Sikarien pakastus - Tarpeellista vai ei?

Sikari tukossa? Homeessa? Kuiva? Märkä? Rikki? Koira söi? Kysy täältä.

Valvoja: Lasse

Sikarien pakastus - Tarpeellista vai ei?

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Kesä 06, 2006 8:01 am

Mä olen aloitteleva sikariharrastaja. Hiljattain olin jo valmiina tilaamaan humin, tarvikkeet ja Cohiba Siglo II:set Cigarsclubilta (poltan vain niitä tällä hetkellä). Sitten masennuin, kun luin, että sikarit pitäisi tilauksen saapuessa pakastaa ennen humiin laittamista. Musta tämä tuntui ikävältä, koska haluan nimenomaan sitä, että kun tilaus tulee, niin laitan ne sikarit humiin ja sitten seuraavana viikonloppuna voin jo ensimmäisen sikarin polttaa (eli siis n. 3-4 humissaolopäivän jälkeen).

Kysehän on ilmeisesti siitä, että näin halutaan ennaltaehkäistä tupakkakuoriaisten hyökkäys. Kuitenkin mä esim. Cigar Aficianado -sivustolta luin, että tätä sikarinpakastamista tulisi käyttää vain viimeisenä keinona kuoriaisten tappamiseen eikä todellakaan sitä suositella ennaltaehkäisevänä keinoa. Mites asian laita on? Olen lukenut, että jos sikarit jäädyttää niin sen jälkeen niiden "kypsymisprosessi" lakkaa (siis sulatuksenkin jälkeen). Tosin eihän mulla sikarit nyt muutenkaan humissa viivy "kypsymässä" kuin korkeintaan pari kuukautta mikäli nyt joskus sattuisin ostamaan isomman erän (ostaisin yleensä 5 kappaleen boksiin n. kuukausittain, ja se menisi myös n. kuukaudessa).

Minusta henk. koht. se tappaa osan siitä hauskuudesta, jos tilauksen tultua pitää 48 tuntia pakasteessa ja sen jälkeen 24 tuntia jääkaapissa alkaa sikareita pitämään ennen humiin laittoa.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Blindman » Ti Kesä 06, 2006 9:37 am

En pakasta. On niin vähän siggejä kotona, jos iskee niin iskee, nimittäin kuoriaisten invaasio. Pidän humia muutenkin alle 20 asteisena, jotenka luulen näin välttyväni moiselta vaivalta.
Meitä on moneksi, on sikaritiedemiehiä ja miehiä. :roll:
Aijuu, me tiedetään jo, että olet aloitteleva harrastaja, myöskin Siglo II on jo aika selkeä, puhumattakaan sikariesi tilauspaikasta :D
Foorumin aktiivinen lukijakunta on aika pieni joukko ;)
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja Arru » Ti Kesä 06, 2006 1:52 pm

En pakasta. En ikännyttä sikareita 5 vuotta, paitsi muutaman yksilön. Poltan noin 1-3 sikari päivässä(muuta en sitten poltakaan), 3 vuoden ikäntymisprosessi vaatis 3000 sikarin kotona säilyttämistä, mikä on mahdottomuus. Mulla on 75 sikarin humi, aina ollut riittävä. Siglo ll on ihan jees sikari mutta minun makuun liian tuttu ja turvallinen tylsähkö... Tykkään Montecriston monikirjavasta makuelämyksestä tai Romeo y Julieta karheista mauista..... Anteeksi mun huono suomi. Olen myös usein polttanut sikarin suoraan kaupasta suuhun periaatalla ja ihan hyvä näinkin. Eli pitkä sekava yksinkertaistettuna: sikarit on keksitty nautittavaks, stressiä poistaman ja iloa tuomaan harmaan arkeen tai tylsään juhlaan.
Älä myöskään moiti vanhoja viisauksista, ne on suunta antavat ja rohkaisevat. Mutta ei niistä tarvi stressiä otta eikä missään nimessä mitään ole ns pakko noudatta.
Aloittelija sikarinpoltaja jo vuodesta 1989...
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Kesä 06, 2006 2:48 pm

