Hometta, entäs sitten...

Sikari tukossa? Homeessa? Kuiva? Märkä? Rikki? Koira söi? Kysy täältä.

Valvoja: Lasse

Hometta, entäs sitten...

ViestiKirjoittaja Tomppa » Ma Huhti 24, 2006 7:50 am

Onko homeisten sikarien polttelusta jotain faktaa? Sikarien kanssa ollaan kovin ehdottomia, Se homekin on hirveä peikko ja pitäisi koko humi hävittää sen näkemisen jälkeen. Tosiasiahan on kuitenkin se, että kyllä ne homeitiöt on jo niissä sikareissa, väärä säilytys vaan saa ne kukkimaan.

Poltin siis lauantaina Montecriston, jossa oli (jo ostettaessa) pienen pieniä homepilkkuja, jotka lähti kevyesti pyyhkäisten pois. Voisi kuvitella, että home vaikuttaisi ainakin makuun, mutta voisiko se olla jotenkin terveydelle vaarallisempaa kuin sikarien tupruttelu yleensä?

-Tomppa
Tomppa

ViestiKirjoittaja t.kerminen » Ma Huhti 24, 2006 7:52 pm

Ei se helposti pyyhkäisemällä sikarin pinnasta pois lähtevä vaaleahko tomun tapainen aine taida olla hometta. Ainakin näin olen ymmärtänyt. Eikös se ole sikarin ikääntymisen myötä sen pintaan nousevia mineraaleja ja muita tupakanlehdissä olevia aineita. Pieni kosteuden vaihtelu saa sikarin "hengittämään" joitakin siinä olevia aineita kosteuden mukana sikarin ulkopintaan. Kun kosteutta haihtuu sikarin pinnasta niin jotkin aineet, jotka eivät haihdu veden mukana kiteytyvät/kasaantuvat sikarin pinnalle. Kun uutta kosteutta nousee sikarin sisäosista, tuo se mukanaan sikarin pintaan jälleen hieman lisää kosteuden mukana ilmaan haihtumattomia aineita. Jostain syystä kun kosteutta vuorostaan imeytyy humidorin ilmasta sikareihin eivät sikarin pinnalle kertyneet aineet kuitenkaan imeydy takaisin sikarin sisäosiin kosteuden kuljettamina, eivät ainakaan kokonaisuudessaan.

En nyt varmaksi mene väittämään, että tämä teoria olisi oikea, mutta näin käsittääkseni asia on. Saa toki korjata, jos jollakin on parempaa tietoa asiasta.
t.kerminen

ViestiKirjoittaja Blindman » Ma Huhti 24, 2006 8:10 pm

Luottaisin omaan hajuaistiini jos löytäisin sikarin jonka päällä on valkeaa höttöä. Jos maku on sikarissa hyvä niin, mikäs siinä on poltellessa. Terveellisiähän sikarit ei ole edes homeettomina, en kantaisi huolta tuosta asiasta. Sikarien pinnalle saattaa tulla "bloomia" sikarin ikääntyessä, minulla ei tuota pääse tapahtumaan, humin pohja pilkottaa yllättävän nopeasti lataamisen jälkeen :cry:
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja Tomppa » Ti Huhti 25, 2006 7:48 am

Polttaessa olin "liikkutuneessa" tilassa ja flunssakin päällä, mutta mielestäni se ihan hyvälle maistui (no en kai sitä muuten olisi polttanutkaan :D ). Yritin etsiä suurennuslasiakin, mutta kun en noin kolmessa sekunnissa löytänyt niin annoin olla. Mutta kyllä näköhavainto puhui kuitenkin homeen puolesta, vaikka vahvat miinusmerkkiset lasit ja hämärä eivät ainakaan helpottaneet tunnistusta. Ja tässä oli hometta erittäin vähän, kunnolla homeiset toki jättäisin rauhaan.

Tiukkapipoisimpia ovat muuten yleensä aloittelijat (kuten minä), luemme netistä totuuksia ja sitten tiedämme kaiken. Pyydän näin julkisesti anteeksi omaa tiukkapipoisuuttani, se on jo selkeästi höltymään päin :oops:

Seuraavaksi laitan kraanavettä kostuttimiinkin, kerran vuodessa ne kuitenkin avaan, pesen ja vaihdan kiteet.

