Sikarien pakastus - Tarpeellista vai ei?

Sikari tukossa? Homeessa? Kuiva? Märkä? Rikki? Koira söi? Kysy täältä.

Valvoja: Lasse

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Elo 30, 2006 2:01 pm

Henk. koht. pakastaisin - et varmaankaan aio pistää noita kaikkia tulille lähiaikoina, vaan jättää osan muhimaan pidemmäksikin aikaa.
jpop

ViestiKirjoittaja Mats-Petter » Ke Elo 30, 2006 2:06 pm

jpop kirjoitti:Henk. koht. pakastaisin - et varmaankaan aio pistää noita kaikkia tulille lähiaikoina, vaan jättää osan muhimaan pidemmäksikin aikaa.

Kyllä, näin päätin itsekin tehdä. Jätin kaksi humidoriin ja laitoin muut nyt tässä vaiheessa tupla-minigrippiin ja jääkaappiin, huomenna sitten pakkaseen.

Päädyin laittamaan sikarit suoraan pussiin ilman mitään laatikkoa, koska olin ehtinyt jo laittaa ne humidoriin ennen kuin näin valve-enneunen monenmoisista matosista ja päätin mielenrauhan takaamiseksi päätyä pakastamiseen; onko tämä ok, että ovat ilman laatikkoa vai pitäisikö sinne sellainen vielä laittaa?
"The dignified value the aroma of cigars"
Käyttäjän avatar
Mats-Petter

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Elo 30, 2006 2:48 pm

Noin minäkin ne pakastan - ei siihen laatikkoa kaivata. Ilmat vain hyvin pois sieltä pussin sisältä ja pussi tiiviisti kiinni.
jpop

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Elo 30, 2006 8:43 pm

Ollaanhan me kuitenkin vielä yhtä mieltä siitä, että esim. mun ei kannata paljon pakastella sitä mun 270 euron cigarworld-tilausta, nyt kun on selvinnyt , että cigarworld pakastaa sikarinsa?
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Mats-Petter » Ke Elo 30, 2006 8:58 pm

SE: Jep, oma vaatimaton mielipiteeni etenkin tuon tiedon valossa on sen suuntainen. Itse en täysin vakuuttunut voinut tämän asian kanssa olla espanjalaisen toimittajani suhteen. Todennäköisesti nämä kaikki nykyään pakastetaan jo Kuuban päässä, joten sinun tapauksessasi pakastuskerta olisi todennäköisesti jo kolmas. Itse halusin pelata varman päälle, etenkin koska näitä on paljon ja en näitä varmaankaan kovin usein polta, joten ehtinevät ikääntyä vielä kauankin. :)
"The dignified value the aroma of cigars"
Käyttäjän avatar
Mats-Petter

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Elo 30, 2006 10:37 pm

Mäkin kyllä haluan olla tosi varovainen, ja nyt kun mä tilasin ihan kivalla rahamäärällä pelkästään status-kuubalaisia, ja kun en varmaan saa niitä poltettua n. 3-4 kuukauteen, niin toki haluan, etteivät sikarini mene pilalle kuoriaisten takia.

Mutta tosiaan kun nyt tiedän tuon cigarworld.de:n tilanteen pakastuksen suhteen ja kun muutenkin se itse pakastaminen on aina vähän stressaavaa kun haluaisi vain sikarit humiin eikä haluaisi niiden kuivuvan pakastimessa jolloin niitä pitää elvyttää humissa pidempään, niin olen ajatellut, että ei siinä pakastamisessa tässä tilanteessa ole juuri järkeä.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Arru » To Elo 31, 2006 2:26 am

No tässä kaikki pakastaa pöllei niin kertoka et onko mahdollista tehdä jotain väärin pakastaessa ja samalla menettä maussa tai rikkoa koko pölli?
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » To Elo 31, 2006 2:53 am

Oho, nyt jopa minä osaan neuvoa. No pakastamisessahan on muutama vaara. Ensinnäkin jos erehtyy pakastimesta siirtämään sikarit suoraan huonelämpöön ja humiin, niin sikarit voi levitä käsiin äkillisestä lämpötilamuutoksesta. Aika käytetty pakastustaktiikka on 1-4-1-1 -taktiikka, jota itsekin olen käyttänyt eli: päiväksi jääkaappiin, neljäksi päiväksi pakastimeen, päiväksi jääkaappiin ja päiväksi huoneen lämpöön (ja sen jälkeen humiin).