Blindman, ai musta on tullut jo foorumin legenda vai :lol:

Arru, mulla ei ihan noin hektinen tahti ole sikarin polton suhteen, vaan tosiaan 3-4 sikaria menee kuukaudessa riippuen vähän siitä pääseekö sitä lähtemään ulos pitämään lystiä poikain kanssa. Jostain syystä Siglo kakkonen vain iski muhun. Tosiaan sitä ennen just poltin pari Romeo y Julietaa, mut mä en tykännyt siitä karheasta mausta oikein. Siglo II oli silleen hienostunut ja kermainen... that's the way I like it.

Palatakseni takaisin aiheeseen, mä vain taisin tuolta nautiskelijat-foorumilta lukaista, että siellä moni tuntui ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä pakastaa aina sikarit ennen humiin laittamista. Tosiaan itse haluan selvitä mahdollisimman vähällä kun mulla kyse nyt on kummiskin siitä, että haen ekstraa baari-iltaan eikä siitä, että ihan himona noudottaisin kaikkia sikariprotokolloja.

Eikös se muuten riipu aika lailla paikastakin mistä ostaa. Mähän tuun ensimmäisen satsin tilaamaan Cigarsclubista, ja ehkä he sitten ovat hyvin varastoineet sikareitaan. Ja kuulemma osa myyjistä pakastaa itse sikarit ennen myyntiin asettamista.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja MM » Ti Kesä 06, 2006 10:11 pm

FWIW, minäkään en sikareita pakasta ellei ole pakko. Toki koetan malttaa mieleni ja pitää uudet ostoksrt ainakin pari viikkoa humissa ennen ensimmäisen polttamista. Todellakin sikarit on tehty poltettaviksi, ja oma maku ratkaisee.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 1:59 am

SmokingElvis kirjoitti:Blindman, ai musta on tullut jo foorumin legenda vai :lol:

Noo, tavallaan...

Rolex Aficionadossa ei tiedetä IMO nähtävästi juuri mitään, ts. puhuvat läpiä päähänsä, minkä ehtivät.

Kokemus on näyttänyt, että vaikka pakastaminen varmasti kyllä helevetin hyvin keskeyttää hetkellisesti ikääntymisen, se kyllä jatkuu sulatuksen jälkeen.

Eikähän sinun ole mikään pakko täyttä laatikkoa pakastaa. Ota pari kolme suoraan erillissäilytykseen, poltettavaksi sillä aikaa kun loput toipuvat matkasta ja pakastuksesta. Näin teen minäkin jos tulee ostettua jotain niin himottavaa, että sitä pitää päästä heti maistamaan.

Pääasiassa kylläkin jätän pöllit lepäämään ainakin pariksi kuukaudeksi olosuhteisiin, jotka itse tiedän hyviksi. Kauppojen humit kun ovat mitä ovat, ja postireissu saa sikarin kuin sikarin levottomaksi.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 2:18 am

Aapo kirjoitti:Eikähän sinun ole mikään pakko täyttä laatikkoa pakastaa. Ota pari kolme suoraan erillissäilytykseen, poltettavaksi sillä aikaa kun loput toipuvat matkasta ja pakastuksesta. Näin teen minäkin jos tulee ostettua jotain niin himottavaa, että sitä pitää päästä heti maistamaan.

Hyvä pointti tuo, mutta kyllä mä haluisin uskoa siihen, ettei tarvisi ollenkaan pakastaa... ja vastauksista päätellen useimmat EIVÄT pakasta. Toki siinä mielessä mielelläni pakastaisin, koska olen aika ötökkäfobinen ja hygieniafriikki, ja en tosiaankaan halua nähdä ötököitä jutuissa jotka pistän suuhuni. Mutta toisaalta se vaan tahtoo mennä aika isotöiseksi sitten, jos pitää kauheat vaiheet suorittaa ennenkuin voi sikareita tuprutella. Kuten oon aikaisemmin sanonut, niin jos näitä kaikkia varmistuskeinoja ja sääntöjä alkaa noudottamaa, niin yhtäkkiä se baarin 20 euron kappalehinta ei tunnu enää niin suurelta.