-Tomppa, aloittelija
Tomppa

ViestiKirjoittaja Aapo » To Huhti 27, 2006 2:48 am

t.kerminen kirjoitti:Ei se helposti pyyhkäisemällä sikarin pinnasta pois lähtevä vaaleahko tomun tapainen aine taida olla hometta. Ainakin näin olen ymmärtänyt. Eikös se ole sikarin ikääntymisen myötä sen pintaan nousevia mineraaleja ja muita tupakanlehdissä olevia aineita.

Eikun se helposti pois pyyhkiytyvä on nimenomaan hometta.

Tuo bloom, vai mikskä hiton kukinnoks sitä suomeks sanotaankaan, ei irtoa käärinlehteä turmelematta. Tosin mulla on omassa varastossani ilmennyt pääasiassa tätä kukintoa:

http://people.ambrosiasw.com/~andrew/cigars/bloom.jpg

Tämä on livenä pitkälti pölyn näköistä, karhean tuntuista höttöä sikarin pinnalla.

Muita versioita samasta aiheesta:

http://people.ambrosiasw.com/~andrew/ci ... loseup.jpg
http://people.ambrosiasw.com/~andrew/ci ... chunks.jpg

Vastapainoksi hometta:

http://people.ambrosiasw.com/~andrew/cigars/mold1.jpg
http://people.ambrosiasw.com/~andrew/ci ... _plume.jpg

Ja sit tietenkin tämä sama vanha vertailusivu:

http://home.alltel.net/jbperry/cig.htm
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja t.kerminen » Pe Huhti 28, 2006 12:26 am

Aapo kirjoitti:

Eikun se helposti pois pyyhkiytyvä on nimenomaan hometta.

Tuo bloom, vai mikskä hiton kukinnoks sitä suomeks sanotaankaan, ei irtoa käärinlehteä turmelematta.

Joo, nyt kun itse kokeilin, niin eihän se bloom lähde helposti irti. Olet siis täysin oikeassa. En ollut ennen kokeillut sitä pois pyyhkiä ja homeelta olen sikareissani tähän asti onneksi välttynyt. Virheelisen käsityksen tuon bloomin irtoamisesta sain lukiessani tietoja täältä:

http://www.humidor-guide.com/cigars-mold-6-1.php3

Tuo on minulle tuntemattoman näköistä bloomia jota näkyy Aapon viestin kolmanneksi ensimmäisessä linkissä (eli täällä http://people.ambrosiasw.com/~andrew/cigars/or_opus_x_plume_chunks.jpg). Tuota ensimmäisessä Aapon linkissä näkyvää bloomia olen eniten nähnyt.

Mihinkäs on Aapon ensimmäisestä homeisia sikareita sisältävästä linkistä (eli täältä http://people.ambrosiasw.com/~andrew/cigars/mold1.jpg) näkyvien Cohiba sikarien vöistä hävinnyt yksi valkoisten neliöiden rivi? Kolmehan noita rivejä kuuluisi löytyä tuon kullanvärisen Cohiba-tekstin yläpuolelta.
t.kerminen

ViestiKirjoittaja Aapo » Ti Touko 09, 2006 3:09 pm

t.kerminen kirjoitti:Cohiba sikarien vöistä hävinnyt yksi valkoisten neliöiden rivi? Kolmehan noita rivejä kuuluisi löytyä tuon kullanvärisen Cohiba-tekstin yläpuolelta.

