Tunnelointia, hermo menee

Sikari tukossa? Homeessa? Kuiva? Märkä? Rikki? Koira söi? Kysy täältä.

Valvoja: Lasse

Tunnelointia, hermo menee

ViestiKirjoittaja Bf109 » Ti Huhti 01, 2008 11:26 am

4 kpl kuudesta poltetusta Condal robustosta on tunneloinut. Makoilleet kuitenkin humissa jo tammikuun alusta 70% kosteudessa ja ostopaikkakin oli oikein sikarinsa säilyttävä kauppias töölössä. Sisuksen kuivuushan tota voisi aiheuttaa, mutta vaikea uskoa että näin olisi. Sikarien laadussa vikaa vai mun säilytyksessä? Muissa sikareissa en ole havainnut vastaavaa, mutta toisaalta olen poltellut aika harvakseltaan näin talvisaikaan.

Mitä tehtävissä nyt etukäteen ja sitten kun "tilanne on jo päällä"?
Poltellessa olen painanut sikaria lyttyyn tunnelin ilmaannuttua ("painanut tunnelin umpeen") mikä saattaa rikkoa päälilehden, tai sitten antanut sammua ja sytyttänyt uudelleen mikä haittaa hetkellisesti makua. Parempia ideoita?
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

Re: Tunnelointia, hermo menee

ViestiKirjoittaja Poro- » Ti Huhti 01, 2008 1:25 pm

Torchilla sytyttäessä täytyy muistaa varoa, ettei grillaa ainoastaan keskikohtaa :) Sytytyskin voi edesauttaa tunnelointia. Tietysti mahdollista on että käärintä on virheellinen, jos samasta erästä noin moni tunneloi.

Ja kun tilanne on päällä, ainoa tapa oikeastaan on vain yrittää pyöritellä ja toivoa että se lähtisi. Yleensä sikarinautinto on jo menetetty :( Eräs tapa on tietysti se, että oikoo palamisen aina parin minuutin välein. Ei kovin miellyttävää siis.
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Arru » Ti Huhti 01, 2008 5:12 pm

Ota pari kolme tuntia aikaisemmin ulos humista että ulkokuori kuivuis... Ehkä palaa sitten tasaisemmin?
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Aapo » Ti Huhti 01, 2008 6:55 pm

Bf109 kirjoitti:Poltellessa olen painanut sikaria lyttyyn tunnelin ilmaannuttua ("painanut tunnelin umpeen") mikä saattaa rikkoa päälilehden, tai sitten antanut sammua ja sytyttänyt uudelleen mikä haittaa hetkellisesti makua.

Toi saattaa vaan haitata. Meinaan, jos ulommat kerrokset painuvat kasaan, ja ilma kulkee vain sisempien lehtien läpi. :/

Bf109 kirjoitti:Parempia ideoita?

Emtii. Polta hittaampaa?

Mä poltan varsin verkkaisesti, ja mulla on palo-ongelmia hyvin harvoin. Mä kans testaan vetoa ennen sytytystä --> huonot takas humiin. Sekkii voep vaekutella.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Bf109 » Ti Huhti 01, 2008 10:22 pm

Aapo kirjoitti:Toi saattaa vaan haitata. Meinaan, jos ulommat kerrokset painuvat kasaan, ja ilma kulkee vain sisempien lehtien läpi. :/

Tunnelihan ei välttämättä ole sitten sikarin keskellä, vaan yksi oli aika reunassakin. Olis kuvia kännykässä mutta en löydä mistään johtoa millä ne saisi tietokoneistettua :oops:

Aapo kirjoitti:Emtii. Polta hittaampaa?

Mä poltan varsin verkkaisesti, ja mulla on palo-ongelmia hyvin harvoin. Mä kans testaan vetoa ennen sytytystä --> huonot takas humiin. Sekkii voep vaekutella.

Nopeus on mullakin aika hidas kun varon nikotiinitällejä...Vedon testaus ei oikein auta kun noi on kaikki tuntuneet juuri sopiville leikkaamisen jälkeen. Sehän tässä hassua on että muilla sikareilla tätä ei satu, tosin ovathan ne käytännöllisesti katsoen "omissa oloissaan", eli niiden kanssa tossa humin ylätasanteella on vain muutama Hoyo de Moneterrey (HdM:issä ei mitään ongelmia).

Pitänee kokeilla tuota varovaisempaa sytyttämistä, josko se helpottaisi.
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

Palaa alueelle Ensiapu