Tuon vielä tähänkin viestiin sen pointin, että tosiaan olen netistä etsinyt aika paljon tietoa sikareista ja etiketistä, ja lukuunottamatta näitä foorumeita KERTAAKAAN EN OLE törmännyt neuvoon, jossa sikareita käsketään ennaltaehkäisevästi pakastaa. Eikö se kerro ainakin sen, että jos ei pakasta, niin ei se tarkoita sitä, että ötököiden todennäköisyys on huisin korkea.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 6:20 am

SmokingElvis kirjoitti:Tuon vielä tähänkin viestiin sen pointin, että tosiaan olen netistä etsinyt aika paljon tietoa sikareista ja etiketistä, ja lukuunottamatta näitä foorumeita KERTAAKAAN EN OLE törmännyt neuvoon, jossa sikareita käsketään ennaltaehkäisevästi pakastaa. Eikö se kerro ainakin sen, että jos ei pakasta, niin ei se tarkoita sitä, että ötököiden todennäköisyys on huisin korkea.

No eipä sitä ehkä ihan joka sivulla toitoteta, mutta on se IME sen verran laajalti tunnettu käsite, että luulisi sen tulleen sulla vastaan. :-/

Pistin googleen hakusanoiksi "freezing cigars" ja sain 384 000 osumaa, mukaanlukien CA:n Cigar Adviserin.
http://www.cigaraficionado.com/Cigar/CA ... 56,00.html

Jos tuo on se sivu, mihin olet aikaisemmin viitannut, niin pyydän huomauttaa, että vastauksessa puhutaan sikarien pitkäaikaisesta pakastettuna säilömisestä.

Tässä vielä pari hyvää sivustoa jos lukuinto vielä iskee:
http://www.cigargroup.com/faq/
http://www.cigarnexus.com/
http://groups.google.fi/group/alt.smokers.cigars
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 7:54 am

Kiitos jälleen vinkeistä! Pitääpä iltamassa lukaista nämä Aapon mulle antamat kotiläksyt, että sitten tietää :lol: Ei vaan, ehkä näistä irtoo sitten kunnolla sitä oikeeta tietoa mulle.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja rekola » Ke Kesä 07, 2006 12:48 pm

Tuon vielä tähänkin viestiin sen pointin, että tosiaan olen netistä etsinyt aika paljon tietoa sikareista ja etiketistä, ja lukuunottamatta näitä foorumeita KERTAAKAAN EN OLE törmännyt neuvoon, jossa sikareita käsketään ennaltaehkäisevästi pakastaa. Eikö se kerro ainakin sen, että jos ei pakasta, niin ei se tarkoita sitä, että ötököiden todennäköisyys on huisin korkea.

Sehän on ihan sama kuinka suuri todennäköisyys on ötököiden ilmestyminen. Kun mä löysin ekan kerran toukkia, niin voit kyllä arvata mitä oon tehny sen jälkeen.

Pidäthän sinäkin turvavöitä autossa (ainakin toivottavasti pidät), etkä mieti todennäköisyyttä joutua onnettomuuteen. Sama homma sikarien kanssa.
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 5:16 pm

Hygieniafriikki kun olen, niin aion sitten nyt kiltisti pakastaa ne sikarit. Eli onko tämä hyvä suunnitelma, että kun tilaus tulee, niin laitan koko sikariboksin (ottamatta sikareita pois) ensiksi yhteen minigrip-pussiin ja sitten se vielä toiseen minigrip-pussiin. Sitten laitan sen pakastearkkuun vaikka viideksi päiväksi (jos kerran kolme päivää ei riitä). Tämä jälkeen otan otan sen pois ja laitan jääkaappiin päiväksi. Tämä jälkeen annan vielä sikareiden (vielä pussissa) olla huoneilmassa päivän, ja sitten laitan ne humiin. Onko tämä hyvä näin?