Hyvin huomattu! :)
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Poro- » Ke Loka 18, 2006 6:52 pm

Omassa humissani kosteus meinaa olla aavistuksen koholla kokoajan.. en ole huomannut kuitenkaan suurempia ongelmia vedon kanssa joten en ole jaksanut stressata asiasta... toivottavasti ei home pääse iskemään :/
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja rekola » To Loka 19, 2006 4:15 pm

Poro- kirjoitti:Omassa humissani kosteus meinaa olla aavistuksen koholla kokoajan.. en ole huomannut kuitenkaan suurempia ongelmia vedon kanssa joten en ole jaksanut stressata asiasta... toivottavasti ei home pääse iskemään :/

Eipä iske home, jos muistat aina välillä availla humiasi :wink:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Leon » Ke Tammi 31, 2007 7:45 pm

Niinpä sanoi poro kun pukki sammui :P
Avasin juuri humini ja homeessa imupäästä pari jose L.piedran Bravaa ainakin yksi Partagas SD4 pari Macanudo robustoa ja mutama La Auroran robustoa. Ja auon luukkua 1-2 kertaa viikko.
Tosin (oma moka myönnettäköön) enpä ole jumpannut sikaritetristä vähään aikaan ja kostutin on pirullisesti toisella puolella humia, jolta puolelta siget oli myös homeessa.
Pitäsiköhän nuo polttaa saman tien pois...
Käyttäjän avatar
Leon

ViestiKirjoittaja Ydin » Ke Marras 28, 2007 8:03 am

t.kerminen kirjoitti:Ei se helposti pyyhkäisemällä sikarin pinnasta pois lähtevä vaaleahko tomun tapainen aine taida olla hometta. Ainakin näin olen ymmärtänyt.

Eli siis tämä nyt kuitenkin on hometta? Oli tällaista harmaata, tasaista tomua ilmaantunut parin kostutinta lähinnä olevan sikarin pinnalle :?

Pyyhkäisin tomun pois ja laitoin sikarit omaan karsinaansa humissa, kauemmas kostuttimesta. Onko tämä riitämätön varotoimi?
Ydin

ViestiKirjoittaja rekola » Ke Marras 28, 2007 9:47 am

Ydin kirjoitti:
t.kerminen kirjoitti:Ei se helposti pyyhkäisemällä sikarin pinnasta pois lähtevä vaaleahko tomun tapainen aine taida olla hometta. Ainakin näin olen ymmärtänyt.

Eli siis tämä nyt kuitenkin on hometta? Oli tällaista harmaata, tasaista tomua ilmaantunut parin kostutinta lähinnä olevan sikarin pinnalle :?

Pyyhkäisin tomun pois ja laitoin sikarit omaan karsinaansa humissa, kauemmas kostuttimesta. Onko tämä riitämätön varotoimi?

On hometta kyllä, tod näk riittänee :)
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Krunssila » Ke Marras 28, 2007 5:23 pm

Ydin kirjoitti:

Terve,

Uskoisin, että se ei ole hometta. Minulla on samanlainen kokemus ja huomasin, että kostuttimesta oli murentunut oasis sientä, joka oli sitten ropissut sikarien päälle.
Krunssila

ViestiKirjoittaja Ydin » Ke Marras 28, 2007 5:57 pm

Krunssila kirjoitti:
Terve,

Uskoisin, että se ei ole hometta. Minulla on samanlainen kokemus ja huomasin, että kostuttimesta oli murentunut oasis sientä, joka oli sitten ropissut sikarien päälle.

Ai perhana, tuohan olisi kyllä ihan mahdollista nyt kun ajattelee. Se piru sieni voisi hyvin olla kaiken takana - tai siis toivottavasti on. Oli meinaan tätä höttöä juuri tasan tarkkaan sienen alla ja sikarien päällä. Pitääpä tarkkailla tilannetta jos saisi vahvistusta tälle teorialle.
Ydin

ViestiKirjoittaja connery » Ke Marras 28, 2007 9:14 pm

sienihän on vihreä, ei valkoinen.

Sikarit jotka ovat lähimpänä sientä ovat tietenkin kosteimpia. Siksi on hyvin mahdollista, että kyse on homeesta.

Ei kuitenkaan hätää. Monella on tapana vaihtaa sikareiden järjestystä määräajoin, jolloin pysyy järkevä kierto kosteudessa humin sisällä. Lisäksi ei kannata sijoittaa mitään kostuttimien välittömään läheisyyteen, jos suinkin mahdollista.
connery

Seuraava

Palaa alueelle Ensiapu