Venttiili

Pulputi pulputi, vesipiippuvihjeet ja keskustelu löytyy täältä.

Valvoja: Lasse

Venttiili

ViestiKirjoittaja Poro- » La Joulu 29, 2007 10:13 am

Moips!
Onko kaikissa vesipiipuissa pakollinen tuo "kuulaventtiili" vai onko pelkällä reiällä varustettuja malleja mahdollista polttaa?

Itselläni pienessä shishassa oikea venttiili löytyy mutta isossa on vain reikä. Olen ajatellut että tukkisin reiän kokonaan, ei sitä pesää nyt kovin usein tarvitse "tyhjennellä". Sitten lopuksi vain avaisi "tilkkeet" ja tyhjentäisi ylijäämähöyryt.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Peter Falk » Pe Tammi 04, 2008 2:07 pm

Terve,

jos piippusi on muuten hyvin tiivis niin voit laittaa vaikkapa foliosta pyöritetyn pienen pallon laakerin tilalle. Saat todennäköisesti toimivamman vedon kuin tukkimalla reiän kokonaan.

Isommissa (kahden tai useamman tupruttelijan) piipuissa ei reiän puuttuminen niin häiritse.

Pienet piiput joissa pelkkä reikä = jazztupakka.

-pf
Romani ite domum!
Peter Falk

ViestiKirjoittaja Poro- » La Tammi 05, 2008 10:16 am

Vaikuttaako reiän kokonaan tukkiminen jotenkin eri tavalla kuin tuo venttiilihässäkkä?
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Peter Falk » Ti Tammi 15, 2008 11:00 am

Terve,

pahoittelut laiskasta vastausfrekvenssistä. Duunii pukkaa.

Niin, voit tietysti tukkia reiän kokonaan, jos et niin välitä savunvaihdosta. Pienemmissä värkeissä sillä tuskin on kovin paljon merkitystä (lue: en tiedä), kun taas isommissa (70, 80 cm ja ylöspäin) savukammion osuus on yleensä jo sen verran iso, että ainakin MINUN mielestäni on mukava päästä aika ajoin puhaltamaan vanhoja savuja pois, varsinkin pidemmissä sessioissa.

Voithan kokeilla foliopallosysteemillä ja heivata sen helvettiin jos (kun..) huomaat että se falskaa liikaa.

..olihan siinä isommassa piipussa kuitenkin itse venttiili tallella , eikä vain savu/vesikammioon johtava reikä?

-pf
Romani ite domum!
Peter Falk

ViestiKirjoittaja Poro- » Ti Tammi 15, 2008 12:22 pm

Peter Falk kirjoitti:..olihan siinä isommassa piipussa kuitenkin itse venttiili tallella , eikä vain savu/vesikammioon johtava reikä?

-pf

Jos tarkoitat sitä reikää, johon venttiili tulisi laittaa, niin on. Itse venttiili vain puuttuu. Siinä siis on metalliset "kierteet" johon venttiilin voisi laittaa.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Peter Falk » Ti Tammi 15, 2008 2:16 pm

..No niin, olisit heti sanonut. Ei tullut edes mieleen että kyseessä olisi perustallaajan mallia versatiilimpi vehje.

Eli siis: Kierteisiin voit hankkia erikseen venttiilin (ja kuulalaakerin, jos ei automaattisesti siihen kuulu), tai jos tupruttelijoita on useampi, niin sovittimen johon saa kiinni toisen letkun.

En tiedä kuinka paljon näitä 'suuren maailman' tarvikkeita Suomessa liikkuu, mutta voithan tiedustella Markulta (Töölön sikarikauppa) mistä näitä kannattaa lähteä etsimään. Nettikaupoista löytyy ainakin.

Tässä välissä, työnnä reikään (siis vesipiipun..) vaikka pala korkkia tai teippaa umpeen.

hauskoja vesileikkejä :shock:

-pf
Romani ite domum!
Peter Falk

ViestiKirjoittaja Poro- » Ti Tammi 15, 2008 2:25 pm

Nuo omat pienet piippuni ovat hyvin samanlaisia kuin sikaritalossa myytävät travel-versiot. Iso on sitten isompi tietysti. heh heh..

Nuo pienet antavat muuten kokoonsa nähden erittäin muikeat savut!
Käyttäjän avatar
Poro-

Palaa alueelle Vesipiippu