Herrat, toivon, että tsekkaatte mun tekstin tuolla Sikariharrastus Suomessa -foorumissa. Nimittäin olisin valmis tilaamaan kamat, ja kaipaisin henkistä tukea :)
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 6:19 pm

Pitää olla tarkka, niin onkos tämä nyt viimeisen päälle etiketin mukaan:
Kun sikaritilaukseni saapuu
1) Avaan paketin ja tarkastan sikarit 2) Suljen paketin 3) Laitan sikarit minigrip pussiin ja otan ilman pois, sitten laitan vielä 1-2 minigrip pussia siihen päälle vielä 4) Laitan tämän paketin pakastearkkuun neljäksi päiväksi 5) Siirrän paketin jääkaappiin yhdeksi päiväksi 6) Otan paketin pois jääkaapista, ja annan sen sulaa huoneenlämmössä 7) Siirrän sikarit humiin

Haluaisin vielä kysyä tarkemmin kohdasta 6). Ensinnäkin se aika. Eräällä sivulla sanottiin, että 6-8 tuntia riittäisi sulamiseen, mutta pitäisikö paketin antaa mielummin olla kokonaisen päivän huoneilmassa? Toiseksi, tuleeko tässä huonelämpö-vaiheessa ottaa ne minigripit pois ja laittaa paketin kannen auki, vai kannattaako minigrippien antaa olla päällä?
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 10:05 pm

SmokingElvis kirjoitti:Haluaisin vielä kysyä tarkemmin kohdasta 6). Ensinnäkin se aika. Eräällä sivulla sanottiin, että 6-8 tuntia riittäisi sulamiseen, mutta pitäisikö paketin antaa mielummin olla kokonaisen päivän huoneilmassa? Toiseksi, tuleeko tässä huonelämpö-vaiheessa ottaa ne minigripit pois ja laittaa paketin kannen auki, vai kannattaako minigrippien antaa olla päällä?

Sulata vaan niin hitaasti kuin maltat. Päivä jääkaapissa, toinen pöydällä kuulostaa hyvältä. Pidä paketti ilmatiiviinä koko sulatuksen ajan. Ota muovit pois vasta juuri ennen humiin laittoa.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 11:38 pm

Aapo kirjoitti:
SmokingElvis kirjoitti:Haluaisin vielä kysyä tarkemmin kohdasta 6). Ensinnäkin se aika. Eräällä sivulla sanottiin, että 6-8 tuntia riittäisi sulamiseen, mutta pitäisikö paketin antaa mielummin olla kokonaisen päivän huoneilmassa? Toiseksi, tuleeko tässä huonelämpö-vaiheessa ottaa ne minigripit pois ja laittaa paketin kannen auki, vai kannattaako minigrippien antaa olla päällä?

Sulata vaan niin hitaasti kuin maltat. Päivä jääkaapissa, toinen pöydällä kuulostaa hyvältä. Pidä paketti ilmatiiviinä koko sulatuksen ajan. Ota muovit pois vasta juuri ennen humiin laittoa.

Jep, no nyt on kaikki tämän topiikin osalta selvää. Kiitoksia vain avusta! :)
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » To Kesä 08, 2006 5:23 am

Eipäs olekaan ihan vielä! :D

Tilauksen pistin sisään. Yritän aluksi selvitä vähällä kun nuo humit sun muut härvelit tyhjensivät tiliä jokseenkin. Tilasin CigarrenVersandista yhden 5 Siglo II:n pakkauksen ja sitten kaksi yksittäistä Siglo II:sta. Miten sen pakastamisen kanssa menetellään näiden yksinäisten sikareiden kanssa?

EDIT: Eikun hetkinen, kyllähän nuo yksinäisetkin Siglo II:se tulevat pahvissa, ainakin Stockalla asianlaita oli näin. Eli eikös se sillä selviä, kun iso pahvipkt ja kaksi pientä laitetaan samaan minigrip-pussiin jne.
SmokingElvis

Seuraava

Palaa alueelle Ensiapu