (ihan vilpittömästi ilman sarvia ja hampaita), mutta minä ainakin olen useimmiten viihtynyt myös tuota "huonompaa" läppäosastoa lukiessa. Juuri nämä "hieman omalaatuiset" persoonat tekevätkin tästä foorumista sellaisen, että tulee aina palattua lukemaan. Tälle palstalle ei tuoteta kuitenkaan kokonaisuudessaan niin älyttömiä tekstimääriä, että mitään tasokasta signaalia kohinan sekaan hukkuisi. Tekstiä mahtuu, eikä kukaan tosiaan estä ketään kirjoittamasta pelkkää puhdasta asiaa. Tervetuloa vaan palstalle minunkin puolestani.
Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta mustepulloni katosi yhtäkkiä jonnekin.
Käyttäjän avatar
Reverend Godless

ViestiKirjoittaja Iivana » Ti Elo 20, 2013 10:49 pm

Kirjoitustyylejähän on palstalla yhtä monta kuin on kirjoittajaakin ja se juuri on foorumimme rikkaus, joshaluat lukea vain ja ainoastaan kirjakieltä onnistuu se parhaiten esim. keikarin foorumilla, jossa tissiposket jutustelee vaatteista.

Itse kuitenkin henkilökohtaisesti pidän sikaritalon foorumia internetin parhaana juuri hyvän ja rennon tunnelman takia. Arvostan suuresti sitä että on paikka jonne voi kirjoittaa juuri senhetkisen tunnetilan mukaan. Toisinaan tekee hyvää lukea foorumilaisten rivoa läppää ja löytää tiedonmuruja siinä sivussa. Totta on että kaikki vähänkään pidempään palstalla olleet ovat kyllä olleet hyödyksi toinen toisilleen. Jatketaan samaan malliin!

PS. Noviisi, älä ihmeessä lopeta! Älä edes pidä taukoa. Juuri sinun kirjoituksilla on ollut iso apu oman sikariharrastukseni kehittymisessä, suuri kiitos siitä. Kirjoituksissasi (aivan kuten myös esim drinkalotin, seimin, jagan ja kumppaneiden teksteissä) on hyvä tyyli ja niitä on helppo lukea, eivätkä ne ole psellaista kuivaa ja "herrasmiesmäistä" tekstiä.
Ascona on toki myös tervetullut kirjoittelemaan. :bisse:
Käyttäjän avatar
Iivana

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Uutiset ja palaute ja parannusehdotukset