Sikarithan keräävät aika herkästi ympäristön ns. aromeja, ja siksipä sikarit olisi hyvä pakata ja suojata hyvin, jotteivat jääkaapin ja pakastimen elintarvikkeiden aromit tartu sikareihin. Suosisteltu tapa on hommata minigrip-pusseja ja niillä suojata sikarit (2-3 pussia riittää suojaksi). Jos minulle on tullut vaikka kaksi viiden Cohiban rasiaa, niin olen ensin ne rasiat pakannut juuri sopiviin minigrip-pusseihin, laittanut ne suurempaan minigrip-pussiin ja sen pussin vielä laittanut samankokoiseen minigrip-pussiin. Pakastushommaa varten hommasinkin oikeastaan kaikkia kokoja minigrippejä, kun eiväthän ne paljon maksa.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Arru » To Elo 31, 2006 7:38 pm

Mä kokeilin marlboron kanssa ja mun mielestä makuominaisuudet kärsivät... Eli meikä otta riskin koppakuoriaisten kaa.
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja jpop » To Elo 31, 2006 7:43 pm

Sikari kyllä mielestäni häiriintyy pakastamisesta väliaikaisesti. Kyseessä on kuitenkin orgaaninen tuote ja toimenpide on aika raju. Sikari kuitenkin kokemukseni mukaan toipuu tuosta majailtuaan aikansa humissa.
jpop

ViestiKirjoittaja Aapo » Pe Syys 01, 2006 1:28 am

SmokingElvis kirjoitti:Aika käytetty pakastustaktiikka on 1-4-1-1 -taktiikka, jota itsekin olen käyttänyt eli: päiväksi jääkaappiin, neljäksi päiväksi pakastimeen, päiväksi jääkaappiin ja päiväksi huoneen lämpöön (ja sen jälkeen humiin).

Niinkuin olen maininnut aiemminkin, (tai on ainakin ollut tarkoitukseni mainita) 5 päivää (tosin ilman edeltävää jääkaappikäyntiä) -18C pakastimessa ei riitä tappamaan kaikkia kuoriaisen munia, kuten Trinidad Fundadoren kanssa olen päässyt kokemaan.

Sittemmin olen pakastanut 14pv - 1pv - 1-3pv metodilla, ja hyvin on toiminut, vaikkakin on tunnustettava, etten ole suurta osaa vaihtareista ja muista pienistä varastonlisäyksistä pakastanut omakätisesti ollenkaan, enkä läheskään aina edes tiedustellut lähettäjältä asian mahdollisesta aiemmasta hoitamisesta, ja Fundadore on silti jäänyt kuoriasten toistaiseksi viimeksi ilmenneeksi kodiksi.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Aapo » Pe Syys 01, 2006 1:35 am

SmokingElvis kirjoitti:No pakastamisessahan on muutama vaara. Ensinnäkin jos erehtyy pakastimesta siirtämään sikarit suoraan huonelämpöön ja humiin, niin sikarit voi levitä käsiin äkillisestä lämpötilamuutoksesta.

Tarkennan tässä kohtaa, ettei se äkillinen lämpötilanmuutos ole se mikä sikarit pehmittää. Jääkaappivaiheen voi huoletta jättää väliin niin halutessaan. Tärkeintä on olla päästämättä pöllejä ilmatiiviistä pakkauksestaan, ennen kuin ne ovat varmasti sulaneet/lämminneet kunnolla. Jos paketointi prakaa, arvelen ettei jääkaappietapista taida olla paljoa lohtua.

Valtaosa pakastajista taitaa silti suosia jääkaappia ennen ja jälkeen pakastamisen. Itse olen parilla viime kerralla siirtänyt paketin pakastimesta suoraan tyhjään kylmälaukkuun 3-4 päiväksi, kun olen arvellut sulamisen/lämpenemisen tapahtuvan laukussa vielä tasaisemmin. Hyvin on toiminut tämäkin.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Pe Syys 01, 2006 9:05 am

Aapo kirjoitti:
Sittemmin olen pakastanut 14pv - 1pv - 1-3pv metodilla, ja hyvin on toiminut, vaikkakin on tunnustettava, etten ole suurta osaa vaihtareista ja muista pienistä varastonlisäyksistä pakastanut omakätisesti ollenkaan, enkä läheskään aina edes tiedustellut lähettäjältä asian mahdollisesta aiemmasta hoitamisesta, ja Fundadore on silti jäänyt kuoriasten toistaiseksi viimeksi ilmenneeksi kodiksi.

14 päivää... :shock: Mun kärsivällisyys ei kyllä riittäisi neljää päivää pidemmälle.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja rekola » Pe Syys 01, 2006 5:47 pm

pärjäät vähän vähemmällä, jos omistat pakastimen jonka tehoa voi säätää :lol:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja henrys » Pe Kesä 15, 2007 4:33 pm

Nyt löytyi sitten jotain valkoisia pieniä öttiäisiä vilisemässä pölleistä. :)
Meni 150-200 pölliä pakastimeen varmuuden vuoksi. Pitää kai suosiolla alkaa pakastamaan kaikki tilattu tavara ennen humiin laittamista...
henrys

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Ensiapu